Pagina 2 van 3

Re: treinticket naar luchthaven €2,05 duurder vanaf november

Geplaatst: 19 sep 2009, 17:10
door Hogersluys
Ik hoop dat PPS-constructies niet de toekomst zijn. Stel je voor dat er nog meer van zulke toeslagen komen op andere trajecten alleen maar omdat één of andere privéfirma meebetaald heeft. Eigenlijk zou dat allemaal in de prijs moeten ingegrepen zitten, als ik €7 betaal voor een biljetje Gent-Eeklo betaal ik voor het onderhoud van het spoor, de treinstellen, het personeel etc. Nog eens een extra toeslag vind ik echt niet kunnen.
K V B schreef: Dankzij die PPS constructie komt de lijn er jaren vroeger te liggen. Dat lijkt me een goede zaak. Dat men die lijn financieert door dat segment van de reizigers dat bereid is meer te betalen ook meer te laten betalen is eigenlijk ook een goede zaak.
Want wie zou het anders moeten betalen? De Belgische staat heeft op dit moment genoeg geld om 40% van de lopende uitgaven te financieren.
De oplossing die het comité voor treingebruikers voorstelt is in mij ogen veel zinniger: zorg ervoor dat de meerprijs in de luchthaventaks verrekend zit. Zo betalen mensen die met de auto naar de luchthaven óók mee (het Diaboloproject omvat tevens een aantal ingrijpende wegenwerken), wat indirect een mooie subsidie voor het OV is.

Re: treinticket naar luchthaven €2,05 duurder vanaf november

Geplaatst: 21 sep 2009, 07:55
door K V B
Hogersluys schreef:Ik hoop dat PPS-constructies niet de toekomst zijn. Stel je voor dat er nog meer van zulke toeslagen komen op andere trajecten alleen maar omdat één of andere privéfirma meebetaald heeft.
Als het aan die "een of andere privé firma" te danken is dat die verbinding er überhaupt is. Waarom dan niet?

Re: treinticket naar luchthaven €2,05 duurder vanaf november

Geplaatst: 21 sep 2009, 19:58
door Hogersluys
Omdat het Belgisch tariefsysteem op die manier bijzonder ondoorzichtig en ingewikkeld wordt. Ik blijf erbij dat Infrabel, en Infrabel alleen, het monopolie op de spooraanleg zou moeten hebben. Als er dan toch geen andere keuze is dan weken met PPS-constructies zou de reiziger daar niets van mogen voelen, hij betaald immers al voor de reis.

Ik ben überhaupt geen voorstander van PPS-constructies omdat de praktijk duidelijk maakt dat de privépartners de overheid vaak chanteren en daardoor een perverse invloed op het beleid hebben.

Tevens ga je voorbij aan het feit dat voor allang afbetaalde infrastructuur (gefinancierd met belastinggeld) óók een bijdrage wordt gevraagd.

Re: treinticket naar luchthaven €2,05 duurder vanaf november

Geplaatst: 22 sep 2009, 12:49
door K V B
Hogersluys schreef:Omdat het Belgisch tariefsysteem op die manier bijzonder ondoorzichtig en ingewikkeld wordt. Ik blijf erbij dat Infrabel, en Infrabel alleen, het monopolie op de spooraanleg zou moeten hebben. Als er dan toch geen andere keuze is dan weken met PPS-constructies zou de reiziger daar niets van mogen voelen, hij betaald immers al voor de reis.
En dat is het nu juist. De andere keuze is er niet. De keuze was tussen "diabolo met toeslag" of "geen diabolo en geen toeslag".

Re: treinticket naar luchthaven €2,05 duurder vanaf november

Geplaatst: 22 sep 2009, 12:55
door Steven
Die diabolo behoeft geen toeslag, die toeslag is er enkel om de kosten sneller terug te betalen. Zonder die toeslag kon dat dus ook, vraagt enkel een ander financieringsplan. Die PPS heeft nergens vermeld dat een toeslag vereist is. Ze vragen gewoon X euro per passagier, hoe infrabel dat terug betaald zal die mensen een zorg wezen. Trouwens het is infrabel die de sporen laat aanleggen in samenwerking met die privé partner en niet de NMBS. Je moet onderscheid maken tussen infrabeheerder en infragebruiker.

Re: treinticket naar luchthaven €2,05 duurder vanaf november

Geplaatst: 08 mar 2010, 15:11
door apestaart
Naar het schijnt moeten reizigers in het bezit van een trajecttreinkaart die Diabolo-toeslag niet
betalen, wat voor degenen die een treinkaart bezitten voor het volledige net, moeten zij
die toeslag betalen of niet?

Re: treinticket naar luchthaven €2,05 duurder vanaf november

Geplaatst: 08 mar 2010, 16:53
door wooter
In januari opgestapt terwijl de meldingen over die toeslag door de luidsprekers schalde... Stond ik daar met mijn railpass...

TBG heeft er niets over gezegd. Had ook geen zin om 6,15€ extra cash te betalen omdat ik dan toch met het gezinnetje de trein koos om thuis te geraken.

Re: treinticket naar luchthaven €2,05 duurder vanaf november

Geplaatst: 08 mar 2010, 19:31
door rvdborgt
apestaart schreef:Naar het schijnt moeten reizigers in het bezit van een trajecttreinkaart die Diabolo-toeslag niet
betalen, wat voor degenen die een treinkaart bezitten voor het volledige net, moeten zij
die toeslag betalen of niet?
Uit de algemene voorwaarden:
NMBS schreef:Deze vergoeding is verplicht voor elke reiziger, met uitzondering:
ƒ van de abonnementen woon-werkverkeer waarvan het station Brussel-Nationaal-Luchthaven het
eindstation is;
ƒ voor alle reizen van personen die recht hebben op gratis reizen met alle verplaatsingsmiddelen die
door de publieke overheden worden uitgebaat of in concessie gegeven overeenkomstig de artikelen
66, 71 en 118bis van de Grondwet;
ƒ voor alle reizen van personen die recht hebben op gratis reizen overeenkomstig het artikel 14 en
bijlage 12 van het Beheerscontract 2008-2010, dat werd afgesloten tussen de Belgische Staat en
de NMBS.
Vermoedelijk wel. Je kunt er eventueel over strijden of een abonnement een eindstation kan hebben (dat heet normaliter bestemmingsstation), maar de bedoeling is duidelijk. Sterker nog: NMBS-medewerkers moeten de toeslag ook betalen: zij hebben immers ook een netkaart. Dit tot groot ongenoegen van de lokettisten op de luchthaven...

Groetjes,
Rian

Re: treinticket naar luchthaven €2,05 duurder vanaf november

Geplaatst: 08 mar 2010, 19:34
door Steven
spoorwegpersoneel op de luchthaven heeft een uitzondering gekregen normaal. aangezien zij hun vrijkaart ook gebruiken voor woon werkverkeer. Er is daar een maatregel voor getroffen maar ik weet niet meer juist welke.

Re: treinticket naar luchthaven €2,05 duurder vanaf november

Geplaatst: 08 mar 2010, 22:27
door rvdborgt
Steven schreef:spoorwegpersoneel op de luchthaven heeft een uitzondering gekregen normaal. aangezien zij hun vrijkaart ook gebruiken voor woon werkverkeer. Er is daar een maatregel voor getroffen maar ik weet niet meer juist welke.
Aha. Dan moet dan enige tijd na 1 november zijn geweest. Een vriend van me vroeg in de eerste week van november aan de lokettist op de luchthaven hoe dat nu zat met die toeslag. De loketist ontplofte bijna toen hij uitlegde dat hij zelf (toen nog) iedere dag 4,10 moest bijbetalen...

Groetjes,
Rian

Re: treinticket naar luchthaven €2,05 duurder vanaf november

Geplaatst: 08 mar 2010, 23:23
door treinbruno
Dan neem je toch de trein die verder rijdt naar Leuven, en je springt er stiekem in Brussels Airport uit?

Re: treinticket naar luchthaven €2,05 duurder vanaf november

Geplaatst: 09 mar 2010, 03:43
door Steven
treinbruno schreef:Dan neem je toch de trein die verder rijdt naar Leuven, en je springt er stiekem in Brussels Airport uit?
Ze hebben al regelmatig controle gedaan in het station zelf om te zien of de toeslag wel betaald is.

Re: treinticket naar luchthaven €2,05 duurder vanaf november

Geplaatst: 09 mar 2010, 06:49
door Steve
Die discussie is al eens gevoerd, en ik ben er nog steeds niet van overtuigd of ze echt een poot hebben om op te staan. Het is immers perfect toegelaten om af te zien van een deel van je reis, en als dat nu toevallig in de luchthaven is...

Re: treinticket naar luchthaven €2,05 duurder vanaf november

Geplaatst: 09 mar 2010, 09:00
door Steven
Maar langs de andere kant moet je wel de kortste en snelle verbinding nemen. Een trein via de luchthaven is die nooit wat lijn 36 betreft. Dus zeggen dat je daar voor een deel van uw reis afziet is stom. Trouwens ga je betalen tot Leuven om in de luchthaven af te stappen? Het prijsverschil is dan meer als die toeslag volgens mij.

Re: treinticket naar luchthaven €2,05 duurder vanaf november

Geplaatst: 09 mar 2010, 10:44
door apestaart
De beste oplossing is gewoon de bus van De Lijn nemen (niet van de MIVB, want daar geldt
een speciaal tarief tussen NATO en Brussels Airport)