dentheo schreef:
Ik denk dat Brussel Zuid en Noord nu minder reizigers hebben dan voor de opening van de Noordzuid verbinding...
Dat zal dan toch alleen maar relatief zijn hoor In absolute cijfers nemen nu veel meer mensen de trein dan 50 jaar geleden
Daar heb ik zo mijn twijfels over. Ik denk niet dat er in de jaren 1950 al serieuze tellingen werden uitgevoerd, en aan de ticketverkoop kon men evenmin goeie statistieken maken, door een gebrek aan een uitgebreid vertakt computersysteem.
dentheo schreef:
Ik denk dat Brussel Zuid en Noord nu minder reizigers hebben dan voor de opening van de Noordzuid verbinding...
Dat zal dan toch alleen maar relatief zijn hoor In absolute cijfers nemen nu veel meer mensen de trein dan 50 jaar geleden
Daar heb ik zo mijn twijfels over. Ik denk niet dat er in de jaren 1950 al serieuze tellingen werden uitgevoerd, en aan de ticketverkoop kon men evenmin goeie statistieken maken, door een gebrek aan een uitgebreid vertakt computersysteem.
Nu maakt men de tellingen ook niet met de ticket computers..... wel met opnames door TGB op bepaalde dagen...één van de volgende weken denk ik.
dentheo schreef:
Dat zal dan toch alleen maar relatief zijn hoor :wink: In absolute cijfers nemen nu veel meer mensen de trein dan 50 jaar geleden :)
Dat kan allemaal goed zijn, maar iets zegt me dat de totale aangeboden capaciteit 50 jaar geleden minder was dan het effectief aantal reizigers vandaag. We weten inderdaad niet wat toen de bezettingsgraad was, maar de totale capaciteit moet toch nog te achterhalen zijn?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo schreef:
Bron waren de tellingen de eerste tien jaar na de opening Noord Zuid.....
Als ik ze me goed herinner is Zuid toen van 90000 op 40000 gevallen en Noord van 70 op 40.
Centraal ging in een paar jaar naar 90000....zat al direkt boven de ontwerp parameters, was dus overbelast en dat is zo gebleven.
jamaar, je moet de tellingen van voor de opening hebben he. De noord-zuid verbinding heeft in het algemeen een boost gegeven aan het hele belgische spoorsysteem
Ik denk toch dat er nu meer mensen opstappen in brussel noord dan in 1950