waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?
Re: waarom wordt nu de voorste panto opglicht bij de loco?
Nee op de HSL gaat dit ook manueel, het enige dat er automatisch gaat is het neerlaten van de stroomafnemer indien de bestuurder dit zou vergeten. Zowel op Thalys als 13 zitten nog manuele draaiknoppen om de spanningskeuze te maken en het bijhorende net. L2 heeft niet dezelfde stand als L1 bijvoorbeeld.
Ah, bon. Dan heb ik waarschijnlijk verkeerd gezien, dat kan. Nu je het zegt, de melding neerlaten stroomafnemers wordt weergegeven op de stuurtafel, dus dat mag.
dat is de opdracht die tbl aan de bestuurder geeft (of TVM) en het is de bestuurder die zal handelen.
Wat is dan het verschil, beide zijn 25kVSteven schreef:L2 heeft niet dezelfde stand als L1 bijvoorbeeld.
het verschil zit hem in de bovenleiding. Bij de thalys komt de stroomafnemer in een geblokkeerde stand te staan op HLS lijnen. Doch is de hoogte van de draad op L1 en L2 niet gelijk. Dat wil zeggen dat die geblokkeerde stand van L1 op L2 geen nut heeft, de draad hangt er iets hoger. De stroomafnemer zou aldoende de draad niet meer raken.
Dus het veiligheidssysteem geeft wel een melding dus. Ook welk voltage er geldt op de lijn of moet de treinbestuurder dit weten?Steven schreef:dat is de opdracht die tbl aan de bestuurder geeft (of TVM) en het is de bestuurder die zal handelen.
TVM is ook een soort beveiliging neem ik aan?
Bedankt in ieder geval voor de antwoorden tot zover.
Groeten,
Marianne

de bestuurder moet dit weten maar is hierin bijgestaan door de borden langs de lijn (op die plaatsen is de snelheid toch beperkt)
In ETCS wordt de nieuwe spanning met een tekstbericht op de DMI aangekondigd.
Een vraagje in dezelfde lijn: met dit koude weer zie ik verschillende loc's en ook motorstellen met opgelichte panto in de bundel staan. Wordt er dan spanning genomen om bepaalde circuits warm te houden?
Hier eens lezen, wordt het nu duidelijk?Jeroen schreef:Een vraagje in dezelfde lijn: met dit koude weer zie ik verschillende loc's en ook motorstellen met opgelichte panto in de bundel staan. Wordt er dan spanning genomen om bepaalde circuits warm te houden?
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=16 ... ventilator
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=6& ... n&start=15
NeenKnipex schreef:Hier eens lezen, wordt het nu duidelijk?
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=16 ... ventilator
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=6& ... n&start=15

Ik zie hier uitleg over dynamische rem enzo .. maar ik vermoed niet dat dit de reden is waarom een loc een weekend lang in de bundels staat met de panto omhoog. Ik zie niet het verband tussen de dynamische rem (tijdens de rit toch?) en de panto tegen de wasdraad gedurende een weekend stilstand

Misschien is er een goede lieve ziel die er een (in mensentaal) duidelijke uitleg kan over geven?

treinen blijven in dienst (door een bestuurder die vriesdienst heeft).
Om bevriezing te voorkomend. Niet meer of minder dan dat.
De bestuurder met vriesdienst doet zijn ronde in de vorming en zal alle twee uur een controle uitvoeren.
De stroomafnemer is laten dalen en nadien de trein terug in dienst zetten. Dit om na te zien dat er niets vast vriest.
Zodoende is de stuurpost voorverwarmd. Bij de motorstellen zijn ook de afdelingen van de reizigers voorverwarmd op deze manier.
Bij lage temperatuur gaat een deel van de capaciteit van een batterij verloren. Door de trein in dienst te houden gaat men deze dan ook bijladen.
Om bevriezing te voorkomend. Niet meer of minder dan dat.
De bestuurder met vriesdienst doet zijn ronde in de vorming en zal alle twee uur een controle uitvoeren.
De stroomafnemer is laten dalen en nadien de trein terug in dienst zetten. Dit om na te zien dat er niets vast vriest.
Zodoende is de stuurpost voorverwarmd. Bij de motorstellen zijn ook de afdelingen van de reizigers voorverwarmd op deze manier.
Bij lage temperatuur gaat een deel van de capaciteit van een batterij verloren. Door de trein in dienst te houden gaat men deze dan ook bijladen.
- e49memling
't is ne slimmen hé diën Steven.Beesty schreef:Owkay, bedankt voor de uitleg Steven

Gisteren zag ik de 2313 in FSN die net de P 8010 afgewerkt had, wel raar om die voorste panto omhoog te zien staan. Ik ben gewoon dat dit type steeds de achterste panto tegen de draad zet, of in treinschakeling de eerste de voorste panto en de laatste de achterste panto tegen de draad heeft staan (dat is wel gebleven).
Bij de reeks 20 bv. heb ik daar een minder raar gevoel bij.
Bij de reeks 20 bv. heb ik daar een minder raar gevoel bij.