Pagina 2 van 3

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Geplaatst: 13 nov 2009, 19:37
door Adler
groentje schreef:Is er dan al een lijstje van de tarieven die verdwijnen?
In het persbericht dat op de NMBS-website staat, wordt het volgende vermeld:
"Uitgebreidere informatie over het vereenvoudigde productgamma en de tarieven is terug te vinden op www.nmbs.be".

Begin dus maar te zoeken, vinden doe je het toch niet.

Oei, das waar, ik mocht hier die link niet zetten, want daar moet je eerst toestemming voor vragen aan de NMBS :oops:
En op die vraag voor toestemming wordt toch nooit geantwoord.

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Geplaatst: 13 nov 2009, 23:49
door groentje
Voor wat het waard is, ik heb er een vraag over gesteld aan de klantendienst.

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Geplaatst: 17 nov 2009, 16:15
door filipdemeyere
overweg13 schreef:Zie mijn vorige bijdrage: halveprijskaart = getrouwheidskaart, maar ik geloof niet dat de NMBS ze ooit zo genoemd heeft, wat nochtans een goede marketingzet zou zijn.
Toch wel, dit was een product eind jaren negentig en/of begin 21e eeuw. Het leuke aan die kaart was dat je gedurende een jaar altijd 25% reductie had op alle reizen op alle tijdstippen, en de terugreis kon zelfs gratis indien je die na 19u aanving (of het gedeelte van de terugreis dat je na 19u aflegt, t.t.z. vanaf het station waar de trein passeert na 19u01). Ik heb die één jaar gehad, de kostprijs is me niet bijgebleven maar was wel schappelijk.
Mijn vraag blijft dus: wat is er met deze kaart gebeurd? In stilte afgevoerd wegen geen succes?

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Geplaatst: 17 nov 2009, 16:18
door filipdemeyere
'k Heb dit gevonden:
02-02-2005
de nmbs en de mallemolen van de administratie..
Even iets anders; afgelopen maandagochtend start mijn auto perfect; na een sanitaire stop aan een bevriende herberg in Nazareth, start de spikspinternieuwe bmw 316, bouwjaar 1975, niet meer. Géén probleem, met De Trein was je d'er al. Ik heb ooit een soort van kaart gekocht, een "getrouwheidskaart", nummer 109900773138, geldig tot 21.07.2007. Blijkt dat ondertussen deze kaart gewoonweg werd afgeschaft...Vervangen door een andere kaart, met 50% korting, kostprijs 100 euro, plus aanmaakkost. Een (zelfs niet snelle ) berekening leert dat het 'kaartje' én 27euro50 méér kost; én de prijs van de rit gewoon verdubbeld. (want de terugreis nà 19u01 was gratis, de korting 25%, de kostprijs van de kaart 72.50 euro). En de kaart, geldig tot 2007 kan niet verlengd worden; iets voor de NMBS-ombudsman?

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Geplaatst: 17 nov 2009, 16:24
door groentje
groentje schreef:Voor wat het waard is, ik heb er een vraag over gesteld aan de klantendienst.
Ondertussen heb ik een verhelderend antwoord gekregen van Cinter:
Beste,

Wat betreft de prijsstijging voor volgend jaar februari is het nog een beetje
te vroeg om onze website te raadplegen.
Wat wij u kunnen mededelen (persbericht NMBS) voor het moment is :
Er geen prijsstijging zal zijn voor standaardbiljetten.
Een treintrajectkaart (abonnement) , schooltreinkaarten en campuskaarten kent
een tariefstijging van 0.66%
De Rail Pass wordt 1.00 euro duurder in 2de en 1ste klas.
Het seniorbiljet wordt in 2de klas 5.20 euro en de NMBS introduceert vanaf
01/02/2010 het seniorbiljet in 1ste klas aan 12.00 euro.

Meer info kunnen wij u voor het moment niet aanbieden.
Hopende u hiermede van dienst te zijn geweest , verblijven wij met beleefde
groeten.
Bon, we weten dus nog niets meer.

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Geplaatst: 17 nov 2009, 17:05
door overweg13
filipdemeyere schreef:'k Heb dit gevonden:
02-02-2005
de nmbs en de mallemolen van de administratie..
Even iets anders; afgelopen maandagochtend start mijn auto perfect; na een sanitaire stop aan een bevriende herberg in Nazareth, start de spikspinternieuwe bmw 316, bouwjaar 1975, niet meer. Géén probleem, met De Trein was je d'er al. Ik heb ooit een soort van kaart gekocht, een "getrouwheidskaart", nummer 109900773138, geldig tot 21.07.2007. Blijkt dat ondertussen deze kaart gewoonweg werd afgeschaft...Vervangen door een andere kaart, met 50% korting, kostprijs 100 euro, plus aanmaakkost. Een (zelfs niet snelle ) berekening leert dat het 'kaartje' én 27euro50 méér kost; én de prijs van de rit gewoon verdubbeld. (want de terugreis nà 19u01 was gratis, de korting 25%, de kostprijs van de kaart 72.50 euro). En de kaart, geldig tot 2007 kan niet verlengd worden; iets voor de NMBS-ombudsman?
Dan toch liever de huidige kaart, met 50 % reductie. Een typisch voorbeeld trouwens van een eenvoudig, makkelijk te gebruiken en begrijpen tarief.

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Geplaatst: 17 nov 2009, 19:03
door Adler
overweg13 schreef: Dan toch liever de huidige kaart, met 50 % reductie. Een typisch voorbeeld trouwens van een eenvoudig, makkelijk te gebruiken en begrijpen tarief.
Bij de DB is het nog eenvoudiger.
Daar heeft men Bahncard 25, Bahncard 50 en Bahncard 100 voor resp. 25%, 50% of 100% korting op alle treinkaartjes (in eerste of in tweede klas).
Deze kaarten hebben de vorm van een kredietkaart.
De Bahncard 100 kan men trouwens ook naar wens combineren met een kredietkaart.

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Geplaatst: 17 nov 2009, 19:12
door overweg13
Adler schreef: Bij de DB is het nog eenvoudiger.
Daar heeft men Bahncard 25, Bahncard 50 en Bahncard 100 voor resp. 25%, 50% of 100% korting op alle treinkaartjes (in eerste of in tweede klas).
Deze kaarten hebben de vorm van een kredietkaart.
De Bahncard 100 kan men trouwens ook naar wens combineren met een kredietkaart.
Inderdaad. Maar of dat ook in het kleine België kan is een andere vraag. Maar het is echt iets wat we hier missen: een echte "getrouwheidskaart", waarbij het engagement van beide kanten moet komen, zowel van de NMBS als van de reiziger, een soort verklaring van: we begrijpen elkaar. Misschien leef ik wat in een andere wereld, maar als je - ik zeg maar - een Colruytkaart hebt, dan is dat toch meer dan alleen maar een poging om geld uit te sparen. Het is ook een soort bevestiging: ik ben Colruytfan, ik sta voor hun politiek, en verwacht daar ook iets voor terug.

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Geplaatst: 17 nov 2009, 19:36
door Adler
overweg13 schreef:Inderdaad. Maar of dat ook in het kleine België kan is een andere vraag. Maar het is echt iets wat we hier missen: een echte "getrouwheidskaart", waarbij het engagement van beide kanten moet komen, zowel van de NMBS als van de reiziger, een soort verklaring van: we begrijpen elkaar. Misschien leef ik wat in een andere wereld, maar als je - ik zeg maar - een Colruytkaart hebt, dan is dat toch meer dan alleen maar een poging om geld uit te sparen. Het is ook een soort bevestiging: ik ben Colruytfan, ik sta voor hun politiek, en verwacht daar ook iets voor terug.
Ik ben het volledig met u eens.
Die Bahncards zijn trouwens veel meer dan kortingkaarten.
Men heeft er allerlei voordelen mee zoals, korting op parkeergarages, reisverzekering, voordelen bij autopooling, huur van fietsen, enz.
Bovendien spaart men bij elke reis premiepunten (bahn.bonus) die men later kan inwisselen tegen allerlei premies.
Dat maakt het reizen met de trein allemaal veel aantrekkelijker, jammer dat dit allemaal hier niet gebeurt.

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Geplaatst: 17 nov 2009, 19:42
door treinbruno
in frankrijk ook, de s'miles (bij 12/25, grand voyageur, escarpades, ...)

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Geplaatst: 07 dec 2009, 19:50
door vladivosko
HLE 2302 schreef:
Joris schreef:Hallo,
Persoonlijk vind ik dit niet echt kunnen: er is een lichte deflatie, de energieprijzen dalen, én toch gaan ze meer geld uit onze zakken slaan.
Misbruik van het monopolie?
Groeten,
Joris De Mol
Nja ... het is idd absurt ... maar het moet wel, met het GEN-plan, al de andere werken, het nieuwe matrieel ...

Iemand moet dat betalen hé. :roll:

greetz 2302
hebben julie een idee wat voor een stroomverbruik een elektrische trein niet heeft
tegen de tijd dat een hle 27 met 10 rijtuigen van luik naar quievrain gereden is, heeft hij een energierekening die de meesten onder ons met hun bruto-jaarwedde niet kunnen vergoeden.
nog maar te zwijgen over onderhoud, defecten.
dit is dan tijdens de daluren, in de spits is electrabel zo vriendelijk om een toeslag van 75% aan te rekenen als "boete"

de bestuurder en hoofdwachter(s) moeten ook betaald worden

er zijn bijna geen reizigerstreinen die uit de kosten komen door enkel de ticketverkoop, zelfs niet als die 6% hoger is
't is dankzij de goederendienst dat de reizigerstreinen kunnen blijven bestaan

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Geplaatst: 07 dec 2009, 21:19
door kika
Adler schreef:
overweg13 schreef:Inderdaad. Maar of dat ook in het kleine België kan is een andere vraag. Maar het is echt iets wat we hier missen: een echte "getrouwheidskaart", waarbij het engagement van beide kanten moet komen, zowel van de NMBS als van de reiziger, een soort verklaring van: we begrijpen elkaar. Misschien leef ik wat in een andere wereld, maar als je - ik zeg maar - een Colruytkaart hebt, dan is dat toch meer dan alleen maar een poging om geld uit te sparen. Het is ook een soort bevestiging: ik ben Colruytfan, ik sta voor hun politiek, en verwacht daar ook iets voor terug.
Ik ben het volledig met u eens.
Die Bahncards zijn trouwens veel meer dan kortingkaarten.
Men heeft er allerlei voordelen mee zoals, korting op parkeergarages, reisverzekering, voordelen bij autopooling, huur van fietsen, enz.
Bovendien spaart men bij elke reis premiepunten (bahn.bonus) die men later kan inwisselen tegen allerlei premies.
Dat maakt het reizen met de trein allemaal veel aantrekkelijker, jammer dat dit allemaal hier niet gebeurt.
Was het maar waar. Ik zit meestal op een traject wat me slecht 2,40€ kost, en daar kan je geen bonuspunten op verzamelen. Pro 1,- EUR Fahrkartenumsatz wird Ihnen 1 bahn.bonus-Punkt gutgeschrieben ab einem Mindest-Fahrkartenumsatz von 5,- EUR. Dus zelfs een retourtje (4,80€) levert me nog geen punten op :cry:

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Geplaatst: 07 dec 2009, 22:33
door Shrek
vladivosko schreef: hebben julie een idee wat voor een stroomverbruik een elektrische trein niet heeft
tegen de tijd dat een hle 27 met 10 rijtuigen van luik naar quievrain gereden is, heeft hij een energierekening die de meesten onder ons met hun bruto-jaarwedde niet kunnen vergoeden.
Dat zal voor Luik-Quiévrain iets in de grootte-orde van een 200€ zijn :wink:

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Geplaatst: 08 dec 2009, 07:48
door vladivosko
ja hola, dan heb je ongeveer de prijs van de slijtage van de remblokjes :lol:
ik weet waarover ik praat zenne

Re: Olé olé onze portemonnee, 't is weer van da...

Geplaatst: 02 feb 2010, 01:42
door Jean
Openbaar vervoer wordt duurder

Reizen met het openbaar vervoer is sinds vandaag weer een beetje duurder. De Buzzy Pazz en Omnipas bij De Lijn worden gemiddeld 2,5 procent duurder. Ook de kaarten en biljetten op het voertuig worden duurder, maar de tarieven in voorverkoop blijven ongewijzigd. Bij de NMBS gaan enkele tarieven gemiddeld met 0,57 procent de hoogte in.
Reizigers van de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn kunnen vanaf 1 februari 2010 in heel Vlaanderen een vervoerbewijs kopen per gsm. Een sms-ticket van een uur zal, inclusief verzendingskost, 1,45 euro kosten. Voorlopig kunnen enkel klanten van Proximus hun busritten via gsm betalen. De Lijn onderhandelt nog wel met Base en Mobistar.

Sms-ticket
Wie een sms-ticket wil, stuurt voor het opstappen een bestelcode naar het nummer 4884. Voor een ticket van zestig minuten is de code "DL" en voor 120 minuten "DL120". Voor dat laatste sms-ticket zullen reizigers 2,25 euro, verzendingskosten meegerekend, betalen. De bevestigings-sms die de reiziger na enkele seconden krijgt, geldt als vervoerbewijs. Zolang het sms-ticket geldig is, mogen reizigers onbeperkt overstappen. Volgens De Lijn is het sms-ticket tot 28 procent goedkoper dan een biljet bij de chauffeur.

Tariefaanpassingen
Vanaf 1 februari 2010 past de vervoersmaatschappij bovendien enkele tarieven aan. Door indexaanpassingen worden Buzzy Pazz en Omnipas gemiddeld 2,5 procent duurder. Ook de kaarten en biljetten op het voertuig worden duurder, maar de tarieven in voorverkoop blijven ongewijzigd.

Het systeem van de Dina-abonnementen wordt ten slotte eveneens gewijzigd. Wie een privé-auto aan de kant zet en die niet vervangt, zal nog een gratis abonnement krijgen voor één jaar. Na een jaar kan dat abonnement verlengd worden met vijftig procent korting. Voorheen werd het abonnement toegekend voor drie jaar.

NMBS
Treinreizigers kunnen vanaf vandaag niet langer een 50%-verminderingskaart en de treinbiljetten "Een Dag aan Zee" en "Een Dag in de Ardennen" van de NMBS kopen. Niet alleen het productengamma van de NMBS wijzigt, maar ook enkele tarieven gaan op 1 februari gemiddeld met 0,57 procent de hoogte in. De NMBS verwijst voor de prijsverhogingen naar de lichte stijging van de gezondheidsindex.

De tariefwijzigingen vanaf 1 februari bedragen volgens de NMBS gemiddeld 0,57 procent. Zo stijgt de prijs van een trajecttreinkaart met 0,66 procent en wordt een Rail Pass een euro duurder zodat die voortaan in eerste klas 113 euro en in tweede klas 74 euro zal kosten. De tariefwijziging van de campuskaart gebeurt proportioneel met de prijsstijging van de schooltreinkaarten, namelijk 0,66 procent meer. Een standaardbiljet behoudt na 1 februari zijn prijs.

Vanaf 1 februari wordt ook het "Kids4Free"-principe vereenvoudigd; kinderen tot 12 jaar kunnen voortaan zonder uurbeperking gratis reizen in zowel eerste als tweede klas als een betalende volwassene hen begeleid.

Seniorenbiljet
Het seniorenbiljet krijgt vandaag een variant in eerste klas voor 12 euro. De prijs van een seniorenbiljet in tweede klas wordt ook duurder en kost voortaan 5,2 euro. Het biljet zal bovendien meer dagen geldig zijn: het hele jaar namelijk, behalve dan in de weekends van juli en augustus. In de week is het seniorenbiljet na 9 uur geldig, in het weekend vervalt die uurbeperking.

"Halftijdse treinkaart" is voortaan de nieuwe naam voor railflex voor treinreizigers die halftijds werken. (belga/sps)

01/02/10 17u47

Bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... rder.dhtml