Pagina 2 van 3

Geplaatst: 20 apr 2007, 22:24
door Asterix
Het was vanochtend weer eens mooi prijs. De IC 1728 vanuit Landen naar Brussel-Zuid en Bergen-Quievrain heeft vanmorgen in Leuven weer een pak vertraging opgelopen.

In Tienen waren er reizigers opgestapt van wie één aan een slapende passagier vroeg of ze bij hem mocht zitten. Wat er exact gebeurd is, is mij onduidelijk maar één der partijen is beginnen vechten, heeft de andere tot bloedens toe geslagen en geschopt. Andere reizigers zijn de coupé uitgevlucht en hebben de glazen tussendeur van de M4 met man en macht proberen dicht houden. Hierop heeft de agressieveling de tussendeur afgebroken en nog wat slaag uitgedeeld.

Uiteindelijk heeft iemand ter hoogte van Vertrijk aan de noodrem getrokken. De trein is dan toch doorgebold tot Leuven Perron 1 alwaar een ziekenwagen, Securail en SPC-leden de agressieveling van de trein hebben gehaald.

Het is eens iets anders dan een TBG die een brandblusser in zijn nek krijgt of wiens 3 vingers worden gebroken, zoals de vorige weken....

Geplaatst: 22 apr 2007, 15:33
door 13'erke
Daarom dat mijn trein toen te laat was :o :shock:
waar gaan we naartoe?!?
En op de trein naar brussel hoorde ik dat de trein met besteming Brussel Zuid een vertraging had van (reeds) 20 minuten als gevolg van een tussenkomst van de ordediensten!

Geplaatst: 22 apr 2007, 16:19
door Dietrich
Tss, waar gaat dat naartoe. Gaan we binnen enkele jaren met een harnas de trein moeten nemen? :cry:

Geplaatst: 22 apr 2007, 16:40
door 5307
Dietrich schreef:Tss, waar gaat dat naartoe.

ah, tot waar het op hun treinkaart staat :wink:


maar get gelijk, twordt slechter en slechter met de week!

Geplaatst: 22 apr 2007, 22:48
door Dietrich
In de veronderstelling dat ze een treinkaart hebben, of betaalt men al speciaal om in de trein op mensen te kloppen. :?

Geplaatst: 23 apr 2007, 08:23
door JC
Hebben de andere passagiers de agressieveling met het slachtoffer opgesloten in het compartiment ? Of hebben ze de agressieveling opgesloten nadat ze het slachtoffer hadden veiliggesteld ?

Dit is toch wel cruciaal, want dat eerste zou ik heel erg vinden, het tweede geeft toch weer enige hoop dat de medepassagiers initiatief hebben genomen.

Met enkele personen is zo'n agressor toch relatief makkelijk onder controle te houden, zeker als je enige truucjes kent. Van een fair gevecht hoeft geen sprake te zijn. Het is natuurlijk lastig om af te spreken tussen enkele passagiers want ik denk niet dat ik snel kandidaten zal vinden.

Geplaatst: 23 apr 2007, 15:22
door Concurrent
Ik hoorde vorige week een idee dat misschien geeneens zo slecht is.Als nu de perrons is niet meer toegankelijk zouden zijn zonder vervoersbewijs?

Hoe dat te doen?Wel een soort poortjes systeem(of alternatief) waar iedereen z'n ticket moet scannen om door te gaan naar het perron.Onlangs kwam ik om half 4 smorgens in Diest gepasseerd en zaten er 5 jongeren in het station van Diest???Bij mijn weten horen die daar niet thuis!Schooiers in Brussel Noord?Horen daar ook niet thuis.

Enfin,misschien moet de nmbs daar eens over nadenken.

Geplaatst: 23 apr 2007, 15:24
door Steven
het perron ticket wat vroeger bestond is al twee decennia afgeschaft, de kosten om die poortjes te zetten en uw stations volledig hermetisch af te sluiten zijn wel vrij hoog aangezien je niet echt met een afgesloten geheel zit zoals in een metro station.
dus dat is wikken en wegen of het wel effectief zou helpen zonder de maatschappij in torenhoge kosten te steken.

Geplaatst: 23 apr 2007, 15:26
door Concurrent
Nog een voorstel ? :) Er moet toch iets aan gedaan worden.Als het zo blijft gaan,dan moeten de treinbegeleiders binnenkort met traangas en knuppels worden uitgerust om nog orde op zaken te krijgen... :roll:

Geplaatst: 23 apr 2007, 15:29
door Steven
ja weet ik ook wel, maar in de drukste stations is het al niet mogelijk.
brussel centraal was maar berekend op de helft van de treinen en personen wat het vandaag te verwerken krijgt.
als je poortjes plaatst zal je zeker al iets doen aan zwartrijden in het algemeen, maar dan gaat de capaciteit van uw doorgang naar beneden wat ook ni echt de bedoeling is in een station met zoveel passagiers

Geplaatst: 23 apr 2007, 16:27
door Hobbes
Vroeger had men in vele stations langs de lijn ook constant personeel zitten.
De stationchef woonde zelfs in het station, EN had politiebevoegdheid op het terrein van het station...

Maar ja... zoals zoveel de laatste 40 jaar was het blijkbaar niet rendabel meer om personeel langs de lijn te hebben en werd een stationchef min of meer gedegradeerd tot wandelend infoloket... :roll:

Tot de jaren '60 werd er veel meer gecontroleerd en heerste er (zelf)discipline onder een groot stuk van de bevolking...
Sinds mei '68 moet alles kunnen maar het is er spijtig genoeg aan te zien dat volledige vrijheid in doen en laten bij veel mensen geen goede oplossing is.

Pas op, ik pleit hier niet voor een dictatuur of zo he, maar terug wat sociale controle en een beetje herinvoering van bepaalde regels (zoals beleefdheid bv) zou toch niet slecht zijn.

Geplaatst: 24 apr 2007, 09:07
door JC
Poortjes en enkel toegang tot de perrons met een geldig ticket zie ik wel zitten. Als er bijvoorbeeld met RFID in de abonnementen zou gewerkt worden kan dit heel snel gaan. Men wandelt gewoon door het poortje en het abonnement wordt automatisch gescand.
Als we nog even wachten kan een electronische identiteitskaart ook gebruikt worden bij het bekomen van een ticket. Staat je eID op de zwarte lijst = geen ticket !

Vorig jaar was ik in één van de drukste (ik dacht zelfs het drukste) treinstation van de wereld, nl. Beijing West. Je geraakt daar niet in zonder een ticket. Perrontickets bestaan er inderdaad nog. Vooraleer je naar je perron kan stappen wordt je nog eens gecontroleerd. Bovendien wordt alle bagage gescand aan de ingang. Toch ging het daar nog vrij vlot. Je moet dan wel een minuutje wachten aan de ingang, maar ik kwam er dan ook op het drukste moment.

Geplaatst: 24 apr 2007, 11:25
door Steven
JC dit hangt allemaal af van de infastructuur, als deze zo ontworpen is dan zal deze dat zeker aankunnen, maar ik vrees dat ons brussel centraal iets te oud is van ontwerp (ruim 100 jaar) om nog aan die voorwaarden te voldoen om met zo een systeem te werken. je zou dan haast heel de infra moeten opbouwen, klein probleem, het gebouw is beschermd als ik me niet vergis, hieronder vallen de voorgevel en de hall dacht ik. (ooit stadbezoek aan brussel gedaan met een gids)

Geplaatst: 24 apr 2007, 15:01
door Patrick
Poortjes zijn ook niet alles. In Parijs heb ik al jongeren erover zien "wippen". Alé, ik bedoel springen hé.

Geplaatst: 24 apr 2007, 16:46
door Accelerat
Patrick schreef:Poortjes zijn ook niet alles. In Parijs heb ik al jongeren erover zien "wippen". Alé, ik bedoel springen hé.
Ja, en ook mensen waarvan de ticket niet werkt... Ik heb ook al verschillende keren (veel keren bij St. Michel RER) over de poortjes moeten springen omdat mijnen carte orange niet marcheerde, dus dat krijg je ook als je poortjes plaatst. (Ben trouwens benieuwd hoe dat in nederland gaat aflopen met de chipkaart)