Jeroen schreef:
Ik vind het persoonlijk een vreemde discussie. Moet een TB niet altijd kunnen stoppen voor elke VOORZIENE hindernis? Daarom is die toch net "voorzien"?
Dan blijft de vraag wat is een voorziene hindernis hé
Een trein die op mijn spoor staat is idd een voorziene hindernis, een breuk in de bovenleiding is idd een voorziene hindernis. Een persoon in het spoor is voor mij GEEN voorziene hindernis.
Ik ga je eens een voorbeeldje geven uit de praktijk:
Stel er is een stopsein gestoord, het is een stopsein waar de bestuurder zichzelf een toelating geeft om het sein in gesloten stand te overschrijden (niet beheerd sein met overschrijdingskroon).
Ik mag dat sein overdag dus overschrijden aan 40km/u, en ik weet dat ik ambtshalve in "Rit Op Zicht" dien te rijden, en moet kunnen stoppen voor elke voorzienbare hinder.
Tijdens mijn rit aan 40km/u duikt er ineens een persoon in mijn spoor op, een aanrijding is niet meer te vermijden.... (zelf tegen 40km/u sta je niet direct stil).
Ga je dan beweren dat ik in fout ben? Ik dacht het niet.
Desondanks zou ik zo'n situatie absoluut niet graag meemaken, want dat wordt een procedure spelletje.
Verzekering slachtoffer, versus NMBS & versus bestuurder.