NMBS schrapt voordeeltarieven

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
calabria

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven

Bericht door calabria »

giuseppe schreef:
K V B schreef:De NMBS is eigenlijk te goedkoop. Dat zien we aan de soms overvolle treinen...
Dat is natuurlijk geen probleem, het punt is dat er geen frequentieverhogingen inzitten door het gebrek aan inkomsten.
Dan pleit ik ervoor de prijs gewoon algemeen wat de hoogte in te jagen en niet een bepaald aantal mensen te ambeteren met het schrappen van hun voordeeltarief. Of eigenlijk vooral de prijs van de goedkopere producten wat te verhogen (bv. campuskaart, seniorenbiljet, dag aan zee...) en de prijs van de gewone tickets te laten voor wat ze zijn.

En verder: afbouwen van het niet rijdend personeelsbestand en met het vrijgekomen geld van deze twee maatregelen: meer treinen inleggen!
trainfreak

Bericht door trainfreak »

K V B schreef: De NMBS is eigenlijk te goedkoop. Dat zien we aan de soms overvolle treinen...
Dan is autorijden ook te goedkoop? Kijk maar naar de files elke dag...

Die overvolle treinen zijn typisch iets voor de spits.
(Meer dan) de helft van de tijd voldoet de capaciteit dus wel.
odul

Bericht door odul »

Stef schreef:Het biljet "Een dag aan zee" afschaffen is gewoonweg belachelijk. Maar het is natuurlijk wel duidelijk wat ze willen: railpassen verkopen, oftewel 10 ritten in 1 keer! Ik denk dat ik vanaf nu met de auto zal gaan, het zal goedkoper zijn.

Die is zou oud als de straat.
Als het met de auto goedkoper is, doen dan zoi ik zeggen. Niemand is verplicht met de trein te rijden.
Of neem de fiets of ga tevoet, dat is het "goedkoopste"
odul

Bericht door odul »

trainfreak schreef:
odul schreef: En misschien een gouden tip voor de reizigers, voor daguitstappen naar een grote stad, zijn er soms vaste maar ook vooral 'tijdelijke' B-dagtrips die soms goedkoper zijn dan een gewoon retourkaartje.
En dat vind ik net zo logisch :roll:

Een voorbeeld: je woont in Oostende en je wilt gaan shoppen in Antwerpen
Voor een heen en terug betaal je € 33,40
Neem je een B-dagtrip naar de zoo dan betaal je in het duurste geval nog maar € 29,70
Je voordeel: € 3.70
Vwalla, er is altijd wel een uitweg. :wink:
odul

Bericht door odul »

Patrick schreef:Den dezen heeft het hier eveneens al uitgerekend: Ieper-Gent, 2 ritten per week (1e klas).
Nu met kaart 50%, straks dus weer met Railpassen. NMBS gaat een goei € 200 meer incasseren :evil:
Men kan nooit voor iedereen goed doen.
odul

Bericht door odul »

Hogersluys schreef:
odul schreef:Op zich heb ik er niks op tegen dat men dit afschaft.
De NMBS heeft een zee van verschillende reisformule's, een kat vindt er zen jongen soms niet meer in terug.
Dat is gewoon niet waar. Bovendien, wat voor last heb je daarvan? Via nmbs.be kan je gemakkelijk het voor jouw reisweg voordeligste tarief uitkiezen. De enigen die een beetje reden tot klagen hebben zijn de loketbedienden omdat zij al die verschillende tarieven moeten kennen en uit elkaar houden. Maar ook daar heb ik nog weinig klachten gehoord wat betreft "te moeilijke tarieven".

Het afschaffen van voordeeltarieven is per definitie negatief. Dit is gewoon een verdoken prijsverhoging. Erg hypocriet van de NMBS. Ik hoop dat ze hier veel kritiek op krijgen. Na de dagpas enkele jaren geleden nu dit. De volgende stap is de Go-Pass afschaffen, gegarandeerd. Is het de bedoeling van de NMBS zoveel mogelijk mensen in de auto te krijgen soms?
odul schreef: Wat betreft de formule 'een dag aan zee', die is ook achterhaald. Het weekendtarief geeft dezelfde korting.
Voor weekdagen is de rail-pass een alternatief.
En wat als je nu in de zomer liever op woensdag naar de kust trekt? Ga jij 73 euro geven voor een kaart die je maar voor 2 strookjes nodig hebt?
En toch pleit ik voor de afschaffing van al die verschillende tarieven.
Het zouden er beter een paar minder zijn, maar wel duidelijker.
Meer dan de helft rijdt nu gewoon te 'duur' omdat men niet weet met 'welke' vermindering men kan rijden.
Ik denk trouwens dat België de koploper is van verschillende tarieven.

Ik ben er zelfs bijna zeker van dat de helft van de Vlamingen niet eens weet dat kinderen onder 6 jaar gratis rijden, en tot 11 jaar als men na 9 uur vertrekt, in de week.
In de weekends rijden ze 'allemaal' tot 11 jaar volledig gratis. ( onder begeleiding)
Adler

Bericht door Adler »

odul schreef: En toch pleit ik voor de afschaffing van al die verschillende tarieven.
Het zouden er beter een paar minder zijn, maar wel duidelijker.
Het afschaffen van de 50%-kaart en de formules "Een dag aan..." onder het voorwendsel van vereenvoudiging is klinkklare onzin.
Of zijn de loketbedienden van de NMBS misschien zo dom dat ze dit te ingewikkeld vinden ?
De 50%-kaart zou afgeschaft worden omdat ze te weinig verkocht werd.
Wat gaat men nog allemaal verzinnen ?
Het enige waar het de NMBS om te doen is, is om de miljoenen euro verlies van 2009 enigszins te compenseren.
Nu men door de slechte stiptheidscijfers de gewone ticketten en treinkaarten niet kan verhogen in prijs moet men wel nieuwe manieren vinden.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Veel Europese spoorwegen hebben een verminderingskaart en gebruiken die als middel voor klantenbinding:

Duitsland heeft BahnCard50 en BahnCard25
Oostenrijk heeft de Vorteilscard
Zwitserland heeft de Halbtax
Nederland heeft de Voordeelurenkaart

De verminderingskaart van de NMBS paste mooi in dit rijtje, maar ze was te onbekend.
overweg13

Bericht door overweg13 »

steved schreef:dat je voor bepaalde trajecten maar 'n gewoon (duur) kaartje moet kopen he...

en wat met de mensen wiens kaart nog geldig is... de mijne is dat nog tot begin september... mag ik die verder blijven gebruiken of krijg ik 'n deel van m'n geld terug (wellicht na 'n ellenlange procedure)
Straffer: de NMBS erkent de zin van de kaart in een antwoord dat ik gekregen heb na een vraag om uitleg: ze geven me de raad om de kaart op 31/01/2010 nog voor een jaar te verlengen! Waarom ze dan zo nodig moet afgeschaft worden is me niet duidelijk. Zoals een loketbediende me eens zei: het zijn de beste klanten die ermee reizen! Op de biljetten staat trouwens zelf getrouwheidskaart. Ik begrijp nu dat die trouw niet van de kant van de NMBS komt!
Met vriendelijke groet

overweg13
overweg13

Bericht door overweg13 »

steved schreef:dan is dat toch 'n zee die ik niet zie hoor... tussen de Key Card en Railpass zat voor mij die voordeelkaart op 'n perfecte plaats ;)
Voilà, dat is de kern van de zaak. Ze paste perfect in het tarievengamma.
Met vriendelijke groet

overweg13
Adler

Bericht door Adler »

overweg13 schreef:Waarom ze dan zo nodig moet afgeschaft worden is me niet duidelijk.
Voor mij is het dus wel duidelijk zoals ik hierboven al heb uitgelegd.
2009 was financieel een rampjaar voor de NMBS met zeer grote verliezen.
Bovendien komen daar nog de zeer slechte stiptheidsresultaten bij die maken dat men de prijzen van gewone ticketten niet mocht verhogen.
Vandaar dat men nu naar allerhande andere middelen zoekt om in 2010 toch dat verlies wat te beperken.
Dat men daar dan allerhande drogredenen voor geeft, zoals vereenvoudiging van de tarieven of afschaffing van weinig gekochte formules, is natuurlijk typisch NMBS.
Patrick

Bericht door Patrick »

odul schreef:
Patrick schreef:Den dezen heeft het hier eveneens al uitgerekend: Ieper-Gent, 2 ritten per week (1e klas).
Nu met kaart 50%, straks dus weer met Railpassen. NMBS gaat een goei € 200 meer incasseren :evil:
Men kan nooit voor iedereen goed doen.
:roll: Zoals hier al geschreven: voor sommige reizigers die frequent een traject afleggen maar voor wie een abonnement financieel niet interessant is, is/was die "50% kaart" een ideale oplossing i.p.v. de Railpass.
groentje

Bericht door groentje »

Odul heeft 1 punt: te weinig mensen die er voordeel uit konden (voorlopig nog kunnen) halen, deden dat niet wegens onbekend. Maar sorry, dat is volledig op conto van de NMBS zelf te schrijven, of heeft er al iemand reclame voor gezien?
Veel maakt het voor mij persoonlijk niet uit, met mijn vrijkaart ben ik sowieso goedkoper af dan met gelijk welk voordeeltarief, maar er is geen enkele reden om deze tarieven af te schaffen, integendeel. Behalve inderdaad om een deel van de verliezen te recupereren, al heb ik mijn twijfels dat het daarmee gaat lukken.
Zo ingewikkeld is het tarievengamma van de NMBS ook niet, hoor, je hebt de gewone biljetten (retour is gewoon x2), de weekendbiljetten, de b-dagtrips, het kaartje voor 65-plussers de abonnementen en de passen. Bepaalde doelgroepen kunnen nog een kortingskaart krijgen, zoals grote gezinnen, journalisten, bepaalde ambtenaren, parlementairen, militairen..., maar dat is het zowat.
Wat is er ondertussen al afgeschaft, onder het mom van "vereenvoudigingen"? De multipass, B-tourrail, en dus binnenkort de getrouwheidskaart, en de dag aan zee/in de ardennen.
K V B

Bericht door K V B »

trainfreak schreef:
K V B schreef: De NMBS is eigenlijk te goedkoop. Dat zien we aan de soms overvolle treinen...
Dan is autorijden ook te goedkoop? Kijk maar naar de files elke dag...

Die overvolle treinen zijn typisch iets voor de spits.
(Meer dan) de helft van de tijd voldoet de capaciteit dus wel.
Het overvol zijn van treinen tijdens de spits is eigenlijk te vergelijken met de files. De vraag naar vervoer is niet altijd hetzelfde, de prijs (en het aanbod, in het geval van de weg) is echter altijd gelijk. Eigenlijk zou zowel autorijden als treinrijden tijdens de spits duurder moeten zijn.
K V B

Bericht door K V B »

FLV-FGSP schreef:Veel Europese spoorwegen hebben een verminderingskaart en gebruiken die als middel voor klantenbinding:

Duitsland heeft BahnCard50 en BahnCard25
Oostenrijk heeft de Vorteilscard
Zwitserland heeft de Halbtax
Nederland heeft de Voordeelurenkaart
De strategie van de NMBS lijkt me er inderdaad niet echt op gericht vaste klanten te werven...
Plaats reactie