Eigenlijk hoort de NMBS dat te doen, maar die doen helemaal niets. Zij hebben een schat aan historisch materieel waar ze helemaal niets mee doen. Waarom wordt die prachtige 12.004 niet hersteld en ingezet voor nostalgische ritten? Onbegrijpelijk.
De NMBS Holding heeft de laatste jaren:
- een volledige stam M2 rijtuigen bewaard (de enige in België van deze grote serie van 620 stuks) en in het groen herschilderd
- de K-rijtuigen een herschildering gegeven
- de L-rijtuigen staan momenteel in grondige restauratie en worden in 2010 voorgesteld
- de 5404 teruggebracht in oorsprongslivrei
- de 6041 gereactiveerd
- de 5910 en 5166 krijgen ook dit jaar een kastrevisie
- de 6306 bewaard
- diverse ritten her en der voor vieringen en manifestaties georganiseerd.
Inderdaad, de NMBS heeft niet veel uitgestoken de laatste tijd, onbegrijpelijk toch...
Dat er geen tweede NMBS-stomer komt (voorlopig evenwel) is in samenspraak met TSP. Er zijn veel wederzijdse contacten en de markt is net groot genoeg voor 29.013 en 64.169 (zo groot is de vraag écht niet). De reactivatie van de 26.101 van TSP is trouwens ook in tijd zo gepland dat de machine één jaarke met 64.169 samen zal rijden die daarna weer op kant gaat voor langdurig onderhoud.
De 12.004 is een prachtige machine, inderdaad, MAAR ze vergt een gespecialiseerde besturing die nu eenmaal in deze moderne tijden niet evident is; daarenboven als je er meer dan 3 rijtuigen aanhangt mag je veel baanvakken in Wallonië gewoonweg vergeten.
Gelukkig zal ze een plaats vinden in het toekomstige museum van diezelfde NMBS Holding die "onbegrijpelijk genoeg helemaal niets doet".