Grote blunder te Herentals

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Adler

Re: Grote blunder te Herentals

Bericht door Adler »

Het was vanmorgen ook op het radionieuws op Radio 2.
Een grote blunder inderdaad.
Men zei op de radio dat er een verkeerd treinnummer was doorgegegeven.
Ik vraag me af of dit ook iets te maken heeft met de recente blunders op Railtime waar voortdurend treinen met gewijzigd traject worden aangekondigd die dan niet zouden stoppen in bepaalde stations.
Misschien heeft Infrabel een nieuw systeem in gebruik genomen dat maar half getest is.
De blunder van gisteren was dus letterlijk een gewijzigd traject :cry:
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Een fout in het treinnummermeldersysteem ligt aan de basis.
Een verkeerd treinnummer werd van Lier naar Herentals doorgezet zodat een trein, die in werkelijkgheid E-verkeer was, opeens een nummer van Z-verkeer meekreeg.
Dusdoende werd die richting Mol getrokken.
De bestuurder heeft de pantograaf nog naar beneden gehaald.
Lijkt me geen menselijke fout te zijn.

Voor de zoveelste keer in een jaar tijd werden de reizigers in de Kempen 'verwend'.
Binnenkort mogen ze het treinverkeer naar Turnhout afschaffen wegens gebrek aan belangstelling ;-)
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo

Bericht door dentheo »

dekooiker schreef: Lijkt me geen menselijke fout te zijn.
Ik denk dat het nummer in het vertrekstation toch ingegeven moet worden door een "mens".
Theo
Groeten vanop de Heide
Presario

Bericht door Presario »

Denk toch ook dat dit menselijke fout is. Eerst en vooral treinnummer en twee, onvoldoende lijnkennis om te anticiperen op de seinbeelden?
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Ik wil mijn collega TB geen mes in de rug steken, maar hij had idd aan de seinbeelden kunnen zien dat hij verkeerd getrokken werd...
Wat natuurlijk niet wegneemt dat de blunder in de eerste plaats aan het seinhuis te wijten is.
dentheo

Bericht door dentheo »

Hobbes schreef:Ik wil mijn collega TB geen mes in de rug steken, maar hij had idd aan de seinbeelden kunnen zien dat hij verkeerd getrokken werd...
Wat natuurlijk niet wegneemt dat de blunder in de eerste plaats aan het seinhuis te wijten is.
"het seinhuis" in dit geval is de computer in Berchem ?
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje

Bericht door groentje »

Niet noodzakelijk. Is de blok in Lier al door Berchem overgenomen? Dan zou er ook een foutje kunnen geslopen kunnen zijn in de automatische treinnummermelder van Lier. We zijn dan ook heel afhankelijk van het juiste treinnummer bij het regelen van het verkeer.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

het seinhuis is naar mijn weten nog altijd in Herentals

als er een probleem is met de TNM dan is het idd een hel om je treinverkeer te volgen als je een drukke zone hebt

als de TNM niet weet wat er binnenkomt in zijn zone geeft deze automatisch een bepaalde nummer die seingevers herkennen als zijnde een trein die een correcte nummer moet krijgen

dat laatste zal ook niet het probleem zijn geweest, aangezien men bij zo een hernummering toch moet zeker weten welke trein het is

en dat Lier (of Berchem) van de start een verkeerd nummer gegeven heeft, amai, als dat zo tot in Herentals kan rijden (en verder), dat is echt straf

het wordt echt tijd dat al die seinposten naar Berchem gaan en zo snel mogelijk in EBP draaien, en dat er speakers komen op die lijnen die weten wat ze doen (want sorry wat ik soms al eens in Herentals gehoord heb)
Asterix

Bericht door Asterix »

Kennen die seingevers dan niet de kadans op 'hun' lijnen? Men zou dan toch moeten weten dat een trein op dat ogenblik niet naar Mol hoort te vertrekken?
Laatst gewijzigd door Asterix op 05 feb 2010, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
stefanic

Bericht door stefanic »

Jeroen schreef:Kennen die seingevers dan niet de kadans op 'hun' lijnen? Men zou dan toch meten weten dat een trein op dat ogenblik niet naar Mol hoort te vertrekken?
De IC-R naar Turnhout gaat de IRe naar Neerpelt net voor op de lijn Lier-Herentals en op spoor 2 in Herentals. En bij vertraging van de IC-R zal het wel voorkomen dat de IC-R NA ipv VOOR de IRe rijdt. En als er dan een probleem met het doorgeven van treinnummers optreedt...

En ik kan me ook voorstellen dat tussen het moment dat de TBS beseft 'hela, ze sturen me naar Mol' en het remmen tot stilstand de nodige inertie van de trein (8M6) optreed zodat de trein alsnog te ver bolt...
spoorwegrealist
dentheo

Bericht door dentheo »

stefanic schreef:
Jeroen schreef:Kennen die seingevers dan niet de kadans op 'hun' lijnen? Men zou dan toch meten weten dat een trein op dat ogenblik niet naar Mol hoort te vertrekken?
De IC-R naar Turnhout gaat de IRe naar Neerpelt net voor op de lijn Lier-Herentals en op spoor 2 in Herentals. En bij vertraging van de IC-R zal het wel voorkomen dat de IC-R NA ipv VOOR de IRe rijdt. En als er dan een probleem met het doorgeven van treinnummers optreedt...

En ik kan me ook voorstellen dat tussen het moment dat de TBS beseft 'hela, ze sturen me naar Mol' en het remmen tot stilstand de nodige inertie van de trein (8M6) optreed zodat de trein alsnog te ver bolt...
Stopt die trein niet in Herentals ???? Dan moet die traagheid toch meevallen.
Theo
Groeten vanop de Heide
melle

Bericht door melle »

Die trein stopt wel in Herentals
dentheo

Bericht door dentheo »

melle schreef:Die trein stopt wel in Herentals
En dan gaat hij normaal weg op twee geel "En" een pijl of zonder pijl ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

dentheo schreef:En dan gaat hij normaal weg op twee geel "En" een pijl of zonder pijl ?
Die pijlen bestaan al heel lang niet meer, hé Theo. Maar ik neem aan dat de vertakking richting Turnhout met verminderde snelheid genomen moet worden, en dat het sein vóór die vertakking dan een snelheidscijfer moet vertonen, en het voorafgaande sein groen-geel-horizontaal. Ik zeg wel "ik neem aan", want ik ken de situatie daar ter plaatse niet zo goed.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Bibke

Bericht door Bibke »

Ik denk niet dat een snelheidsbeperking moet want de aftakking loopt gewoon rechtdoor en die naar Mol gaat licht rechtsaf.
Plaats reactie