Re: De Lijn nieuws
Geplaatst: 14 aug 2010, 13:29
Schilders kleuren tramspoor blauw
BRUGGE - Na meer dan een jaar werk is de zeewaartse brug aan de Pierre Vandammesluis eindelijk klaar. Maar toen de brug werd opengesteld, bleek dat de schilders iets te ijverig waren geweest en ook het tramspoor hadden geschilderd. Gevolg: geen tram kon er nog door.
Consternatie toen donderdag de blauw geschilderde brug over de Pierre Vandammesluis weer werd opengesteld voor het verkeer. De schilders, die meer dan een jaar met de opknapwerken aan de brug bezig zijn geweest, bleken niet alleen de brug, maar ook de tramsporen blauw te hebben geschilderd.
‘Dat was niet de bedoeling want de verf treedt op als isolator. Daardoor had de tram geen stroom meer en kon er dus geen enkel rijtuig meer door', zegt Dirk Schockaert, de woordvoerder van De Lijn.
Waslijst problemen
De werkmannen moesten in allerijl de nieuwe verf weer van de sporen krabben. Na een uurtje zat dat karwei erop. ‘Er was sowieso nog een paar uur werk aan de brug donderdag om de verkeerssituatie weer helemaal in orde te krijgen. Er was dus geen extra vertraging door dit kleine misverstand', zegt Paul Hanssens, districtshoofd van de Vlaamse dienst Maritieme Toegang, de opdrachtgever van de werken. ‘De schilders zijn iets te ijverig geweest.'
Het akkefietje met de verf was het orgelpunt van een waslijst aan kleine en grote problemen bij de werkzaamheden aan de bruggen. Er zijn vier sluisbruggen en telkens duurt het meer dan een jaar voor de reinigings- en verfbeurt van één ervan klaar is. In 2006 werd de eerste brug met water onder hoge druk gereinigd, maar dat mocht voor de volgende bruggen niet meer omdat er een klacht kwam wegens geluidsoverlast.
In augustus 2007 liet rederij Cobelfret de werken aan de tweede brug stilleggen omdat bij het reinigen verfdeeltjes loskwamen die met de wind meekwamen tot op de duizenden nieuwe auto's op de grote auto-terminals.
Uiteindelijk zouden de werkzaamheden aan die brug maanden stilliggen.
Ook de werken aan de derde brug, die donderdag beëindigd werden, duurden anderhalve maand langer dan gepland. ‘We konden niet sneller', zegt Hanssens. ‘Die bruggen zijn gevaartes van meer dan zestig meter hoog, die ook volledig in de stellingen moeten worden gezet. 'sNachts doorwerken was uit veiligheidsoverwegingen geen optie, maar we hebben wel met twee shifts gewerkt. En bij te koud weer kun je niet schilderen.'
Veel automobilisten – die soms tot een halfuur of langer moeten aanschuiven door de werkzaamheden aan de bruggen – zullen huiveren bij de gedachte dat er nóg een brug moet worden gereinigd en geverfd voor alles eindelijk af is.
‘Voor de laatste brug is nog geen timing voor vastgelegd omdat er nog niet in kredieten is voorzien', zegt Hanssens. ‘Zodra dat het geld er is, kunnen we in principe beginnen. Misschien volgende zomer, ofwel het jaar nadien. Sowieso werken we beter tijdens het zomerseizoen omdat het weer dan beter meezit.'
De vier bruggen over de Pierre Vandammesluis werden in 1984 in gebruik genomen. ‘Het is de eerste keer dat ze zo'n onderhoudsbeurt krijgen', zegt Hanssens. ‘Nu kunnen ze er weer 25 jaar tegen.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... tCode=8000
BRUGGE - Na meer dan een jaar werk is de zeewaartse brug aan de Pierre Vandammesluis eindelijk klaar. Maar toen de brug werd opengesteld, bleek dat de schilders iets te ijverig waren geweest en ook het tramspoor hadden geschilderd. Gevolg: geen tram kon er nog door.
Consternatie toen donderdag de blauw geschilderde brug over de Pierre Vandammesluis weer werd opengesteld voor het verkeer. De schilders, die meer dan een jaar met de opknapwerken aan de brug bezig zijn geweest, bleken niet alleen de brug, maar ook de tramsporen blauw te hebben geschilderd.
‘Dat was niet de bedoeling want de verf treedt op als isolator. Daardoor had de tram geen stroom meer en kon er dus geen enkel rijtuig meer door', zegt Dirk Schockaert, de woordvoerder van De Lijn.
Waslijst problemen
De werkmannen moesten in allerijl de nieuwe verf weer van de sporen krabben. Na een uurtje zat dat karwei erop. ‘Er was sowieso nog een paar uur werk aan de brug donderdag om de verkeerssituatie weer helemaal in orde te krijgen. Er was dus geen extra vertraging door dit kleine misverstand', zegt Paul Hanssens, districtshoofd van de Vlaamse dienst Maritieme Toegang, de opdrachtgever van de werken. ‘De schilders zijn iets te ijverig geweest.'
Het akkefietje met de verf was het orgelpunt van een waslijst aan kleine en grote problemen bij de werkzaamheden aan de bruggen. Er zijn vier sluisbruggen en telkens duurt het meer dan een jaar voor de reinigings- en verfbeurt van één ervan klaar is. In 2006 werd de eerste brug met water onder hoge druk gereinigd, maar dat mocht voor de volgende bruggen niet meer omdat er een klacht kwam wegens geluidsoverlast.
In augustus 2007 liet rederij Cobelfret de werken aan de tweede brug stilleggen omdat bij het reinigen verfdeeltjes loskwamen die met de wind meekwamen tot op de duizenden nieuwe auto's op de grote auto-terminals.
Uiteindelijk zouden de werkzaamheden aan die brug maanden stilliggen.
Ook de werken aan de derde brug, die donderdag beëindigd werden, duurden anderhalve maand langer dan gepland. ‘We konden niet sneller', zegt Hanssens. ‘Die bruggen zijn gevaartes van meer dan zestig meter hoog, die ook volledig in de stellingen moeten worden gezet. 'sNachts doorwerken was uit veiligheidsoverwegingen geen optie, maar we hebben wel met twee shifts gewerkt. En bij te koud weer kun je niet schilderen.'
Veel automobilisten – die soms tot een halfuur of langer moeten aanschuiven door de werkzaamheden aan de bruggen – zullen huiveren bij de gedachte dat er nóg een brug moet worden gereinigd en geverfd voor alles eindelijk af is.
‘Voor de laatste brug is nog geen timing voor vastgelegd omdat er nog niet in kredieten is voorzien', zegt Hanssens. ‘Zodra dat het geld er is, kunnen we in principe beginnen. Misschien volgende zomer, ofwel het jaar nadien. Sowieso werken we beter tijdens het zomerseizoen omdat het weer dan beter meezit.'
De vier bruggen over de Pierre Vandammesluis werden in 1984 in gebruik genomen. ‘Het is de eerste keer dat ze zo'n onderhoudsbeurt krijgen', zegt Hanssens. ‘Nu kunnen ze er weer 25 jaar tegen.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... tCode=8000