Pagina 2 van 2

Re: Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Geplaatst: 14 mar 2010, 19:22
door Presario
www.standaard.be schreef: Twee doden bij treinongeluk in Sint-Truiden

SINT-TRUIDEN - Bij een aanrijding met een passagierstrein aan een spoorwegovergang in Zepperen (Sint-Truiden) zijn zondag omstreeks 12.45 uur twee inzittenden van een personenwagen om het leven gekomen.

Het ongeval gebeurde aan de Nachtegaalstraat. De auto met het koppel kwam vanuit de richting van de Hasseltsesteenweg gereden. Om onbekende reden is de wagen door de rode lichten en langs de gesloten slagbomen gereden.

Op dat ogenblik kwam een passagierstrein kwam aangereden. Door de klap werd de wagen weggekatapulteerd. De man werd uit het voertuig geslingerd. De vrouw zat nog in het wrak toen de hulpdiensten ter plaatse kwamen. Voor beiden kwam alle hulp te laat.

De spoorweginfrastructuur aan de overgang werkte normaal, zegt Frédéric Petit van Infrabel. 'De slagbomen waren naar beneden en de lichten stonden op rood. Om een onbekende reden heeft de automobilist toch willen oversteken. Net op dat moment kwam de trein van Brussel naar Genk aan. De treinbestuurder kon een aanrijding niet vermijden.'

De passagierstrein Brussel-Genk reed richting Hasselt. Door het ongeval rijden er tijdelijk geen treinen tussen Landen en Hasselt. Er is een vervangende busdienst tussen Hasselt en Landen in beide richtingen.

Door het dodelijke verkeersongeval is er tot maandag 15 maart om 13 uur geen enkele vorm van verkeer mogelijk, uitgezonderd voor bewoners. Het gaat over het gedeelte van de Nachtegaalstraat gelegen tussen de Hasseltsesteenweg (basiliek Kortenbos) met de aansluiting naar de N80 Sint-Truiden/Hasselt toe. Ook het verkeer komende uit de richting Zepperen is verplicht om de N80 te nemen.

Vanaf zondag 18 uur is er terug treinverkeer mogelijk, maar met vertraging ter hoogte van de betrokken overweg.

Re: Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Geplaatst: 14 mar 2010, 23:31
door seppl
Ik zal het nooit kunnen begrijpen hoe mensen zo roekeloos kunnen zijn om een overweg met twee knipperende rode lichten, een belsignaal, en gesloten halve slagbomen over te steken. Maar men zegt dat je kennis en ervaring kunt bijwerken, doch dat er tegen roekeloosheid geen kruid gewassen is.

Je zult als vrouw maar zo een levenspartner hebben, en zijn roekeloosheid met je leven moeten bekopen. Het ziet er voor de ouders van dat koppel niet fraai uit, evenmin als voor hun eventuele kinderen.

En waarom al dat leed? Om, als er als bij wonder geen ongeval uit voortgekomen was, hooguit enkele minuten sneller thuis te zijn, en daar dan in een zetel neer te ploffen vóór de TV of met de krant?

Ik vergeet evenwel niet de TB, wetende dat de TB die in 1965 te As aan een overweg aankwam tegen 90 km/h en de auto van een oom van mij 250 m heeft meegenomen, met de dood van die oom als gevolg, naar aanleiding daarvan 3 weken werkonbekwaam geweest is, en er mogelijk nog veel langer een trauma aan overgehouden heeft, hoewel hem niet de minste schuld trof.

Het moet voor een TB verschrikkelijk zijn als je een overweg nadert waarop zich een personenwagen bevindt, en je weet dat je zelfs met 0 bar overdruk in de remluchtleiding niet zult kunnen vermijden dat die personenwagen gaat meegenomen en platgewalst worden, inclusief de inzittenden.

Re: Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Geplaatst: 14 mar 2010, 23:40
door Steven
het gevoel van dergelijke onmacht kan je met geen woorden omschrijven. Maar zolang er mensen zijn zullen er dergelijke incidenten gebeuren vrees ik.

Re: Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Geplaatst: 18 mar 2010, 18:25
door Dieselfreak
seppl schreef:Ik zal het nooit kunnen begrijpen hoe mensen zo roekeloos kunnen zijn om een overweg met twee knipperende rode lichten, een belsignaal, en gesloten halve slagbomen over te steken. Maar men zegt dat je kennis en ervaring kunt bijwerken, doch dat er tegen roekeloosheid geen kruid gewassen is.
Meestal gaat het zo: de rode lichten knipperen, de bel gaat en de slagbomen gaan omlaag. Een trein komt langs. De slagbomen gaan weer open en de overweg kan weer overgestoken worden. Mensen maken dat keer op keer mee. Maar sommigen zijn al eens gehaast. Meestal wachten ze dan wel tot er een trein gepasseerd is, maar daarna steken ze onmiddelijk over, ze wachten niet tot de slagbomen weer omhoog gaan en de lichten gedoofd zijn. En ze horen een hels getoeter, voelen een klap en alles wordt zwart voor hun ogen...
Of ze zijn verblind door de laagstaande zon en zien de knipperlichten en neergelaten slagbomen niet, met alle gevolgen van dien.

Re: Kleine nieuwsartikelen over spoorwegen in België

Geplaatst: 12 jun 2010, 17:23
door bobke
Totale verkeerschaos door gesloten overwegen

HERENTALS - Een vrachtwagen raakte gisteren vast op de spoorwegovergang aan de Poederleeseweg. Een aanstormende trein reed gelukkig net langs de vrachtwagen heen, maar het incident veroorzaakte totale verkeerschaos in het centrum. Ook het treinverkeer ondervond een tijd hinder.
Rond 10uur gisterochtend stond er file op de Poederleeseweg richting Herentals. Een vrachtwagenbestuurder volgde zijn voorligger, maar kwam daarbij tot stilstand op de overweg. Plots melden de verkeerslichten en bel het naderen van een trein.

'De vrachtwagen probeerde nog weg te rijden van de overweg, maar zowel voor hem als achter de vrachtwagen stond er ander verkeer', zegt Paul Van Aelst van de NMBS. 'Het manoeuvre lukte gedeeltelijk, maar de vrachtwagen werd aangetikt door de dalende slagboom en kwam klem te zitten.'

Aanstormende trein

Er volgden enkele spannende seconden, maar de aanstormende trein reed gelukkig langs de vrachtwagen heen. 'We zaten wel met een onveilige situatie en dat wil zeggen dat alle treinverkeer wordt onderbroken tot onze specialisten ter plaatse hebben vastgesteld dat de toestand weer veilig is', legt Van Aelst uit. 'Een tweetal treinen op de lijn Mol-Herentals werd afgeschaft. Op de verbindingen Herentals-Turnhout-Brussel en Antwerpen-Neerpelt werd er gereden met vertragingen. Om die vertragingen te kunnen inlopen hebben andere treinen een beperkter traject gereden. Rond 13 uur verliep alle spoorverkeer weer normaal. Bij file blijft het een gouden regel: pas een overweg oprijden als je zeker bent dat je die volledig kunt kruisen', besluit de woordvoerder van de spoorwegen. De overweg aan de Poederleeseweg bleef door de alarmsituatie geruime tijd dicht en dat was ook het geval voor de overwegen aan het station en de Vossenberg.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=VA2REF7D