Mogelijke vakbondsactie vanaf 8 maart

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
odul

Re: Mogelijke vakbondsactie vanaf 8 maart

Bericht door odul »

wooter schreef:Ik ben tegen staken, maar ook ik vind niet direct een manier om de aandacht van de directie te trekken. Een betaalstaking kan je niet doen, want dan voelt elke abonnementshouder zich gepakt als het jonge grut voor een keer gratis in 1ste klasse kabaal komt maken. Een langzaamaanstaking is even irritant (en niet veel verschillend van de normale dienstverlening). Dus ja, wat schiet er nog over? Een staking over meerdere dagen/weken, zodat de bevolking zelf het zat is? Nee, want dan gaat een wetgeving die een minimumdienst verplicht er nog makkelijk er door geraken...
Waarom zou iemand met een abonnement zich 'gepakt' moeten voelen?
Een reiziger met een abonnement betaalt ongeveer 1/3 van wat een gewoon biljet kost.

Een voorbeeld
Een Heen en terug Antwerpen - Brussel kost 13.20 euro
Een maandabonnement Antwerpen - Brussel kost 129 euro
Dus met dat abonnement kan je 30 keer heen ter terug rijden tegenover met een gewoon biljet maar 10 keer voor bijna dezelfde prijs.
seppl

Bericht door seppl »

odul schreef:Waarom zou iemand met een abonnement zich 'gepakt' moeten voelen?
Dat lijkt me nogal wiedes te zijn.

De toevallige klant die een ticket koopt, doet bij een betaalstaking financieel voordeel, terwijl de trouwe klant die met een abonnement rijdt, op dat ogenblik helemaal geen financieel voordeel doet.
dcr

Bericht door dcr »

Bij een stakingsactie is het de bedoeling dat het stakend personeel er een voordeel uithaalt.

Als dit toevallig voor sommige reizigers ook een voordeel heeft, dan is dit mooi meegenomen,
maar dat betekent niet dat abonnementhouders zich benadeeld moeten voelen vind ik.
odul

Bericht door odul »

seppl schreef:
odul schreef:Waarom zou iemand met een abonnement zich 'gepakt' moeten voelen?
Dat lijkt me nogal wiedes te zijn.

De toevallige klant die een ticket koopt, doet bij een betaalstaking financieel voordeel, terwijl de trouwe klant die met een abonnement rijdt, op dat ogenblik helemaal geen financieel voordeel doet.
Een 'toevallige' klant wat is dat?
Iemand die slechts één keer in zen leven de trein neemt?
Ja die zal er financieel goed vanaf komen.
Maar ik ben ervan overtuigd dat mensen die overwegen de trein te nemen dit niet doen om een zeldzame rit te maken.
De meeste rijden wel vaker met de trein, maar daarom niet regelmatig.

Een betaal staking of welke staking ook is altijd beperkt in tijd.
De trouwe treinreiziger die met abonnement rijdt doet altijd financieel voordeel, omdat die korte stakingstijd niet opweegt om over te schakelen op het kopen van gewone biljetten.
K V B

Bericht door K V B »

[quote="wooter" Een betaalstaking kan je niet doen, want dan voelt elke abonnementshouder zich gepakt als het jonge grut voor een keer gratis in 1ste klasse kabaal komt maken.[/quote]

Een betaalstaking kan vooral niet omdat zoiets eigenlijk een vorm van sabotage is, en dan kan de baas je eigenlijk zonder boe of ba op straat zetten, wat hij bij een "geregelde staking" niet kan.
Steven

Bericht door Steven »

inderdaad een betaalstaking valt onder een vorm van fraude en daarvoor kan het personeel gestraft worden kortweg een betaalstaking bestaat officieel dus niet.
Adler

Bericht door Adler »

En onder wat valt dan het rijden aan verminderde snelheid ? Onder pesten van de reizigers ?
Steven

Bericht door Steven »

Adler schreef:En onder wat valt dan het rijden aan verminderde snelheid ? Onder pesten van de reizigers ?
Wil je daar nu echt een antwoord op adler, eender welke vorm van actie het spoorwegpersoneel onderneemt jouw commentaar krijgen we toch. Je kan namelijk geen actie voeren zonder ongewild mensen problemen te bezorgen. Bijna wekelijks zijn er betogingen in Brussel waardoor het wegverkeer er in de soep draait. Meermaals blokkeren ze er de kleine ring. Ook die mensen zijn ongewild slachtoffer van een betoging. Moeten we daarom maar alle betogingen verbieden? Zo kan ik nog wel eventjes doorgaan. Ik ben evenmin akkoord met elke staking maar dat neemt nog niet weg dat mensen niet mogen protesteren/staken tegen bepaalde situaties.
pietje

Bericht door pietje »

K V B schreef:
wooter schreef: Een betaalstaking kan je niet doen, want dan voelt elke abonnementshouder zich gepakt als het jonge grut voor een keer gratis in 1ste klasse kabaal komt maken.
Een betaalstaking kan vooral niet omdat zoiets eigenlijk een vorm van sabotage is, en dan kan de baas je eigenlijk zonder boe of ba op straat zetten, wat hij bij een "geregelde staking" niet kan.
In een "normaal" berdrijf: akkoord, maar bij de NMBS worden alle vormen van sabotage toegelaten, want anders staken ze nog meer :?
voorbeelden: spoorbezettingen door loketbedienden, plaatsen van rode vlaggen zonder dat er een reden toe is, binnenvallen en bezetten van seinhuizen om stakingen af te dwingen.
Dit zijn allemaal voorbeelden van ongeoorloofde acties die in de meeste bedrijven (terecht) tot ontslag van de betrokkenen zouden leiden.

Dus concludeer ik dat men geen betaalstaking doet, omdat het de reiziger niet hindert.
Steven

Bericht door Steven »

betaalstaking = de reizigers helpen zwart rijden en dat staat gelijk met fraude, dat staat wel degelijk in de regels bij de nmbs dat fraude zal bestraft worden met afzetting.
dcr

Bericht door dcr »

Dus elke TBG die tijdens een rit is zijn hokje blijft kan "afgezet" worden?

Moesten ze dit echt doen, dan was de NMBS een grote fractie TBG's kwijt vrees ik.
pietje

Bericht door pietje »

Steven schreef:betaalstaking = de reizigers helpen zwart rijden en dat staat gelijk met fraude, dat staat wel degelijk in de regels bij de nmbs dat fraude zal bestraft worden met afzetting.
Kan allemaal zijn, maar wat ik opnoemde valt onder "sabotage" en ik weet niet of dat bij de NMBS ergens in de regels staat (ik vermoed van wel), maar je kan er in elk geval voor ontslagen worden, op staande voet.

Ik wou maar illustreren dat de NMBS als het over "vakbondsacties" gaat, niet echt geneigd is om haar rechten te laten gelden.
pietje

Bericht door pietje »

dcr schreef:Dus elke TBG die tijdens een rit is zijn hokje blijft kan "afgezet" worden?

Moesten ze dit echt doen, dan was de NMBS een grote fractie TBG's kwijt vrees ik.
Ik vermoed dat er in de regels iets zal staan over "actief helpen", hetgeen jij beschrijft valt daar waarschijnlijk niet onder.
Steven

Bericht door Steven »

Een rode vlag zetten? Dat zijn tekens dat je niet mag verder rijden maar valt zoiets echt onder sabotage. Als een seingever staakt en hij zet bijgevolg zijn sein niet open doet hij letterlijk hetzelfde hoor.
pietje

Bericht door pietje »

Steven schreef:Een rode vlag zetten? Dat zijn tekens dat je niet mag verder rijden maar valt zoiets echt onder sabotage. Als een seingever staakt en hij zet bijgevolg zijn sein niet open doet hij letterlijk hetzelfde hoor.
Dat van die rode vlag valt volgens mij onder sabotage, is volgens mij hetzelfde als zonder reden op de noodstop drukken.

Als de seingever staakt OK, maar ik heb bij de vorige "succesvolle algemene staking" toch iets anders gehoord.
Je weet toch dat bij een normaal bedrijf de vakbondspiketten buiten het bedrijfsterrein moeten blijven, als ik dan hoor dat een vakbondsdelegatie het seinhuis binnenvalt en zegt dat alles moet stilgelegd worden valt dit inderdaad onder sabotage.

Je zou het bij eender welk bedrijf eens moeten proberen, je zal het snel weten, en de rekening sturen ze wel achterna.
Plaats reactie