Pagina 2 van 7
Re: werken lijn 12
Geplaatst: 23 aug 2009, 22:08
door stefanic
Bussen zijn ok als er NIETS is. Nu is er een 2-uurdienst. Bussen zijn dan enkel interessant voor de kortere trajecten. Een bus Antwerpen-Roosendaal met alle tussenstops heeft geen zin gezien de rittijd van dergelijke verbinding. Er is gekeken om op het andere uur (dat er geen trein rijdt) bv. al en trein tussen Antwerpen en kapellen te rijden, maar dat bleek niet mogelijk om diverse redenen (spoortechnisch, personeel, materieelrotatie).
En zaterdagvoormiddag is er sowiezo een gewone uurdienst. We krijgen de shoppers dus op de normale manier naar Antwerpen. De terugreis moet dan iets beter gepland worden.
Re: werken lijn 12
Geplaatst: 24 aug 2009, 01:08
door Shrek
ferry schreef:Mooie uitleg, maar mi wil BRUSSEL weer niet weten van vervangbussen, hebben tijdens vorige werken één WE gereden op iniatief van NMBS Antwerpen C.!
Begrijp je de situatie nu dan?
Bussen zouden niets uithalen aangezien je er sneller zou zijn door een uur te wachten op de volgende trein

Re: werken lijn 12
Geplaatst: 24 aug 2009, 07:33
door Adler
Shrek schreef:Begrijp je de situatie nu dan?
Bussen zouden niets uithalen aangezien je er sneller zou zijn door een uur te wachten op de volgende trein

Sorry, maar jij begrijpt het niet.
Ik zal een simpel voorbeeld geven.
Ik neem zondagnamiddag 20/9 de trein ergens in Zeeland en ik moet naar Kapellen.
Ik kom om 17.44u aan in Roosendaal.
De eerste trein naar Kapellen is om 19.05u, m.a.w. dat betekent 1 uur 21 minuten wachten, en ik ben om 19.33u in Kapellen.
Hoe kom je er dan bij om te zeggen dat een bus die elk uur rijdt niets zou uithalen ?
Het argument dat de afstand Roosendaal-Antwerpen te groot is voor een bus slaat ook nergens op.
Als in Nederland in het weekend op sommige trajecten de treindienst wordt onderbroken, worden er vaak bussen ingelegd op nog veel grotere afstanden.
Maar natuurlijk, zo een busdienst betalen aan de Lijn of een andere maatschappij, zou de NMBS veel meer kosten dan hun eigen treindienst halveren.
Dat is het probleem.
Re: werken lijn 12
Geplaatst: 24 aug 2009, 08:58
door stefanic
Adler schreef:Als in Nederland in het weekend op sommige trajecten de treindienst wordt onderbroken, worden er vaak bussen ingelegd op nog veel grotere afstanden.
Maar natuurlijk, zo een busdienst betalen aan de Lijn of een andere maatschappij, zou de NMBS veel meer kosten dan hun eigen treindienst halveren.
Dat is het probleem.
Zie je het verschil? treindienst ONDERBROKEN = GEEN treinen <-> 2uurdienst = MINDER treinen
Je hebt natuurlijk een punt met dat lange wachten in Roosendaal, maar je kan misschien uit Zeeland een uurtje later vertrekken? Daar is een uurdienst stoptrein en op de halfuren daartussen nog een IC. Je kan natuurlijk altijd je trein zodanig kiezen dat je extreem lang moet wachten om te kunnen klagen.
Uit vlissingen komt de IC aan in Rsd om u44 (elk uur) en de L om u14 (elk uur)
Dus reizigers die aankomen om 17u14 (L), 17u44 (IC) 18u14 (L) en 18u44 (IC) moeten inderdaad mee naar Antwerpen met de L-trein van 19u05 (en wachten in Rsd resp. 1u51, 1u21, 0u55 en 0u21).
Da's kwestie van een beetje plannen voor je vertrekt.
Als in Belgie de treindienst ONDERBROKEN is worden ook bussen ingelegd. Zie bv. Turnhout de laatste weken, of de weekends dat er gewerkt werd nabij Essen en er GEEN grensoverschrijdend verkeer was.
Re: werken lijn 12
Geplaatst: 24 aug 2009, 09:02
door Adler
Het is niet nodig om voortdurend maar hoofdletters te gebruiken om uw gelijk uit te schreeuwen, ik ben geen imbeciel.
Re: werken lijn 12
Geplaatst: 24 aug 2009, 12:21
door Steven
Zijn argument klopt wel, je kan u planning zodanig maken dat je lang moet wachten en dan gaan klagen. Zo is het ook eenvoudig om steeds iets te hebben om te klagen.
Re: werken lijn 12
Geplaatst: 24 aug 2009, 12:26
door Adler
Steven schreef:Zijn argument klopt wel, je kan u planning zodanig maken dat je lang moet wachten en dan gaan klagen. Zo is het ook eenvoudig om steeds iets te hebben om te klagen.
Ik heb maar 1 voorbeeld genomen. Als je van ergens anders in Nederland komt, en je moet onderweg al 1 of 2 keer overstappen, dan kan je dat niet altijd zo plannen dat het juist uitkomt.
Maar ik ben het toch al gewoon dat jullie van de NMBS het allemaal veel beter weten.
Jullie beslissingen zijn altijd de enige juiste en mogelijke en die ambetante reizigers doen toch niets anders dan klagen.
Re: werken lijn 12
Geplaatst: 24 aug 2009, 12:56
door Steven
Ik snap het soms niet, je prijst NL de hoogte in door haar hoge frequentie aan treinen. Nu ga je beweren dat er geen planning bestaat die op deze tijdelijke situatie aansluit. Je had beter een voorbeeld komende van ergens uit België gepakt ik denk dat je daar nog ergens een punt had kunnen halen, maar toch niet met NL waar op bijna alle lijnen elk half uur een trein is. Dus zeggen dat ge er geen planning kan vinden die de wachttijd in Roosendaal minimaal maakt is wat zot he. Trouwens het gaat over iets tijdelijk, er zijn hier zoveel lijnen waar standaard in de weekend (ook al is er potentieel) maar om de twee uur een trein is (ik spreek dan van lijnen die in de rand rond Brussel liggen).
Re: werken lijn 12
Geplaatst: 24 aug 2009, 13:03
door stefanic
Adler, zo kan het misschien soms overkomen, dat wij liever al die reizigers niet zouden hebben dat we rustig met onze treintjes zouden kunnen rijden, maar zo is het in de verste verte niet.
Wij zouden niet liever hebben dan dat we veel meer materieel ter beschikking hadden (geen overbezette treinen meer) en dat er veel meer bestuurders waren (meer treinen laten rijden, ook 's avonds later en in het weekend, terwijl dat de bestuurders toch hun dagen rust en verlof krijgen die ze verdienen) en dat er overal voldoende infrastructuur lag (perronsporen in stations, wissels om te uit te wijken etc).
Helaas is de realiteit anders. Helaas zowel voor de reiziger als voor ons. Uiteraard zouden wij niet liever hebben dan dat alle reizigers een trein hadden op het moment dat hen het beste uitkomt of die overal perfecte aansluitingen geeft. Dat zou ons heel wat werk besparen qua beantwoorden van klachten etc.
Helaas moeten we het doen met de middelen die we ter beschikking krijgen, en daar proberen we iets mee te organiseren dat voor zoveel mogelijk reizigers een mobiliteitsoplossing biedt.
Ik begrijp dus uw frustratie zeer goed Adler, en ik zou u het liefst van al zeggen dat we alles zo snel mogelijk oplossen. Wij voelen ons evenzeer niet goed bij wat we 'maar' kunnen aanbieden. We kunnen enkel allemaal samen hopen dat de toekomst beterschap brengt.
En 'wij van de NMBS' weten het misschien in veel gevallen echt wel beter omdat wij weten met welke resem factoren we allemaal moeten rekening houden vooraleer we een treindienst kunnen plannen. Maar ook daarom zit ik hier op 't forum, omdat ik hier soms dingen lees betreffende specifieke lokale toestanden waarvan we hier 'ver in Brussel' nog niet van op het terrein geinformeerd werden, en waar we wel mee rekening moeten/kunnen houden. Ik heb al meermaals intern aan belletjes getrokken om dingen recht te laten zetten die hier op 't formum gemeld werden, maar waar binnen NMBS (nog) niemand iets van wist. Voor mij is dit forum (en Railbusters) een bijkomend 'oog op het terrein' en dus een interessant werkinstrument.
Re: werken lijn 12
Geplaatst: 24 aug 2009, 17:29
door Robin
1 van de weinigen die een forum gebruikt dan in brussel.
Toch chapo dat er iemand de moeite doet om zich te informeren op forums

.
Waren er maar meer in brussel zoals stefanic.
Re: werken lijn 12
Geplaatst: 24 aug 2009, 19:48
door ferry
Hoi
Durven beweren "we krijgen de shoppers wel in Antwerpen" is een gezegde van iemand die nog nooit op een zaterdag de bomvolle stoptrein(moesten het dieren zijn zou GAIA wel aan de bel trekken!) heeft genomen!!
f
Re: werken lijn 12
Geplaatst: 24 aug 2009, 22:13
door Robin
die steekt inderdaad altijd wel stampvol op zaterdag

Re: werken lijn 12
Geplaatst: 24 aug 2009, 22:26
door Marianne
Over welke periode verlopen die werkzaamheden eigenlijk? (kon dat niet vinden op de site van de NMBS).
Excuses als ik er hier overheen heb gelezen.
Begrijp wel dat de NMBS haar best doet om toch een treindienst in te passen en dat dit niet meevalt over toch wel een druk bereden lijn.
Een aantal jaar terug vond ik de dienstregeling naar Antwerpen wel beter. Toen vertrok er gewoon ieder half uur wel een trein in die richting. Om half ongeveer de L- trein en het hele uur de Benelux. Nu vertrekken ze vlak na elkaar. Vervelend voor mensen die al met vertraging in Roosendaal arriveren en daardoor die aansluiting missen.
Groeten,
Marianne
Re: werken lijn 12
Geplaatst: 25 aug 2009, 16:07
door Ydv87
De voorbereidende werken zijn reeds begonnen (en sommige zelfs al voltooid).
Verwijderen van de lasnaden
Overbrenging van werktreinen
De Markeringen aanbrengen op biels en sporen
Verplaatsen van de kontakten tussen de sporen naar de zijkant ervan (waar mogelijk)
De eigenlijke werken gebeuren in de weekends van september (5-6, 12-13, 19-20, 26-27)
Ook zal er in de week 's nachts gewerkt worden (bv tussen Kijkuit en wissels te Kalmthout; of wanneer er zich technische problemen voordoen)
Normaal gezien start men in Kapellen, en werkt men in de richting van Kalmthout.
Eerst worden de dwarsliggers vervangen door betonnen. Daarachter wordt de ballast gezift, en aangevuld met nieuwe.
Het zijn dezelfde werken die in het voorjaar tussen Kalmthout en Essen zijn uitgevoerd. Meer info en foto's:
http://www.lijn-12.be/album-09-03-07.php
Als extra wordt een nieuw perron naar Antwerpen gelegd, aan de andere kant van de overweg (35).
Groetjes,
Yannick
Re: werken lijn 12
Geplaatst: 25 aug 2009, 16:33
door Trammist
Men kan misschien van de viertjes achtjes maken, ahja, er wordt toch één rijtuig uitgespaard met die 2u-dienst
