Pagina 2 van 3

Geplaatst: 15 jun 2006, 10:46
door prahsharp
das toch enkel voor wissels ed da ze nog hout gebruiken zeker? beton voor de rest? of gebeuren vervangingen ook nog in hout?

Geplaatst: 15 jun 2006, 11:06
door SIMPY.be
Nieuwe/vervanging moet in beton, want die houten zijn te milieubelastend.
Idd, wissels zijn meestal in hout, waarom weet ik niet?

Geplaatst: 15 jun 2006, 12:02
door Elgar
Die betonnen dwarsliggers kunt ge beschouwen als een serieproduct; allemaal zelfde vorm, afmetingen. Bij een wissel moeten ze andere afmetingen hebben en met hout kan je gemakkelijker uw dwarsliggers op maat maken.

Geplaatst: 15 jun 2006, 13:17
door Wover
In de meeste kleinere stations (ik denk bv aan Herentals) zijn ook maar 2 sporen van beton, al de rest zijn houten bielzen

Geplaatst: 15 jun 2006, 13:56
door SIMPY.be
Tja; meer van de helft van van lijn 69 is ook in houten dwarsliggers. Alle rangeerbundels van Ieper en Poperinge enz zijn allemaal hoten bielzen.

Geplaatst: 15 jun 2006, 17:36
door poyaud
ik denk dat wissels nog in hout gelegd worden omdat de lengtes te lang zijn anders bestaat er kans om te scheuren

Geplaatst: 15 jun 2006, 18:49
door 1607
poyaud schreef:ik denk dat wissels nog in hout gelegd worden omdat de lengtes te lang zijn anders bestaat er kans om te scheuren
dan zijn die duitsers toch echt genieen he. die hebben betonnen dwarsliggers onder hun wissels. (ja ook die van 40 km/uur)

Geplaatst: 15 jun 2006, 19:19
door poyaud
daarom dat er ook staat "ik denk" :roll:

Geplaatst: 15 jun 2006, 20:55
door Trainspotterke
Ook L50a is tussen Beernem en Brugge nog van houten dwarsliggers voorzien! :wink:

Oja, 1607, weet je nog onze discussie over het feit dat er in Belgiƫ geen enkele spoorlijn voorzien is van houten dwarsliggers en waar ook aan 160 km/u over mag gereden worden? :D

Wel, L75 tussen Kortrijk en Moeskroen is nog steeds van houten dwarsliggers voorzien, met een mooi groen plakaatje met een 16 erop naast het spoor! :twisted: :P

Geplaatst: 15 jun 2006, 21:31
door Shrek
poyaud schreef:ik denk dat wissels nog in hout gelegd worden omdat de lengtes te lang zijn anders bestaat er kans om te scheuren
ik ben zeker dat ze in hout gelegd worden :wink:
betonnen wissels is goed mogelijk (in halle liggen er een paar dacht ik) maar ze zijn gewoon pakken duurder en niet noodzakelijk steviger dan houten :wink:

Geplaatst: 15 jun 2006, 22:04
door SIMPY.be
Trainspotterke schreef: Wel, L75 tussen Kortrijk en Moeskroen is nog steeds van houten dwarsliggers voorzien, met een mooi groen plakaatje met een 16 erop naast het spoor! :twisted: :P
Idd, maar niet voor lang meer :p

Geplaatst: 15 jun 2006, 22:08
door Jonathan
SIMPY.be schreef:
Trainspotterke schreef: Wel, L75 tussen Kortrijk en Moeskroen is nog steeds van houten dwarsliggers voorzien, met een mooi groen plakaatje met een 16 erop naast het spoor! :twisted: :P
Idd, maar niet voor lang meer :p
Op lijn 75 wordt er ook 160 gevlamt tussen Gent en Kortrijk en daar hebben ze nog onlangs de houten dwarsliggers vervangen:
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=404

Geplaatst: 15 jun 2006, 22:10
door SIMPY.be
Jonathan schreef:
SIMPY.be schreef:
Trainspotterke schreef: Wel, L75 tussen Kortrijk en Moeskroen is nog steeds van houten dwarsliggers voorzien, met een mooi groen plakaatje met een 16 erop naast het spoor! :twisted: :P
Idd, maar niet voor lang meer :p
Op lijn 75 wordt er ook 160 gevlamt tussen Gent en Kortrijk en daar hebben ze nog onlangs de houten dwarsliggers vervangen:
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=404
Je vergeet dat daar het sneheidsrecord van de reeks 18 is gevestigd. Dus 220 en meer is er gereden tussen Waregem en Kortrijk, allemaal op houten dwarsliggers!!!

Geplaatst: 15 jun 2006, 22:12
door Jonathan
SIMPY.be schreef:
Jonathan schreef:
SIMPY.be schreef:Idd, maar niet voor lang meer :p
Op lijn 75 wordt er ook 160 gevlamt tussen Gent en Kortrijk en daar hebben ze nog onlangs de houten dwarsliggers vervangen:
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=404
Je vergeet dat daar het sneheidsrecord van de reeks 18 is gevestigd. Dus 220 en meer is er gereden tussen Waregem en Kortrijk, allemaal op houten dwarsliggers!!!
Voila, en als ze dat vroeger zolang gebruiken, zal het zeker niet slecht geweest zijn :!: :D :D

Geplaatst: 15 jun 2006, 22:12
door Shrek
qua stevigheid is er geen verschil tussen houten of betonnen dwarsliggers volgens mij. HST-wissels worden in hout uitgevoerd dusja :roll: Alleen voor grote massaproductie (en dus niet voor wissels) zal beton goedkoper zijn dan hout :wink: