Goederentrein ontspoord in Deinze
Re: Goederentrein ontspoord in Deinze
terwijl gisteren middag die ontspoorde goederentrein was hadden ze gisteren avond ter hoogte van Brugge een lijk gevonden, met als resultaat dat reizigers van die van Kortrijk/Lichtervelde via Brugge naar Gent wouden reizen ook te kampen met vertraging van een uur.
En nu is er een aanrijding met een persoon in de sporen op de lijn 89.
Komaan zeg.Steven schreef:
Je zou toch moeten weten dat in het begin een ongeval gewoon een ongeval is. Op de eerste momenten dat zoiets is gebeurd kan je beter bescheiden zijn met de aard van een ongeval te omschrijven. Eens de info duidelijker en dus vollediger binnenkomt kan je die dan aanpassen.
Je gaat me toch niet vertellen dat met alle moderne middelen waarover men beschikt bij Traffic Control, men niet onmiddellijk weet dat het over een ontsporing van een goederentrein gaat.
Of moet die informatie nog met postduiven overgebracht worden?
Die tekst op Railtime zal daar ook niet na 2 seconden op verschenen zijn.
Als het bericht over het technisch defect op Railtime stond, stond het bericht van een ontspoorde goederentrein al op alle nieuwssites met foto's en alles.
jij hebt blijkbaar veel tijd om al die details te kunnen controleren tot op de seconde om te zien wie eerste met welke info naar buiten is gekomen?
Wat ik met mijn tijd doe, gaat u geen snars aan.Steven schreef:jij hebt blijkbaar veel tijd om al die details te kunnen controleren tot op de seconde om te zien wie eerste met welke info naar buiten is gekomen?
En het gaat hem niet over die ene mededeling van gisteren.
Het gaat over het feit dat de NMBS-groep al tientallen jaren lang communiceert naar de reizigers toe in een soort cryptisch taaltje dat enkel begrepen en gesproken wordt door het personeel.
De opeenvolgende bevoegde ministers hebben al herhaaldelijk aangedrongen bij de NMBS-groep dat zij zouden communiceren in een menselijke taal die door iedereen gesproken en begrepen wordt.
Maar blijkbaar is dat weer een dovemansgesprek want men blijft gewoon doorgaan zoals men al meer dan een eeuw bezig is.
Wie begrijpt nu bijvoorbeeld de uitdrukking "een trein in nood" ?
Waarschijnlijk denken de meeste mensen al het ergste al ze dat horen.
Kan dat nu echt niet op een verstaanbare manier worden gezegd ?
Je mag als liefhebber toch veronderstellen dat de "professionelen" eerst zijn ?Steven schreef:jij hebt blijkbaar veel tijd om al die details te kunnen controleren tot op de seconde om te zien wie eerste met welke info naar buiten is gekomen?
"Die" hebben niets anders te doen ...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Die mensen doen hun werk wel. Maar hoe kunnen ze altijd de eerste zijn? Het ongeval gebeurd in Deinze TC zit in Brussel, dus moet je afgaan van de info die je van de mensen ten velde krijgt. Als daar toevallig een journalist in de buurt woont en die gaat effe kijken en belt alles live door naar zijn redactie wat hij ziet van uit zijn standpunt dan kan je ze onmogelijk nog voorblijven. Een treinbestuurder krijgt midden zijn trein in dit geval een ontsporing merkt dit door het ledigen van zijn remleiding en zal contact opnemen via de gms-r met TC en dan begint de molen te draaien, hulpdiensten, ordediensten, welke producten zitten er in die trein, .... Als je met zoveel diensten moet samenwerken dan rem je logischerwijze af he. Dus ook info springt dan een beetje van hot naar her en blijft niet altijd op slag op de juiste plaats hangen. iK heb de indruk da iedereen hier wil dat alles op 5 min geregeld is. De spoorweg heeft zeker en vast een communicatieprobleem dat gekend is maar dat ik niet snel zie veranderen. We leven in een apenlandje en ik denk dat dat nog enige tijd zo zal blijven.dentheo schreef:Je mag als liefhebber toch veronderstellen dat de "professionelen" eerst zijn ?Steven schreef:jij hebt blijkbaar veel tijd om al die details te kunnen controleren tot op de seconde om te zien wie eerste met welke info naar buiten is gekomen?
"Die" hebben niets anders te doen ...
Dus jij vindt het logisch dat de VRT, de Standaard, de GvA en nog een hele reeks andere media sneller weten wat er gebeurt op het spoor dan Infrabel of de NMBS ?Steven schreef: Die mensen doen hun werk wel. Maar hoe kunnen ze altijd de eerste zijn? Het ongeval gebeurd in Deinze TC zit in Brussel, dus moet je afgaan van de info die je van de mensen ten velde krijgt.
Hallucinant is dat.
Het eerste is een probleem van het spoor , niet het tweede.Steven schreef:De spoorweg heeft zeker en vast een communicatieprobleem dat gekend is maar dat ik niet snel zie veranderen. We leven in een apenlandje en ik denk dat dat nog enige tijd zo zal blijven.
Ze moeten gewoon de moed hebben hier weer uit te leren, paar potten koffie en tien man rond tafel "Hoe doen we dat volgende keer beter...."
Nota: Waarom bemoeit Infrabel zich met de papieren van de goederentrein ?
Volgens mij is dat de verantwoordelijkheid van de vervoerder, niet van de wegbeheerder. (vergelijk truckers en kantonnierfunktie)
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Dat vraag ik me dus ook af.dentheo schreef: Nota: Waarom bemoeit Infrabel zich met de papieren van de goederentrein ?
Volgens mij is dat de verantwoordelijkheid van de vervoerder, niet van de wegbeheerder. (vergelijk truckers en kantonnierfunktie)
Iemand zei hier al dat de IG (Infrastructuurgebruiker), ik veronderstel dat dit in dit geval NMBS Logistics is, het in Keulen hoorde donderen.
tja een feit dat nog niet alles 100% gescheiden is zeker? Het zou inderdaad logisch zijn moest de IG de juiste info van de trein bezitten. Maar het lijkt me eveneens logisch dat de IB vlot kan raadplegen via een elektronisch systeem welke treinen er zich op haar net bevinden. Aangezien voor bepaalde ritten rekening moet gehouden worden met de eigenschappen van een trein. Het is wel zeldzaam maar bepaalde treinen mogen eenmaal niet gekruist worden als ze een bepaalde lading meehebben omdat ze bijvoorbeeld net niet binnen het standaardgabarit zitten. Toch ook nuttige info voor de IB lijkt me aangezien ze de rijpaden beheren.
Lijn 89, lijn 75, lijn 73: allemaal afgesloten. Hopelijk gebeurt er niks meer op lijn 50A want anders zijn alle lijnen naar de kust afgesloten. Gisterenavond was dat op een moment bijna zo: toen was er een persoon in de sporen tussen Burst en Denderleeuw (en gen verkeer) terwijl er in Beernem dienst op enkelspoor was. Pechweekend op het spoor!markske schreef:En nu is er een aanrijding met een persoon in de sporen op de lijn 89.
Communicatie bij de NMBS zelf is altijd al een ramp geweest.Adler schreef:Dus jij vindt het logisch dat de VRT, de Standaard, de GvA en nog een hele reeks andere media sneller weten wat er gebeurt op het spoor dan Infrabel of de NMBS ?Steven schreef: Die mensen doen hun werk wel. Maar hoe kunnen ze altijd de eerste zijn? Het ongeval gebeurd in Deinze TC zit in Brussel, dus moet je afgaan van de info die je van de mensen ten velde krijgt.
Hallucinant is dat.
En de NMBS wist rapper dan de Media om welke aard van ongeval het ging.
Na 10 minuten werd er al omgeroepen in Gent dat het om een treinontsporing ging.
Betrokken stel was stel 344, ongeval is gebeurt om 10h 22 ... en alles was weg/opgeruimd tegen ongeveer 13h 10.markske schreef:En nu is er een aanrijding met een persoon in de sporen op de lijn 89.
De trein kwam iets voor het huis waar ik woon tot stilstand.
Een man die aan de overweg stond te wachten is op de laatste moment onder de trein gelopen.
Laatst gewijzigd door HLE 2302 op 11 apr 2010, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Weten en weten is twee. Ze brengen verslag uit van wat ze zien maar hebben daarom nog niet steeds de juiste info gegeven in tegendeel de pers geeft geregeld halve waarheden. Maar deze laatste discussie hebben we al is gevoerd hier en gaan we dus niet overdoen.Adler schreef:Dus jij vindt het logisch dat de VRT, de Standaard, de GvA en nog een hele reeks andere media sneller weten wat er gebeurt op het spoor dan Infrabel of de NMBS ?Steven schreef: Die mensen doen hun werk wel. Maar hoe kunnen ze altijd de eerste zijn? Het ongeval gebeurd in Deinze TC zit in Brussel, dus moet je afgaan van de info die je van de mensen ten velde krijgt.
Hallucinant is dat.
De wetgeving terzake is zeer duidelijk, de IG levert aan de IB, vóór het vertrek van de trein de informatie die door de IB (via ARGSI enz.) gevraagd wordt. Ook het RID-reglement (dat kracht van wet heeft) bepaalt dat de IG er moet voor zorgen dat de IB op elk ogenblik en zonder hinder kan beschikken over de gegevens (RID 1.4.2.2.5). Dit zijn o.a. de treinsamenstelling, de UN-nummers, de plaats in de trein en de massa van de lading (RID 1.4.3.6). Bovendien bepaalt het RID dat de vervoerdocumenten moeten beschikbaar zijn of zeer snel elektronisch moeten kunnen geraadpleegd worden.Steven schreef:tja een feit dat nog niet alles 100% gescheiden is zeker? Het zou inderdaad logisch zijn moest de IG de juiste info van de trein bezitten. Maar het lijkt me eveneens logisch dat de IB vlot kan raadplegen via een elektronisch systeem welke treinen er zich op haar net bevinden. Aangezien voor bepaalde ritten rekening moet gehouden worden met de eigenschappen van een trein. Het is wel zeldzaam maar bepaalde treinen mogen eenmaal niet gekruist worden als ze een bepaalde lading meehebben omdat ze bijvoorbeeld net niet binnen het standaardgabarit zitten. Toch ook nuttige info voor de IB lijkt me aangezien ze de rijpaden beheren.
Voor de treinen vanuit het buitenland moet de samenstelling van de trein (ook info RID) beschikbaar zijn bij de inrit aan de grens.
Gelet op de opmerkingen van de provinciegouverneur, zou het wel eens nuttig kunnen zijn om dit allemaal eens te checken.