Pagina 2 van 3
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Geplaatst: 19 apr 2010, 23:56
door groentje
Hogersluys schreef:^^Ik denk dat groentje eerder verwees naar de zin waar dit topic mee begon "Vermoedelijk zal deze map minder enthousiaste reacties opleveren dan de vorige" wat dus niet zo is, integendeel.
Goed geraden, Hogersluys. De volgende keer zet ik er de
kwoot wel bij.
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Geplaatst: 21 apr 2010, 22:45
door Fles
overweg13 schreef: 13. Landelies: ik weet niet eens of hier zo veel veranderd is
Mwoa, niet echt

Deze is van 22 aug 2009

Verder aardig "veldwerk" voor mij natuurlijk

Re: ttb map 3 (stations en halten)
Geplaatst: 24 apr 2010, 08:33
door railway-red
ik vind het altijd leuk stationsgebouwen zoals dat van Basècles-Carrières te zien omdat het exact dezelfde zijn als dat van Ekeren (waar ik op 100m vandaan woonde).
zeer mooie foto's!
Re: Sint Amands
Geplaatst: 25 apr 2010, 13:35
door jan_olieslagers
17. Sint-Amands: langs lijn 52 - verdwenen, om nooit meer terug te keren
Hoe zeker zijt ge hier van?
1) Verdwenen? De perrons moeten er zeker nog zijn, ze dienen - bv. vandaag! - voor de museumstoomdienst uit Baasrode. Lichtpalen en borden zijn misschien wel verwijderd, ja.
2) Nooit meer terug? Af en toe hoort men nog een politieker pleiten voor het heractiveren van lijn 52 van Puurs tot Dendermonde. Mij lijkt dat best een zinnig idee trouwens, de stations/stopplaatsen Baasrode, Sint-Amands en Oppuurs hebben best een potentieel van pendelaars naar Antwerpen (direct) en Brussel - met overstap in Dendermonde. En de kosten zouden minimaal zijn want het spoor ligt er nog. Het zou wel onder draad moeten gebracht worden, verder is enkel de aansluiting in Puurs te herstellen, dat zou wel een extra slagboom vereisen en daar wilen we nu juist vanaf.
Overigens nu we het toch over de stoomdienst hebben: die reed vandaag tussen Baasrode en Sint-Amands, volgens het radionieuws, waarom niet tot Puurs zoals vroeger?
Re: Sint Amands
Geplaatst: 25 apr 2010, 14:09
door overweg13
jan_olieslagers schreef:17. Sint-Amands: langs lijn 52 - verdwenen, om nooit meer terug te keren
Hoe zeker zijt ge hier van?
1) Verdwenen? De perrons moeten er zeker nog zijn, ze dienen - bv. vandaag! - voor de museumstoomdienst uit Baasrode. Lichtpalen en borden zijn misschien wel verwijderd, ja.
2) Nooit meer terug? Af en toe hoort men nog een politieker pleiten voor het heractiveren van lijn 52 van Puurs tot Dendermonde. Mij lijkt dat best een zinnig idee trouwens, de stations/stopplaatsen Baasrode, Sint-Amands en Oppuurs hebben best een potentieel van pendelaars naar Antwerpen (direct) en Brussel - met overstap in Dendermonde. En de kosten zouden minimaal zijn want het spoor ligt er nog. Het zou wel onder draad moeten gebracht worden, verder is enkel de aansluiting in Puurs te herstellen, dat zou wel een extra slagboom vereisen en daar wilen we nu juist vanaf.
Overigens nu we het toch over de stoomdienst hebben: die reed vandaag tussen Baasrode en Sint-Amands, volgens het radionieuws, waarom niet tot Puurs zoals vroeger?
Ik denk dat zelfs bij een eventuele heropening van de lijn Sint-Amands geen enkele kans meer heeft. Dat type halten is op termijn ten dode opgeschreven. Zelf vind ik dat gezien mijn plattelandsactiviteiten spijtig, maar begrijpelijk.
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Geplaatst: 26 apr 2010, 16:43
door jan_olieslagers
MODS, is het niet beter de drie laatste bijdragen over te brengen naar het draadje dat ik opende specifiek over een eventuele heropening van Puurs-Dendermonde?
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Geplaatst: 26 apr 2010, 17:06
door trainfreak
jan_olieslagers schreef:MODS, is het niet beter de drie laatste bijdragen over te brengen naar het draadje dat ik opende specifiek over een eventuele heropening van Puurs-Dendermonde?
Bij deze
Hier verder over de foto's van overweg13.
Discussiëren over de (eventuele) heropening van L52 kan in dit topic
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=7389
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Geplaatst: 10 apr 2012, 11:40
door Serie51
Knap dat je ook aandacht had voor de architektuur van de gebouwen e.d.

Oude stationsgebouwen zijn,of waren,veel mooier dan de huidige moderne

Zelfs de afsluitingen waren toen kleine kunstwerkjes

Re: ttb map 3 (stations en halten)
Geplaatst: 20 mei 2012, 21:47
door mybenz_w123
Hallo Overweg13.
Mooie foto's van de stations. spijtig genoeg is de werkelijkheid maar al te
echt.
Neem nu het station van Herent, in Brabant. Ik zou graag een modelspoorbaan
starten, naar voorbeeld van Leuven en omgeving.
Mijn modelbaan zal pre het jaar 2000
gesitueerd worden en toen was het station van Herent er nog steeds.
Spijtig genoeg is het station van Leuven gemoderniseert
en het station van Herent gesloopt voor 2 extra sporen voor de Thalys.
Bij toeval zou u misschien een foto hebben van het station van Herent?
En misschien van Leuven station voordat het gemoderniseert was?
Ik woon in de USA, zodoende is het moeilijk informatie lokaal te gaan opzoeken.
Het internet heeft me reeds geholpen maar de enige foto dat ik vond van het station
van Herent is een oude post kaart van in de jaren 30 als ik me niet vergis.
Als iemand foto's heeft en dat zij het hun niet storen deze te sharen dan ben ik hun
heel dankbaar.
Groeten aan allen vanuit de USA.
Louis.
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Geplaatst: 20 mei 2012, 22:41
door overweg13
Dag Louis
Ik heb spijtig genoeg geen foto's van Herent of Leuven, maar kijk eens op deze site:
http://users.skynet.be/fa058639/index.html#D . Ik ben ervan overtuigd dat je daar voor een stukje je gading zult vinden.
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Geplaatst: 18 feb 2013, 21:40
door Dieselfreak
overweg13 schreef:15. Poix-Saint-Hubert: winters tafereel - we zouden naar Mirwart stappen, door een flinke sneeuwlaag

Poix-Saint-Hubert in 2011:

Dat houten wachthokje was er omstreeks 1980 kennelijk nog niet. De boom ontbreekt eveneens op de eerste foto. De contrarails - of wat het ook zijn mogen - tussen de sporen zijn verdwenen anno 2011. Verder kan ik weinig verschillen vinden.
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Geplaatst: 18 feb 2013, 21:58
door Shrek
Het zijn geen contrails, maar nieuwe (of oude) sporen die wachten op montage of demontage.
Verder zie je ook dat de houten dwarsliggers vervangen zijn door betonnen biblocs. En zou het niet kunnen dat het kerstboompje vanop de eerste foto die grote spar geworden is?

Re: ttb map 3 (stations en halten)
Geplaatst: 18 feb 2013, 22:09
door Dieselfreak
Shrek schreef:Verder zie je ook dat de houten dwarsliggers vervangen zijn door betonnen biblocs.
Aan de kant van het stationsgebouw liggen er wel nog houten dwarsliggers, als ik het juist zie?
Shrek schreef:En zou het niet kunnen dat het kerstboompje vanop de eerste foto die grote spar geworden is?

Daar dacht ik ook al aan, maar ze lijken toch niet geheel op dezelfde plaats te staan. Dat kerstboompje staat precies véél dichter bij het gebouw.
Re: ttb map 3 (stations en halten)
Geplaatst: 12 mar 2020, 22:13
door Leenaarts
Hogersluys schreef: ↑19 apr 2010, 00:15
Als frequent fotograaf van stationsgebouwen heb ik genoten van uw foto's. Inderdaad is er wat stations betreft de voorbije decennia relatief veel veranderd. Vaak in negatieve zin (afbraak van gebouwen en dergelijke). Ik ben er overigens stellig van overtuigt dan we ons momenteel opnieuw aan de vooravond van een nieuwe 'revolutie' (tenminste wat stationszaken betreft) bevinden: de onvermijdelijke privatisering van de NMBS en de daarbij horende sluiting van 90% van de momenteel aanwezige loketten zal alles opnieuw ingrijpend veranderen.
PS: Wat je zegt over de betonnen abri's klopt volledig: in tegenstelling tot de plastieken exemplaren van vandaag waren die dingen niet kapot te krijgen. Het is dan ook niet toevallig dat ze nog relatief vaak te zien zijn (al zijn ze ook aan het uitsterven). Ik vraag me af hoe lang die gele exemplaren mee zullen gaan, ik wed niet zolang als eerstgenoemden.
PS2: Die stationsverlichting van station Wezemaal: weet iemand of iets dergelijks nog voorkomt in België (ik denk aan afgelegen plaatsen in Wallonië)?
Ik denk dat Wezemaal op dat moment een van de zeer zeldzame stations was waat de oude armatuur nog aanwezig was. In het algemeen is ze zo rond 1970 vervangen door een nieuwe soort....maar de oude is veel mooier en nostalgischer !
Re: Sint Amands
Geplaatst: 12 mar 2020, 22:17
door Leenaarts
overweg13 schreef: ↑25 apr 2010, 14:09
jan_olieslagers schreef:17. Sint-Amands: langs lijn 52 - verdwenen, om nooit meer terug te keren
Hoe zeker zijt ge hier van?
1) Verdwenen? De perrons moeten er zeker nog zijn, ze dienen - bv. vandaag! - voor de museumstoomdienst uit Baasrode. Lichtpalen en borden zijn misschien wel verwijderd, ja.
2) Nooit meer terug? Af en toe hoort men nog een politieker pleiten voor het heractiveren van lijn 52 van Puurs tot Dendermonde. Mij lijkt dat best een zinnig idee trouwens, de stations/stopplaatsen Baasrode, Sint-Amands en Oppuurs hebben best een potentieel van pendelaars naar Antwerpen (direct) en Brussel - met overstap in Dendermonde. En de kosten zouden minimaal zijn want het spoor ligt er nog. Het zou wel onder draad moeten gebracht worden, verder is enkel de aansluiting in Puurs te herstellen, dat zou wel een extra slagboom vereisen en daar wilen we nu juist vanaf.
Overigens nu we het toch over de stoomdienst hebben: die reed vandaag tussen Baasrode en Sint-Amands, volgens het radionieuws, waarom niet tot Puurs zoals vroeger?
Ik denk dat zelfs bij een eventuele heropening van de lijn Sint-Amands geen enkele kans meer heeft. Dat type halten is op termijn ten dode opgeschreven. Zelf vind ik dat gezien mijn plattelandsactiviteiten spijtig, maar begrijpelijk.
Denk ook dat we deze halte nimmer meer terugzien....te oneconomisch. Maar wel zo sfeervol. Was net de laat om deze prachtige periode zelf te proeven) En inderdaad was het reizen zo een 30 jaar terug veel interessanter en veel meer tw zien ook !