Namen van Genkse stations worden aangepast

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Paul
Contacteer:

Re: Namen van Genkse stations worden aangepast

Bericht door Paul »

Hogersluys schreef:Bokrijk verwijst naar het nabijgelegen openluchtmuseum dat op zijn buurt naar een bos is vernoemd, het is geen plaatsnaam zoals Genk of Eeklo. Trouwens, het punt was nu net dat mensen van buiten Limburg Bokrijk moeilijk kunnen situeren. Ik wist bijvoorbeeld ook niet dat het ín Genk lag.
Het ligt ook niet 'in' Genk. Het behoort tot het grondgebied van de gemeente Genk. Net zoals Boksbergheide, Winterslag, Zwartberg, Waterschei (allemaal namen van voormalige stations) plaatsnamen zijn die allemaal tot het grondgebied van de gemeente Genk behoren. En precies zo is Bokrijk een plaatsnaam (die al sinds de middeleeuwen bestaat) die tot het grondgebied van de gemeente Genk behoort.
In Nederland is er een regel die zegt dat alle stationsnamen een plaatsnaam moeten bevatten. Namen als Bokrijk zouden daar niet kunnen.
Ik vraag me af waarom niet. Er zijn in Nederland veel stations die een plaatsnaam dragen welke geen gemeentenaam is.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Hogersluys schreef:In Nederland is er een regel die zegt dat alle stationsnamen een plaatsnaam moeten bevatten. Namen als Bokrijk zouden daar niet kunnen.
Definieer "plaatsnaam". Verder heb ik van die regel nog nog gehoord. In de gemeente Reimerswaal liggen 3 stations. Geen daarvan heet naar de gemeente.

Groetjes,
Rian
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Ook wijknamen als stationsnaam liggen moeilijk vind ik. Bijvoorbeeld station De Hoek in Sint-Genesius-Rode. Als je niet bekend bent met streek kan dat toch overal in Vlaanderen liggen? Mijnsziens zou er altijd een deelgemeente in de naam opgenomen moeten worden.
overweg13 schreef: Bokrijk verwijst helemaal niet naar het openluchtmuseum. Het toponiem bestaat al veel, veel langer dan het museum. Hij komt zelfs al voor in de atlas van Ferraris uit 1777! Het station, en later de halte, hebben logischerwijs altijd al de naam Bokrijk gedragen.
Vandaar ook dat ik zei: "dat op zijn buurt naar een bos vernoemd is."
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 29 apr 2010, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Hogersluys

rvdborgt schreef:
Hogersluys schreef:In Nederland is er een regel die zegt dat alle stationsnamen een plaatsnaam moeten bevatten. Namen als Bokrijk zouden daar niet kunnen.
Definieer "plaatsnaam". Verder heb ik van die regel nog nog gehoord. In de gemeente Reimerswaal liggen 3 stations. Geen daarvan heet naar de gemeente.

Groetjes,
Rian
Dat komt omdat een gemeentenaam niet noodzakelijkerwijze een plaatsnaam hoeft te zijn. Er is geen plaats meer die 'Reimerswaal' heet. De stations in die gemeente bevatten allen plaatsnamen: Rilland-Bath, Krabbendijke en Kruiningen-Yerseke.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Hogersluys schreef:
rvdborgt schreef:
Dat komt omdat een gemeentenaam niet noodzakelijkerwijze een plaatsnaam hoeft te zijn. Er is geen plaats meer die 'Reimerswaal' heet. De stations in die gemeente bevatten allen plaatsnamen: Rilland-Bath, Krabbendijke en Kruiningen-Yerseke.
Met je opmerking over Bokrijk liet je vermoeden dat je dat juist geen plaatsnamen zou vinden.

Groetjes,
Rian
overweg13

Bericht door overweg13 »

Hogersluys schreef:Ook wijknamen als stationsnaam liggen moeilijk vind ik. Bijvoorbeeld station De Hoek in Sint-Genesius-Rode. Als je niet bekend bent met streek kan dat toch overal in Vlaanderen liggen? Mijnsziens zou er altijd een deelgemeente in de naam opgenomen moeten worden.
overweg13 schreef: Bokrijk verwijst helemaal niet naar het openluchtmuseum. Het toponiem bestaat al veel, veel langer dan het museum. Hij komt zelfs al voor in de atlas van Ferraris uit 1777! Het station, en later de halte, hebben logischerwijs altijd al de naam Bokrijk gedragen.
Vandaar ook dat ik zei: "dat op zijn buurt naar een bos vernoemd is."
Als je niet bekend bent met de streek, betekent "De Hoek" misschien niet zo veel, maar je zet de dingen op hun kop. Het niet bekend zijn met de streek is het probleem. Kortemark of Zichem kunnen toch ook overal in Vlaanderen liggen?
Bokrijk is blijkbaar niet vernoemd naar een bos, maar naar een hoeve. Er zijn wel meer toponiemen die op die manier ontstaan zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Hogersluys

rvdborgt schreef:Met je opmerking over Bokrijk liet je vermoeden dat je dat juist geen plaatsnamen zou vinden.

Groetjes,
Rian
Hoezo? Bath, Krabbendijke, Rilland, ... zijn dorpen en dus plaatsnamen. Bokrijk en De Hoek zijn slechts wijknamen vergelijkbaar met Luchtbal of Linkeroever in Antwerpen en Dampoort in Gent. Er is m.i. een fundamenteel verschil.
overweg13 schreef: Als je niet bekend bent met de streek, betekent "De Hoek" misschien niet zo veel, maar je zet de dingen op hun kop. Het niet bekend zijn met de streek is het probleem. Kortemark of Zichem kunnen toch ook overal in Vlaanderen liggen?
Bokrijk is blijkbaar niet vernoemd naar een bos, maar naar een hoeve. Er zijn wel meer toponiemen die op die manier ontstaan zijn.
Zo kan je het natuurlijk ook bekijken. :wink: Maar dorpsnamen zullen in de meeste gevallen een grotere bekendheid hebben dan wijknamen. In het voorbeeld van De Hoek weet ik uiteraard waar Sint-Genesius-Rode ligt maar van De Hoek heb ik nog nooit gehoord.
kika

Bericht door kika »

Hogersluys schreef:Hoezo? Bath, Krabbendijke, Rilland, ... zijn dorpen en dus plaatsnamen. Bokrijk en De Hoek zijn slechts wijknamen vergelijkbaar met Luchtbal of Linkeroever in Antwerpen en Dampoort in Gent. Er is m.i. een fundamenteel verschil.
Een dorp heeft een plaatsnaam. Net zoals een wijk, provincie, land, gehucht, nederzetting, buurtschap.... ook plaatsnamen hebben. Luchtbal vind ik wel een leuke: vroeger heette het Merskem en nu is het genoemd naar een café (eigenlijk is de wijk naar het café vernoemd en het station naar de wijk). Een toponiem heeft niets met de aard van de plaats te maken, het is de eigennaam van één of ander geografisch geheel (kan dus ook een moeras of een heuvel zijn).
Hogersluys schreef: Zo kan je het natuurlijk ook bekijken. :wink: Maar dorpsnamen zullen in de meeste gevallen een grotere bekendheid hebben dan wijknamen. In het voorbeeld van De Hoek weet ik uiteraard waar Sint-Genesius-Rode ligt maar van De Hoek heb ik nog nooit gehoord.
Meestal, niet altijd dus. Om nog maar te zwijgen van steden die tegenwoordig een wijk zijn, je kan volgens mij helemaal geen algemene regels opstellen voor stationsnamen. Volgens mij ook niet nodig.

Over waarover het begon in dit topic: dat je van Genk naar Genk-centrum gaat heb ik begrip voor: het maakt duidelijk dat er meer stopplaatsen zijn in Genk, handig voor mensen onbekend met de streek enz. Maar Genk-Bokrijk riekt toch erg naar simeple politieke territoriumdrang, zoals een hond zijn geurmerkjes aanbrengt.
overweg13

Bericht door overweg13 »

kika schreef:
Over waarover het begon in dit topic: dat je van Genk naar Genk-centrum gaat heb ik begrip voor: het maakt duidelijk dat er meer stopplaatsen zijn in Genk, handig voor mensen onbekend met de streek enz. Maar Genk-Bokrijk riekt toch erg naar simpele politieke territoriumdrang, zoals een hond zijn geurmerkjes aanbrengt.
Ik begrijp Genk-Centrum evenmin als Genk-Bokrijk. Waarom zou het duidelijk moeten zijn dat een gemeente meer dan één station heeft? Ik beperk me tot de eigen streek: als je jouw redenering toepast, dan moet het binnenkort ook Halle-Centrum worden, want Halle heeft nog halten in Lembeek en Buizingen. Ook Galmaarden-Centrum, want Tollembeek is ook Galmaarden. En Geraardsbergen-Centrum, want Geraardsbergen heeft ook nog stations of stopplaatsen in Schendelbeke, Idegem, Zandbergen, Viane en Moerbeke. En Beersel-Centrum, want ook Huizingen en Lot behoren tot Beersel.
In het geval van Galmaarden zou die naamgeving overigens ook nog de valse indruk geven dat het station vlakbij het centrum ligt.
Bovendien zijn er nog wel meer stationsnamen die zoals Bokrijk naar een plaatselijk toponiem verwijzen: Kijkuit, Wolfstee, Melkouwen, Buda (dat vroeger trouwens Haren-Buda heette, en dus de voorgestelde evolutie in omgekeerde zin heeft ondergaan), Sint-Job, Diesdelle, Moensberg, Heizijde e.v.a.
Met vriendelijke groet

overweg13
kika

Bericht door kika »

overweg13 schreef:
kika schreef:
Over waarover het begon in dit topic: dat je van Genk naar Genk-centrum gaat heb ik begrip voor: het maakt duidelijk dat er meer stopplaatsen zijn in Genk, handig voor mensen onbekend met de streek enz. Maar Genk-Bokrijk riekt toch erg naar simpele politieke territoriumdrang, zoals een hond zijn geurmerkjes aanbrengt.
Ik begrijp Genk-Centrum evenmin als Genk-Bokrijk. Waarom zou het duidelijk moeten zijn dat een gemeente meer dan één station heeft? Ik beperk me tot de eigen streek: als je jouw redenering toepast, dan moet het binnenkort ook Halle-Centrum worden, want Halle heeft nog halten in Lembeek en Buizingen. Ook Galmaarden-Centrum, want Tollembeek is ook Galmaarden. En Geraardsbergen-Centrum, want Geraardsbergen heeft ook nog stations of stopplaatsen in Schendelbeke, Idegem, Zandbergen, Viane en Moerbeke. En Beersel-Centrum, want ook Huizingen en Lot behoren tot Beersel.
In het geval van Galmaarden zou die naamgeving overigens ook nog de valse indruk geven dat het station vlakbij het centrum ligt.
Bovendien zijn er nog wel meer stationsnamen die zoals Bokrijk naar een plaatselijk toponiem verwijzen: Kijkuit, Wolfstee, Melkouwen, Buda (dat vroeger trouwens Haren-Buda heette, en dus de voorgestelde evolutie in omgekeerde zin heeft ondergaan), Sint-Job, Diesdelle, Moensberg, Heizijde e.v.a.
Zoals ik ook opmerkte lijkt het me onrealistisch om algmene regels op te stellen voor stationsnamen. Als ik ergens naar een voor mij onbekende stad ga, is het voor me handig dat ik adhv een stationsnaam zoals centrum, hbf ... weet waar ik (niet) moet uitstappen. Zo ben ik bijvoorbeeld wel eens in Part-Dieux ipv in Lyon Perrache uitgestapt. Die laatste hadden ze beter hbf genoemd :wink: Je kan ook andere argumenten bedenken zoals bijvoorbeeld de centrumfunctie van de stad Genk benadrukken. Als puntje bij paaltje komt, maakt het me persoonlijk niets uit of station Genk Genk blijft heten of wordt omgenoemd naar Genk-Centrum.
overweg13

Bericht door overweg13 »

kika schreef:Als puntje bij paaltje komt, maakt het me persoonlijk niets uit of station Genk Genk blijft heten of wordt omgenoemd naar Genk-Centrum.
Voilà, en zo zal het wel voor de meesten zijn. En dus kan men maar beter alles bij het oude laten. Ik vermoed dat zowel de benaming Bokrijk als de benaming Genk heel duidelijk is voor zo goed als alle reizigers.
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo

Bericht door dentheo »

Het blijft op de computer wel interessant dat als je Genk tipt, de kans krijgt om de stations van Genk te kiezen zonder je te verdiepen in middeleeuwse toponiemen. Dat men daarvoor de namen moet koppelen is een aanpassing aan eenvoudige zoekmachines....het kan ook anders...

Is zoiets als luchthaven Charleroi die Brussels-South werd....
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje

Bericht door groentje »

Bij Mechelen, Aalst, Haren... zou ik wel graag een toevoeging zien. Om de verwarring met M-Nekkerspoel, A-Kerrebroek en Haren-Zuid te verkleinen.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

kika schreef:Maar Genk-Bokrijk riekt toch erg naar simpele politieke territoriumdrang, zoals een hond zijn geurmerkjes aanbrengt.
Inderdaad. Temeer daar Bokrijk geen "wijk van Genk" is, zoals Hogersluys schijnt te suggereren. Bokrijk is enerzijds het provinciaal domein, en anderzijds een afzonderlijke woonkern, met straten, een kerk, scholen waaronder een campus van de KHLim, enz. Die woonkern ligt halfweg tussen het centrum van Hasselt en het centrum van Genk, en sluit niet aan bij de agglomeratie van Genk; het natuurgebied 'De Maten' ligt ertussen. Mensen die daar wonen of school lopen zeggen niet dat ze "in Genk" wonen of school lopen, maar "in Bokrijk". Bovendien is de plaatsnaam "Bokrijk" overbekend. Dus echt geen enkele valabele reden om dat station te gaan hernoemen.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Hogersluys

^^Als je op de kaart kijk zie je dat Bokrijk overduidelijk bij Genk hoort. Dat het een schooltje, een kerk, een voetbalclub heeft wil niet zeggen dat een onafhankelijke plaats is. Een goede graadmeter is kijken of het vroeger een onafhankelijke gemeente geweest is. Bokrijk heeft steeds bij Genk behoort. Als sinds het begin van de 19de eeuw. Dat Bokrijk "niet tot de agglomeratie van Genk klopt niet omdat Genk en Hasselt sowieso één stedelijke agglomeratie vormen (de dubbelstad Hasselt-Genk, een gekend planimetrisch verschijnsel).

Trouwens Hasselt is met Genk verbonden door de tussenliggende lintbebouwing. Je kan in Vlaanderen geen scherpe definitie meer opmaken die het verschil tussen wijk, gehucht of dorp duidelijk stelt. In werkelijkheid hangt alles aan elkaar door de lintbebouwing.
overweg13 schreef:
Dat neem je de fusiegemeenten als basis. Dat zijn grootschalige kunstmatige entiteiten. Het is denk ik zinniger je beleid op de deelgemeenten af te stemmen. Dat zijn eigenlijk nog steeds kunstmatige gehelen maar minder dan de fusiegemeenten. Bovendien zien de mensen dat meestal werkelijk als één geheel. Bijvoorbeeld: mensen uit Rieme zeggen soms dat ze uit Ertvelde-Rieme komen. Dat kent haar oorzaak uit het feit dat Rieme steeds tot de gemeente Ertvelde behoort heeft. In stationsnamen is het handig deze historische verdeling aan te houden zodat je niet ieder gehucht in Vlaanderen moet weten liggen om een reis te plannen. Daarom niet Geraardsbergen-Schendelbeke maar wel Aalst-Kerrebroek (dat had volgens jullie logica evengoed Kerrebroek kunnen heten).
kika schreef:
Een dorp heeft een plaatsnaam. Net zoals een wijk, provincie, land, gehucht, nederzetting, buurtschap.... ook plaatsnamen hebben. Luchtbal vind ik wel een leuke: vroeger heette het Merskem en nu is het genoemd naar een café (eigenlijk is de wijk naar het café vernoemd en het station naar de wijk). Een toponiem heeft niets met de aard van de plaats te maken, het is de eigennaam van één of ander geografisch geheel (kan dus ook een moeras of een heuvel zijn).
Je verwart geografische benamingen met plaatsnamen. Een plaatsnaam en een toponiem zijn geen synoniemen. Provincienamen zijn bijvoorbeeld dus geen plaatsnamen omdat een provincie geen nederzetting is (nederzetting = plaats).

Maar misschien had ik duidelijker moeten zijn. Ik vind dus dat er steeds een deelgemeentenaam in een stationsnaam zou moeten voorkomen. Dat is een heel simpele regel die heel wat onduidelijkheden kan wegwerken.
Plaats reactie