AlexNL schreef:Het geeft wel te denken, waarom zijn sommige plekken niet voorzien van wat meer bescherming tegen de hevige wind? Bijvoorbeeld de brug over het Hollandsch Diep: prima te begrijpen dat de snelheid daar beperkt wordt (een trein die van een brug afdondert is niet echt wenselijk), maar tijdens de bouw had men er ook wat windschermen kunnen bouwen, toch?
In Duitsland doet men dat inderdaad. Zo is de nieuwe HSL van Keulen naar Frankfurt voorzien van talrijke windschermen.
Er is overigens ook een probleem met geluidsoverlast op de HSL-Zuid.
De Stichting 'Stop geluidsoverlast HSL' is van mening dat de beloofde geluidsnormen moeten worden gehonoreerd en vraagt de onmiddellijke stopzetting van de treinen met Traxx locomotieven. De rechtbank doet een uitspraak op 3 september.
Agg jo.Mensen kunnen alleen maar zeuren. Het is nooit goed. Altijd maar zeuren over geluidsoverlast.
Net als mensen die vlakbij een drukke vliegveld gaan wonen en dan vervolgens gaan zeuren over geluidsoverlast.
Dat is toch dom ? Als je vlakbij een vliegveld gaat wonen kun je dat toch verwachten ? Of wonen langs een drukke snelweg en vervolgens zeuren waardoor de snelweg omlaag geschroefd word naar een prut snelheid van 80 km/h .
Dat terwijl de snelweg er eerder was. Even off-topic
thomaslj schreef:Sommige hsl's zijn vrij recent aangelegd.
Sommige huizen zijn ook vrij recent gebouwd... Juist in het gebied ten noorden van Rotterdam, waar nu zo veel geklaagd wordt over geluidsoverlast van de HSL, zijn de afgelopen jaren heel veel nieuwe huizen gebouwd.
In Roosendaal gaat hetzelfde gebeuren daar ontwikkeld men een bouwplan voor woningen (spoorhaven) naast het rangeerterrein... groots.
Misschien kunnen ze ook al een website openen voor klachten.
En waarom klagen over de hsl? Hoeveel treinen er op? 2 per uu? En heel soms een thalys? Is toch triest. Mensen moeten blij zijn met wat ze hebben. En gewoon stoppen met klagen. Er zijn miljarden mensen die het heel lastig hebben. ( 3e wereld landen )
Wilson schreef:En waarom klagen over de hsl? Hoeveel treinen er op? 2 per uu? En heel soms een thalys? Is toch triest. Mensen moeten blij zijn met wat ze hebben. En gewoon stoppen met klagen. Er zijn miljarden mensen die het heel lastig hebben. ( 3e wereld landen )
Die uitspraak vind ik veel te ideologisch. Dit is appelen met peren vergelijken. Het neemt nog altijd niet weg dat thalys diensten blijft aanbieden die ze niet kunnen verwezenlijken onder meer door verscheidene omstandigheden.
beste melle het is algemeen bewezen dat mensen die het slechter hebben dan ons gemiddeld minder klagen dan wij die eigenlijk in alle luxe en rijkdom van de wereld leven.
melle schreef:...Het neemt nog altijd niet weg dat thalys diensten blijft aanbieden die ze niet kunnen verwezenlijken onder meer door verscheidene omstandigheden.
Het is mij toch niet duidelijk waarom hevige zijwind minder een risico zou vormen bij 160km/h dan bij 300km/h. Op een auto of een fiets spelen zaken als bestuurbaarheid kan ik me inbeelden, waardoor je je snelheid wil verlagen, maar voor een trein kan dat toch geen punt zijn?
Het is mij toch niet duidelijk waarom hevige zijwind minder een risico zou vormen bij 160km/h dan bij 300km/h. Op een auto of een fiets spelen zaken als bestuurbaarheid kan ik me inbeelden, waardoor je je snelheid wil verlagen, maar voor een trein kan dat toch geen punt zijn?
als jij graag hebt dat de trein uit de sporen word geblazen mag jij dat denken.
beiden gelijk...
op een kaarsrecht spoor , loodrecht op de wind; mag het idd geen verschil maken of je 1, 100 of 1000 km/h rijdt,
bij het minste bocht in een spoor kan dit echter WEL een verschil maken
Het is mij toch niet duidelijk waarom hevige zijwind minder een risico zou vormen bij 160km/h dan bij 300km/h. Op een auto of een fiets spelen zaken als bestuurbaarheid kan ik me inbeelden, waardoor je je snelheid wil verlagen, maar voor een trein kan dat toch geen punt zijn?
als jij graag hebt dat de trein uit de sporen word geblazen mag jij dat denken.
beiden gelijk...
op een kaarsrecht spoor , loodrecht op de wind; mag het idd geen verschil maken of je 1, 100 of 1000 km/h rijdt,
bij het minste bocht in een spoor kan dit echter WEL een verschil maken
In theorie klopt die uitleg, maar je moet er wel bij zeggen dat zelfs een recht stuk spoor nooit 100% recht is en altijd wel een heel klein beetje slingert.
Op zich is dat geen probleem, maar als daar aan hoge snelheid nog eens een rukwind bijkomt kan dat effectief treinen uit de sporen blazen.
Als ik mij goed herinner is dat al eens gebeurd met een TGV, maar de details zitten precies een beetje ver.