Re: SBB koopt 59 dubbeldekstreinen bij Bombardier.
Geplaatst: 13 mei 2010, 19:59
ziet er ferm uit
-professionele managers die het bedrijf als een bedrijf runnen;Wat is dan het verschil tussen de NMBS en de SBB?
Ik kan je al op voorhand zeggen dat dat -helaas- nooit zal gaan gebeuren.AlexNL schreef:Wat een prachtige treinen. Ik hoop die ook snel op het Nederlandse spoor te mogen zien, maar dan natuurlijk in NS-kleuren.
Waarom denk je dat? Als Bombardier bij een vervolgbestelling op de VIRM nu eens beslist niet meer de oude plannen van 10 jaar terug te gebruiken maar meteen hun nieuwste model inzet?sncf-sncb schreef:Ik kan je al op voorhand zeggen dat dat -helaas- nooit zal gaan gebeuren.
Ach, misschien een andere maatschappij.sncf-sncb schreef:Ik kan je al op voorhand zeggen dat dat -helaas- nooit zal gaan gebeuren.AlexNL schreef:Wat een prachtige treinen. Ik hoop die ook snel op het Nederlandse spoor te mogen zien, maar dan natuurlijk in NS-kleuren.
De SBB is eigenlijk al een poosje geen staatsbedrijf meer, maar eerder een normaal bedrijf in staatseigendom. Het personeel heeft er een gewoon werknemer statuut bijvoorbeeld. Vergelijkbaar met mijn werkgever (Swisscom). Ook overheidseigendom, maar nietemin wordt het geleid als was het een privé bedrijf.bobke schreef:De SBB is ook een overheidsbedrijf zeker dacht ik? Wat is dan het verschil tussen de NMBS en de SBB? Hoe komt het dat de SBB zo'n groot succes is (hebben zij een hele andere manier van opereren, wat is hun sleutel tot succes) terwijl de NMBS hopeloos in de schulden blijft.
De trein is natuurlijk op maat van de SBB ontworpen. Moet ook wel, want de SBB had een aantal eisen waar geen enkel standaardproduct aan voldoet. Zo wou de SBB een doorgaand bovendek. Maar ik denk at Bombardier zonder problemen het ontwerp ook aan iemand anders mag verkopen. Per slot van rekening zijn al de verschillende treinen die Stadler voor de SBB ontwierp ook beschikbaar voor andere klanten.AlexNL schreef:Ach, misschien een andere maatschappij.sncf-sncb schreef:Ik kan je al op voorhand zeggen dat dat -helaas- nooit zal gaan gebeuren.AlexNL schreef:Wat een prachtige treinen. Ik hoop die ook snel op het Nederlandse spoor te mogen zien, maar dan natuurlijk in NS-kleuren.
Ik vraag me trouwens af hoe het zit. De naam 'Twindexx' zal wel een SBB-naam zijn, maar ik vraag me af of het hele model en indeling SBB-specifiek is, en zo ja, of SBB dat in licentie aan andere partijen geeft. Of dat het een Bombardier-product is, en dat zij het zo aan iedere maatschappij ter wereld kunnen verkopen.
Interessant detail: De huidige baas van de SBB heeft ooit als student nog als bijbaantje treinen schoongemaakt.Teach2 schreef:-professionele managers die het bedrijf als een bedrijf runnen;Wat is dan het verschil tussen de NMBS en de SBB?
Dat is vooral iets Zwitsers. In Zwitserland heb je eigenlijk geen beschermd stakingsrecht. Arbeiders die staken krijgen meestal per kerende post hun ontslagbrief. Het gevolg is dat er enkel gestaakt wordt als er erg veel op het spel staat. Bij de SBB dateerd de laatste staking van 1918...-geen oppermachtige vakbonden die om de vijf voet staken en broodnodige hervormingen tegenhouden;
Dat is het grooste verschil. Maar het kan wegens het politiek systeem in Zwitserland, waardoor er werkelijk op de lange termijn gepland kan worden. Zo kan dus de SBB een plan op stellen en dan rustig 20 jaar aan de realisatie werken.Vooral die visie: de Zwitsers hebben al tientallen jaren een duidelijke visie als het op spoorwegen aankomt, en de investeringen worden gedaan in functie van die visie.
Zo werd er enkele decennia geleden reeds een hypothetische 'ideale dienstregeling' gemaakt, zonder rekening te houden met bestaande infrastructuur- of materieelbeperkingen. Vervolgens werd er gekeken naar wat er nodig zou zijn aan nieuwe of verbeterde infrastructuur en materieel om die dienstregeling te kunnen verzekeren. De investeringsplannen werden er dan op afgestemd om dat te verwezenlijken.
Een ander verschil is het belastings systeem. Door de lage personenbelasting zijn bedrijfswagens bijvoorbeeld een stuk minder gebruikelijk. Waar ik werk heb je als werknemer zelfs geen recht op een parkeerplaats.Steven schreef:Om het verschil tussen nmbs en sbb te kennen moet je veel vergelijken en dus niet enkel de firma's op zich. Op gebied van verkeer hebben de Zwitsers altijd al het spoorverkeer op vele plaatsen voorgetrokken tov wegverkeer. Dat is dan nog maar 1 deel van de puzzel.