Pagina 2 van 2
Geplaatst: 25 jun 2006, 19:46
door Wover
Ge hebt toch meterkes die de druk enz aanduiden, dus normaalgezien kan dat toch geen probleem zijn?
Geplaatst: 25 jun 2006, 20:11
door TBbart
kzou da niet onderschatten... ik denk da je als stoombestuurder zeer veel in de gaten moet houden, of zelfs depaneren waar nodig terwijl ge aant rijden zijt, ... stoken met wat je hebt... kheb verhalen gelezen van stoombestuurders die bij een rood sein uitstapten en hout gingen rapen om tot de eindbestemming te geraken, dat was bij de koolbesparingen
ik denk dat een vuurke maken in een stoomtrein een tactiek is... niet zomaar een stekske derin smijten... en als je dan zoveel energie opgebouwd hebt binnen uw stoomketel... moet je het nog in bedwang kunnen houden ook

kpijs niet dat dat alles zo simpel is

Geplaatst: 25 jun 2006, 20:35
door poyaud
je moet inderdaad veel in de gaten houden , meestal is dit de taak van de stoker. er zijn wel veel meters , maar BV het water in de ketel wordt gecontroleerd door een peilglas , dit kan soms vuil zijn of lekken,waardoor je een foutieve aflezing krijgt

een vlampijp of wasluik dat stuk springt gaat ge niet zien op een meterken ,en tog is het beiden zeer gevaarlijk , enz...
komt allemaal veel bij kijken , als je nu ziet naar een HLD , knopke drukken en starten ...

Geplaatst: 25 jun 2006, 21:56
door Steven
bwa op elke loc moet je veel in de gaten houden, is een macht der gewoonte en u machien gewoon heel goed kennen, stoomtreinen zijn gewoon fysiek zwaarder om te bestuurder aangezien je niet echt over een gesloten stuurpost beschikt.
Geplaatst: 29 jun 2006, 11:08
door Bert
poyaud schreef:u machien goe kennen , en beseffen dat ge met een rijdende bom op de baan bent ...
Gooi een brandende lucifer in de dieseltank van een HLD en het zegt ook boem.

Geplaatst: 29 jun 2006, 12:00
door TBbart
da denk ik niet... ge moet diesel eerst samenpersen voor het ontvlambaar is

nafte daarentegen
Geplaatst: 29 jun 2006, 13:40
door Steven
TBbart schreef:da denk ik niet... ge moet diesel eerst samenpersen voor het ontvlambaar is

nafte daarentegen
hehe allez da van die naft zelf al geprobeerd misschien

tja idd normaal zal diesel minder gevaarlijk zijn, maar bij een dieselmotor zit er meer als alleen maar diesel in de tank he, er is nog olie aanwezig ook en ik schat die haar brandbaarheid wel hoger in
Geplaatst: 29 jun 2006, 19:52
door poyaud
mazout of stookolie moet je eerst verstuiven , zodat het zich kan mengen met de zuurstof . dan pas krijg je een verbranding
Geplaatst: 29 jun 2006, 19:58
door Steven
terug naar den topic, ik ga al vast een ritje meedoen met de stoomtrein, nadien (donderdag of vrijdag) leg ik hem wel is via de andere manier vast op de gevoelige plaat

moet het nog wat bezien
