Antwerpen - Visé - Maastricht
Re: Antwerpen - Visé - Maastricht
Ja, dat klopt... Die voorwaarden had ik ook al even bekeken. Daar staat inderdaad alleen bij de KeyCard dat de trein MOET stoppen in de opgeschreven stations. Bij Passes staat deze verplichting niet vermeld. Echter, bij Passes staat wel weer dat een Pass uitsluitend geldig is in BINNENLANDS verkeer, tussen 2 Belgische stations. Tsja... dat 'tussen 2 Belgische stations', daar kun je nog wel aan voldoen met een interessante combinatie van vervoersbewijzen, maar dat 'in binnenlands verkeer' roept dan weer vragen bij me op als we het hebben over de Beneluxtrein tussen Roosendaal en Antwerpen.
Nou ja, ik ga vooralsnog uit van wat er op dit forum geschreven staat en wat een NMBS-loketist zelf tegen mij heeft gezegd.
Nou ja, ik ga vooralsnog uit van wat er op dit forum geschreven staat en wat een NMBS-loketist zelf tegen mij heeft gezegd.
Als ik bv naar Rotterdam wil gaan, mag ik dan op mijn Rail Pass schrijven "Oostende-Essen" en een treinticket kopen "Essen-Rotterdam" in Oostende of Antwerpen-Centraal, zelfs stopt de trein niet in Essen?
Dus ik hoef niet op mijn Rail Pass te schrijven "Oostende-Antwerpen" en een ticket kopen "Antwerpen-Rotterdam" ?
Als dat zo is zou dat een stuk goedkoper uitvallen. (Essen-Rotterdam zal niet zoveel kosten als Antwerpen-Rotterdam)
Dus ik hoef niet op mijn Rail Pass te schrijven "Oostende-Antwerpen" en een ticket kopen "Antwerpen-Rotterdam" ?
Als dat zo is zou dat een stuk goedkoper uitvallen. (Essen-Rotterdam zal niet zoveel kosten als Antwerpen-Rotterdam)
Dat mag zeker.apestaart schreef:Als ik bv naar Rotterdam wil gaan, mag ik dan op mijn Rail Pass schrijven "Oostende-Essen" en een treinticket kopen "Essen-Rotterdam" in Oostende of Antwerpen-Centraal, zelfs stopt de trein niet in Essen?
Via Google heb ik deze draad teruggevonden die perfect aansluit bij mijn verhaal.FireSea schreef:Ik was gistermiddag even een paar honderd meter over de grens een bezoekje wezen brengen aan het loket van station Essen om even navraag naar wat dingen te doen. Toen heb ik deze vraag ook nog eens een keer aan die loketist gevraagd. Antwoord: Als je met de GoPass tot Essen reist en je hebt daarnaast een kaartje Essen - Roosendaal, dan kun je gewoon doorreizen.
Vraag: Ook als de trein waar je mee reist niet in Essen stopt? Dus ik mag met de Beneluxtrein?
Antwoord: Ja hoor, dat maakt niet uit. Je kan gewoon met de Beneluxtrein, zolang de combinatie van vervoerbewijzen maar dekkend is voor het traject dat je aflegt.
In mijn geval zijn dat dan zelfs drie vervoerbewijzen binnen één non-stop-etappe: OV-Studentenkaart (NL), Kaartje Roosendaal (gr) - Essen en de GoPass.
Vandaag heb ik mogen ondervinden dat een kaartje Roosendaal-Essen met de Benelux (tweede klasse) maar liefst 12 (twaalf) euro kost!
Omdat ik al de hele dag met de fiets op de trein in Nederland aan het reizen was, had ik een dagkaart NS (48 euro) en een dagkaart fiets NS (6 euro) aangeschaft. De grens B-NL was ik met de fiets overgestoken (dat is gelukkig gratis), maar in de omgekeerde richting koos ik voor de grensovergang in Roosendaal (niet dat er veel keuze is, met Leuven als eindbestemming). Aan de TBG van de stoptrein (de loketten van het station van Roosendaal waren al dicht) vroeg ik of mijn fiets welkom zou zijn op de Benelux en of ik moest bijbetalen voor mijzelf en de fiets indien ik al dagkaartjes van de NS had en mijn railpass + fiets op trein van 5 euro zou invullen. Deze TBG beweerde dat het grensoverschrijdend tarief niet meer bestond en dat ik dus gerust de Benelux kon nemen.
Niet dus: ik moest 12 euro opleggen voor drie minuten tussen Roosendaal en Essen, en normaal ook nog eens 9 euro extra voor de fiets! Gelukkig liet de TBG van de Benelux die 9 euro vallen, maar aan die 12 euro was geen ontsnappen aan.
De TBG van de stoptrein heeft m.i. kolossaal geblunderd: hij had op zijn minst moeten weten en zeggen dat het grensoverschrijdend tarief nog steeds bestaat en dat het drie maal meer kost om de grens over te steken met de Benelux dan met de stoptrein.
Nu vraag ik mij wel af: staat die kost van 12 euro ergens in de algemene voorwaarden van NMBS of NS Highspeed ? Op het eerste gezicht vind ik daar niets van terug. Kan ik zo'n kaartje van 12 euro ergens uit een automaat halen ? Volgens de website van NMBS Europe kan ik enkel kaartjes van 4,20 euro bestellen, maar die gelden enkel voor de stoptrein.
Moraal van het verhaal: vertrouw nooit info van TBG's en neem nooit de Benelux in combinatie met een Nederlands en een Belgisch vervoersbewijs!
Ik vind het totaal onbegrijpelijk. Welke reiziger kan hier nog aan uit? Buitenlandse stations die al dan niet als Belgisch grondgebied worden beschouwd, railpassen die niet gelden aan "grenspunten "(nut???) en is Essen dan ook geen grenspunt? En wat dan met die 101 verschillende tarieven op 101 verschillende websites. Ik begrijp er niets van.
Nu ontdek ik dat een enkele reis Roosendaal-A'pen 8,20 euro kost via NMBS Europe, en dan betaal ik 12 euro enkel voor de grensovergang Roosendaal-Essen bovenop het lijntje op mijn railpass (weliswaar tot Leuven) ? Toeslag wegens verkoop op de trein ? Ik snap er niks van en wil het hier absoluut niet bij laten. Helaas heb ik mijn ticket van 12 euro al versnipperd, maar ik ken uiteraard nog de datum en het nummer van de trein. Hopelijk brengen de reacties op dit forum raad. Alvast dank daarvoor!
Omdat ik een dagkaart van de NS had, was ik sowieso in regel tot Roosendaal-grens. Ik mankeerde dus enkel een ticket voor Roosendaal-grens tot station Essen, dat is 100 meter schat ik, en kost mij 12 euro omdat het om de Benelux gaat. Dat zou mij 4,20 euro hebben gekost indien ik de stoptrein had genomen, dixit de TBG van de Benelux. En in beide gevallen betaal ik te veel omdat ik al in orde ben voor het stukje station Roosendaal-Roosendaal grens. En dan kost een volwaardig ticket Roosendaal-A'pen Centraal maar 8,20 euro ? Ik denk dat ik serieus in het zak ben gezet door die treinbegeleidster en de "treinmanager" van de Benelux en begin mij nu echt wel kwaad te maken!
Omdat ik een dagkaart van de NS had, was ik sowieso in regel tot Roosendaal-grens. Ik mankeerde dus enkel een ticket voor Roosendaal-grens tot station Essen, dat is 100 meter schat ik, en kost mij 12 euro omdat het om de Benelux gaat. Dat zou mij 4,20 euro hebben gekost indien ik de stoptrein had genomen, dixit de TBG van de Benelux. En in beide gevallen betaal ik te veel omdat ik al in orde ben voor het stukje station Roosendaal-Roosendaal grens. En dan kost een volwaardig ticket Roosendaal-A'pen Centraal maar 8,20 euro ? Ik denk dat ik serieus in het zak ben gezet door die treinbegeleidster en de "treinmanager" van de Benelux en begin mij nu echt wel kwaad te maken!
Je kan die prijs ook nergens opvragen.
Zowel bij Internationaal als Binnenland geeft de website een foutmelding wanneer je de prijs tss Essen en Roosendaal wenst te kennen.
En dan geeft de NMBS zoveel uit aan ITC bedrijven.
Zowel bij Internationaal als Binnenland geeft de website een foutmelding wanneer je de prijs tss Essen en Roosendaal wenst te kennen.
En dan geeft de NMBS zoveel uit aan ITC bedrijven.
Is ook een specialleke: speciaal tarief voor grensbewoners
4,2 euro en is dan nog een retourtje...
Ik heb het eenmaal kunnen kopen vanuit Roosendaal van een belgische TBG, 's avonds laat.
Mag eigenlijk niet in die richting ...maar zo steun (?) ik toch de NMBS...

4,2 euro en is dan nog een retourtje...
Ik heb het eenmaal kunnen kopen vanuit Roosendaal van een belgische TBG, 's avonds laat.
Mag eigenlijk niet in die richting ...maar zo steun (?) ik toch de NMBS...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Als ik op de internationale reisplanner van de NMBS vraag naar een een biljet Essen-Roosendaal 2de klasse krijg ik als resultaat een biljet voor 4,20 euro met als info: "Standaardbiljet 2de klasse. Biljet geldig op eender welke klassieke trein op de aangeduide reisweg, tijdens de ganse geldigheidsperiode van uw biljet (voor homeprint tickets is deze geldigheidsperiode beperkt tot de gevraagde reisdatum). Niet geldig op hogesnelheidstreinen, met uitzondering van ICE-treinen.".
Tot nader order is de Benelux een klassieke trein, zonder toeslag.
Dat men in de Benelux 12 euro heeft aangerekend, lijkt mij dus totaal willekeurig en buitensporig.
Jammer dat je het biljet versnipperd hebt, nu heb je geen materieel bewijs meer in handen.
Ik zou in ieder geval klacht indienen bij de klantendienst, met kopie aan de ombudsman.
Tot nader order is de Benelux een klassieke trein, zonder toeslag.
Dat men in de Benelux 12 euro heeft aangerekend, lijkt mij dus totaal willekeurig en buitensporig.
Jammer dat je het biljet versnipperd hebt, nu heb je geen materieel bewijs meer in handen.
Ik zou in ieder geval klacht indienen bij de klantendienst, met kopie aan de ombudsman.
Als het een Belgische TBG was, is er veel kans voor dat er maakloon bij geteld is. NL is zo al 35 euro dat ze aantellen indien uw biljet niet geldig is.
35 euro geldt alleen in het binnenlands verkeer.Steven schreef:Als het een Belgische TBG was, is er veel kans voor dat er maakloon bij geteld is. NL is zo al 35 euro dat ze aantellen indien uw biljet niet geldig is.
Groetjes,
Rian
Dit is denk ik Roosendaal - Essen tegen boordtarief. Dat is vooral op de korte afstand veel hoger dan het stationstarief. Bij mijn weten zijn die boordtarieven tussen NS en NMBS afgesproken, dus in principe maakt het ook niet uit wie je het verkocht heeft.Rob schreef:Omdat ik al de hele dag met de fiets op de trein in Nederland aan het reizen was, had ik een dagkaart NS (48 euro) en een dagkaart fiets NS (6 euro) aangeschaft. De grens B-NL was ik met de fiets overgestoken (dat is gelukkig gratis), maar in de omgekeerde richting koos ik voor de grensovergang in Roosendaal (niet dat er veel keuze is, met Leuven als eindbestemming). Aan de TBG van de stoptrein (de loketten van het station van Roosendaal waren al dicht) vroeg ik of mijn fiets welkom zou zijn op de Benelux en of ik moest bijbetalen voor mijzelf en de fiets indien ik al dagkaartjes van de NS had en mijn railpass + fiets op trein van 5 euro zou invullen. Deze TBG beweerde dat het grensoverschrijdend tarief niet meer bestond en dat ik dus gerust de Benelux kon nemen.
Niet dus: ik moest 12 euro opleggen voor drie minuten tussen Roosendaal en Essen, en normaal ook nog eens 9 euro extra voor de fiets! Gelukkig liet de TBG van de Benelux die 9 euro vallen, maar aan die 12 euro was geen ontsnappen aan.
De TBG van de stoptrein heeft m.i. kolossaal geblunderd: hij had op zijn minst moeten weten en zeggen dat het grensoverschrijdend tarief nog steeds bestaat en dat het drie maal meer kost om de grens over te steken met de Benelux dan met de stoptrein.
Nu vraag ik mij wel af: staat die kost van 12 euro ergens in de algemene voorwaarden van NMBS of NS Highspeed ? Op het eerste gezicht vind ik daar niets van terug. Kan ik zo'n kaartje van 12 euro ergens uit een automaat halen ? Volgens de website van NMBS Europe kan ik enkel kaartjes van 4,20 euro bestellen, maar die gelden enkel voor de stoptrein.
Stationstarief is 2,20 voor Roosendaal - Roosendaal Grens en 2 euro voor Roosendaal Grens naar Essen (beide vol tarief). Dat laatste had je nodig gehad en dat is ook bij de NS-automaat te koop. Deze kaartjes (totaal inderdaad 4,20) gelden overigens net zo goed in de Benelux.
Wat staat er eigenlijk op je kaartje? Als er als vertrekstation Roosendaal op staat, dan heb je sowieso te veel betaald, want je had immers pas vanaf de grens een kaartje nodig. Verder vertelde de conducteur van de stoptrein inderdaad onzin. Er is wel degelijk nog steeds een verschil tussen het internationale het binnenlandse tarief en bovendien is het boordtarief veel hoger dan het stationstarief - hij had je eigenlijk naar de automaat moeten sturen; dát was het enige juiste advies geweest in dit geval.
Als ik jou was, schreef ik een korte en duidelijk klacht hierover aan de NMBS en vroeg ik het prijsverschil terug omdat je wegens misinformatie te veel hebt betaald. Zoals gezegd had je 2 euro betaald aan de automaat.
Levert dat binnen een maand niet het gewenste resultaat, dan kun je de ombudsman inschakelen:
http://www.ombudsmanrail.be
Groetjes,
Rian
Nooit tickets weggooien. Zonder bewijsstuk ben je kansloos bij een klacht.Rob schreef:Helaas heb ik mijn ticket van 12 euro al versnipperd, maar ik ken uiteraard nog de datum en het nummer van de trein. Hopelijk brengen de reacties op dit forum raad. Alvast dank daarvoor!
Omdat ik een dagkaart van de NS had, was ik sowieso in regel tot Roosendaal-grens. Ik mankeerde dus enkel een ticket voor Roosendaal-grens tot station Essen, dat is 100 meter schat ik
Verder is het van de grens tot Essen (stationsgebouw) ongeveer 800 m, door de NMBS afgerond tot 1 tariefkm.
Groetjes,
Rian
Hartelijk dank voor alle waardevolle reacties! 't Is inderdaad dom van mij om dat ticket van 12 euro te hebben weggegooid, maar ik realiseerde me pas bij het nalezen van dit forum dat er ergens iets niet kon kloppen. Bovendien was ik enigszins onder de indruk van de omstandigheden na een vermoeiende dag, en kwamen de TBG en de treinmanager, hoewel hoffelijk en beleefd, nogal intimiderend over.
Op basis van de aangeleverde info ga ik inderdaad een korte klacht indienen bij de NMBS, met de ombudsdienst alvast in kopie. Het is vooral de totaal foute info van de TBG van de stoptrein die aan de basis ligt van mijn probleem. Tijd voor de automaat in Roosendaal had ik helaas niet meer omdat mijn voorgaande trein uit Rotterdam vertraging had. Indien ik uit de automaat een kaartje van 4,20 euro had gekocht, zou ik volgens de TBG van de Benelux toch nog ongeldig hebben gespoord omdat die 4,20 euro enkel geldig is op de stoptrein (haar letterlijke woorden). Dat laatste klopt dus zeker niet, heb ik geleerd, en dat maakt ook deel uit van de klacht: sommige personeelsleden van de NMBS kennen hun job niet!
De inzet van de klacht is het kunnen recupereren van het verschil tussen mijn effectieve betaling van 12 euro en het verplichte tarief van 2 euro. Al maak ik mij weinig illusies dat dat ook lukt, zonder bewijsmateriaal (nochtans moet de NMBS, als ze wat moeite doet, kunnen retraceren dat op de Benelux van 18/07 om 21.34 uur vanuit Roosendaal omstreeks 21.45 uur een ticket van 12 euro is aangemaakt). De TBG heeft trouwens al de 9 euro voor mijn fiets laten vallen (ze redeneerde dat ik al 6 euro had betaald voor NL en 5 euro voor B, hetgeen wel redelijk is).
Ach ja, de klacht is het proberen waard, en ik troost mij met de gedachte dat ik sowieso al veel te veel geld versmos aan de NMBS, dus zijn die 10 euro geen halszaak.
Op basis van de aangeleverde info ga ik inderdaad een korte klacht indienen bij de NMBS, met de ombudsdienst alvast in kopie. Het is vooral de totaal foute info van de TBG van de stoptrein die aan de basis ligt van mijn probleem. Tijd voor de automaat in Roosendaal had ik helaas niet meer omdat mijn voorgaande trein uit Rotterdam vertraging had. Indien ik uit de automaat een kaartje van 4,20 euro had gekocht, zou ik volgens de TBG van de Benelux toch nog ongeldig hebben gespoord omdat die 4,20 euro enkel geldig is op de stoptrein (haar letterlijke woorden). Dat laatste klopt dus zeker niet, heb ik geleerd, en dat maakt ook deel uit van de klacht: sommige personeelsleden van de NMBS kennen hun job niet!
De inzet van de klacht is het kunnen recupereren van het verschil tussen mijn effectieve betaling van 12 euro en het verplichte tarief van 2 euro. Al maak ik mij weinig illusies dat dat ook lukt, zonder bewijsmateriaal (nochtans moet de NMBS, als ze wat moeite doet, kunnen retraceren dat op de Benelux van 18/07 om 21.34 uur vanuit Roosendaal omstreeks 21.45 uur een ticket van 12 euro is aangemaakt). De TBG heeft trouwens al de 9 euro voor mijn fiets laten vallen (ze redeneerde dat ik al 6 euro had betaald voor NL en 5 euro voor B, hetgeen wel redelijk is).
Ach ja, de klacht is het proberen waard, en ik troost mij met de gedachte dat ik sowieso al veel te veel geld versmos aan de NMBS, dus zijn die 10 euro geen halszaak.
In de klacht zou ik overigens niets over je fiets schrijven aangezien daar blijkbaar geen probleem mee was.Rob schreef:De inzet van de klacht is het kunnen recupereren van het verschil tussen mijn effectieve betaling van 12 euro en het verplichte tarief van 2 euro. Al maak ik mij weinig illusies dat dat ook lukt, zonder bewijsmateriaal (nochtans moet de NMBS, als ze wat moeite doet, kunnen retraceren dat op de Benelux van 18/07 om 21.34 uur vanuit Roosendaal omstreeks 21.45 uur een ticket van 12 euro is aangemaakt). De TBG heeft trouwens al de 9 euro voor mijn fiets laten vallen (ze redeneerde dat ik al 6 euro had betaald voor NL en 5 euro voor B, hetgeen wel redelijk is).
Groetjes,
Rian