Pagina 2 van 7
Re: Aai daar gaan we weer....
Geplaatst: 24 jun 2010, 19:12
door dentheo
Heeft men op Noorderkempen zo geen helling voor rolstoelen ??
Mits twee identieke rijtuigen naast elkaar (tweede stel op ander spoor ) kan men daarmee misschien wel eenvoudig overstappen ??
Indien vrijwilligers nodig voor een proef...even roepen op dit forum en we rukken aan.
Re: Aai daar gaan we weer....
Geplaatst: 24 jun 2010, 19:26
door KurtDS
Zo een rolstoelovergang is voorzien op de m6Bd rijtuigen. Maar daarvoor moet de andere ram ook vrij zijn en dan nog identiek georienteerd staan. Dit was niet het geval, de andere IR Noorderkempenram reed reeds rond om de andere Noorderkempen's te verzekeren.
+ Nu had men een oplossing bij de hand: er waren 3 bestuurders aanwezig die L4 kenden (de voorziene aflos en 2 reserves, waaronder ik). Dus werd besloten om de aflos onmiddelijk de Noorderkempen's verder te laten verzekeren met de reseveram en een andere bestuurder naar het Frans machien te sturen om loodsen. Had alles gegaan zoals men dacht, dan was hij binnen het uur weggeweest van de bewuste plek.
Re: Aai daar gaan we weer....
Geplaatst: 24 jun 2010, 19:43
door dentheo
Klopt..
Ik dacht meer aan zo'n losse helling die men bij andere rijtuigen wel eens ziet gebruiken.
Die zou men als brug kunnen leggen op de onderste treden tussen twee geopende deuren...ik denk dat men met twee meter als ver komt.
Alhoewel de sporen liggen op de HSL iets verder uit elkaar.
Maar aangezien er geen andere treintypes in Brecht komen zal men daar zo'n ding wel niet hebben.
Ik vind wel dat SNCF hiervoor een gele kaart verdient.
Was het daar ook niet toevallig staking, werd die machinist misschien daarom "scheef" bekeken ???
Re: Aai daar gaan we weer....
Geplaatst: 24 jun 2010, 20:23
door Glodenox
Dat verbod om te helpen snap ik nu ook niet echt... Lijkt mij een geldige reden om een goede boete te geven. Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat allemaal contractueel geregeld is.
Greetings,
Glodenox
Re: Aai daar gaan we weer....
Geplaatst: 24 jun 2010, 20:37
door dentheo
Als het SNCF zelf was, die rijden hier zelfs niet als privé maar als soort uitwisseling met NMBS.
Re: Aai daar gaan we weer....
Geplaatst: 24 jun 2010, 20:57
door Portbou
Hallo,
Maar waarom was het nodig materiaal op te vorderen ? Er zijn toch reserveloks (een soort omgebouwde dieselloks?) die hiervoor gebruikt worden ?
Opvorderen lijkt me eerder iets voor uitzonderlijke situaties (vb. twee treinen die tegelijkertijd geblokkeerd staan, de plaats waar de trein in nood zich bevindt is onbereikbaar vanaf de plaats waar de reservelok staat, etc...)
Groeten,
Bart W
Re: Aai daar gaan we weer....
Geplaatst: 24 jun 2010, 21:01
door KurtDS
dentheo schreef:Als het SNCF zelf was, die rijden hier zelfs niet als privé maar als soort uitwisseling met NMBS.
Dat is vooral de samenwerking ivm 36000/12, de 67400 vallen dacht ik onder open access toegang van SNCF Fret.
Re: Aai daar gaan we weer....
Geplaatst: 24 jun 2010, 21:18
door groentje
@bw494674: Ja, er bestaan hulplocs klaar. In Leuven en in Vorst, voor de HSL2 en 1. Deze zijn ook uitgerust met het juiste veiligheidssysteem. ETCS is daar niet bij, voorlopig is er nog geen enkele dieselloc in België met ETCS uitgerust, bij mijn weten. Dus zouden ook deze machines met rit op zicht over de lijn zijn moeten rijden, tot de trein in nood. De keuze voor een dieselmachine die in Antwerpen staat, is dan ook by far de beste keuze.
Re: Aai daar gaan we weer....
Geplaatst: 24 jun 2010, 21:26
door Steven
dentheo schreef:Als het SNCF zelf was, die rijden hier zelfs niet als privé maar als soort uitwisseling met NMBS.
dit is enkel wat betreft de elektrische tractie en dan nog niet voor alle treinen. De rest is open acces en dan spreken we nog niet van de treinen die door captrain gereden worden.
Re: Aai daar gaan we weer....
Geplaatst: 24 jun 2010, 21:34
door rvdborgt
Glodenox schreef:Dat verbod om te helpen snap ik nu ook niet echt... Lijkt mij een geldige reden om een goede boete te geven. Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat allemaal contractueel geregeld is.
Infrabel heeft het recht om materieel op te vorderen om de sporen weer vrij te maken. Dat is bij mijn weten geregeld in de netverklaring (al kan ik het niet zo snel vinden). En die geldt dus voor alle vervoerders. Ik begrijp daarom ook niet echt waarom er met de SNCF overlegd moet worden. Natuurlijk moet die machinist aan zijn baas melden wat er gebeurt, maar aan een opvordering is volgens mij formeel niet veel te doen (gegeven beschikbaarheid van personeel en materieel).
Groetjes,
Rian
Re: Aai daar gaan we weer....
Geplaatst: 24 jun 2010, 22:12
door wim70
ik was daar in de buurt met enkele spotters....en t was verdomd warm....

mvg Wim
Re: Aai daar gaan we weer....
Geplaatst: 26 jun 2010, 10:22
door Juupske
Ik stond daar met de 9318 op Noorderkempen achter,heeft ongeveer een uur of wat geduurd voordat ik er voorbij kon (TS) De IR stond op een vrij ongunstige plaats,namelijk onder het spanningsloze gedeelte

Wel weer de cursus L4 in praktijk gebracht door het rangeren daar...
Groet,
Re: Aai daar gaan we weer....
Geplaatst: 26 jun 2010, 10:53
door dentheo
Wat mij wel verbaasd is dat hij stilstond in het sas.
Ik veronderstel (?) dat het weer de hoofdschakelaar 25kV was die kuren verkocht.
Maar het sas wordt toch genomen op snelheid en een trein bolt toch ettelijke honderden meters ?
Dan had hij toch onder 3kV moeten staan ?
Re: Aai daar gaan we weer....
Geplaatst: 26 jun 2010, 11:59
door trainfreak
dentheo schreef:Wat mij wel verbaasd is dat hij stilstond in het sas.
Ik veronderstel (?) dat het weer de hoofdschakelaar 25kV was die kuren verkocht.
Maar het sas wordt toch genomen op snelheid en een trein bolt toch ettelijke honderden meters ?
Dan had hij toch onder 3kV moeten staan ?
Niet als hij een noodremming krijgt..
KurtDS schreef:
9u35: melding dat de IR Noorderkempen zich in nood bevindt onder het sas van lijn 4 na een noodremming door ETCS.
Re: Aai daar gaan we weer....
Geplaatst: 26 jun 2010, 12:42
door Steven
De toelating om op de HSL te komen is vrij specifiek, dat die 77-er zomaar op die lijn heeft mogen rijden snap ik ook niet, Voor L1 en 2 zijn er specifieke procedures met afzonderlijke locs en bestuurders en voor die lijn is dat ineens precies niet meer nodig, snappen wie kan. Om dan zomaar effe een sncf loc op te vorderen was dan ook een beetje kort door de bocht voor de sncf allicht.