Re: 13en voor B-cargo
Geplaatst: 02 jul 2010, 12:43
Bij 3000V is bij hetzelfde vermogen, de stroom maar de helft, en dat is blijkbaar nog net te doen, hoewel dat de bewuste vakken volgens de netverklaring veelal hogere limieten hebben.giuseppe schreef:^^ Klopt. Maar omdat een aantal (omgebouwde) baanvakken ook geschikt zijn gemaakt voor 200 km/h zal daar naar 25kV gegaan moeten worden om die snelheid te kunnen benutten(aantal ampère loopt bij 1500V veel te hoog op,). Dit geldt onder andere op Amsterdam - Utrecht, Eindhoven - Boxtel en de te openen Hanzelijn. Hoe zit dat eigenlijk met een spoorlijn als 36N, zal daar ook onder 25kV 200km/h gereden gaan worden, of kan dat gewoon onder 3000V?
Volgens de Netverklaring is de limiet op de meeste plaatsen op het Infrabel netwerk bij 3kV 1800Aof 2400A, wat een maximaal vermogen geeft van 5,4-7,2 MW.
lijnen 96N,36N en de spoorlijn vanaf Antw.Berchem, via de NZV tot de spanningssluis van HSL4 hebben een limiet van 4000A, wat een vermogen geeft van 12MW, ruim voldoende voor meer dan 1 thalys tegelijk, want die hebben een maximaal opgenomen vermogen van een kleine 4 MW per stel.
Ter vergelijking: de HSL's hebben een limiet van 1500A, wat bij 25kV 37,5 MW geeft, een groot verschil dus.
In FR zijn er trouwens plaatsen waar er onder 1500V tot 200 km/u gereden wordt, maar ik dacht dat het accelereren daar wel veel moeizamer verloopt dan onder 25kV