Spoorboekje raakt uit de mode
Ik dacht, dat een van je argumenten niet meer klopt, Vic. Bij mijn weten hoeft het spoorboekje niet meer voor het personeel gedrukt te worden, men gaat ervan uit dat de Ibis die rol kan overnemen bij TBG's... Niettemin, ik deel wel je mening, een spoorboekje hoeft helemaal niet verlieslatend te zijn.
De cijfers van instappende reizigers per station zijn terug te vinden hier: http://www.bttb.be/Top36.pdf .
De cijfers van instappende reizigers per station zijn terug te vinden hier: http://www.bttb.be/Top36.pdf .
Ik gebruik het wel, maar neem het niet mee. Zeker als ik pendel ken ik de dienstregeling toch beter dan het spoorboekje. En als ik met de trein reis, en ik ken de dienstregeling niet, neem ik die grote boek toch niet mee. Je hebt er meer last mee dan wat anders, ik stippel het thuis uit.overweg13 schreef:Maar ik heb hier op het forum al meermaals moeten vaststellen dat gebruikers van dit gespecialiseerde forum het spoorboekje niet kennen, laat staan gebruiken. Hoe kun je dan verwachten dat de modale reiziger dat wel doet?
Overgens zouden ze ze ook een L, P en ICT treinenwijs moeten uitgeven, zoals ze nu doen met de IC IR-treinenwijs. Dat maakt het veeeeeel gemakkelijker en veel handiger om mee te nemen.
Maar daar gaat het eigenlijk om: ik neem het dus wel mee, omdat je dan het snelst bijvoorbeeld een alternatieve route kunt berekenen. Bovendien kun je ook rekening houden met de actuele gegevens, die bijvoorbeeld maken dat je een bepaalde lijn niet kunt gebruiken.Jonathan schreef:Ik gebruik het wel, maar neem het niet mee. Zeker als ik pendel ken ik de dienstregeling toch beter dan het spoorboekje. En als ik met de trein reis, en ik ken de dienstregeling niet, neem ik die grote boek toch niet mee. Je hebt er meer last mee dan wat anders, ik stippel het thuis uit.overweg13 schreef:Maar ik heb hier op het forum al meermaals moeten vaststellen dat gebruikers van dit gespecialiseerde forum het spoorboekje niet kennen, laat staan gebruiken. Hoe kun je dan verwachten dat de modale reiziger dat wel doet?
Overgens zouden ze ze ook een L, P en ICT treinenwijs moeten uitgeven, zoals ze nu doen met de IC IR-treinenwijs. Dat maakt het veeeeeel gemakkelijker en veel handiger om mee te nemen.
Wat dat voorste voor de gratis boekjes betreft: weg met DIE rommel, niet met het spoorboekje. Dat is precies een van de redenen voor de teloorgang van het betaalde spoorboekje. De andere reden is volgens mij dat de reiziger er zeker niet slimmer op geworden is, en enige kennis van de aardrijkskunde van België is nu eenmaal onontbeerlijk voor het efficiënte gebruik van het spoorboekje. Spijtig genoeg is de tijd dat een twaalfjarige voor de vuist een dertigtal steden op een landkaart kon situeren definitief achter de rug, en in het secundair onderwijs wordt dergelijke kennis als overbodig ballast beschouwd, want onvoldoende ludiek van karakter.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Een belangrijk verscil met België is wel dat in Zwitserland het spoorboekje door het federale verkeersministerie uitgegeven wordt, en niet door de SBB. Dat moet wel, met 50+ verschillende spoorwegmaatschappijen, en meer dan 100 busbedrijven.Jonathan schreef: In Zwitserland wordt de samenleving op een héél andere manier geïnformeerd over een nieuwe dienstregeling bij het spoor. Weken vooral vind je in de sfeervolle stations - wat een verschil met België - allerlei gratis brochures over wijzigingen en nieuwigheden. Het papieren spoorboekje gaat daar vlot van de hand. Ook in het rijke Helvetië heeft lang niet iedereen een pc.
Het spoorboekje komt overigens in twee delen uit, en bevat naast treinen, ook bussen, scheepvaart, bergbanen enz...
Het spoorboekje is belangrijk in Zwitserland, want het is resultaat van het process waarbij de dienstregeling voor het OV in het hele land tot stand komt. Bij dit process zijn zowel de afzonderlijke vervoersbedrijven, alle lokale en regionale besturen, belangenverenigingen en geïnteresseerde burgers betrokken. Het resultaat is meestal al een jaar op voorhand op de website http://www.fahrplanentwurf.ch te vinden, en geldt dan voor vier jaar.
Hallo,
Ik heb alvast de aanzet gegeven: een 94 pag. dik overzicht van alle steden, gemeenten en gehuchten met hun bereikbaarheid met het OV, tot vandaag helemaal up-to-date, en met de talrijke wijzigingen bij De Lijn is dat geen sinecure.
Alleen de MIVB ontbreekt, omdat ik geen zicht heb over welke gemeenten doorkruist worden door welke lijnen. Een jaar of 5 geleden had ik dat eens gevraagd, maar toen was men bang dat ik de lijst commercieel zou gaan uitbaten. Ik vraag me nog altijd af waarom ze dat dan zelf niet doen, als ze geloven dat iemand daar geld kan uit slaan.
Ik heb alvast de aanzet gegeven: een 94 pag. dik overzicht van alle steden, gemeenten en gehuchten met hun bereikbaarheid met het OV, tot vandaag helemaal up-to-date, en met de talrijke wijzigingen bij De Lijn is dat geen sinecure.
Alleen de MIVB ontbreekt, omdat ik geen zicht heb over welke gemeenten doorkruist worden door welke lijnen. Een jaar of 5 geleden had ik dat eens gevraagd, maar toen was men bang dat ik de lijst commercieel zou gaan uitbaten. Ik vraag me nog altijd af waarom ze dat dan zelf niet doen, als ze geloven dat iemand daar geld kan uit slaan.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Als je de lijst up to date wilt houden: in en rond Herentals veranderd er het één en ander. De lijn 307 Turnhout - Leuven wordt een uurdienst en er komen enkele belbussen die naast Herentals ook heel wat buurgemeentes aandoen etc.
Ik ben anders wel eens geïnteresseerd in die lijst, of wil je die liever voor jezelf houden?
Ik ben anders wel eens geïnteresseerd in die lijst, of wil je die liever voor jezelf houden?
Nee hoor,
Ik heb hem zelfs al op het net gezet:
http://groups.yahoo.com/group/stadsenst ... gie/files/
maar ik wete dat nogal wat mensen het niet zo hebben voor yahoo groups. Spijtig genoeg is het de enige manier voor mij om hem wereldkundig te maken. Maar wie dat wil kan me een seintje geven. Ik mail hem wel even door. Het is een excelbestand van ene kleine 500 kB, dat is dus wel te doen.
Ik heb hem zelfs al op het net gezet:
http://groups.yahoo.com/group/stadsenst ... gie/files/
maar ik wete dat nogal wat mensen het niet zo hebben voor yahoo groups. Spijtig genoeg is het de enige manier voor mij om hem wereldkundig te maken. Maar wie dat wil kan me een seintje geven. Ik mail hem wel even door. Het is een excelbestand van ene kleine 500 kB, dat is dus wel te doen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Wie het Zwitserse ov-boek koopt in een station, krijgt sinds dit jaar enkel nog het spoorgedeelte mee. Het busgedeelte wordt nu op A4-formaat gedrukt en is zo groot als een telefoonboek bij ons! Wie het wil hebben, moet een bon uit het spoorboekje naar een of andere dienst opsturen. Enkele dagen later wordt het busboek dan gratis door de post aan huis bezorgd.K V B schreef:Een belangrijk verscil met België is wel dat in Zwitserland het spoorboekje door het federale verkeersministerie uitgegeven wordt, en niet door de SBB. Dat moet wel, met 50+ verschillende spoorwegmaatschappijen, en meer dan 100 busbedrijven.
Het spoorboekje komt overigens in twee delen uit, en bevat naast treinen, ook bussen, scheepvaart, bergbanen enz...
Dat was mij nog niet opgevallen. Ik heb voor het laatst in december 2004 een spoorboekje gekocht (dienstregeling 2005) en daar zaten de bussen nog bij. Dit jaar heb ik niks gekocht, want er veranderde eigenlijk nauwelijks iets. (Dienstregeling ligt normaal voor vier jaar vast).Henk schreef:Wie het Zwitserse ov-boek koopt in een station, krijgt sinds dit jaar enkel nog het spoorgedeelte mee. Het busgedeelte wordt nu op A4-formaat gedrukt en is zo groot als een telefoonboek bij ons! Wie het wil hebben, moet een bon uit het spoorboekje naar een of andere dienst opsturen. Enkele dagen later wordt het busboek dan gratis door de post aan huis bezorgd.K V B schreef:Een belangrijk verscil met België is wel dat in Zwitserland het spoorboekje door het federale verkeersministerie uitgegeven wordt, en niet door de SBB. Dat moet wel, met 50+ verschillende spoorwegmaatschappijen, en meer dan 100 busbedrijven.
Het spoorboekje komt overigens in twee delen uit, en bevat naast treinen, ook bussen, scheepvaart, bergbanen enz...
Wat heel wat gemeentes in Zwitserland doen is eigen dienstregelingsboekjes drukken met daarin alle bussen en treinen die voor het lokale verkeer belangrijk zijn. Die boekjes worden dan gratis aan de bevolking uitgedeeld.
Krist
Alternatief zou de elektronische versie zijn voor de mensen met een PocketPC :
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=89 ... 82ca8c3e2c
Maar dan moeten de bugs en/of compatibiliteitsproblemen er eerst uitgehaald worden
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=89 ... 82ca8c3e2c
Maar dan moeten de bugs en/of compatibiliteitsproblemen er eerst uitgehaald worden
