Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.
Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.
Maar de treinbegeleider moet op de hoogte worden gebracht (makkelijkst via een omroep op de blok of met een telefoontje van RDV), en daar loopt het vaak al mis. Na een tijdje gaat zelfs het goedmenende personeel een foert-mentaliteit kweken...
Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.
"Dienstmededeling. Trein 2681 plus 3".groentje schreef:Maar de treinbegeleider moet op de hoogte worden gebracht (makkelijkst via een omroep op de blok of met een telefoontje van RDV), en daar loopt het vaak al mis. Na een tijdje gaat zelfs het goedmenende personeel een foert-mentaliteit kweken...
Meer moet dat niet zijn...
Ik bedoel maar, je kan negen minuten sneller van Gent st. Pieters naar Sinaai, waarom verbergt de NMBS dat?
Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.
Ik denk dat ze gewoon vergeten zijn om de overstaptijd aan te passen. Tot een tijdje geleden was dat voor meer stations het geval.K V B schreef:Ik bedoel maar, je kan negen minuten sneller van Gent st. Pieters naar Sinaai, waarom verbergt de NMBS dat?
Groetjes,
Rian
Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.
Dat vind ik ook, hoor, maar het gebeurt niet altijd systematisch.
Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.
Waarom eenvoudig als het ook moeilijk kan. Dit moet wel de slogan van de NMBS zijn. Zelfs een mededeling is niet nodig, juist laten weten aan de treinbegeleider van de stoptrein dat hij daar hoe dan ook systematisch na de sneltrein vertrekt en er aansluiting gewacht wordt (tenzij bij grote vertraging maar als het groen wordt mag hij hoe dan ook vertrekken). Natuurlijk liefst van al de overstap op hetzelfde perron organiseren. En de deuren pas sluiten als het sein op groen staat. Het sluiten van de deuren als het sein nog ver van groen staat gebeurt inderdaad systematisch. Behalve als dom kan ik het niet anders bestempelen. Zo kan je soms nog 5-10 minutes staan wachten op rood met gesloten deuren terwijl reizigers die te laat zijn allemaal lopen naar de enige nog openstaande deur (daarbij zich afvragend wat er toch aan de hand is en waarom slechts één deur open is). Een andere trein naar dezelfde bestemming kan je zelfs nog voorbijsteken in die tijd. Is het echt zoveel gevraagd om in de werkprocedure voor de treinbegeleider op te nemen dat hij even naar het sein kijkt en als het op rood staat dat hij nog niets doet met de deuren. Of met andere woorden sommige procedures wat moderniseren.K V B schreef:"Dienstmededeling. Trein 2681 plus 3".groentje schreef:Maar de treinbegeleider moet op de hoogte worden gebracht (makkelijkst via een omroep op de blok of met een telefoontje van RDV), en daar loopt het vaak al mis. Na een tijdje gaat zelfs het goedmenende personeel een foert-mentaliteit kweken...
Meer moet dat niet zijn...
Ik bedoel maar, je kan negen minuten sneller van Gent st. Pieters naar Sinaai, waarom verbergt de NMBS dat?
Re: Puntje van kritiek op de (online) dienstregeling van de NMBS
Wie denk je? Descheemaeker en co. Hoe competent lijkt hij u als je hem ziet?bw494674 schreef:Hallo,
Ik wil even de aandacht vestigen op de aansluiting te Libramont tussen de treinen vanuit Brussel en de vervangbussen naar Bastogne.
Bvb. morgen zaterdag 31/07 ziet de aansluiting er als volgt uit (ongeveer om de 2 uur)
Aankomst IC uit Brussel xx:46 – Vertrek bus naar Bastogne xx:50
De planner geeft deze overstap niet aan (hij vindt 4 minuten wellicht te kort) en spuwt dus systematisch verbindingen uit met 1 uur wachttijd in Libramont.
Ik heb dan even gebeld met het station van Libramont en hen gevraagd hoe het nu precies zit.
Antwoord van dame aldaar : "wij hebben geen bevoegdheid om de bus te laten wachten, de overstaptijd is inderdaad te kort, u komt best een uur vroeger."
In de andere richting is er zeven minuten overstaptijd, dat werkt wel...
(al wist de dame aan de telefoon in Libramont me te vertellen dat de bus dikwijls te laat is en de reizigers dus toch een uur moeten wachten...)
Deze bus heeft slechts één rol, namelijk de overstap met de IC vanuit/naar Brussel... en die ene rol kan hij dankzij deze dienstregeling niet eens spelen. Wie (in de Frankrijkstraat) bedenkt nu zo'n dingen ?
Dit zou vanzelfsprekend een gegarandeerde aansluiting moeten zijn, op zijn minst in de richting trein-bus bij vertragingen tot ongeveer 15 min. En in de richting bus-trein moet de bus minstens 15 min vroeger toekomen dan de vertrektijd van de trein, en de trein toch nog een 3-tal min laten wachten als de bus te laat is.
Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.
Gezien de drukte vind ik dat daar continu een reserve trein en reserve bus moet staan, volledig bemand en voorverwarmd.
Jongens....
Jongens....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.
en wie gaat zoiets betalen, das nu net het eerste waar ze in besparen, reservediensten.dentheo schreef:Gezien de drukte vind ik dat daar continu een reserve trein en reserve bus moet staan, volledig bemand en voorverwarmd.
Jongens....
Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.
Oeps...smiley vergeten...



Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.
dentheo schreef:Oeps...smiley vergeten...![]()
tssss



Re: Puntje van kritiek op de (online) dienstregeling van de NMBS
Een overstap van bus naar trein van 15 minuten? Daar lok je geen mensen mee naar het OV.EC 91 schreef: Dit zou vanzelfsprekend een gegarandeerde aansluiting moeten zijn, op zijn minst in de richting trein-bus bij vertragingen tot ongeveer 15 min. En in de richting bus-trein moet de bus minstens 15 min vroeger toekomen dan de vertrektijd van de trein, en de trein toch nog een 3-tal min laten wachten als de bus te laat is.
In principe is een paar minuten genoeg, want in de Ardennen staat een bus niet zo snel in de file. Die bus kan dus gewoon op tijd rijden.
Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.
ik hoop vooral dat die bus op banden rijdt.








Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.
Maar die bus in Vlaanderen rijdt wel in de file
(toch in de spitsuren). Als er een paar mensen opstappen die helemaal niet gewend zijn om de bus te nemen en geen voorverkoopkaart of abonnement hebben kan dat de bus ook gemakkelijk 5 minuten kosten aan een drukkere halte. Zeker als ze achter hun klein geld moeten zoeken. Zo heb ik mijn trein al ettelijke keren zien vertrekken of het olympisch kampioenschap "de trein halen al rennend" nipt gewonnen.
Even een voorbeeld uit mijn gemeente:
De Lijn bespaart nu in Maldegem op buslijn 89 door een paar ritten af te schaffen richting Aalter/Deinze. Ik ben er van overtuigd als ze de bus in Maldegem 5 à 10 minuten eerder laten vertrekken dat er héél wat meer mensen op die bus zitten omdat ze er dan zeker van zijn dat ze hun aansluiting met de trein halen in Aalter (en eventueel de tijd hebben om tickets te kopen). Ikzelf zou die bus dan véél vaker nemen, zeker als ik richtingr A'pen, Gent of Oostende wil.
Nu worden de OV-minded mensen in Maldegem en omstreken een gedwongen om de bus richting Brugge (tijdrovend!) of Eeklo (geen goede treinverbinding, dus ook tijdrovend!) te nemen. En de autoverslaafde blijft leuk met zijn auto rijden omdat hij geen alternatieven ziet of wil zien. Terwijl die er toch gemakkelijk te vinden zijn mijn inziens.
En het gemeentebestuur legt die link ook niet. Al doet de oppositie [eigenlijk zijn het alleen de groenen (mijn moeder bvb:D) die de (al)macht van het CD&V-establishment in onze gemeente aan banden wil leggen] verwoede pogingen. Misschien moet ik het nog maar eens op haar bord leggen om het puntje te proberen verbeteren.
Reuel

Even een voorbeeld uit mijn gemeente:
De Lijn bespaart nu in Maldegem op buslijn 89 door een paar ritten af te schaffen richting Aalter/Deinze. Ik ben er van overtuigd als ze de bus in Maldegem 5 à 10 minuten eerder laten vertrekken dat er héél wat meer mensen op die bus zitten omdat ze er dan zeker van zijn dat ze hun aansluiting met de trein halen in Aalter (en eventueel de tijd hebben om tickets te kopen). Ikzelf zou die bus dan véél vaker nemen, zeker als ik richtingr A'pen, Gent of Oostende wil.
Nu worden de OV-minded mensen in Maldegem en omstreken een gedwongen om de bus richting Brugge (tijdrovend!) of Eeklo (geen goede treinverbinding, dus ook tijdrovend!) te nemen. En de autoverslaafde blijft leuk met zijn auto rijden omdat hij geen alternatieven ziet of wil zien. Terwijl die er toch gemakkelijk te vinden zijn mijn inziens.
En het gemeentebestuur legt die link ook niet. Al doet de oppositie [eigenlijk zijn het alleen de groenen (mijn moeder bvb:D) die de (al)macht van het CD&V-establishment in onze gemeente aan banden wil leggen] verwoede pogingen. Misschien moet ik het nog maar eens op haar bord leggen om het puntje te proberen verbeteren.
Reuel
Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.
het gaat over 1 specifieke bus die van Libramont naar Bastogne geen van beide liggen in Vlaanderen in tegendeel.
Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.
Ah, dan heb ik niet verder gekeken dan mijn neus lang was!
Maar overal in België vind je wel zo'n dingen zeker... Misschien zouden de informatici die 5-minutenregel beter ergens vermelden als je je reis opzoekt, zou veel meer klaarheid brengen in de dingen.
Maar overal in België vind je wel zo'n dingen zeker... Misschien zouden de informatici die 5-minutenregel beter ergens vermelden als je je reis opzoekt, zou veel meer klaarheid brengen in de dingen.