Re: Nachtelijke onderbreking
Geplaatst: 16 aug 2010, 19:48
't Kost me anders geen enkele moeite om enkele concrete voorbeelden te geven van hoe de dienstregeling schromelijk tekortschiet.
1. Meer dan 10 jaar geleden - maar de situatie is nu nog quasi dezelfde - werkte ik met de nachtploeg in een bedrijf nabij het station van Aalst. Werkuren: 22u-6u. Ik woonde toen in Ninove. Vertrek 's avonds (volgens huidige dienstregeling, de oude heb ik niet meer) in Ninove: 20u57, aankomst in Aalst: 21u17. In omgekeerde richting: eerste vertrek te Aalst om 6u46, aankomst in Ninove 7u13. Dat plaatje is wel duidelijk, niet?
2. Een tijdje later werkte ik voor een kunstencentrum in Antwerpen. Werkdagen van 10u tot 22u, 23u of later. Goed zot ja, slecht betaald ook, maar telkens voor een maand of wat met vol enthousiasme en nog meer idealisme. Het is me dus niet gelukt om dat met de trein te doen, waardoor ik bijgevolg op een hele collectie sofa's op diverse plaatsen in Antwerpen de nacht heb doorgebracht. De laatste trein Antwerpen-Ninove gaat om 22u15, in de tijd dat ik die nodig had was er, denk ik, zelfs nog een om 22u26, maar dat was dus vaak te vroeg.
Ondanks alles ben ik in de trein blijven geloven, tot vandaag. Een rijbewijs heb ik nog steeds niet (en ik wil er ook geen). Intussen geniet ik wel de luxe op een kwartiertje fietsen van het Brusselse Zuidstation te wonen, maar desalniettemin blijf ik me druk maken om het in mijn ogen veel te beperkte treinaanbod en de blijvende almacht van die verschrikkelijke auto's in dit verder nog steeds zeer fijne landje. Enfin, tot zover mijn gepreek; ik wou enkel aangeven dat er een reƫle vervoersbehoefte bestaat die niet door de NMBS wordt ondervangen.
1. Meer dan 10 jaar geleden - maar de situatie is nu nog quasi dezelfde - werkte ik met de nachtploeg in een bedrijf nabij het station van Aalst. Werkuren: 22u-6u. Ik woonde toen in Ninove. Vertrek 's avonds (volgens huidige dienstregeling, de oude heb ik niet meer) in Ninove: 20u57, aankomst in Aalst: 21u17. In omgekeerde richting: eerste vertrek te Aalst om 6u46, aankomst in Ninove 7u13. Dat plaatje is wel duidelijk, niet?
2. Een tijdje later werkte ik voor een kunstencentrum in Antwerpen. Werkdagen van 10u tot 22u, 23u of later. Goed zot ja, slecht betaald ook, maar telkens voor een maand of wat met vol enthousiasme en nog meer idealisme. Het is me dus niet gelukt om dat met de trein te doen, waardoor ik bijgevolg op een hele collectie sofa's op diverse plaatsen in Antwerpen de nacht heb doorgebracht. De laatste trein Antwerpen-Ninove gaat om 22u15, in de tijd dat ik die nodig had was er, denk ik, zelfs nog een om 22u26, maar dat was dus vaak te vroeg.
Ondanks alles ben ik in de trein blijven geloven, tot vandaag. Een rijbewijs heb ik nog steeds niet (en ik wil er ook geen). Intussen geniet ik wel de luxe op een kwartiertje fietsen van het Brusselse Zuidstation te wonen, maar desalniettemin blijf ik me druk maken om het in mijn ogen veel te beperkte treinaanbod en de blijvende almacht van die verschrikkelijke auto's in dit verder nog steeds zeer fijne landje. Enfin, tot zover mijn gepreek; ik wou enkel aangeven dat er een reƫle vervoersbehoefte bestaat die niet door de NMBS wordt ondervangen.