Pagina 2 van 2

Re: Nachtelijke onderbreking

Geplaatst: 16 aug 2010, 19:48
door jotie
't Kost me anders geen enkele moeite om enkele concrete voorbeelden te geven van hoe de dienstregeling schromelijk tekortschiet.

1. Meer dan 10 jaar geleden - maar de situatie is nu nog quasi dezelfde - werkte ik met de nachtploeg in een bedrijf nabij het station van Aalst. Werkuren: 22u-6u. Ik woonde toen in Ninove. Vertrek 's avonds (volgens huidige dienstregeling, de oude heb ik niet meer) in Ninove: 20u57, aankomst in Aalst: 21u17. In omgekeerde richting: eerste vertrek te Aalst om 6u46, aankomst in Ninove 7u13. Dat plaatje is wel duidelijk, niet?

2. Een tijdje later werkte ik voor een kunstencentrum in Antwerpen. Werkdagen van 10u tot 22u, 23u of later. Goed zot ja, slecht betaald ook, maar telkens voor een maand of wat met vol enthousiasme en nog meer idealisme. Het is me dus niet gelukt om dat met de trein te doen, waardoor ik bijgevolg op een hele collectie sofa's op diverse plaatsen in Antwerpen de nacht heb doorgebracht. De laatste trein Antwerpen-Ninove gaat om 22u15, in de tijd dat ik die nodig had was er, denk ik, zelfs nog een om 22u26, maar dat was dus vaak te vroeg.

Ondanks alles ben ik in de trein blijven geloven, tot vandaag. Een rijbewijs heb ik nog steeds niet (en ik wil er ook geen). Intussen geniet ik wel de luxe op een kwartiertje fietsen van het Brusselse Zuidstation te wonen, maar desalniettemin blijf ik me druk maken om het in mijn ogen veel te beperkte treinaanbod en de blijvende almacht van die verschrikkelijke auto's in dit verder nog steeds zeer fijne landje. Enfin, tot zover mijn gepreek; ik wou enkel aangeven dat er een reƫle vervoersbehoefte bestaat die niet door de NMBS wordt ondervangen.

Re: Nachtelijke onderbreking

Geplaatst: 16 aug 2010, 20:15
door groentje
Ook ik kan er zo nog wel wat opsommen, hoor. Leuven naar een station op lijn 16, bijvoorbeeld, is de laatste rechtstreekse trein om 21.05, met nog een laatste mogelijkheid om 21.48 met overstap in Mechelen en Mortsel. Je doet er dan wel 3x zolang over. Vanuit De Panne geraak je na 21.00 uur ook nergens meer met de trein, op de stelplaats na (laatste trein om 21.59). Ronse is na 21.01 niet meer bereikbaar vanuit Gent, richting Gent is er wel nog een die om 22.02 vanuit Ronse vertrekt.
Kortom, het is niet moeilijk te bewijzen dat de avonddienst moet uitbreiden, want dat is ontegensprekelijk zo. Al had je wel telkens een trein als je nachtdienst had, je moest alleen wat lang wachten. Voor avondactiviteiten is de trein momenteel veelal geen optie, en dat heeft de NMBS aan zichzelf te danken.
Gelukkig zijn er wel vaak vroege treinen, wat dan soms weer in de NS-dienstregeling ontbreekt.

Overigens woon ik ook op een klein kwartiertje fietsen van Brussel-Zuid, en geef ik je volkomen gelijk dat dat een onbetaalbare luxe is. Ook al werk ik in ploegen, ik kan nog op een enigszins aanvaardbaar ogenblik opstaan om te gaan werken, verlies geen uren aan mijn verplaatsingen, en heb voor nagenoeg heel het land de beste verbindingen.