Pagina 2 van 29

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 sep 2010, 16:13
door odul
De 'moderne tijd' is niet tegen te houden.
Het internet kan en zal met de tijd de verkoop ontlasten in de stations.
De spoorwegen zullen sowieso verder zakelijk gaan functioneren.
Zo kan een stationnetje soms meer opbrengen door een een kiosk of broodjeszaak in te openen dan het 'uit te baten' als een verkooppunt van vervoerbewijzen.

Nu kan je al bepaalde rittenkaarten kopen in privézaken, dan zal hoe dan ook verder uitgebouwd worden.

De grote vraag die men moet moet stellen, is of de afbouw van de openingsuren de spoorwegen gaan redden.
Er zijn volgens mij veel meer 'nutteloze' uitgaven waar veel meer op bespaart kan worden.
Maar dat is een andere zaak.

Persoonlijk vind ik dat personeel tenvelde weghalen zeker geen goed punt is.
Je koopt uw biljet op het net, zoekt er de vertrekuren, controleert of er geen vertragingen zijn, en uw reis kan beginnen.
Maar dan komt het, de trein komt niet opdagen, je staat voor een "gesloten" station, de info op het moment dat het "echt" belangrijk' is, is nul.

Uit ervaring weet ik dat de 'omroeper', hoe die ook zen best doet, letterlijk en figuurlijk veel te ver staat van de klant.
Hij heeft geen zicht op de situatie ter plaatse.

Ik zal u één voorbeeldje geven.
Op het moment dat die omroeper iets kenbaar maakt, passeert net op het moment een goederentrein, of gaat de bel van de overweg.
Dan valt heel de communicatie in duigen.
Of zoals ik vandaag nog meemaakte, je bent goed op tijd voor uw trein.
Er wordt afgeroepen 10 minuten vertraging, die uiteindelijk opliep tot 30 munten.
De bediende aan het loket, die het verloop van de treinen via EDP volgt, en de perfect weet dat een IC die achter een stoptrein rijdt, perfect kan invullen wat de reële vertraging zal zijn.

Ook de service die via persoonlijk contact kan gegeven worden is van onschatbare waarde.
Dat vergeet of weet men blijkbaar niet.


Je moet weten dat het dagelijkse kost is, dat er mensen met hun neus tegen de displays staan, en dan nog vragen hoe laat de trein vertrekt en op welk spoor.

Dat men komt vragen of hun 'kruidvat' biljet' wel goed is ingevuld.
Hoe het werkt als je een fiets mee met nemen.
Welke de goedkoopste reisformule is. enz...enz...

Nu is het enkel het telwerk van de cijfertjes dat doorslaggevend is.
Het aantal biljetten dat men verkoopt dus.

Het blijft een spijtige zaak dat men in 'Brussel' veel te weinig voeling heeft met wat er leeft bij het personeel ter plaatse.
En dat is in veel afdelingen bij de spoorweg zo.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 sep 2010, 16:35
door Steven
Een bepaalde openbare service leveren is daarom meer dan een bedrijf winstgevend maken. Je kan op een bepaald deel van een service als bij de spoorwegen gewoon geen prijs kleven. Het spoorbedrijf moet zo efficiënt mogelijk beheerd worden maar soms moet je investeren in bepaalde zaken ook al lijken ze volgens klassieke economische logica weggesmeten geld.
Een station kan en mag best meer zijn dan een wachtzaal met loket.
Maar geen loket is meestal een verschraling. Je hebt nu eenmaal altijd mensen die geen verstand hebben van internet, geen vertrouwen hebben bij het gebruik van de trein. Daar kan je met de beste wil van de wereld alle moderne technieken tegen gaan smijten daar help je die mensen totaal niets meer.

Ik maakt recent nog iemand duidelijk dat hij naar de schermen en affiches moest kijken om de trein naar Luik te vinden in Brussel zuid. Die mens zei me op slag, sorry ik kan niet lezen en schrijven en horen deed hij ook al niet te best. Het is voor dat soort mensen dat een loket/infopunt met menselijk contact belangrijk blijft. We zitten in een wereld waar blijkbaar enkel de moderne techniek telt en het menselijk weggecijferd wordt. Ik heb liefst dat beide elkaar aanvullen. Zoniet zal het er voor een bepaald deel toe bijdragen dat de kloof tussen arm en rijk groter zal worden. Openbaar vervoer moet er zijn voor iedereen ook voor die mensen die het wat minder hebben en dus niet beschikken over internet, visa kaart en ga zo maar door. Dus zuiver de kaart trekken van automaten en internet vind ik verkeerd.

Ik ben geen zuivere socialist of iemand die overal max winst wil uit halen, je moet gewoon gezond verstand laten vieren en het beste uit alle zaken halen.
openbaar vervoer dat liefst zo rendabel mogelijk is zonder het sociale karakter er van uit het oog te verliezen.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 sep 2010, 17:04
door odul
Adler schreef:
dentheo schreef:Hier op lijn 12 zijn er nog 4 stationnetjes waar men een kaartje kan kopen.
Ja, zoals het station van Heide, dat is elke dag vanaf 13.30u gesloten.
Men zet daar dan wel een kaartautomaat binnen, maar je kan daar dus niet meer binnen vanaf halftwee.
Wat is dan het nut van die kaartautomaat als je er niet aan kan als je hem nodig hebt ?
Dat is weer de logica van de NMBS.
Ook in Heide komt er een nieuwe automaat, die ment langs buiten kan bedienen.
De reden dat daar een biljetten-automaat staat, is omdat er een post-punt gevestigd is.
Zodat reizigers die een treinbiljet nodig hebben, deze uit de automaat kunnen halen.
Als de loket-bediende met post activiteiten bezig is.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 sep 2010, 19:55
door Steve
Openingsuren vereenvoudigen: ok. Maar zorg dan wel dat er een systeem in zit...

Neem bijvoorbeeld de stations Veurne en Koksijde. Beide liggen op het grondgebied van Veurne. Per spoor slechts een goede kilometer van elkaar verwijderd, over de weg amper meer. En beide bedienen ze hoofdzakelijk Veurne: het gelijknamige station vooral het centrum, station Koksijde een aantal randwijken en natuurlijk Koksijde zelf via bus en auto.

Veurne is tijdens de week open van 5.45 tot 20 u, geen probleem dus. Koksijde van 5.45 tot 13 u, wat ook geen groot probleem is gezien de locatie en de nabijheid van station Veurne.

In het weekend daarentegen is Veurne op zaterdag open van 7 tot 14.15 u, en op zondag van 13.15 tot 20.30 u. Twee keer raden wanneer Koksijde open is: op exact dezelfde uren. In plaats van de beide openingstijden om te keren (Veurne 7 - 14.15 en Koksijde 13.15 - 20.30 u), zodat er altijd wel een geopend loket zou zijn in de buurt. Nu zijn een paar tienduizenden inwoners en dus potentiële reizigers verplicht om hele kilometers om te rijden naar De Panne of Diksmuide, die beide natuurlijk wel normale openingsuren hebben van maandag tot zondag...

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 sep 2010, 19:58
door am62
Heeft iemand al een lijst gezien van de stations die "vereenvoudigde openingsuren" hebben ? De NMBS wijzigt wel, maar laat niet weten op welke stations dit van toepassing is... Ik vermoed om protest in de kiem te smoren ?

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 sep 2010, 21:05
door Galactic
Het is inderdaad te hopen dat de nieuwe automaten, die begin volgend jaar geplaatst zullen worden, veel beter zullen werken dan de huidige Vera-machines. De nieuwe automaten zullen beheerd worden door een externe firma. Maar wie zal er de problemen mogen oplossen als de klant een fout gemaakt heeft? (verkeerde bestemming, verkeerde korting, verkeerde promotie,...) De loketbediende. Of gaat er permanent iemand van die externe firma aanwezig zijn in elk station waar zo'n machine staat om de verkeerde biljetten om te ruilen voor het correcte? Neen, dat denk ik niet. Men gaat zelf internationale biljetten (voor bestemmingen die met een "gewone" IC-trein te bereiken zijn, bv. Amsterdam, Rijsel, Luxemburg,...) kunnen afdrukken aan de nieuwe machines. Waarom kan met in het nationaal travel-center zo geen internationale biljetten afdrukken? Omdat het zogezegd 2 verschillende bedrijven zijn (mobility & Europe)? Wees er maar zeker van : op het hoogste niveau is dat allemaal hetzelfde en trekken ze aan hetzelfde touw. Daar is er geen verschil tussen deze "firma's". Het is alleen op lager directieniveau dat ze zo ontzettend moeilijk kunnen doen.
Voor gemengde stations maakt dat nu zo geen groot probleem, zolang ze daar niet "besparen" op loketten.

Volgens mij is het doel van de directie : met zo weinig mogelijk personeel zoveel mogelijk proberen te verkopen, dus met behulp van allerhande "mechanische" hulpmiddelen zoals internet, automaten, ... Persoonlijke dienstverlening naar de klant toe staat slechts op de allerlaatste plaats van hun agenda. In Brussel-Zuid alleen al zouden er zo'n 30 automaten komen! Is het dan niet normaal dat het verkoopspersoneel vreest voor hun werkgelegenheid? Dit zowel bij Mobility als bij Europe.

Dat er in kleinere stations geknipt wordt in de openingsuren, vind ik wel redelijk normaal. Eens de spits 's ochtends voorbij is, zie je dat het daar niet meer zo druk is. 's Morgens worden nog veel treinkaarten verlengd, passes en/of 10-rittenkaarten verkocht, ... Maar na de middag valt dat bijna helemaal stil. Het heeft ook geen zin om daar iemand aan het loket te zetten die tussen 12 en 18 uur een totaal van 20 biljetjes verkoopt. Daarin kan ik de directie wel volgen. Maar dan moet men zorgen dat in de grotere stations de persoonlijke dienstverlening optimaal blijft. Als een klant vertrekt in een klein station, heeft die klant evenveel recht op een goede begeleiding en correcte info als een klant die in een groot station vertrekt. Daar moet men dan voor voldoende personeel zorgen die de klant het juiste vervoerbewijs en de juiste info kan geven. En dit mag niet uitsluitend door een machine gebeuren. De openingsuren moet zodanig zijn dat zowel een pendelaar als een toevallige reiziger altijd terecht kan bij een persoon. Laat ons zeggen tussen 06.00u en 21.00u.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 sep 2010, 21:42
door dentheo
Galactic schreef: Dat er in kleinere stations geknipt wordt in de openingsuren, vind ik wel redelijk normaal. Eens de spits 's ochtends voorbij is, zie je dat het daar niet meer zo druk is. Maar na de middag valt dat bijna helemaal stil. Het heeft ook geen zin om daar iemand aan het loket te zetten die tussen 12 en 18 uur een totaal van 20 biljetjes verkoopt. Daarin kan ik de directie wel volgen. Als een klant vertrekt in een klein station, heeft die klant evenveel recht op een goede begeleiding en correcte info als een klant die in een groot station vertrekt. Daar moet men dan voor voldoende personeel zorgen die de klant het juiste vervoerbewijs en de juiste info kan geven. En dit mag niet uitsluitend door een machine gebeuren. De openingsuren moet zodanig zijn dat zowel een pendelaar als een toevallige reiziger altijd terecht kan bij een persoon. Laat ons zeggen tussen 06.00u en 21.00u.
Is dat geen "kleine " tegenstrijdigheid...je kan volgen maar het besluit is dat ze twee shiften moeten open zijn ??? Dat is nog veel meer dan nu ????

Wat is voor U een "kleiner" station 1000 opstappers of 5000 ????

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 sep 2010, 22:23
door treinbruno
In Comblain la tour hebben ze een intercom op het stationsgebouw hangen waarmee je met het station van rivage kan bellen voor treininfo

dat kastje valt wel niet echt op, en het staat er maar in het klein op

op buitenlandse stations hebben ze ook vaak van die infozuilen, waar dan ook nog een SOS knop bijhangt, op L26 was dat ook dacht ik, maar dan alleen met SOS knop

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 sep 2010, 23:04
door Trammist
Galactic schreef:Volgens mij is het doel van de directie : met zo weinig mogelijk personeel zoveel mogelijk proberen te verkopen, dus met behulp van allerhande "mechanische" hulpmiddelen zoals internet, automaten, ... Persoonlijke dienstverlening naar de klant toe staat slechts op de allerlaatste plaats van hun agenda. In Brussel-Zuid alleen al zouden er zo'n 30 automaten komen! Is het dan niet normaal dat het verkoopspersoneel vreest voor hun werkgelegenheid? Dit zowel bij Mobility als bij Europe.
Het reizigersverkeer is al enkele jaren in stijgende lijn (alhoewel, NMBS heeft de laatste tellingen diep onder de grond begraven), en we willen allemaal dat dit zo blijft. Meer reizigers betekent een grotere behoefte aan verkoopeenheden. Wanneer er een tekort is aan verkoopeenheden kan de NMBS (i don't care welk niveau) makkelijk enkele tientallen automaten (laten) plaatsen, extra loketten "bijmaken" is een stuk minder evident.

Het is waar dat een kaartje kopen aan de automaat langer duurt dan aan een loket, ja. Maar dat kan 100% gecompenseerd worden door het feit dat men niet (meer) in de rij moet staan. Dus in plaats van 5 minuten aanschuiven - 1 minuut kopen krijg je 2à3 minuten handelingstijd, zonder enige wachttijd. De ticketbalies/-loketten in veel grote stations staan op hun congestiepunt en hebben een 'drukverlaging' nodig. De reizigers die weten wat ze nodig hebben en niet fysiek gehinderd zijn om de automaat te hanteren, horen de automaat te gebruiken, zodat er aan de loketten plaats vrijkomt voor de mensen die wel degelijk assistentie en/of advies nodig hebben. Die zullen altijd in voldoende grote mate blijven bestaan om de balies/loketten te behouden.

We zijn in een tijd gekomen waarin de menselijke en machinale eenheden optimaal verdeeld dienen te worden. Dus niet langer alles aan het loket, maar evenmin een debrouillez-vous-beleid.

In de Metropolis (de Antwerpse Kinepolis) heeft men een zeer goed beleid gevoerd bij hun laatste verbouwing. Vrieger kwam je binnen en stond je in een kolossale hal met een stuk of 20 visbokaal-kassa's, waar het steevast minutenlang aanschuiven was, met daarachter ticketautomaten waar niemand stond, dus de zelfbedieners hadden hun kaartje in een fractie van de tijd die de "aanschuivers" nodig hadden. Dat was zo tot ongv. 2 jaar geleden.

Een tijdje (een jaar ongeveer) geleden heeft men verbouwingen uitgevoerd. De muur van kassa's is weg, hetgeen een veel opener indruk heeft gecreëerd. In de inkomhal staan een stuk of 30 gebruiksvriendelijke automaten, en bij het binnenkomen staat er ALTIJD wel ergens eentje vrij. Je kan bovendien zelf je - filmtickets zijn gebonden aan zetels - plaatsen kiezen, hetgeen niet kan aan de kassa. Aan de balies is het een verschrikking. Er zijn geloof ik twee balies met elks 3 kassa's, waarvan meestal slechts de helft geopend is.

Maar de cinema is natuurlijk ten eerste een privébedrijf, in een heel andere sector dan de NMBS. Naar de film gaan is geen basisrecht, per trein reizen wél. Maar toch vind ik het Kinepolismodel interessant voor de spoorwegen.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 sep 2010, 23:14
door dentheo
treinbruno schreef:In Comblain la tour hebben ze een intercom op het stationsgebouw hangen waarmee je met het station van rivage kan bellen voor treininfo
op buitenlandse stations hebben ze ook vaak van die infozuilen, waar dan ook nog een SOS knop bijhangt, op L26 was dat ook dacht ik, maar dan alleen met SOS knop

Klopt, maar daar "plant" men blijkbaar zoiets.
Men begint met automaten, dan een zuil en dan sluit men het loket...prachtig heel logisch.

Hier mag niets op voorhand gezegd worden (anders ligt de boel plat) en daarom doet men het hush-hush, niet gepland en wat is het effect ?
Loket dicht, maar geen automaten en zeker geen zuil...

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 03 sep 2010, 00:47
door Nicholas
Ik kan er niet aan doen, maar ik heb het echt niet met automaten. Mag er nu nog eens iets of wat service zijn?
Aan het loket ben je meestal veel sneller gesteld. En automaten aanvaarden toch ook niet alle betaalmiddelen?
Zouden ze trouwens niet beter beginnen met eerste op de onbemande stations automaten te zetten? Dan kan je daar tenminste ook passen kopen...

@Trammist
Ik kan je ergens wel volgen dat je zegt dat de meeste mensen misschien best aan de automaat kopen, maar ik vind het gewoon helemaal niet prettig. Ik vind een persoonlijk loket veel aangenamer. Een automaat zal ook nooit zeggen wanneer de volgende trein in het station stopt. Het loketpersoneel is dan ook vaak ook het enigste aanspreekpunt. Als ik in Kessel op de trein wacht, en deze komt niet, dan sta ik daar wel heel mooi zonder informatie. Of ze zouden misschien -wij wijze van geste- nog eens iets omroepen, wat eerder uitzonderlijk is voor op de meeste kleinere stations. Dan nog hopen dat je het gehoord hebt... :wink:

(Kleine opmerking, het is débrouillez-vous, maar ik ben er zeker van dat het hier om een typfout gaat. :D )

Bij de spoorwegen is net hetzelfde aan het gebeuren als bij de financiële instellingen en dat vind ik zeker niet positief.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 03 sep 2010, 01:27
door Kristofke
odul schreef:
Uit ervaring weet ik dat de 'omroeper', hoe die ook zen best doet, letterlijk en figuurlijk veel te ver staat van de klant.
Hij heeft geen zicht op de situatie ter plaatse.

Ik zal u één voorbeeldje geven.
Op het moment dat die omroeper iets kenbaar maakt, passeert net op het moment een goederentrein, of gaat de bel van de overweg.
Dan valt heel de communicatie in duigen.
Of zoals ik vandaag nog meemaakte, je bent goed op tijd voor uw trein.
Er wordt afgeroepen 10 minuten vertraging, die uiteindelijk opliep tot 30 munten.
De bediende aan het loket, die het verloop van de treinen via EDP volgt, en de perfect weet dat een IC die achter een stoptrein rijdt, perfect kan invullen wat de reële vertraging zal zijn.
Dat is eerder een kwestie van competentie hoor. Zelf speaker zijnde weet ik van mijn zone goed genoeg wanneer er ergens een goederentrein passeert of een ic of ir die door een stopplaats raast. Ik weet ook,dat als een ic achter een cityrail zit dat ik er dan nog een kwartier mag bijtellen. Wanneer het overwegsignaal afgaat kan je met de nodige zonekennis ook weten. De vraag is dus eerder ziet de speaker het (of wil hij het niet zien) en kan het hem wat schelen. Alle middelen zijn in ieder geval tot zijn beschikking. De speaker heeft op sommige blokken vaak zelfs de meeste pc schermen van al.

Of die nu in het station zelf zit of niet zal daar weinig aan veranderen.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 03 sep 2010, 07:00
door Adler
dentheo schreef: Hier mag niets op voorhand gezegd worden (anders ligt de boel plat) en daarom doet men het hush-hush, niet gepland en wat is het effect ?
Niet enkel niet op voorhand, maar ook niet nadien.
Blijkbaar krijgen die woordvoerders een speciale opleiding in het liegen en het verdraaien van de feiten en in het positief voorstellen van negatieve zaken.
Een plezant beroep.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 03 sep 2010, 07:43
door apestaart
Trammist schreef:
Galactic schreef:Volgens mij is het doel van de directie : met zo weinig mogelijk personeel zoveel mogelijk proberen te verkopen, dus met behulp van allerhande "mechanische" hulpmiddelen zoals internet, automaten, ... Persoonlijke dienstverlening naar de klant toe staat slechts op de allerlaatste plaats van hun agenda. In Brussel-Zuid alleen al zouden er zo'n 30 automaten komen! Is het dan niet normaal dat het verkoopspersoneel vreest voor hun werkgelegenheid? Dit zowel bij Mobility als bij Europe.
Het reizigersverkeer is al enkele jaren in stijgende lijn (alhoewel, NMBS heeft de laatste tellingen diep onder de grond begraven), en we willen allemaal dat dit zo blijft. Meer reizigers betekent een grotere behoefte aan verkoopeenheden. Wanneer er een tekort is aan verkoopeenheden kan de NMBS (i don't care welk niveau) makkelijk enkele tientallen automaten (laten) plaatsen, extra loketten "bijmaken" is een stuk minder evident.

Het is waar dat een kaartje kopen aan de automaat langer duurt dan aan een loket, ja. Maar dat kan 100% gecompenseerd worden door het feit dat men niet (meer) in de rij moet staan. Dus in plaats van 5 minuten aanschuiven - 1 minuut kopen krijg je 2à3 minuten handelingstijd, zonder enige wachttijd. De ticketbalies/-loketten in veel grote stations staan op hun congestiepunt en hebben een 'drukverlaging' nodig. De reizigers die weten wat ze nodig hebben en niet fysiek gehinderd zijn om de automaat te hanteren, horen de automaat te gebruiken, zodat er aan de loketten plaats vrijkomt voor de mensen die wel degelijk assistentie en/of advies nodig hebben. Die zullen altijd in voldoende grote mate blijven bestaan om de balies/loketten te behouden.

We zijn in een tijd gekomen waarin de menselijke en machinale eenheden optimaal verdeeld dienen te worden. Dus niet langer alles aan het loket, maar evenmin een debrouillez-vous-beleid.

In de Metropolis (de Antwerpse Kinepolis) heeft men een zeer goed beleid gevoerd bij hun laatste verbouwing. Vrieger kwam je binnen en stond je in een kolossale hal met een stuk of 20 visbokaal-kassa's, waar het steevast minutenlang aanschuiven was, met daarachter ticketautomaten waar niemand stond, dus de zelfbedieners hadden hun kaartje in een fractie van de tijd die de "aanschuivers" nodig hadden. Dat was zo tot ongv. 2 jaar geleden.

Een tijdje (een jaar ongeveer) geleden heeft men verbouwingen uitgevoerd. De muur van kassa's is weg, hetgeen een veel opener indruk heeft gecreëerd. In de inkomhal staan een stuk of 30 gebruiksvriendelijke automaten, en bij het binnenkomen staat er ALTIJD wel ergens eentje vrij. Je kan bovendien zelf je - filmtickets zijn gebonden aan zetels - plaatsen kiezen, hetgeen niet kan aan de kassa. Aan de balies is het een verschrikking. Er zijn geloof ik twee balies met elks 3 kassa's, waarvan meestal slechts de helft geopend is.

Maar de cinema is natuurlijk ten eerste een privébedrijf, in een heel andere sector dan de NMBS. Naar de film gaan is geen basisrecht, per trein reizen wél. Maar toch vind ik het Kinepolismodel interessant voor de spoorwegen.
Hetzelfde gebeurt bij de banken, vooral Dexia Bank en BNP Paribas Fortis, daar worden nu de kantoren zodanig verbouwd dat geldtransacties zo goed als onmogelijk is.
Men verplicht dus de mensen om de bankautomaten te gebruiken, maar men vergeet dat er mensen zijn die geen gebruik kunnen maken van deze automaten zoals mensen die simpel van geest zijn, die aan geheugenverlies lijden en dus hun PIN-code niet kunnen onthouden en als men zijn bankkaart verloren heeft of gestolen is en 14 dagen moet wachten om een nieuwe te krijgen.
Dan is er één optie en dat is al zijn afhalen en alles onder de matras steken, hewel merci het is schoon wat de banken ons lappen :twisted: :twisted:

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 03 sep 2010, 08:39
door pietje
apestaart schreef: Hetzelfde gebeurt bij de banken, vooral Dexia Bank en BNP Paribas Fortis, daar worden nu de kantoren zodanig verbouwd dat geldtransacties zo goed als onmogelijk is.
Men verplicht dus de mensen om de bankautomaten te gebruiken, maar men vergeet dat er mensen zijn die geen gebruik kunnen maken van deze automaten zoals mensen die simpel van geest zijn, die aan geheugenverlies lijden en dus hun PIN-code niet kunnen onthouden en als men zijn bankkaart verloren heeft of gestolen is en 14 dagen moet wachten om een nieuwe te krijgen.
Dan is er één optie en dat is al zijn afhalen en alles onder de matras steken, hewel merci het is schoon wat de banken ons lappen :twisted: :twisted:
Er zijn nog steeds banken die u niet verplichten of "aansporen" om alles aan de automaat te doen, deze banken zijn soms wel wat duurder, maar u wou service, dus u betaalt voor service.

En de mensen moeten ook maar beseffen dat in een klein "boerengat" wonen ( zoals ikzelf overigens ook doe) met enige nadelen komt en dat je die moet meenemen in de keuze van uw woonplaats.
Het is niet zomaar dat gepensioneerden veelal wegtrekken uit het platteland om ergens in een (stads-)centrum te gaan wonen, zodat ze de extra service van een stad er bij krijgen.

Daarom ben ik ook geen voorstander van het vlaamse beleid ivm basismobiliteit: wie in een klein plattelandsgehucht gaat wonen weet toch op voorhand dat hij niet moet rekenen op een goede busverbinding, daar moet men die belbussen niet voor verzinnen, want dat is eigenlijk een gesubsidieerde taxi.