Pagina 2 van 3
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 03 sep 2010, 17:21
door Paul
Enkele gegevens over de tellingen van 2009 zijn te vinden op de website van treintrambus:
http://www.treintrambus.be/actueel/blog ... jfers.html
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 03 sep 2010, 19:32
door dentheo
Groei van Antwerpen valt mij tegen. Nadat de werken klaar waren had ik een grotere "boost" dan 6000 per dag verwacht.
12 Thalysen en 28 Beneluxen en dan nog tiental uit de kempen geeft maar 100 man per trein.
Zou er natuurlijk op kunnen wijzen dat de mensen vlot overstapten tussen treinen in Berchem.
Dat het in het weekend verrassend druk is heb ik ook opgemerkt, maar 2/3 van een weekdag is wel zeer hoog.
Over Luik met 15000 man zullen we het maar niet hebben.

Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 03 sep 2010, 21:45
door Hogersluys
^^Het relatief lage cijfers van Antwerpen-Centraal en Luik-G vallen inderdaad op. Een station als A-Centraal zou minstens 45.000 reizigers per dag moeten verwerken.
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 03 sep 2010, 22:50
door celtjan
Tja. Te Antwerpen-Berchem hoef je meestal géén verschillende etages op te zoeken om een andere aansluiting te halen
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 03 sep 2010, 23:18
door dentheo
Loop jij daar over de sporen ??? Lijkt mij gevaarlijk.
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 04 sep 2010, 00:01
door groentje
Maar je moet er wel door een behoorlijk smalle gang (in elk geval niet berekend op de reizigerstoevloed die hij moet slikken op piekmomenten), die dan ook nog eens helemaal aan het noordelijk einde van het perron ligt. Ik vind Berchem geen aangenaam station om over te stappen.
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 04 sep 2010, 00:26
door celtjan
dentheo schreef:Loop jij daar over de sporen ??? Lijkt mij gevaarlijk.
Grapjurk!
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 04 sep 2010, 07:56
door Hogersluys
celtjan schreef:Tja. Te Antwerpen-Berchem hoef je meestal géén verschillende etages op te zoeken om een andere aansluiting te halen
Dat klopt wel enigszins. Antwerpen-Centraal moet wel het ingewikkeldste station in België zijn. Zeker mensen die er maar 1 keer komen lopen al snel verloren.
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 04 sep 2010, 11:22
door dentheo
Wat mij opvalt is dat na een paar jaar de aanduidingen nog zo primitief zijn.
De eerste maanden hingen er te weinig en werd er aan plantrekkerij gedaan door geprinte A4tjes.
Daarna werden er borden gehangen en verdwenen al de A4tjes.
Eigenaardig want bepaalde A4tjes verdienden het zeker van definitief te worden, zij waren blijkbaar slim gehangen op basis van vele vragen.
Laatst viel het mij nog op, dat als je met de roltrap naar beneden gaat, je niet kan zien of je onderaan nu links of rechts moet voor 21-22-23-24.
Dat kan je alleen zien eens je al gedraaid bent en dan in het donkere gat op de borden naast de roltrap kijkt.
Vroeger stonden er ooit grote panelen met de perronnummers links 23-24 en rechts 21-22, dat was pas duidelijk.
Ik loop er nu al automatisch doorheen, maar hangt er nog altijd een bord dat naar beneden verwijst aan de roltrap die naar boven komt ?
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 04 sep 2010, 12:17
door Adler
dentheo schreef:Wat mij opvalt is dat na een paar jaar de aanduidingen nog zo primitief zijn.
Het Raadgevend Comité van de Gebruikers heeft al verschillende keren een advies uitgebracht over de bewegwijzering in en rond de stations (signaletica).
Het antwoord van de NMBS op een van die adviezen is op zijn zachtst gezegd toch wel merkwaardig te noemen.
Ik citeer enkele antwoorden:
“Er moet steeds gestreefd worden naar een duidelijke architectuur (sic!) die signaletica zoveel mogelijk overbodig maakt, m.a.w. er moet gestreefd worden naar een logische lay-out en architectuur.”
“Er wordt zo weinig mogelijk signaletica geplaatst (enkel de belangrijkste zaken aanduiden).”
“De evolutie van de mobiliteit en het verplaatsingsgedrag leren dat bijna elke verplaatsing (reis) op voorhand gepland wordt. Deze evolutie maakt veel signaletica overbodig.”
“Het advies vertrekt vanuit het standpunt van de weinig frequente gelegenheidsreizigers die het station niet kennen, dit in tegenstelling tot de strategie van de NMBS die zich richt naar de ervaren reizigers en de pendelaars die hun station voldoende kennen.”
Met andere woorden, de NMBS zegt: we plaatsen zo weinig mogelijk bordjes, en dan nog enkel voor diegenen die het station al van binnen en van buiten kennen, dus eigenlijk voor die mensen die het niet meer nodig hebben.
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 04 sep 2010, 13:31
door dentheo
Ja signalisatie is een vorm van communicatie en daar zijn ze sterk in !!!!
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 04 sep 2010, 16:07
door groentje
Adler schreef:dentheo schreef:Wat mij opvalt is dat na een paar jaar de aanduidingen nog zo primitief zijn.
Het Raadgevend Comité van de Gebruikers heeft al verschillende keren een advies uitgebracht over de bewegwijzering in en rond de stations (signaletica).
Het antwoord van de NMBS op een van die adviezen is op zijn zachtst gezegd toch wel merkwaardig te noemen.
Ik citeer enkele antwoorden:
“Er moet steeds gestreefd worden naar een duidelijke architectuur (sic!) die signaletica zoveel mogelijk overbodig maakt, m.a.w. er moet gestreefd worden naar een logische lay-out en architectuur.”
“Er wordt zo weinig mogelijk signaletica geplaatst (enkel de belangrijkste zaken aanduiden).”
“De evolutie van de mobiliteit en het verplaatsingsgedrag leren dat bijna elke verplaatsing (reis) op voorhand gepland wordt. Deze evolutie maakt veel signaletica overbodig.”
“Het advies vertrekt vanuit het standpunt van de weinig frequente gelegenheidsreizigers die het station niet kennen, dit in tegenstelling tot de strategie van de NMBS die zich richt naar de ervaren reizigers en de pendelaars die hun station voldoende kennen.”
Met andere woorden, de NMBS zegt: we plaatsen zo weinig mogelijk bordjes, en dan nog enkel voor diegenen die het station al van binnen en van buiten kennen, dus eigenlijk voor die mensen die het niet meer nodig hebben.
Dank je voor dit citaat. Hallucinant, zeg, ook al ben ik het wel eens met punt 1, goede architectuur kan mensen automatisch in de goede richting sturen. Maar net op dat vlak is bijvoorbeeld Antwerpen-Centraal geen goed voorbeeld, en zouden goede wegwijzers zeer welkom zijn.
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 04 sep 2010, 16:12
door Trammist
De architect van Antwerpen-Centraal 2.0 heeft goed z'n best gedaan, de noodzakelijke hoeveelheid sporen in zo weinig mogelijk ruimte. Om dat "overzichtelijk" te maken had men de helft van de Zoo moeten vernielen, plus de ganse overkapping.
Dat het overzicht wat verloren is gegaan is geen onoverkomelijk probleem, zolang men maar voldoende (maar geen overdaad aan) signalisatie ophangt... Wat men nu dus niet doet...
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 04 sep 2010, 16:25
door groentje
Hey, versta me niet verkeerd, dit is geen commentaar op de architect. Die heeft er inderdaad het beste van gemaakt, ook al is het resultaat niet zo heel erg duidelijk. Maar dat moet dan inderdaad met wegwijzers worden opgevangen, en dat is onvoldoende het geval.
Re: TOP 300 Stations België
Geplaatst: 07 jan 2011, 14:11
door FLV-FGSP
In Le Soir van dinsdag 4 januari stond een artikeltje over de reizigersaantallen:
http://archives.lesoir.be/transports-pl ... 16R2Y.html