maximale snelheid door station Gent-Sint-Pieters
Re: maximale snelheid door station Gent-Sint-Pieters
Ik meen me te herinneren dat ik die snelheden in een presentatie zag staan over het project Gent-Sint-Pieters.
En ja de powerpoint is ook te vinden op de projectsite:
http://www.projectgentsintpieters.be/beeld/presentaties
Kies onderaan voor sporenplan.
Leuk met die rijdende treintjesdepol99 schreef:Ik meen me te herinneren dat ik die snelheden in een presentatie zag staan over het project Gent-Sint-Pieters.

Of een goederentrein als die richting Denderleeuw moet. Altijd plezant met je marchandise volle petrol voorbij het perron vlammen, in Brugge was het ook plezant er aan 100 doorvliegen komende van OostendeSteven schreef:Enkel een lege rit natuurlijk of chartertreinen.

tja maar dat is maar aan max 100 en geen 120 he

Dan moet je eens in Beernem zijn, daar razen de treinen voorbij zodanig dat de deuren van het stationsgebouw zinderen door de luchtverplaatsing, hadden de ruiten van die deuren niet goed vastgezeten wel ze vlogen gegaranteerd eruit.bobke schreef:Vandaag toen ik aan het wachten was op de trein van 11.05 van Gent naar Heist, maakte de omroeper bekend van een trein in aantocht, blijf op een veilige afstand van het spoor etc. Niet veel later hoorde ik het geteut van de loc. Het was een 13 met een paar I11 rijtuigen (een stuk of 5 denk ik, van waar die komen weet ik niet want dat is toch veel te klein voor een ic Oostende Eupen). Maar waarom ik dit vermeld, die loc reed echt zeer snel, hij vloog gewoon voorbij. Ik verschoot erzo van dat ik er kippevel van kreeg. Ik vroeg me dan ook af wat de maximale toegelaten snelheid is om langs de perrons te rijden?
En aan station Mortsel Oude God gaan de deuren van de perrons automatisch dicht met de nodige alarm van het ogenblik dat de trein voorbij raast en toen verschoot ik ook hoor.
-
Voorbijrijdende treinen kunnen inderdaad gevaarlijk zijn. Dit in elk station. Zeker in de kleintjes waar je vaak geen enkele waarschuwing krijgt (op het claxonneren van de treinbestuurder na).
De vertakkingen & wisseltongen zijn idd zo gemaakt voor de sporen 10 & 12.Steven schreef:In Gent gaat het enkel om de sporen 10 en 12 op de voorwaarde dat de trein van en naar de L50A gaat. In alle andere gevallen 40 ( in de toekomst wil men er 80 van maken).
Die mogen idd zo snel bereden worden op voorwaarde dat de reiswegen rechtdoor liggen.
Al de rest zijn ontvangstsporen.
Te Gent werden rond de eeuwwissel er ook de acceleratietesten gedaan met de Virgin "Voyager" Diesel HST's 'Made In Bruges'.
Hier werd op de L50a, kant Brussel van 0km/u zo snel mogelijk opgetrokken richting Brugge.
Het spreekt voor zich dat er speciale veiligheidsmaatregelen getroffen werden voor die testritten met hogere snelheden op de lijn naar Brugge.
Indien de toegelaten max. snelheid van de trein het toelaat, ja.Stef schreef:Soms ook goederentreinen?
In Duitsland heb je lijnen waar de ICE's aan 200 langs het perron komen denderen. En in Frankrijk zijn er zo ook wel enkele lijnen, volgens mij. In Duitsland werd dit slechts aangegeven door een klein A4-tje in een kast.
Correctie: 230 km/h in Duitsland.
Aan de lijn Hamburg-Berlin allesinds dan, daar staan op de perrons een groot geel veld waar je niet mag staan.

Aan de lijn Hamburg-Berlin allesinds dan, daar staan op de perrons een groot geel veld waar je niet mag staan.
Oh ik dacht dat dat de rookzone wassncf-sncb schreef:Correctie: 230 km/h in Duitsland.![]()

Limburg Süd mag je doorheen tegen 300km/h, dacht dat er nog zo 1 of 2 stations waren in vrije ICE baan, maar daar was ik dan zelf nog niet.
Daar liggen de perrons wel aan zijsporen, net zoals bij Noorderkempen. Er wordt dus wel met 300km/h door stations gereden maar niet over sporen waar een perron langs ligt.
In Nederland zijn bij sommige stations aan de vrije baan ook van die gele strepen langs de perrons aangebracht, IC's scheuren hier met 140 km/h voorbij (voorheen Thalys met 160) dus da's wel even schrikken voor de mensen die daar staan dan