Fles schreef:Kom kom, een frontwissel hoeft geen uur te duren. Dat moet met uiterlijk 5 minuten gedaan kunnen zijn.
Bij onze oosterburen, DB, doet men er net iets langer over in de grootste stations om de kering te maken. (= met aflos bestuurder)
Dit zowel met de IC, EC & ICE.
De NZV is vooral interessant als verbinding tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid, zeker als daarbij ook Brussel-Centraal wordt bediend. Nu stoppen de ICE's wel in Noord, maar de Thalyssen rijden daar door zonder te stoppen. En zouden dus zonder veel plichtplegingen kunnen worden omgeleid, je slaat er geen enkel bediend station mee over. Alleen in Brussel-Zuid moet, indien bediend, kopgemaakt worden om langs lijn 28 te rijden. In tijden waar rijpaden geacht worden schaars te zijn, moet daar zeker aan gedacht kunnen worden.
Mogelijkheid wordt te weinig gebruikt. Zat in een Thalys uit Amsterdam die verkeerd stond en zou combineren in Zuid.
Ik denk nu rijden we zeker rond Brussel West, ja noppes...veel lopende mensen in Brussel en zelfs vertraging bij het vertrek.
Thalys bestuurders kennen lijn 28 niet, uitgezonderd een paar gevallen in Brussel zuid. Kennis behouden van vroeger. Maar de Antwerpse , Luikse en Nederlandse thalysbestuurders kennen deze lijn niet en hebben dus een loods nodig.
sncf-sncb schreef:Lijnkennis voor 9 kilometer nu toch ook niet bepaald veel extra moeite om te leren, zou je zeggen?
tja die regels zijn overal hetzelfde hoor en men maakt bij kennis van een lijn geen onderscheid op basis van lengte, je kent de lijn of je kent ze niet. Je moet rekening houden dat dit minstens één à twee dagen tijd vergt met bijhorende kosten. tegenwoordig is lijnkennis beperkt tot het meest noodzakelijk. Om aan te vullen was het zo dat tot voor kort alle Belgische instructeurs standaard de lijnkennis van het net hadden. Dit is teruggedraaid tot de kennis van de depot waar ze werken.
Ter info in België is het nog zo dat als je een lijn kent er in principe altijd alles weet op liggen en dat je dus ook stoptrein kan rijden, extra haltes kan verzekeren op die lijn....
Laatste keer dat ik in Paris-Nord was waren het 2 gekoppelde Thalys stellen waarbij 1e klasse (van het 2e stel) helemaal aan het einde van het perron was.
De regel is inderdaad de eerste klasse steeds aan de kant van de stootblokken van Paris Nord, maar als er niet voldoende tijd is om te driehoeken, dan wordt dat gewoon gemeld per fax, en zou het moeten worden omgeroepen.
groentje schreef:De regel is inderdaad de eerste klasse steeds aan de kant van de stootblokken van Paris Nord, maar als er niet voldoende tijd is om te driehoeken, dan wordt dat gewoon gemeld per fax, en zou het moeten worden omgeroepen.
Hoe kan een Thalys "in de verkeerde richting" staan? Bij mijn weten wordt er nergens kopgemaakt tenzij op een eindpunt. Dus het gedraaid staan zou altijd al het gevolg moeten zijn van een "uitzondering" ? Tenzij er ergens in Amsterdam of Keulen rondjes worden gereden?
Om een thalys over te brengen naar Vorst maken ze in Brussel soms al eens gebruik van het wijkspoor Kuregem om L28 in Brussel waardoor deze gedraaid naar de werkplaats gaat, men moet er echter aan denken dit ook terug te doen als hij naar Brussel zuid komt.