Trein nemen wordt duurder

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
tomdg

Re: Trein nemen wordt duurder

Bericht door tomdg »

Shrek schreef:de Lijn mag gerust opslagen. Die geven hun abonnementen bijna gratis weg momenteel :lol:
Voor mij toch wel niet ze:
-Hun bussen vertrekken meestal exact op het moment dat uw trein in het station toekomt! Echt schandalig alsof het iets gaat uitmaken als ze 1 of 2 min. later vertrekken want 500m verder staan ze toch stil in de file.
-De gemiddelde snelheid waarmee ik van het station naar huis rij is ongeveer 15km/h!
-Als de bussen vertraging hebben of afgeschaft zijn dan staat ge daar te kijken geen bordje, geen omroep, niets
-Om de 2 dagen heeft mijn bus 5-10 min vertraging, ik kan niet zeggen hoeveel weken het al geleden is dat mijn trein nog eens 10 min. vertraging had.
-Ze staken zeker evenveel als de NMBS.
-Als ge een klacht stuurt reageren ze niet eens
dentheo

Bericht door dentheo »

Zij krijgen slechts 13% van hun inkomsten van hun reizigers..........peanuts dus.
één glaasje prik op een receptie bij de juiste partij brengt veel meer op en is een stuk aangenamer.
Theo
Groeten vanop de Heide
calabria

Bericht door calabria »

Dietrich schreef:Euhm ik zie bijna geen verschillen, enkel de gewone biljetten hun stijging is een ontzettende 0,01% minder en dat van de senioren dat gelijk gaat blijven.
Gewone tickets gingen eerst met 2 % opgeslaan worden terwijl het nu bij 1 % blijft

Dat is toch al iets
Kristofke

Bericht door Kristofke »

tsja gemiddelden zeggen natuurlijk niets, je moet uitersten hebben om een gemiddelde te krijgen

de Key Card zou 20 euro gaan kosten ipv 17 euro, dat is een serieuze stijging, en een serieuze afstraffing van mensen die de trein nemen voor korte afstanden

misschien kan de NMBS alleen nog maar treinen inleggen tussen de vijf grootste stations van het land of zo, dan is al die zever meteen gedaan, en rijdt iedereen voordelig aan lange afstand tarief

dezelfde idiote strategie volgt men bij De Lijn, of je daar nu 10 km met de bus rijdt of 40 km, dat kost hetzelfde, en in verhouding zijn de korte ritten (toch nog altijd afstanden die te voet of met de fiets niet direct evident zijn) gewoonweg véél te duur

ik vind dat "ja maar de lange afstanden blijven dezelfde prijs of zijn in verhouding nu interessanter"-argument dan ook dikke zever, mensen nemen het openbaar vervoer naar een bestemming, ze gaan nu niet 50 km verder rijden omdat het in verhouding goedkoper zal zijn
Dietrich

Bericht door Dietrich »

calabria schreef:Gewone tickets gingen eerst met 2 % opgeslaan worden terwijl het nu bij 1 % blijft
Tja in het eerste bericht staat er dat de stijging van gewone biljetten 1,03 % bedraagt, en dat is nu maar 1,02 %. Dus ik zie niet wat Mevr. Vervotte heeft gered buiten dat senioren hun prijzen kunnen behouden.
calabria

Bericht door calabria »

Dietrich schreef:
calabria schreef:Gewone tickets gingen eerst met 2 % opgeslaan worden terwijl het nu bij 1 % blijft
Tja in het eerste bericht staat er dat de stijging van gewone biljetten 1,03 % bedraagt, en dat is nu maar 1,02 %. Dus ik zie niet wat Mevr. Vervotte heeft gered buiten dat senioren hun prijzen kunnen behouden.
In het nieuwsblad van vrijdag was hier dacht ik wel sprake van: de gewone tickets gingen gewoon de gezondheidsindex volgen (2,03 %). Online zijn de artikels echter allemaal overschreven door een nieuwere versie dus ik kan het niet bewijzen. Het kan ook zijn dat ik me vergis natuurlijk.
thomaslj

Bericht door thomaslj »

Wie weet is het die 0,01% verschil gewoon een drukfout.
Galactic

Bericht door Galactic »

Kristofke schreef:de Key Card zou 20 euro gaan kosten ipv 17 euro, dat is een serieuze stijging, en een serieuze afstraffing van mensen die de trein nemen voor korte afstanden
Ik vrees dat de KeyCard een beetje het slachtoffer is van zijn succes. Er worden zeer veel van die KeyCards verkocht.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Kristofke schreef:tsja gemiddelden zeggen natuurlijk niets, je moet uitersten hebben om een gemiddelde te krijgen

de Key Card zou 20 euro gaan kosten ipv 17 euro, dat is een serieuze stijging, en een serieuze afstraffing van mensen die de trein nemen voor korte afstanden

misschien kan de NMBS alleen nog maar treinen inleggen tussen de vijf grootste stations van het land of zo, dan is al die zever meteen gedaan, en rijdt iedereen voordelig aan lange afstand tarief

dezelfde idiote strategie volgt men bij De Lijn, of je daar nu 10 km met de bus rijdt of 40 km, dat kost hetzelfde, en in verhouding zijn de korte ritten (toch nog altijd afstanden die te voet of met de fiets niet direct evident zijn) gewoonweg véél te duur

ik vind dat "ja maar de lange afstanden blijven dezelfde prijs of zijn in verhouding nu interessanter"-argument dan ook dikke zever, mensen nemen het openbaar vervoer naar een bestemming, ze gaan nu niet 50 km verder rijden omdat het in verhouding goedkoper zal zijn
Eigenlijk is er maar één eerlijk tarief, en dat is het kilometertarief. Dat is - ook onder druk van o.a. de BTTB destijds - eerst bij de NMVB ingevoerd, en later ook rond de steden bij de NMBS, maar in feite ook door het creëren van forfaitaire tarieven, zoals de passen en seniorenbiljetten. Dat betekent niet noodzakelijk dat men iedereen dezelfde kilometerprijs moet laten betalen: je kunt naar hartenlust goochelen met kortingen voor jongeren, senioren, trouwe klanten e.d., en in feite zou dat leiden naar een eenvoudige tarievenstructuur waarnaar de NMBS zegt al jaren te streven, al is elke vereenvoudiging eigenlijk een verdoken tariefverhoging. Spijtig genoeg is dat op korte termijn waarschijnlijk niet te verwezenlijken.
Met vriendelijke groet

overweg13
thomaslj

Bericht door thomaslj »

Galactic schreef:Ik vrees dat de KeyCard een beetje het slachtoffer is van zijn succes. Er worden zeer veel van die KeyCards verkocht.
Toch? Zelfs al is voor korte afstanden een gewoon ticket goedkoper?
Kristofke

Bericht door Kristofke »

De KeyCard is zeer interessant voor grote steden die een goede spoorverbinding hebben met veel stations.

Zoals bijvoorbeeld in Antwerpen, daar kan je met een KeyCard tot in Boom rijden! De prijs van 1,70 euro is ongeveer dezelfde als met de bus naar Boom, met dat verschil dat de trein veel aangenamer is en sneller, met dat nadeel dat het station van Boom niet in het centrum ligt.

Als je bijvoorbeeld in een station opstapt met weinig stations langs de lijn, dan geraak je maximaal twee haltes verder.

Een Keycard reiziger is neem ik aan een regelmatig reiziger. Deze fikse opslag is een slag in het gezicht van (nieuwe) treingebruikers.

Ok ze was goedkoop, en voor sommige trajecten goedkoper dan een jaarabonnement voor dat traject, maar de stijging is niet in verhouding.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Vroeger was de Key Card even duur of goedkoper dan een gewoon biljet.

Bvb Aalst-Erembodegem: met een gewoon biljet 1,60 euro, met een Key Card evenveel. Totdat men deze 1 euro duurder heeft gemaakt. Sindsdien ben je voor zo een korte afstanden in ruil voor flexibiliteit 10 cent meer kwijt per rit. Maar dat vond ik nu nog kunnen.

Voor langere afstanden is ze dan weer spotgoedkoop. Neem Eeklo - Gent-St-Pieters: gewoon biljet 3,90 euro, Key Card dus 1,70 euro. Dus minder als de helft.

Als ze 20 euro gaat kosten is ze gelukkig wel nog goedkoop, maar niet meer echt nuttig voor korte afstanden zoals Aalst-Erembodegem: dan betaal je 0,40 euro meer.
Laatst gewijzigd door Dietrich op 11 okt 2010, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Steve

Bericht door Steve »

Ondanks de hogere prijs blijf ik de Key Card zeker gebruiken wegens bijzonder voordelig vanuit de Zone Brussel, maar voor veel andere verplaatsingen wordt het toch een stuk minder nu. Heel jammer.
Nicholas

Bericht door Nicholas »

De prijsstijging voor de key card is inderdaad zeer hoog.

(Dit is misschien een beetje naast de kwestie, maar waar is logica van de geldigheidszone van een key-card, is daar geen vast aantal km voor?)

Als de biljetten 1% opslaan, dan wil dat zeggen dat een biljet van bv. 2,50, € 2,55 wordt. In de praktijk zullen de prijsstijgingen dus hoger liggen, want dat wordt ongetwijfeld afgerond naar €2,60...
Steve

Bericht door Steve »

Nicholas schreef:De prijsstijging voor de key card is inderdaad zeer hoog.

(Dit is misschien een beetje naast de kwestie, maar waar is logica van de geldigheidszone van een key-card, is daar geen vast aantal km voor?)

Als de biljetten 1% opslaan, dan wil dat zeggen dat een biljet van bv. 2,50, € 2,55 wordt. In de praktijk zullen de prijsstijgingen dus hoger liggen, want dat wordt ongetwijfeld afgerond naar €2,60...
Jawel, 15 kilometer, die in sommige gevallen flexibeler wordt geïnterpreteerd om een bepaald station er nog net bij te hebben. Maar in de zones heb je het voordeel dat het aantal kilometer steeds berekend wordt vanaf het laatste station op de betrokken lijn dat nog in de zone ligt (of misschien zelfs de grens van de zone?). Op lijn 36 is Haren-Zuid het laatste Brusselse station en mag je dus nog 15 kilometer verder tot Veltem-Beisem, maar dat geldt evenzeer als je vertrekt vanuit Vorst-Zuid, helemaal de andere kant van Brussel. Terwijl je daarmee bijna het dubbele van de referentieafstand van 15 kilometer aflegt.
Plaats reactie