Pagina 2 van 5

Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst

Geplaatst: 08 okt 2010, 22:36
door trainfreak
Mja, sommigen gebouwen van lang gesloten spoorlijnen staan er nog, anderen zijn dan weer gesloopt.
Fles, weet je nog, die Carrefour in het station van Ramilies? :D
En die brasseries die we zijn tegengekomen in de stationsgebouwen (Wilderen, Jauche, Hombourg), en de vakantiewoning in Racour niet te vergeten...

Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst

Geplaatst: 09 okt 2010, 00:24
door AlexNL
Hogersluys schreef:
dentheo schreef:Het gaat over loketten, NIET stations sluiten !!!!!
Dat maakt niet uit. Het sluiten van loketten staat gelijk aan de sloop van het stationsgebouw. Dat weet iedereen. De fantasten die menen dat er in die gebouwen postkantoren, kruidenierszaken, broodjeszaken of wat weet ik allemaal zullen komen moeten terug met hun voetjes op de grond staan en goed rondkijken hoe het met eerder gesloten stations vergaan is.
Onzin! Dat het management bij de NMBS volledig incompetent is om de meerwaarde van deze gebouwen in te zien betekent niet dat deze geen meerwaarde hebben. Het loket-op-ieder-station-tijdperk is nou immers voorbij. Het kost een berg geld en de hoeveelheid reizigers die je er echt kunt helpen is maar beduidend klein. De meeste reizigers (zeker pendelaars met vaste trajecten waar de NMBS juist op mikt!) zijn voldoende geholpen met een aanbod aan snelle gebruiksvriendelijke automaten.

De gebouwen hoeven echt niet plat, ze kunnen best opnieuw gebruikt worden voor nuttige bestemmingen. Alleen de NMBS weigert dat in te zien.

Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst

Geplaatst: 09 okt 2010, 17:21
door LML
AlexNL schreef:De gebouwen hoeven echt niet plat, ze kunnen best opnieuw gebruikt worden voor nuttige bestemmingen. Alleen de NMBS weigert dat in te zien.
Volledig waar. Wat al door sommige mensen hier vermeld is, is het volgende: als de loketten worden gesloten, wil dit niet zeggen dat de wachtzaal en zelfs het stationsgebouw moet sluiten. Steek er een broodjeszaak in, een take-away, een kebabzaak, dagbladhandel, frituur, klein stationsbuffet,... Dan blijft zowiezo het stationsgebouw en de wachtzaal toegankelijk (= sociale controle). Wat AlexNL al verduidelijkt: de NMBS wil dit niet snappen...

Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst

Geplaatst: 10 okt 2010, 09:44
door ronny
LML schreef:Volledig waar. Wat al door sommige mensen hier vermeld is, is het volgende: als de loketten worden gesloten, wil dit niet zeggen dat de wachtzaal en zelfs het stationsgebouw moet sluiten. Steek er een broodjeszaak in, een take-away, een kebabzaak, dagbladhandel, frituur, klein stationsbuffet,... Dan blijft zowiezo het stationsgebouw en de wachtzaal toegankelijk (= sociale controle). Wat AlexNL al verduidelijkt: de NMBS wil dit niet snappen...
Er is al een stationsgebouw waar een kindercreche in geopend is.. dus van dat niet snappen klopt niet.
Ik wil opmerken dat door verschuiving van de perrons naar de andere kant van een overweg sommige stationsgebouwen geen nut meer hebben (Mortsel, Berlaar en binnenkort Boechout ?). Mortsel was te huur, Berlaar en Boechout in erfpacht te nemen.

Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst

Geplaatst: 10 okt 2010, 10:28
door LML
ronny schreef:Er is al een stationsgebouw waar een kindercreche in geopend is.. dus van dat niet snappen klopt niet.
Het 'klopt niet helemaal'. Momenteel is er één stationsgebouw waar inderdaad een kindercrèche is geopend. En het is ook afwachten naar het succes van kindercrèches nabij of zelfs in het station. Ik ben zeker niet tegen kindercrèches (m'n vrouw en ikzelf hebben ook 3 (b)engels waarvan de jongste naar een crèche gaat), maar het hangt er ook vanaf waar je werkt (hoe kort of hoelang ben je onderweg naar/van je werk) en hoe je werkuren zijn. Als de crèches open zijn tijdens kantooruren (9u-17u), zal dit geen succes hebben. De de 9-to-5-werknemers worden geacht om 9u te starten en tot 17u te werken. Openingsuren van bvb. 7u-19u zou een pak meer succes hebben, zodat je uw (b)engel kunt afzetten en daarna de trein neemt naar je werk en 's avonds aankomt met de trein en je uw zoontje/dochtertje kunt afhalen. Zou de NMBS dit ook snappen?

Hoeveel stationsgebouwen zijn er nu waar vroeger loketten waren en nu op die plaats een dagbladhandel is of nog komt, of een frituur, take-away, broodjeszaak, kebap-verkoop, fietspunt,... Ikzelf zie meer toekomst in een stationsgebouw waar er vroeger loketten waren en waar je nu iets kan eten/drinken. Een crèche: goed idee, éérst zien of het wel degelijk een succes wordt of niet, maar ik heb er m'n twijfels over...

Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst

Geplaatst: 10 okt 2010, 13:01
door eagleheart
ik wist niet dat mortsel oude god en zaventem loketten hadden(hebben)????

Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst

Geplaatst: 10 okt 2010, 15:58
door thomaslj
Als de NMBS handelaars (ofzo) vindt die iets kunnen openen goed maar als ze die niet vinden moeten er zoveel mogelijk loketten openblijven vind ik. Ook als die handelszaken (of wat er ook in komt) om 1 of andere reden sluiten vind ik dat er terug een loket moet komen. Niet zo'n uitdooftoestanden van iet voor een jaar verhuren & daarna niets meer.

Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst

Geplaatst: 11 okt 2010, 00:39
door Jean
Gerrit Callewaert zal ook niet content zijn :
NMBS vermindert werking loketten

* zaterdag 09 oktober 2010
*
* Auteur: (djw)

HARELBEKE - De NMBS wil treinreizigers ertoe aanzetten om zoveel mogelijk gebruik te maken van de ticketautomaat en vermindert daarom de werking van de loketten tussen nu en 2012. In Harelbeke zullen die loketten tegen eind dit jaar nog slechts in de voormiddag open zijn.

In de loop van volgende jaar vermindert de dienstverlening aan de loketten in Waregem en Kortrijk terwijl de loketten in het station van Wevelgem worden opgedoekt.

De NMBS denk er ook aan om tickets te regelen via sms.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... tcode=8530

Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst

Geplaatst: 17 okt 2010, 17:37
door peterbot
odul schreef:
22 stations in het Vlaamse en Brusselse
Wat wil zeggen dat er 23 Waalse stations zullen gesloten worden, aangezien men spreekt van 45 stations die gesloten moeten worden.

Wat opvalt is dat de wafelijzer politiek bij de NMBS nog steeds wordt toegepast. :evil:

Terwijl iedereen weet dat dit commercieel en economisch toch nooit kan verantwoord worden.

Hallo! Vlaamse politici ??
Nou, nou,
met statistiek kan men op zich niet bedriegen want dat is zuivere wiskunde. Waar men wel tendentieus mee kan zijn is het trekken van verkeerde conclusies. In Wallonië leven ca. 3 miljoen inwoners, dus procentueel komt het sluiten (ok ook al was het topic iets van los alarm) van 23 stations (>50%) op 30% van de bevolking zo gezien harder aan. Je kunt het ook per aantal stations of km spoorlijn bekijken (maar daarvoor zou ik toch wat te lang moeten zoeken misschien een kenner van de materie bekend met de cijfers?)
Vermits de lijst van de waalse stations niet is gegeven kan ik maar vermoeden dat ze liggen in minder bevolkte streken van ruraal wallonië. Dus hoeveel mensen dan daadwerkelijk in het kou (of een tochtig soort bushokje) komen te staan is nog een andere statistiek.

Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst

Geplaatst: 17 okt 2010, 18:02
door dentheo
Ik begrijp daaruit dat bij Waalse stopplaatsen, die bijna geen kaartjes verkopen, toch het loket moet openblijven ? Voor de statistiek ???

Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst

Geplaatst: 17 okt 2010, 18:46
door K V B
LML schreef:Steek er een broodjeszaak in, een take-away, een kebabzaak, dagbladhandel, frituur, klein stationsbuffet,... Dan blijft zowiezo het stationsgebouw en de wachtzaal toegankelijk (= sociale controle). Wat AlexNL al verduidelijkt: de NMBS wil dit niet snappen...
In het RBS station Fraubrunnen zit er een broodjeszaak en een geschenkenwinkel. Door dezelfde persoon uitgebaat overigens. En de broodjeszaak verkoopt ook vervoersbewijzen.
Maar het beste wat je volgens mij in een station kan stoppen is een reisbureau...

Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst

Geplaatst: 17 okt 2010, 20:54
door TrainzDr3ver
Maar in Kortenberg en misschien nog een paar andere stations uit deze lijst, zijn er niet eens loketten?

Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst

Geplaatst: 17 okt 2010, 21:57
door Trammist
TrainzDr3ver schreef:Maar in Kortenberg en misschien nog een paar andere stations uit deze lijst, zijn er niet eens loketten?
In Kortenberg is er wél een loket. Voorlopig nog...

Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst

Geplaatst: 18 okt 2010, 13:27
door Hogersluys
dentheo schreef:Ik begrijp daaruit dat bij Waalse stopplaatsen, die bijna geen kaartjes verkopen, toch het loket moet openblijven ? Voor de statistiek ???
Neen, dit betekent dat er in Wallonië om allerlei redenen 23 stations dicht moeten en er in Vlaanderen om 'het communautaire evenwicht te bewaren' ook 23 dicht moeten, hoewel dat eigenlijk niet nodig is. Negatieve wafelijzerpolitiek dus. In het verleden zijn er op die manier al veel spoorlijnen onnodig gesloten in Vlaanderen.

Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst

Geplaatst: 18 okt 2010, 18:49
door dentheo
Hogersluys schreef:
dentheo schreef:Ik begrijp daaruit dat bij Waalse stopplaatsen, die bijna geen kaartjes verkopen, toch het loket moet openblijven ? Voor de statistiek ???
Neen, dit betekent dat er in Wallonië om allerlei redenen 23 stations dicht moeten en er in Vlaanderen om 'het communautaire evenwicht te bewaren' ook 23 dicht moeten, hoewel dat eigenlijk niet nodig is. Negatieve wafelijzerpolitiek dus. In het verleden zijn er op die manier al veel spoorlijnen onnodig gesloten in Vlaanderen.

Ik reageerde op het "eigenaardige" antwoord van Peter Bot, de rest van het verhaal ken ik wel, woon al heel mijn leven hier.