Pagina 2 van 10

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 18 okt 2010, 08:44
door AlexNL
Dat TBG's niet meer aan verkoop op de trein gaan doen, en dat iedere reiziger pas mag instappen als hij/zij een geldig vervoerbewijs heeft, kan ik niet meer dan aanmoedigen. Het verdwijnen van TBG's is echter een heel ander verhaal... sowieso vanwege het controle-gedeelte (waarom nog een ticket kopen als de pakkans < 10% is?), maar ook vanwege het service-verhaal en het veiligheidsgevoel bij de reiziger.

Een tram of metro is een heel ander verhaal dan een trein: de gemiddelde rittijd ligt lager, het comfortniveau is lager en is gericht op een stad of streek.

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 18 okt 2010, 09:11
door captaintrips
Volgens de treinbegeleider waarmee ik sprak is het controleren van de vervoersbewijzen absoluut geen prioriteit. De pakkans zal inderdaad enorm klein worden zonder tbg's, maar de boetes die zullen uitgeschreven worden door controleteams zullen veel veel hoger zijn.

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 18 okt 2010, 09:32
door Dieselfreak
Teach2 schreef:Camera's kunnen hier veel oplossen. Bovendien, op metro's, trams en bussen is het nu toch ook al zo? Waarom zou dat dan op treinen ineens niet gaan?
Permanent gefilmd worden is nu ook weer niet wat ik wil hoor! En de vergelijking met metro's, trams en bussen gaat ook niet op, om redenen die hier al genoemd zijn. Daar zit je meestal veel korter op, en op trams en bussen is er altijd nog de bestuurder.

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 18 okt 2010, 13:24
door Hogersluys
En de verschraling zet zich verder ... :roll:

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 18 okt 2010, 17:02
door melle
Treinbegeleiders afschaffen zou heel dwaas zijn...

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 18 okt 2010, 17:36
door Teach2
Treinen zonder TBG? Wat een idee.
Helemaal geen nieuwe uitvinding: in vele landen bestaat dit al jaren, en dat werkt.
Iedereen moet een vervoersbewijs hebben als hij/zij opstapt, met waarschijnlijk een minimale kans dat dit gecontroleerd wordt.
Als die 'vliegende brigades' serieus genomen worden, denk ik eerder dat de pakkans juist vergroot! Deze brigades zijn steeds met meerdere personen, bij gekoppelde stellen kunnen zij zich bv over de stellen verspreiden en zo de HELE trein ineens controleren. Bovendien zijn die controles veel minder voorspelbaar dan deze door een TBG. Want laat ons eerlijk zijn, iemand die op een vast traject dagelijks rijdt, die kan er vaak zijn klok op gelijkzetten wanneer de TBG langskomt. Vliegende brigades moeten dan wel frequent genoeg zijn. Ik heb het al aan het werk gezien in Nederland, waar ik tijdens een heen- en terugrit op BEIDE trajecten controle van zo'n brigade kreeg. En het was duidelijk dat op dat traject elke trein ergens tussen z'n begin- en eindpunt zo'n brigade over de vloer kreeg. Gecombineerd met de regel dat iedereen een vervoersbewijs moet hebben betekent dit dat je een boel miserie gaat besparen.
daar gaan dan zoals eerder gezegd automaten geplaatst worden, ik ben er nog altijd niet van overtuigd dat deze goed gaan werken. (vandalisme, betrouwbaarheid in het algemeen).
Als ze de prehistorische grijze ondingen gaan gebruiken die ze nu al hebben dan wordt het inderdaad een regelrecht fiasco. Maar met degelijke automaten mag dit geen probleem zijn, voorbeelden uit het buitenland waar dit reeds het geval is illustreren dat overduidelijk.
Wat men calamiteiten? persoonsaanrijdingen of iets dergelijks? Mag de treinbestuurder dan alles alleen doen? Gaan afdekken, hulpdiensten oproepen, reizigers informeren en begeleiden enz enz? Als hij/zij daar dan nog toe in staat is natuurlijk.
Als daar in het buitenland procedures, die bovendien ook lijken te werken, bestaan, waarom zou dat hier dan niet kunnen?
En men gaat camera's hangen in de plaats? Moehahahaha!
Camera's hebben vaak juist een groter effect dan de kans dat een TBG langskomt. Dan weet men namelijk dat men altijd gecontroleerd wordt. Zo'n boefjes laten zich ook niet tegenhouden door een TBG. Maar als ze goed weten dat hun smoelwerk op beeld staat...
De vergelijking met tram/bus gaat echt niet op. Daar gaat het over een voertuig met 1 groot "compartiment", de bestuurder kan over het algemeen heel zijn voertuig overzien, bij een trein is dat iets moeilijker nietwaar?
Dat is nu toch ook al wanneer er met meer dan 1 stel gereden wordt? En bij de metro werkt het wel, en daar geldt die regel van de bestuurder die alles ziet ook niet.
Permanent gefilmd worden is nu ook weer niet wat ik wil hoor!
Daar is het te laat voor, je wordt al in bijna elke grote winkel gefilmd, en op zoveel andere plaatsen. Bovendien worden zulke beelden enkel gebruikt en bekeken in geval van ongeregeldheden.

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 18 okt 2010, 17:39
door vasonline
Hogersluys schreef:En de verschraling zet zich verder ... :roll:
Als de visie is: trein = soort van metro dan klinkt dat logisch... (helaas)

Serieus: op zich is het stoppen van ticketverkoop op de trein wel goed denk ik.
Dan kan de TBG zich meer controle doen i.p.v eindeloos tickets te verkopen/jongleren met wisselgeld....

Een (goede!) automaat in ieder station. Meer inkomsten, minder grijsrijden.

Automaat open als het loket dicht is, en als extra reserve als het druk is.
Maar de automaat gebruiken om de menselijke factor weg te saneren = bad

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 18 okt 2010, 19:10
door Nicholas
Ik vind dit een slecht idee, zeker voor de onbemande stopplaatsen waar sowieso geen vast personeel is. Op die manier blijft er geen enkel aanspreekpunt voor de reizigers meer over enOok voor de algemene orde en veiligheid op de trein vind ik een treinbegeleider beter dan camerabewaking, hoewel die camerabewaking ook wel zou kunnen helpen voor het algemene veiligheidsgevoel, al ben ik er geen voorstander van.

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 18 okt 2010, 19:20
door pietje
Dat veiligheidsaspect van een TBG snap ik toch niet goed.
Als er daar aggressievelingen rondlopen op een weinig bezette stoptrein (pakweg een groepje van 10 man) dan gaat die TBG toch niet tussenkomen als die mensen beginnen lastigvallen? Is volgens mij ook hun job niet.
Dan denk ik dat er toch beter beveiligingsmensen op zo'n trein gezet worden.

op de GEN treinen en bepaalde stoptreinen denk ik dat het het verlies beperkt waardoor er met hetzelfde geld meer treinen kunnen rijden.

Op drukkere verbindingen denk ik dat er altijd wel een TBG zal blijven.

Er zijn toch voorbeelden in het buitenland die goed werken of zeggen ze dat daar maar voor de grap of zo?

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 18 okt 2010, 19:41
door vasonline
pietje schreef:Dat veiligheidsaspect van een TBG snap ik toch niet goed.
Als er daar aggressievelingen rondlopen op een weinig bezette stoptrein (pakweg een groepje van 10 man) dan gaat die TBG toch niet tussenkomen als die mensen beginnen lastigvallen? Is volgens mij ook hun job niet.
Dan denk ik dat er toch beter beveiligingsmensen op zo'n trein gezet worden.
De TBG die Securail laat verwittigen?
Het feit dat men weet dat er iemand is om de zaak in de gaten te houden?
Een betere pakkans voor zwartrijders? (ik heb nog niet veel controle gezien op tram/bus, toch niet in
vergelijking met de trein)

Het afschaffen van het jongleren met geld en tickets op de trein vind ik op zich wel goed.

Niet om moeilijk te doen hoor ;)

Mvg

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 18 okt 2010, 20:19
door pietje
vasonline schreef: Een betere pakkans voor zwartrijders? (ik heb nog niet veel controle gezien op tram/bus, toch niet in
vergelijking met de trein)
Dat ze bij bv. De Lijn weinig controles doen, heeft voornamelijk met de prijzenpolitiek te maken.
Abonnementen zijn zo goedkoop (of zelf gratis) voor zoveel reizigers dat er weinig zwartrijders zijn.
Tevens zorgen de vervoersbewijzen bij De Lijn slechts voor een klein deel van de inkomsten (ongeveer 15%), dus als er bv 20 % zwartrijders zijn is dat toch maar een paar procenten van de inkomsten die verloren gaan. Amper de moeite om zware controles voor te doen.

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 18 okt 2010, 20:25
door Trammist
pietje schreef:Dat ze bij bv. De Lijn weinig controles doen, heeft voornamelijk met de prijzenpolitiek te maken.
Abonnementen zijn zo goedkoop (of zelf gratis) voor zoveel reizigers dat er weinig zwartrijders zijn.
Tevens zorgen de vervoersbewijzen bij De Lijn slechts voor een klein deel van de inkomsten (ongeveer 15%), dus als er bv 20 % zwartrijders zijn is dat toch maar een paar procenten van de inkomsten die verloren gaan. Amper de moeite om zware controles voor te doen.
Weinig zwartrijders? *kuch kuch*
Bij zowat iedere controle haalt men zwartrijders van de bus... En in de stad kan men dikwijls een ganse buslading verbaliseren.

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 18 okt 2010, 20:31
door Shrek
Trammist schreef:Weinig zwartrijders? *kuch kuch*
Bij zowat iedere controle haalt men zwartrijders van de bus... En in de stad kan men dikwijls een ganse buslading verbaliseren.
Maar gezien de prijzenstelling bij de lijn (met de bijna-gratis abbonementen) maakt dat allemaal niet zoveel uit.
Bij de mivb ligt het wel anders denk ik. Kent iemand daar de cijfers van het zwartrijden?

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 18 okt 2010, 21:32
door Dietrich
Als je eens kijkt wat de MIVB verkocht heeft aan tickets tijdens een kleine testperiode kan je wel zeggen dat er enorm veel zwartrijders zijn.

Stel dat 50% een vast abo heeft, dus de rest koopt een ticket, en dit laatste is nu verdrievoudigd dan kan je zeggen dat 33% aan het zwartrijden was (17% kocht al een biljet). Dit is natuurlijk wel een zeer wilde gok.

http://www.brusselnieuws.be/artikels/st ... gspoortjes

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 19 okt 2010, 00:22
door Bart
captaintrips schreef: Ik heb zonet 3 uur gesproken met een treinbegeleider met 25 jaar ervaring.
Hij vertelde me dat de NMBS uiteindelijk wil evolueren naar een passagierstrein zonder begeleiding, net zoals de metro.
Heeft deze job eigenlijk nog toekomst?
Dan heeft die collega zich een beetje laten opjutten door de vakbonden.
Was één van de punten die op de lijst stond, om mee te doen aan de staking van vandaag (18 oktober)

Bepaalde "Desiro" motorstellen gaan uitgerust worden met spiegels en het systeem one man car, hetzelfde systeem dat op de "Sprinters" al 24 jaar bestaat.
Toen de sprinters in 1986 in gebruik werden genomen, werd toen al gesproken dat het de bedoeling was om deze treinen zonder tbg te laten rijden. We zijn nu 24 jaar later, en er is nog niks gewijzigd.
Een storm in een glas water is het....