Pagina 2 van 3
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Geplaatst: 20 okt 2010, 20:42
door Steven
een geldafhaling is geen aankoop en dus ook anders te behandelen. Als je op slag uw ticket terugbetaald/omgeruild wil is het logisch dat je een aankoopbewijs hebt. Dergelijke regels zijn ook bij andere zaken van toepassing. Koop een broek, een boek of eender wat dan zal je altijd een kasticket moeten tonen om het om te ruilen/ terug te bezorgen. Voor een treinticket lijkt mij dat dus even logisch als voor al die andere zaken.
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Geplaatst: 20 okt 2010, 23:02
door groentje
Tja, voor mij niet. Ik vind het niet nodig dat je een document waar zowel prijs als tijd van uitgifte op terugvindt, nog eens een bonnetje moet krijgen. Wat trouwens als die rol papier op is? Gaat de automaat dan in staking? Nee toch?
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Geplaatst: 20 okt 2010, 23:21
door dentheo
Steven schreef:een geldafhaling is geen aankoop en dus ook anders te behandelen. Als je op slag uw ticket terugbetaald/omgeruild wil is het logisch dat je een aankoopbewijs hebt. Dergelijke regels zijn ook bij andere zaken van toepassing. Koop een broek, een boek of eender wat dan zal je altijd een kasticket moeten tonen om het om te ruilen/ terug te bezorgen. Voor een treinticket lijkt mij dat dus even logisch als voor al die andere zaken.
Een broek kan nog uit een andere winkel komen, die hetzelfde merk verkoopt, met treinen in Belgiƫ zal dat de eerste tien jaar nog niet het geval zijn.
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Geplaatst: 20 okt 2010, 23:48
door Steven
dentheo schreef:Steven schreef:een geldafhaling is geen aankoop en dus ook anders te behandelen. Als je op slag uw ticket terugbetaald/omgeruild wil is het logisch dat je een aankoopbewijs hebt. Dergelijke regels zijn ook bij andere zaken van toepassing. Koop een broek, een boek of eender wat dan zal je altijd een kasticket moeten tonen om het om te ruilen/ terug te bezorgen. Voor een treinticket lijkt mij dat dus even logisch als voor al die andere zaken.
Een broek kan nog uit een andere winkel komen, die hetzelfde merk verkoopt, met treinen in Belgiƫ zal dat de eerste tien jaar nog niet het geval zijn.
en het argument dat jij met iemand anders aangekocht ticket aankomt vegen jullie dus zomaar van tafel. Iemand die een niet geknipt ticket vind kan dus ook zomaar geld terugeisen dat niet van hem is, komaan een beetje serieus blijven en er mee voor trachten te zorgen dat we niet met een systeem zitten waar gaten in zitten. Moest op het ticket nog een kaartnummer vermeld staan (indien gekocht aan automaat) zou ik nog eventueel ja kunnen zeggen maar voor de meeste is dat dan weer inbreuk op hun privacy.
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Geplaatst: 21 okt 2010, 00:08
door groentje
Alsof diezelfde persoon niet even goed ook het bonnetje kan meenemen? Je hebt zelf al gemerkt dat de meeste mensen het gewoon laten liggen. Een ticket is geen dienst, maar de het betalingsbewijs voor je dienst, namelijk het reizen met de trein. Waarom heb je dan nog een tweede bonnetje nodig?
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Geplaatst: 21 okt 2010, 00:15
door Steven
groentje schreef:Alsof diezelfde persoon niet even goed ook het bonnetje kan meenemen? Je hebt zelf al gemerkt dat de meeste mensen het gewoon laten liggen. Een ticket is geen dienst, maar de het betalingsbewijs voor je dienst, namelijk het reizen met de trein. Waarom heb je dan nog een tweede bonnetje nodig?
Bevestigen dat jij die aankoper bent, je hoeft daarom nog geen ticket uit de automaat te halen, op de bank, op het perron, plaatsen genoeg waar je ongeknipte tickets kan vinden. Die twee aan elkaar koppelen lijkt mij het meest gezonde. Zo een betalingsbewijs heeft meestal WEL een verwijzing naar de kaart van de eigenaar dus kan er beter controle gevoerd worden op het al dan niet echt zijn van de wens op terugbetaling.
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Geplaatst: 21 okt 2010, 00:28
door groentje
Nu gaat het specifiek over een kaartje uit de automaat. Maar je kan ook een (verkeerd) kaartje aan het loket krijgen, en daar heb ik nog nooit een bonnetje gekregen. En wanneer je cash betaalde, had je ook geen betalingsbewijs, hoor. Toch moet het mogelijk zijn zo'n kaartje om te ruilen?
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Geplaatst: 21 okt 2010, 00:32
door Steven
als je met de kaart betaald moet je altijd een bonnetje hebben al die machientjes die gebruikt worden om met de kaart te betalen spuwen een ticket uit ongeacht of dit aan het loket dan wel rechtstreeks aan de automaat is, dus enkel in het geval van cash betalen aan het loket heb je daar geen ticket van.
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Geplaatst: 21 okt 2010, 00:45
door groentje
Toch vaak niet gekregen, hoor. Nu heb ik het natuurlijk niet meer nodig... Ik betaalde wel vaak cash.
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Geplaatst: 21 okt 2010, 00:51
door Steven
ik betaal altijd elektronisch en krijg dat ticket altijd ik zie daar dus geen probleem in, ik bewaar die dingen ook steeds zo lang als nodig net omdat ze u kunnen helpen als bewijs van betaling.
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Geplaatst: 21 okt 2010, 01:02
door groentje
Deze draad is de eerste plaats waar ik hoorde dat je dat betalingsbewijs nodig had om je kaart te mogen omwiselen. Ik had er echt nog nooit van gehoord. En ik blijf het ook vreemd vinden, want dat betalingsbewijs is geen rekening of zo, het kaartje dat je kocht is zelf de factuur. Het is slechts een bewijs dat je iets hebt betaald, maar niet wat. Nu weet ik ook wel dat het zeer onwaarschijnlijk is dat er dezelfde minuut iets anders wordt gekocht, maar je kan op dat bonnetje behalve op tijdsstip nergens linken aan het betrokken vervoersbewijs. Wat voor waarde heeft het dan? Ik vind zo'n bonnetje dan ook compleet overbodig.
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Geplaatst: 21 okt 2010, 01:17
door Steven
Wat doe je dan bij een toneel of concert, uw ticket is daar evenmin een betalingsbewijs want ook daar krijg je dat afzonderlijk. Uw treinticket is geen betalingsbewijs maar een bewijs dat u recht geeft op transport. Zoveel andere gelijkaardige voorbeelden uit het dagelijks leven en ineens zou bij een treinticket alles anders zijn?!!
Als er een probleem is met uw concert ticket ga je toch ook met het betalingsbewijs op zich uw rechten afdwingen en niet met het ticket alleen.
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Geplaatst: 21 okt 2010, 01:22
door groentje
Ik zie niet in waarom ik een betalingsbewijs van het concertkaartje dat ik daarnet aan de balie kocht, moet vragen of bijhouden, hoor. Noch waarom ik dat betalingsbewijs nodig zou moeten hebben om mijn kaartje om te wisselen voor een andere voorstelling. Trek gerust de vergelijking door naar een treinkaartje.
Soit, we zijn het duidelijk niet eens. Ik vind de hele regeling belachelijk, jij niet. We zullen maar gaan slapen, zeker?
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Geplaatst: 21 okt 2010, 10:34
door LML
Het gebeurt ook vaker en vaker dat - als je een betalingbewijs krijgt als je met BC hebt betaald - je een bewijsje krijgt uit het apparaat waar de plaats van aankoop, dag en uur op vermeld staat en het bedrag dat je betaald hebt. Nog niet zo lang geleden stond je rekeningnr. er ook voluit op vermeld. Nu staat er op de plaats waar je rekeningnr. staat:
xxx-xxxxxxx-xx
ofwel
BExx xxxx xxxx xxxx
Zo'n ticketje is tegenwoordig geen bewijs meer (het kan iedereen zijn/haar rekeningnr. of IBANnr. zijn), tenzij je effectief terug naar de winkel (of een andere zaak of instelling gaat) waar je het product gekocht/betaald hebt. Met alle nodige rompslomp en tegenstrijdigheden tot gevolg...
Aandachtig zijn eer je op 'ja' of 'o.k.' klikt/drukt is dus de boodschap...
Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Geplaatst: 21 okt 2010, 11:37
door Steven
de laatste vier of zes cijfers blijven meestal nog wel staan net om dat nog te kunnen gebruiken als controle, de eerste cijfers geven meestal de referentie van de bank en zo weer dus die kan men gerust weglaten.