Pagina 2 van 2
Re: Dienstregeling 2011
Geplaatst: 24 okt 2010, 21:02
door Portbou
groentje schreef:Er is geen enkele manier om sneller in het centrum te zijn vanuit Ukkel dan in Kalevoet op de trein te stappen. Van Vorst naar het Noordstation neem ik ook de trein, hoewel het station op 10' stappen is, en de tram voor mijn deur stopt. En dat ondanks dat er maar 1 trein per uur stopt in Vorst-Oost...
Stoppen in Kapellekerk en Congres verlengt jouw reistijd met 3 à 4 minuten.
En als je de redenering van fijnmazige bediening doortrekt moet je ook nog een halte maken aan Wielemans Ceuppens... voor nog een extra 1 à 1,5 minuut...
En uiteindelijk zal de tram niet veel trager meer zijn...
Dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn van het GEN.
Groeten,
Bart W.
Re: Dienstregeling 2011
Geplaatst: 24 okt 2010, 22:08
door Hogersluys
groentje schreef:
Brussel is te klein om en volledig metronetwerk te hebben
Hoezo? Brussel heeft een volwaardig metronetwerk op haar grondgebied. Eens lijn 3 eindelijk omgevormd wordt tot volwaardige metrolijn zal je met de metro kunnen reizen in plaats van met de trein.
Re: Dienstregeling 2011
Geplaatst: 24 okt 2010, 23:06
door Portbou
Hallo,
Hogersluys schreef:Hoezo? Brussel heeft een volwaardig metronetwerk op haar grondgebied.
Sorry hoor... maar mag ik het hiermee - als inwoner van Brussel - grondig oneens zijn... ?
Onvolledig lijstje van onbediende en nochtans belangrijke plaatsen op het grondgebied van Brussel :
- NAVO
- UZ VUB Jette
- Flageyplein
- Louizalaan (behalve Louizapoort)
- Vorst Nationaal
- Brussel X
- Militair hospitaal
- De Hallen van Schaarbeek
- ...
Hogersluys schreef:Eens lijn 3 eindelijk omgevormd wordt tot volwaardige metrolijn zal je met de metro kunnen reizen in plaats van met de trein.
En dit klopt ook niet... lijn 3 loopt geenszins parallel met de spoorlijn en bedient met name het station Kapellekerk en Centraal niet. Voor Congres wil ik mild zijn en aanvaarden dat het dicht genoeg bij Rogier ligt ;-)
Groeten,
Bart W.
Re: Dienstregeling 2011
Geplaatst: 25 okt 2010, 00:17
door groentje
bw494674 schreef:Stoppen in Kapellekerk en Congres verlengt jouw reistijd met 3 à 4 minuten.
En als je de redenering van fijnmazige bediening doortrekt moet je ook nog een halte maken aan Wielemans Ceuppens... voor nog een extra 1 à 1,5 minuut...
En uiteindelijk zal de tram niet veel trager meer zijn...
Dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn van het GEN.
Groeten,
Bart W.
Als me dat sneller op mijn uiteindelijke bestemming brengt, zie ik daar geen graten in. Ook Wielemans is misschien een beetje overbodig, maar ik zou er eigenlijk geen problemen mee hebben, hoor.
Om zeker te zijn dat er relatief weinig snelheid wordt verloren, zet je volgens mij beter in op goed materieel. Laat ons hopen dat de Desiro's snel optrekken en een goede sluitingsprocedure krijgen, dan lijkt me het tijdsverlies goed in de hand te houden.
Re: Dienstregeling 2011
Geplaatst: 25 okt 2010, 00:38
door Steven
bw494674 schreef:Steven,
Steven schreef:Je schrijft dat het typische pendelstations zijn dus vermoed ik niet dat je kennis hebt van de toeristische aanbiedingen in de buurt. Wist je bijvoorbeeld dat in de buurt van Brussel kapellekerk een van de drukst bezochte jeugdherbergen van de stad licht (als ik me niet vergis zelfs de nr 1) en dat dergelijke locatie degelijk openbaar vervoer kan gebruiken ook buiten de spits en evengoed in het weekend.
Die jeugdherberg ligt op 600m van de uitgang kant Ravenstein van het Centraal Station.
Met de nieuwe uitgang onder de Kunstberg nog dichter...
Hoeveel beter moet de bediening nog worden ?
Groeten,
Bart W.
Leg dat persoonlijk uit aan al die toeristen die een kaartje van Brussel krijgen en die de halte kapellekerk zien en aan de folder van de jeugdherbergen die normaal ook naar deze halte (maar evengoed natuurlijk naar zuid en centraal) verwijst.
Re: Dienstregeling 2011
Geplaatst: 25 okt 2010, 01:51
door Hogersluys
bw494674 schreef:Hallo,
Hogersluys schreef:Hoezo? Brussel heeft een volwaardig metronetwerk op haar grondgebied.
Sorry hoor... maar mag ik het hiermee - als inwoner van Brussel - grondig oneens zijn... ?.
Een volwaardig metronetwerk betekent niet dat elke plek in Brussel bediend word. Wat ik bedoel is dat er een volledig operationeel netwerk is en dat Brussel daar dus niet te klein voor is. Gent zou te klein zijn om een metro te hebben, Brussel niet.
bw494674 schreef:
Hogersluys schreef:Eens lijn 3 eindelijk omgevormd wordt tot volwaardige metrolijn zal je met de metro kunnen reizen in plaats van met de trein.
En dit klopt ook niet... lijn 3 loopt geenszins parallel met de spoorlijn en bedient met name het station Kapellekerk en Centraal niet. Voor Congres wil ik mild zijn en aanvaarden dat het dicht genoeg bij Rogier ligt

.
Ik reageerde op Groentje die van Vorst naar Noord wilde. De metrolijn 3 zal tot aan Kalevoet verlengd worden en zal vlakbij Vorst lopen. Eens die lijn operationeel is zal het gemakkelijker zijn de metro te nemen dan de trein. Ook omdat de frequentie van eerstgenoemde veel hoger ligt, zelfs wanneer het GEN actief is.
Re: Bediening van Brussel-Congres en -Kapellekerk
Geplaatst: 25 okt 2010, 06:35
door Steven
frequentie? de noord zuid geeft tijdens de week om de drie minuten een trein is die frequentie dan laag te noemen?
Re: Bediening van Brussel-Congres en -Kapellekerk
Geplaatst: 25 okt 2010, 08:46
door kika
Steven schreef:frequentie? de noord zuid geeft tijdens de week om de drie minuten een trein is die frequentie dan laag te noemen?
Frequentie in Vorst Oost? Daar had Groentje het over. (1/uur)
Re: Bediening van Brussel-Congres en -Kapellekerk
Geplaatst: 25 okt 2010, 23:52
door groentje
Zelfs met de toekomstige metrolijn (de verlening naar Ukkel is overigens nog heel erg onzeker) blijft het dichtstbijzijnde metrostation het Zuidstation, hoor. Misschien niet in vogelvlucht, maar het is makkelijker relatief vlak 3 km te fietsen dan een km stijl naar omhoog te moeten gaan. de spoorlijn ligt hier echter op dezelfde hoogte, en de infrastructuur ligt er al. Waarom het dan moeilijk maken?
Ik ben al bij al vrij tevreden over ons metronetwerk, ook al zou de NZ-lijn een goede aanwinst kunnen betekenen, maar wat ik bedoelde was dat Brussel niet groot genoeg was om een netwerk zo dicht als de Londense Tube te bouwen, maar vooral, dat dat ook niet hoeft, omdat Brussel een uitgebreid spoorwegnet op haar grondgebied heeft, dat die rol voor een stukje ook kan opvangen. Wat mij betreft wordt het GEN dus voor een stukje ook een soort metro binnen Brussel.
Re: Bediening van Brussel-Congres en -Kapellekerk
Geplaatst: 26 okt 2010, 09:25
door kika
groentje schreef:wat ik bedoelde was dat Brussel niet groot genoeg was om een netwerk zo dicht als de Londense Tube te bouwen, maar vooral, dat dat ook niet hoeft, omdat Brussel een uitgebreid spoorwegnet op haar grondgebied heeft, dat die rol voor een stukje ook kan opvangen. Wat mij betreft wordt het GEN dus voor een stukje ook een soort metro binnen Brussel.
Voor de meeste mensen maakt het niet veel uit of het ding waar ze op rijden sneltram, metro of trein heet. Ze willen snel betrouwbaar van A naar B, liefst ook nog warm, comfortabel, goedkoop etc. Of je het GEN als trein of als metro vermarkt, heeft deels politieke redenen, deels misschien met imago te maken, maar het zou er niet toe mogen doen. De belangrijke zaken zijn geen of zo weinig mogelijke gelijkgrondse kruisingen, zo hoog mogelijke frequentie, snel optrekken, haltes voldoende uit elkaar maar ook niet te ver.... etc. Straks krijg je van die toestanden als in Amsterdam waar de ringlijn nooit als metro mocht worden bestempeld, en een 'sneltram' naar Amstelveen. Daarom denk ik dat je de volledige spoorinfrastructuur moet nemen om te vergelijken met Londen, en niet enkel de MIVB-lijnen. Dan heeft Brussel al een relatief goed netwerk, wat nog niet ten volle wordt benut. Het GEN is gewoon net zoals een RER of een metro of een stoptreinnetwerk of een mooi tramnetwerk.
Brussel-Congres mag zichtbaarder zijn in het straatbeeld voor de occasionele reiziger en Kapellekerk een hogere frequentie. Tenminste, dat vond ik toen ik nog in Bxl woonde, maar ik betwijfel dat er ondertussen al veel is veranderd.
Re: Bediening van Brussel-Congres en -Kapellekerk
Geplaatst: 26 okt 2010, 21:05
door groentje
We zijn het eens. Overigens is er wel iets veranderd aan de bediening van Kapellekerk. Er stoppen geen 3 treinen/uur/richting meer, maar slechts 1...
Re: Bediening van Brussel-Congres en -Kapellekerk
Geplaatst: 27 okt 2010, 12:22
door eagleheart
groentje schreef:We zijn het eens. Overigens is er wel iets veranderd aan de bediening van Kapellekerk. Er stoppen geen 3 treinen/uur/richting meer, maar slechts 1...
2.
2 keer per uur trein richting Antwerpen.
1 keer buiten de spits naar Brussel-zuid(of Nijvel)
Re: Bediening van Brussel-Congres en -Kapellekerk
Geplaatst: 27 okt 2010, 23:39
door groentje
Ik vind maar 1 trein per uur naar Antwerpen terug, om .45. En 1 naar Brussel-Zuid, om .15, aangevuld met nog enige P-treinen in de spits.
Re: Bediening van Brussel-Congres en -Kapellekerk
Geplaatst: 31 okt 2010, 18:54
door eagleheart
groentje schreef:Ik vind maar 1 trein per uur naar Antwerpen terug, om .45. En 1 naar Brussel-Zuid, om .15, aangevuld met nog enige P-treinen in de spits.
ja blijkbaar, foutje van railtime denk ik(niet opgezocht via reisplanner)