Pagina 2 van 5

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Geplaatst: 21 nov 2010, 12:08
door Jani
Elke persoonlijke mening kunnen we toch beschouwen als een toevoeging op je post op dit forum, niet dan? Je antwoord in deze slaat weer eens totaal niet op de gemaakte opmerkingen, maar dat zijn we gewoon zeker.

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Geplaatst: 21 nov 2010, 12:09
door Steven
waar ik u dan kan bij vertellen dat er enkel TBL1+ komt op het materieel van de nmbs zelf, niet op gehuurde locs (zoals de traxx) niet op de locs van private spooroperatoren. Kortweg de veiligheid zal maar voor een heel klein beetje verhogen.

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Geplaatst: 21 nov 2010, 15:41
door dentheo
Ergens krijg ik het gevoel dat Europa een systeem tot Norm verheven heeft, dat die status die het nog niet verdiende, het bleek in het veld niet "rijp".

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Geplaatst: 21 nov 2010, 17:26
door rvdborgt
dentheo schreef:Ergens krijg ik het gevoel dat Europa een systeem tot Norm verheven heeft, dat die status die het nog niet verdiende, het bleek in het veld niet "rijp".
Dat is wat de spoorwegen ons proberen wijs te maken. De huidige ETCS-versie is echter al een aantal jaar ongewijzigd. Dat met name Bombardier het niet voor elkaar krijgt om werkende apparatuur te leveren, dat is iets heel anders.

Groetjes,
Rian

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Geplaatst: 21 nov 2010, 19:57
door pietje
Ik dacht trouwens dat de compatibiliteitsproblemen zich vooral situeren in ETCS V2, terwijl dat bij V1 toch stabieler zou moeten zijn.
Aangezien ETCS V1 vergelijkbaar is met de meeste gangbare systemen is er voor de klassieke lijnen geen probleem.
Het probleem situeert zich vooral op HSL-lijnen.

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Geplaatst: 21 nov 2010, 20:32
door msts.be
Dan moet Bombardier zijn conclusies daaruit trekken. OK, tegenwoordig willen al die constructeurs zich profileren als aanbieders van "totaalpaketten", maar ons economisch systeem is gebaseerd op specialisatie. En Alstom was nu éénmaal één van de eerste constructeurs die een werkend ECTS-systeem had, daarom dat de eerste BR189/ES64F4/ES64U4/1216 + ICE-3M allemaal ETCS-uitrusting van Alstom hadden. Bij Siemens wilde men liever de uitrusting bij de concurrent inkopen maar een werkende loc afleveren ipv Bombardier, die maar voortsukkelen door hun eigen systeem in productiemachines (!) uit te ontwikkelen en te testen !

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Geplaatst: 21 nov 2010, 20:57
door dentheo
Wanneer Europa het systeem van EEN leverancier tot standaard durft verheffen...dan gaan we er erg op vooruit.

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Geplaatst: 21 nov 2010, 21:22
door rvdborgt
dentheo schreef:Wanneer Europa het systeem van EEN leverancier tot standaard durft verheffen...dan gaan we er erg op vooruit.
Dat zal niet gebeuren - al helemaal niet vanuit de EU.
Verder heb ik begrepen dat er op de Betuweroute geen problemen zijn met de verschillende fabrikanten (en verschillende ETCS-subversies), behalve dan met de Bombardier-uitrusting.

Groetjes,
Rian

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Geplaatst: 21 nov 2010, 21:51
door dentheo
Is dat dan de enig elijn in Europa met twee verschillende merken ?
Zwitserland is toch ook helemaal van Frans fabrikaat ?

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Geplaatst: 21 nov 2010, 22:52
door AlexNL
Op de Betuweroute ligt spul van Alstom, dat gaat daar prima met Siemens-locs. Op de HSL-Zuid ligt spul van Siemens/Alcatel, dat gaat goed met Alstom-treinapparatuur (Thalys) maar de Traxx-locs (Bombardier) hebben er toch wat moeite mee. Op het traject Amsterdam - Utrecht ligt alles van Bombardier en daar hebben ze al genoeg gedonder mee gehad, maar sinds kort schijnt ook daar de ERTMS in dienst te zijn maar rijdt er nog niets overheen wat daar gebruik van maakt.

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Geplaatst: 21 nov 2010, 22:54
door dentheo
AlexNL schreef:Op de Betuweroute ligt spul van Alstom, dat gaat daar prima met Siemens-locs.
Logisch, beide Alstom....

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Geplaatst: 25 nov 2010, 12:27
door peejee2
AlexNL schreef:Op de Betuweroute ligt spul van Alstom, dat gaat daar prima met Siemens-locs. Op de HSL-Zuid ligt spul van Siemens/Alcatel, dat gaat goed met Alstom-treinapparatuur (Thalys) maar de Traxx-locs (Bombardier) hebben er toch wat moeite mee. Op het traject Amsterdam - Utrecht ligt alles van Bombardier en daar hebben ze al genoeg gedonder mee gehad, maar sinds kort schijnt ook daar de ERTMS in dienst te zijn maar rijdt er nog niets overheen wat daar gebruik van maakt.
Kleine correctie : ETCS gedeelte van Thalys is niet Alstom maar Ansaldo. De interface met de nationale systemen (ATB, TBL) is dan weer wel van Alstom
rvdborgt schreef:Ik dacht trouwens dat de compatibiliteitsproblemen zich vooral situeren in ETCS V2, terwijl dat bij V1 toch stabieler zou moeten zijn.
Aangezien ETCS V1 vergelijkbaar is met de meeste gangbare systemen is er voor de klassieke lijnen geen probleem.
Het probleem situeert zich vooral op HSL-lijnen.
Bombardier heeft ook met het gedeelte Level 1 problemen op L4

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Geplaatst: 25 nov 2010, 12:35
door peejee2
rvdborgt schreef:
Adler schreef:De Duitsers vragen niet dat hun systeem zou uitgeroepen worden tot Europees systeem.
Ze zeggen enkel dat het geen enkele zin heeft te investeren in ETCS zolang de EU niet ophoudt om de specificaties voortdurend maar aan te passen en te veranderen.
Door al die veranderingen in de loop der jaren hebben alle landen die al ETCS hebben geinstalleerd nu een nationale variant die niet compatibel is met de ETCS in andere landen. Het oorspronkelijke hoofddoel van ETCS, 1 zelfde systeem voor heel Europa waardoor dezelfde goederenlok van Rotterdam naar Genua kan rijden bv. is dus volledig mislukt.
Welk land gaat een goed werkend veiligheidssysteem vervangen door ETCS als er geen enkele garantie is dat de ETCS in het buurland daarmee compatibel is omdat de hardware van een andere fabrikant is of omdat de softwareversie anders is ?
Men heeft blijkbaar wel lessen getrokken uit het fiasco op de lijn tussen Antwerpen en Amsterdam.
Dit is allemaal wel erg kort door de bocht.
De ETCS-specificaties zijn in de loop van de tijd juist aangepast, o.a. om interpretatieverschillen die waren ontstaan uit te sluiten. En de nieuwe versie 3 wordt bij mijn weten compatibel met de huidige versie 2.3.0d.
Verder is het fiasco op de HSL-Zuid met name veroorzaakt door:
1. De flater om twee RBC's op 1 lijn te bouwen zonder dat dat in de toenmalige ETCS-versie was voorzien, en dan nog eens een jaar lang wachten om de geboden oplossing daarvoor in te bouwen.
2. Het onvermogen van een zekere fabrikant A. om binnen de afgesproken termijnen de bestelde treinstellen te leveren.
3. Het onvermogen van een zekere fabrikant B. om binnen afzienbare tijd werkende boordapparatuur in te bouwen.
4. De zuinige en uiteindelijk ontoereikende manier waarop men de elektromagnetische compatibiliteit dacht aan te pakken.

Groetjes,
Rian
Een versie 3 trein zou inderdaad ook op een 2.3.0d infrastractuur moeten kunnen rijden. Dit omdat de boord er dan zou moeten in slage om meerder infrastructuurversies aan te kunnen. Of een 2.3.0d trein op een 3.x.x infrastructuur kan rijden, daar ben ik nog niet van overtuigd omdat er nieuwe zaken bijkomen.

Infrabel (toen nog NMBS) had graag gehad dat het dezelfde leverancier was geworden voor L4 en HSL-Zuid. Het mocht echter niet zijn. Siemens heeft gewoon zelfs geen offerte willen afgeven in België.

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Geplaatst: 28 nov 2010, 17:26
door dentheo
Volgens mij moet men nog eventjes software versies aanmaken "zonder nieuwe kunstjes"......
Doe eerst maar gewoon, zorg eerst dat het werkt.... nieuwe spielereien later.

Re: Geen investeringen meer voor ETCS in Duitsland

Geplaatst: 28 nov 2010, 17:47
door rvdborgt
peejee2 schreef:Infrabel (toen nog NMBS) had graag gehad dat het dezelfde leverancier was geworden voor L4 en HSL-Zuid. Het mocht echter niet zijn. Siemens heeft gewoon zelfs geen offerte willen afgeven in België.
Je moet ook geen aparte aanbestedingen organiseren als je één geïntegreerd systeem wilt hebben.

Groetjes,
Rian