Het lijkt me evident dat luchtvaartmaatschappijen nu eindelijk eens mogen beginnen met de volle pot aan heffingen te betalen, zeker gelet op hun weinig milieuvriendelijke activiteiten. Ik denk dan ook niet dat de trein duur is, het vliegtuig is gewoon vele malen te goedkoop. Zeker bij Ryanair en consorten (als krijg je bij die dan ook waar je voor betaalt, namelijk géén service).
Zelf maak ik zowat al mijn buitenlandse verplaatsingen met de trein. Enkel voor een reisje naar Oslo heb ik de voorbije zomer voor het eerst sinds vier jaar nog eens een vliegtuig genomen. Ik had dat beter niet gedaan: een hele dag met barstende hoofdpijn rondgelopen, zowel heen als terug.
Als je echt goedkoop met de trein wil reizen, moet je uiteraard weten wanneer je tickets moet aankopen via DB bijvoorbeeld. Ze een gebrek aan commerciële feeling verwijten, zou ik evenwel niet doen. Ik heb eigenlijk helemaal geen behoefte aan al die 'acties'. Dat levert enkel frustraties op wanneer je naast zo'n promo grijpt. Je moet aan een Duitser maar eens zijn mening vragen over het bemachtigen van een Sparpreis voor een reis op vrijdag of tijdens het weekend.
Wat ik wil is heel eenvoudig: naar een station kunnen stappen, een ticket kopen en... rijden. Tegen een normale prijs per kilometer, eventueel met een getrouwheidskaart (de BahnCard heeft me al behoorlijk wat voordeel opgeleverd), en vooral zónder reservatie. Niets stoot mij meer af dan een trein met reservatie te moeten nemen (de
mogelijkheid om te reserveren is nog tot daar aan toe, maar de
verplichting, wat een gruwel). Nog liever rijd ik vier uur om dan in zo'n malle trein met plaatsbewijs te moeten reizen en het nodige gedonder wanneer je niet in de 'juiste' trein reist. Van Italië en Frankrijk (om twee schoolvoorbeelden te noemen) heb ik met de trein dus nog niet veel gezien.

Van Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk daarentegen....