Pagina 2 van 4

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Geplaatst: 10 dec 2010, 18:13
door LRDArdo
Steven schreef:In die tijd had je ook niet echt elektronica zoals nu en laat net deze laatste onderdelen het meest gevoelig zijn aan grote temp. wisselingen.
Bij mij komt dan spontaan de vraag of men in landen waar barre winters meer regel dan uitzondering zijn, ook zo'n problemen hebben met die elektronica. Is de opbouw van een lok ingezet in pakweg sneeuw en vriesrijke gebieden (Alpenlanden, Scandinavië,...) zo verschillend als die van onze huidige loks? Of kampen die landen ook met dezelfde problemen?

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Geplaatst: 10 dec 2010, 18:20
door nighttrain
LRDArdo schreef:
Steven schreef:In die tijd had je ook niet echt elektronica zoals nu en laat net deze laatste onderdelen het meest gevoelig zijn aan grote temp. wisselingen.
Bij mij komt dan spontaan de vraag of men in landen waar barre winters meer regel dan uitzondering zijn, ook zo'n problemen hebben met die elektronica. Is de opbouw van een lok ingezet in pakweg sneeuw en vriesrijke gebieden (Alpenlanden, Scandinavië,...) zo verschillend als die van onze huidige loks? Of kampen die landen ook met dezelfde problemen?
De problemen komen niet alleen vanuit de locs, de rijtuigen zijn even gevoelig, slecht geisoleerde electrische leidingen, HVAC die uitvallen deuren die gestoord zijn , dus het is een geheel.

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Geplaatst: 10 dec 2010, 18:45
door Steven
inderdaad de rijtuigen hebben onderaan of op het dak ook nog allerlei elektronica staan.
De klimatisatie
De omvormer (die alle nodige spanningen geeft op het rijtuig)

zijn gevoelige onderdelen.

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Geplaatst: 10 dec 2010, 19:29
door AM'er
overweg13 schreef:Je moet niet vragen wat dat zou zijn mocht het echt winteren. Want voor automobilisten lijkt dit natuurlijk op een erg zware winter, maar louter meteorologisch is dit nog altijd een zachte winter: bij ons 2 nachten van -8 en -9, en voor de rest milde vrieskou van een graad of -3 en hoger (richting 0°).
En voor de automobilisten in de aanval gaan: je moet een onderscheid maken tussen hinderlijk en streng. Een winter is streng wanneer het langdurig erg koud is (-10 en minder), maar hinderlijk wanneer er regelmatig verse sneeuw komt, zelfs bij temperaturen rond het vriespunt. De laatste jaren is onder invloed van het wegverkeer de perceptie van de winter gewijzigd. Hinderlijk is echter niet hetzelfde als streng.
Ben het volledig met je eens. Niet alleen met wintertoestanden, maar in het algemeen is mijn indruk dat mensen heel snel iets als hinderlijk beschouwen.

Het is eens wat kouder dan "normaal" en ons Vlaanderen ligt in de knoop.

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Geplaatst: 10 dec 2010, 19:47
door pietje
overweg13 schreef:Je moet niet vragen wat dat zou zijn mocht het echt winteren. Want voor automobilisten lijkt dit natuurlijk op een erg zware winter, maar louter meteorologisch is dit nog altijd een zachte winter: bij ons 2 nachten van -8 en -9, en voor de rest milde vrieskou van een graad of -3 en hoger (richting 0°).
En voor de automobilisten in de aanval gaan: je moet een onderscheid maken tussen hinderlijk en streng. Een winter is streng wanneer het langdurig erg koud is (-10 en minder), maar hinderlijk wanneer er regelmatig verse sneeuw komt, zelfs bij temperaturen rond het vriespunt. De laatste jaren is onder invloed van het wegverkeer de perceptie van de winter gewijzigd. Hinderlijk is echter niet hetzelfde als streng.
Mij was ook al zoiets opgevallen.

Ik vind het raar dat bij elk weertype dat niet ideaal is (20° en droog) er wel problemen zijn:
Bij 35 graden valt er veel uit wegens te warm.
Rond het vriespunt hetzelfde wegens te koud.
Als het wat regent is het direct "wegens wateroverlast..."

Als die "gevoelige electronica" het nu al massaal laat afwetten ligt dat aan de kwaliteit van die electronica, want het is echt nog niet uitzonderlijk koud geweest dit jaar, integendeel.

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Geplaatst: 10 dec 2010, 19:55
door Dietrich
pietje schreef:Als die "gevoelige electronica" het nu al massaal laat afwetten ligt dat aan de kwaliteit van die electronica, want het is echt nog niet uitzonderlijk koud geweest dit jaar, integendeel.
Dat is ook mijn mening, en wat LRDArdo bedoelt. Je kan zoiets ook robuust maken.

Een ruimteveer zit ook vol elektronica, om maar een (extreem) voorbeeld te geven. Een spoorvoertuig rijdt bijna jaarlijks in eerder omschreven omstandigheden en moet er dus op voorzien zijn.

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Geplaatst: 10 dec 2010, 20:23
door AM'er
We moeten als mens zowel kunnen strijden (=vechten tegen invloeden van buitenaf, bv. invloeden van het weer) als kunnen ondergaan (= leren leven dat we niet altijd de sterkste zijn).

Concreet gebaseerd op dit onderwerp
:

Streven naar voortdurend verbeteren van de betrouwbaarheid van het treinmaterieel en anderzijds leren ondergaan dat niet alles altijd loopt zoals we het willen.

"genieten" (winters landschap) past perfect in het midden.

Tot zover een filosofische benadering :wink:

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Geplaatst: 10 dec 2010, 20:27
door dentheo
Ach misschien was die eerste winterprik wel gezond, nu kunnen ze even recupereren en ondertussen zijn de kwetsbaarste onderdelen vervangen ...
De tweede prik zal tonen of ze goed werk geleverd hebben.

Het is voor mij wel een vraag hoe soepel de werkplaatsen inspelen op die toestanden...
Wordt de TBL1+ lijn even platgelegd, wordt de inbouw van zeteltjes iets vertraagd, dit om de andere treinen rijdend te houden ?
Of zijn de taakomschrijvingen, barema's en premies zo gedetailleerd dat "souplesse" moeilijk (bijna onmogelijk?) geworden is ?

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Geplaatst: 10 dec 2010, 20:42
door Steven
Je mag de taken van een TW en CW niet door elkaar smijten dentheo. Er zijn maar een handvol CW's maar veel meer TW's, die laatste doen het dagelijks onderhoud van het materieel daar waar CW's lange termijn onderhoud doen.
Dat zou hetzelfde zijn da je een productiehal van een auto zou stoppen omdat er auto's winterproblemen hebben daar waar ze daar gewoon voor bij hun garage moeten zijn.
Mijn voorbeeld is misschien niet het beste maar ik wilde gewoon een onderscheid maken.

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Geplaatst: 10 dec 2010, 20:43
door Dieselfreak
Shrek schreef:
Dieselfreak schreef:48 jaar geleden hadden we de strengste winter in de geschiedenis van België, wat gebeurde er toen? Vielen toen alle treinen uit? De oudste klassiekjes die nog rondrijden zijn in 1962 geïntroduceerd, die hebben die beruchte winter dus nog meegemaakt.
Dat was nog volop in het stoomtijdperk, en een stoomtrein is zo warm dat die daar volgens mij bijna geen last van kan hebben :P
Volop in het stoomtijdperk... in 1966 werd in België de laatste stoomtrein naar het museum verwezen, en in 1962 was al 1000 km spoor geëlektrificeerd. Dat was dus eerder volop in het diesel- en elektrisch tijdperk.
Steven schreef:In die tijd had je ook niet echt elektronica zoals nu en laat net deze laatste onderdelen het meest gevoelig zijn aan grote temp. wisselingen.
Klopt, soms vraag ik me wel eens af hoe het komt dat treinen tegenwoordig zonder al die elektronica kennelijk niet meer kunnen rijden. Vroeger hadden ze dat toch allemaal niet nodig om vooruit te geraken?

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Geplaatst: 10 dec 2010, 20:44
door Steven
Dan nog spreek je niet van elektronische onderdelen maar van grote fysieke onderdelen die veel sterker zijn.

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Geplaatst: 10 dec 2010, 20:50
door dentheo
Steven schreef: Dat zou hetzelfde zijn da je een productiehal van een auto zou stoppen omdat er auto's winterproblemen hebben daar waar ze daar gewoon voor bij hun garage moeten zijn.
Mijn voorbeeld is misschien niet het beste maar ik wilde gewoon een onderscheid maken.
Ja en nee... de taak van de NMBS is mensen vervoeren met de trein, dus treinen rijden, geen treinen bouwen of verbouwen.
In praktijk wat gebeurt er als de TWs enkele weken niet kunnen volgen ???
Mensen bij aanwerven die dan in de zomer kunnen "kaarten" ?
Mensen van de CWs naar de Tws sturen ? Chinese vrijwilligers ?
Of haalt iedereen zijn schouders op en laat de TWs "stikken" ?
Mogen ze overuren maken ?

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Geplaatst: 10 dec 2010, 21:00
door Steven
ik wil maar hebben dat wat een CW doet totaal niets te maken heeft met dagelijks onderhoud daar dit de taak is van de TW's. CW's doen eigenlijk iets vrij uniek (echt bouwen doet de nmbs al een tijdje niet meer want dat is geleden van de klassiekjes originele uitvoering). Moest een auto's na X km's ook een grote revisie krijgen dan zouden natuurlijk de fabrikanten veel minder verkopen. :wink:
TW's zijn er wat Vlaanderen/Brussel betreft in
Oostende
Brugge
Merelbeke (Gent)
Antwerpen Noord
Hasselt
Schaarbeek
Brussel/Vorst (enkel HST's natuurlijk).

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Geplaatst: 10 dec 2010, 21:15
door Robin
Steven schreef:ik wil maar hebben dat wat een CW doet totaal niets te maken heeft met dagelijks onderhoud daar dit de taak is van de TW's. CW's doen eigenlijk iets vrij uniek (echt bouwen doet de nmbs al een tijdje niet meer want dat is geleden van de klassiekjes originele uitvoering). Moest een auto's na X km's ook een grote revisie krijgen dan zouden natuurlijk de fabrikanten veel minder verkopen. :wink:
TW's zijn er wat Vlaanderen/Brussel betreft in
Oostende
Brugge
Merelbeke (Gent)
Antwerpen Noord
Hasselt
Schaarbeek
Brussel/Vorst (enkel HST's natuurlijk).
Nochtans bouwen ze gerust een gans rijtuig terug op ;).
Voorbeeld van een Break :)

Re: 25% locs en stellen niet bruikbaar door winterweer

Geplaatst: 10 dec 2010, 21:18
door Steven
Robin schreef: Nochtans bouwen ze gerust een gans rijtuig terug op ;).
Voorbeeld van een Break :)

Waar ik het over heb is dat een deel van de klassiekjes letterlijk gemaakt zijn in Mechelen (als producent dus) zoals Acec ook een deel van die stellen gemaakt heeft. Heden doet mechelen nog enkel aan revisie's van treinen en niet meer aan producties want dat wil zeggen dat je met een blanco blad start en begint te ontwerpen.
Soms is die grens misschien dun maar ze is er wel degelijk.