65+

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Kristofke

Re: 65+

Bericht door Kristofke »

Ik kreeg ooit eens van een bomma te horen in de bus dat mijn schouder tegen haar schouder kwam.

Ik was zo sprakeloos dat ik eigenlijk niets heb gezegd, maar eigenlijk had ik haar wel op haar plaats mogen zetten dat ze een taxi moest nemen ipv het openbaar vervoer

Ik vind gratis OV voor ouderen allemaal geen probleem, maar aangezien er een serieus capaciteitsprobleem is met het OV in ons land tijdens de spitsuren zouden deze tickets meer beperkingen moeten krijgen.

Nu is het enkel 's ochtends, van mij mag dat ook vanaf 16u tot 18u.

Er is GEEN verbod op gebruik van OV voor senioren, er is enkel geen voorkeurstarief!

Ik kan mij niet ontdoen van de indruk dat er een pak tramsenioren bestaan die niets liever doen dan tijdens de spits de tram nemen om volk te bekijken. Zij mogen dat doen hé, maar dan moeten ze een ticket kopen.

En het snel opstaan voor senioren is bij mij ook redelijk snel bekoelt toen ik dagelijks de bus begon te nemen naar mijn werk. Senioren zijn kampioen in het zitten aan de gang en de plaats aan de raam vrijhouden. Dat doen ze opzettelijk zodat er niemand naast hen komt zitten. Als je hen dan wijst naar die vrije plaats dan kijken ze heel vies en zuchten en bewegen ze hoogstens hun benen wat opzij ipv recht te staan en je te laten passeren.

Nee, we mogen ze niet allemaal over dezelfde kam scheren, maar in vooroordelen schuilt altijd een zekere waarheid ;)
Trammist

Bericht door Trammist »

Kristofke schreef: Ik vind gratis OV voor ouderen allemaal geen probleem, maar aangezien er een serieus capaciteitsprobleem is met het OV in ons land tijdens de spitsuren zouden deze tickets meer beperkingen moeten krijgen.

Nu is het enkel 's ochtends, van mij mag dat ook vanaf 16u tot 18u.

Er is GEEN verbod op gebruik van OV voor senioren, er is enkel geen voorkeurstarief!
De OmniPass65 van De Lijn heeft geen enkele limitatie inzake tijd. Houders van een OP65 mogen 7 dagen op 7, 24 uur op 24 met alle bussen en trams rondbollen.

De Seniorenbiljetten van de NMBS (€12,00 in 1e klasse, 5,20 in 2e) zijn geldig vanaf 09:01 op werkdagen, in het weekend zijn ze ongelimiteerd (tenzij in de maanden juli en augustus).

Tot enkele jaren geleden gold zelfs de regel dat men met een seniorenbiljet pas vanaf 19:01 mocht vertrekken. Dat is ook al een tijd geleden afgeschaft.

Ik ben trouwens tegen die gratis OmniPass65'en. Een voordeeltarief (pensioenen zijn in België een groot probleem) van laten we zeggen €20 per jaar zou veel redelijker zijn. De gratis tarieven zorgen alleen maar voor monsterverliezen, en creëren zeker niet méér respect voor het OV bij de oudjes.
Asterix

Bericht door Asterix »

MaartendeJ schreef:Over studenten: Hun OV-kaart kost dan wel geld, maar als je het niet doet, kunnen sommige mensen gewoonweg niet studeren, omdat ze het geld het er niet voor hebben.
Dat is ook relatief, hoor. In Vlaanderen bestaat er bij De Lijn wel zoiets als een studentenpas die unief- en hogeschoolstudenten gratis bij hun inschrijving aan verschillende grote instellingen krijgen. In Leuven, bijvoorbeeld, heeft het stadsbestuur er destijds zijn schouders onder gezet omdat er heel veel jongeren met de auto naar hun kot kwamen en dus gedurende de week een grote overlast creëerden in de binnenstad. Dat was de enige drijfveer.
MaartendeJ

Bericht door MaartendeJ »

Natuurlijk, er zijn mensen die geld zat hebben en met de auto komen, dat is hier geen uitzondering in. Maar juist de groep die daar het geld niet voor hebben. De meeste studenten in Nederland horen tot die groep...
Plaats reactie