Pagina 2 van 3
Re: 2 uur te laat thuis dank zij de NMBS, bedankt!
Geplaatst: 25 dec 2010, 14:29
door Steven
Trammist schreef:Ik heb compassie met de mensen die gisteren met het OV onderweg waren naar hun familie

Het was een algemene ramp, de N4 in Wallonie was in de namiddag amper te berijden en zo zullen er nog wel meer wegen zijn geweest want daar maak ik me geen illusie over. Ik heb mensen gesproken op mijn trein die liever 2 of 3 u later per trein kwamen dan met de auto door de sneeuw te moeten rijden.
Re: 2 uur te laat thuis dank zij de NMBS, bedankt!
Geplaatst: 25 dec 2010, 15:16
door nighttrain
dentheo schreef:tomdg schreef:Bekijk het ook eens van de positieve kant je bent nog thuis geraakt veel mensen zaten gisteren vast in het verkeer of op de luchthaven.
Dat die lok uitschakelt heeft wss te maken met al die stroompieken door die vonken/slechte geleiding. Als die te hoog zijn schakelt normaal de DUR (=automatische zekering) uit. (als dat niet klopt moet iemand die beter op de hoogte is hier maar verbeteren).
Opletten, die "vonk" staat in serie met de lok, dit is geen kortsluit vonk ! Door de vonk loopt dezelfde stroom als door de lok.
Stroom stijgt dus niet door "vonken" .... eerder omgekeerd, de vonk duidt op slecht contact, dus spanningsverlies.
Ik kan mij wel voorstellen dat een ampère meter gek gaat slaan, maar dat is het "dempingsprobleem" van die meter.
Schakelt een DUR ook uit op korte spanningsonderbrekingen, ik meen van niet ?
Theo U hebt volkomen gelijk, dit soort toestanden , de aanwezigheid van ijs en vonken heeft als resultaat dat de DUR (disjoncteur Ultra rapide) of de VCB 's gaan uitschakelen door het relais "RTN". Dit relais noemt "Relais Tension Nulle" of het "zero spannings relais". Dit relais zit in de instandhoudingskring van de DUR of VCB, naargelang het type loc.M.a.w de DUR kan maar gesloten worden of blijven indien al die relais gesloten blijven dorr hun respectieveliike controlecircuits.zoals bv de goede stand van de JH enz..Deze kringen moesten vroeger van buiten geleerd worden door de bestuurders.
Re: 2 uur te laat thuis dank zij de NMBS, bedankt!
Geplaatst: 25 dec 2010, 15:32
door 2012
In FGSP ook een paar overwerkers, wel geen 7 uur gelukkig...
bij ons hadden we vooral last van overwerkers tgv die storing rond Deinze, treinen zaten vast in De Panne en zo meer. Is zowiezo al ni leuk en dat dan nog op 24/12 ....
Ik zelf had de nacht 2200-0600, maar op vraag van ons permanentie gewerkt van 2100-0600 om onze laatste luchthaven te doen 3521 en 3544 terug. Veel treinen zien stil staan in Brussel Noord en Zuid die daar normaal ni moeten staan. OP de TV's ook veel "AFGESCHAFT" en "RETARD A PRECISER" voor zover die te preciseren was ...
Re: 2 uur te laat thuis dank zij de NMBS, bedankt!
Geplaatst: 26 dec 2010, 17:38
door rvdborgt
Steven schreef:De DUR kan je dus ook eenvoudigweg de hoofdschakelaar noemen. Een beetje zoals een hoofdzekering van een huishoudinstallatie maar dan wat complexer aangezien de ene veiligheid hier ook de hoofdveiligheid kan activeren.
Heet die niet gewoon "snelschakelaar"? Dat is in ieder geval een benaming die in Nederland voor een van die schakelaars wordt gebruikt.
Groetjes,
Rian
Re: 2 uur te laat thuis dank zij de NMBS, bedankt!
Geplaatst: 26 dec 2010, 17:45
door Steven
wij hebben drie types
DUR, disjoncteur ultra rapide
DHR, disjoncteur hyper rapide
DJ, disjoncteur .... (de J ben ik vergeten, sorry hiervoor).
Wij werken dus vooral met de afkortingen.
Re: 2 uur te laat thuis dank zij de NMBS, bedankt!
Geplaatst: 26 dec 2010, 18:26
door dentheo
Rian,
hebben jullie dan ook het onderscheid tussen snelle, ultra snelle, hyper snelle ???

Re: 2 uur te laat thuis dank zij de NMBS, bedankt!
Geplaatst: 26 dec 2010, 18:35
door rvdborgt
dentheo schreef:Rian,
hebben jullie dan ook het onderscheid tussen snelle, ultra snelle, hyper snelle ???

Geen idee. Zo technisch ben ik niet.
Groetjes,
Rian
Re: 2 uur te laat thuis dank zij de NMBS, bedankt!
Geplaatst: 26 dec 2010, 18:36
door rvdborgt
Steven schreef:wij hebben drie types
DUR, disjoncteur ultra rapide
DHR, disjoncteur hyper rapide
DJ, disjoncteur .... (de J ben ik vergeten, sorry hiervoor).
Is de ene ook daadwerkelijk sneller dan de andere? En zo ja: welke is dan sneller? Of is dit een manier om technisch verschillende types snelschakelaar aan te duiden die functioneel eigenlijk hetzelfde doen?
Groetjes,
Rian
Re: 2 uur te laat thuis dank zij de NMBS, bedankt!
Geplaatst: 26 dec 2010, 18:40
door Fles
Steven schreef: Het was vandaag soep met balletjes en blijkbaar heeft menig persoon er mogen van proeven.
Ik vind dit een heeel mooie uitdrukking Steven

Re: 2 uur te laat thuis dank zij de NMBS, bedankt!
Geplaatst: 26 dec 2010, 18:46
door 260689
De IC-J hebben ze in 3 delen opgesplitst, men rijd met 1 AM96 tussen Brussel en Namen, tussen Namen en Arlon rijden ze met 1 klassiekske en tussen Arlon en Luxembourg rijden ze terug met 1 AM96. En laat vooral die laatste buiten schot aangezien die met 30min vertraging rijd.
De EuroCitytreinen rijden in 1 trok door van Luxembourg tot Brussel.
Onderweg veel AM96 langst de kant zien staan met de panto tegen den draad.
In Arlon was er heel veel activiteit om de AM96's van en naar de werkplaats van Stockem te rijden.
Ik heb 1 trein tegengekomen in Marbehan een 20 met 5 M6 rijtuigen richting Brussel.
Re: 2 uur te laat thuis dank zij de NMBS, bedankt!
Geplaatst: 26 dec 2010, 19:48
door tomdg
voorbeeld van een DUR (break):

1. +3000V aansluiting
2. houdspoel
3. contacten
4. perslucht cilinder om de contacten te sluiten daarna houdt de spoel de contacten op elkaar. Wanneer er te veel stroom loopt zal deze een tegengesteld magnetisch veld opwekken waardoor een veer de contacten weer kan open trekken.
5. afregel vijzen
Re: 2 uur te laat thuis dank zij de NMBS, bedankt!
Geplaatst: 26 dec 2010, 19:56
door Steven
rvdborgt schreef:Steven schreef:wij hebben drie types
DUR, disjoncteur ultra rapide
DHR, disjoncteur hyper rapide
DJ, disjoncteur .... (de J ben ik vergeten, sorry hiervoor).
Is de ene ook daadwerkelijk sneller dan de andere? En zo ja: welke is dan sneller? Of is dit een manier om technisch verschillende types snelschakelaar aan te duiden die functioneel eigenlijk hetzelfde doen?
Groetjes,
Rian
De eerste (DUR) is al vast voor gelijkspanning (3kV) in gebruik daar waar de dj voor wisselspanningkringen (25kV) in gebruik is. Zoveel info krijgen wij er nu ook weer niet van, we moeten ze weten zitten, weten wat ze doen (basiswerking) maar de kleine technische verschillen tussen al die types dat is een ander verhaal.
Re: 2 uur te laat thuis dank zij de NMBS, bedankt!
Geplaatst: 26 dec 2010, 20:09
door dentheo
tomdg schreef:voorbeeld van een DUR (break):
1. +3000V aansluiting
2. houdspoel
3. contacten
4. perslucht cilinder om de contacten te sluiten daarna houdt de spoel de contacten op elkaar. Wanneer er te veel stroom loopt zal deze een tegengesteld magnetisch veld opwekken waardoor een veer de contacten weer kan open trekken.
5. afregel vijzen
Die contacten (3) zitten waarschijnlijk tussen een afscherming in de praktijk ?
Hoe dikwijls kan zo'n ding openen en sluiten vooraleer de contacten vervangen moeten worden ?
1000 keer, 10000 keer ?
Re: 2 uur te laat thuis dank zij de NMBS, bedankt!
Geplaatst: 26 dec 2010, 20:19
door Steven
Jij hebt het over een vonkenkamer neem ik aan dentheo?
Re: 2 uur te laat thuis dank zij de NMBS, bedankt!
Geplaatst: 26 dec 2010, 21:03
door tomdg
dentheo schreef:tomdg schreef:voorbeeld van een DUR (break):
1. +3000V aansluiting
2. houdspoel
3. contacten
4. perslucht cilinder om de contacten te sluiten daarna houdt de spoel de contacten op elkaar. Wanneer er te veel stroom loopt zal deze een tegengesteld magnetisch veld opwekken waardoor een veer de contacten weer kan open trekken.
5. afregel vijzen
Die contacten (3) zitten waarschijnlijk tussen een afscherming in de praktijk ?
Hoe dikwijls kan zo'n ding openen en sluiten vooraleer de contacten vervangen moeten worden ?
1000 keer, 10000 keer ?
Ja normaal zit er nog een afscherming over (vonkenkamer).
Hoeveel keer hij open en toe kan weet ik niet juist.