Pagina 2 van 7

Re: Perpignan-Figueras

Geplaatst: 16 jan 2011, 23:46
door Shrek
Afbeelding Een fototje van jmcreus dat duidelijk laat zien dat de locs op normaalspoor rijden in Spanje :)
Ik vraag me wel af of zoiets niet nadelig is voor de slijtage van de panto.
Die gaat toch maar aan 1 kant afslijten? :roll:

Re: Perpignan-Figueras

Geplaatst: 16 jan 2011, 23:54
door Steven
Waar is het probleem voor die stroomafnemer? Die draden hangen altijd zigzag net om een voldoende breed sleetoppervlak te maken. Ik zie geen problemen op dat gebied.

Re: Perpignan-Figueras

Geplaatst: 17 jan 2011, 00:00
door Shrek
Steven schreef:Waar is het probleem voor die stroomafnemer? Die draden hangen altijd zigzag net om een voldoende breed sleetoppervlak te maken. Ik zie geen problemen op dat gebied.
Doordat de treinen 1 rail gemeenschappelijk met het breedspoor gebruiken en 1 rail apart rijden ze niet in het midden van het spoor maar een beetje naar de zijkant. De draad van de bovenleiding hangt dus gemiddeld gezien ook niet boven het midden van de panto, maar meer naar 1 kant. Zelfs met het zigzaggen zal nog steeds 1 kant sneller afslijten dan de andere. Zeker nu er nog maar 1 lijn in spanje zo is uitgerust en de treinen dus niet kunnen draaien.

Re: Perpignan-Figueras

Geplaatst: 17 jan 2011, 00:20
door Steven
draai de loc om en het probleem verplaatst zich, beter geschreven uw probleem is weg ;-)
In Zwitserland past men dit systeem ook toe hoor.

Re: Perpignan-Figueras

Geplaatst: 17 jan 2011, 07:45
door K V B
Steven schreef:draai de loc om en het probleem verplaatst zich, beter geschreven uw probleem is weg ;-)
In Zwitserland past men dit systeem ook toe hoor.
Of je draait gewoon de pantograaf om.

Re: Perpignan-Figueras

Geplaatst: 17 jan 2011, 10:08
door Steven
Die locs gaan niet altijd in dezelfde richting over die lijn rijden tenzij dat echt de enige lijn is waar ze kunnen rijden. Indien niet geraakt elke loc wel eens gedraait hoor maak u daar geen zorgen over.
Trouwens heel de panto draaien is niet nodig, enkel het sleepstuk volstaat natuurlijk.

Re: Perpignan-Figueras

Geplaatst: 17 jan 2011, 11:19
door pietje
En het probleem is nu ook weer niet zo overdreven erg: de spoorwijdte verschilt slechts 23 cm, dus het middelpunt van de locs verschuift zich 11.5 cm, dus er kan nog steeds een "zigzag" in de bovenleiding gestoken worden, maar dan kleiner natuurlijk.
Zoals anderen hierboven al melden los je dat laatste restje 'eenzijdige slijtage' op wanneer de loc regelmatig in de andere richting rijdt.

Re: Perpignan-Figueras

Geplaatst: 18 jan 2011, 08:23
door K V B
Steven schreef:Die locs gaan niet altijd in dezelfde richting over die lijn rijden tenzij dat echt de enige lijn is waar ze kunnen rijden. Indien niet geraakt elke loc wel eens gedraait hoor maak u daar geen zorgen over.
Trouwens heel de panto draaien is niet nodig, enkel het sleepstuk volstaat natuurlijk.
Inderdaad. Het sleepstuk. Kon effe niet op het woord komen...

Re: Perpignan-Figueras

Geplaatst: 18 jan 2011, 08:25
door K V B
Overigens: Breedspoorlocs die normaalsporige wagons slepen, bestaat dat in Spanje? (Smalspoorlocs die normaalsporige wagons trekken bestaat alleszins in Zwitserland, al is het tegenwoordig behoorlijk zeldzaam geworden)

Re: Perpignan-Figueras

Geplaatst: 18 jan 2011, 09:05
door Robin
klein info: aan fip tarief kost dit trajact 9,50€.
gisterenavond eens gevraagd aan het loket :mrgreen:

Re: Perpignan-Figueras

Geplaatst: 18 jan 2011, 09:55
door Shrek
K V B schreef:Overigens: Breedspoorlocs die normaalsporige wagons slepen, bestaat dat in Spanje? (Smalspoorlocs die normaalsporige wagons trekken bestaat alleszins in Zwitserland, al is het tegenwoordig behoorlijk zeldzaam geworden)
Neen, de locs kunnen van spoorbreedte wisselen en worden op normale breedte gezet voor ze die wagons trekken.
Het is trouwens maar een deel van het traject dat met 3 rails is uitgevoerd, zowel kant barcelona als kant frankrijk is er een stuk met alleen normaalspoor. Op verschillende breedte werken zou dus aan de splitsing niet goed komen :lol:

Hieronder een schema van het traject. Blauw is normaalspoor, rood breedspoor en groen gemengd Afbeelding

Re: Perpignan-Figueras

Geplaatst: 18 jan 2011, 10:46
door Robin
als blauw normaalspoor is waarom laten ze dan geen TGV rijden tot Barcelona :)

Re: Perpignan-Figueras

Geplaatst: 18 jan 2011, 11:02
door Shrek
Robin schreef:als blauw normaalspoor is waarom laten ze dan geen TGV rijden tot Barcelona :)
Omdat de dubbele spoorbreedte maar tot de noordrand van Barcelona gaat, niet tot aan het hoofdstation. Daarnaast is er ook de bovenleiding, die staat op 3000v gelijkspanning vanaf figueras, en dat is een spanning die een tgv niet kan hebben. En last but not least de beveiliging, zoals je in het schema kan zien gaat de etcs ook nog niet tot in het centrum van de stad, dus ook geen tgvs tot daar :wink:

Re: Perpignan-Figueras

Geplaatst: 18 jan 2011, 15:29
door pietje
Shrek schreef:
Robin schreef:als blauw normaalspoor is waarom laten ze dan geen TGV rijden tot Barcelona :)
Omdat de dubbele spoorbreedte maar tot de noordrand van Barcelona gaat, niet tot aan het hoofdstation. Daarnaast is er ook de bovenleiding, die staat op 3000v gelijkspanning vanaf figueras, en dat is een spanning die een tgv niet kan hebben. En last but not least de beveiliging, zoals je in het schema kan zien gaat de etcs ook nog niet tot in het centrum van de stad, dus ook geen tgvs tot daar :wink:
Je bedoelt waarschijnlijk dat de meerderheid van de TGV's die niet aankan :wink:
De TGV's die naar België rijden kunnen natuurlijk op 3 KV rijden, en die naar Italië ook (zij het met een andere panto of sleepstuk dacht ik), hoewel dat maar beperkte reeksen zijn.
SNCF heeft zelfs nog enkele ex-Eurostar treinen die geschikt zijn voor 1.5, 3 en 25 kV en die op dit moment enkel binnen Frankrijk gebruikt worden, deze zouden ook kunnen dienen, maar het zal wel te maken hebben met de beperkte tijdswinst en de korte tijd tot het in dienst nemen van de volledige HSL tot Barcelona

Re: Perpignan-Figueras

Geplaatst: 18 jan 2011, 22:13
door Robin
Als je de Thalys neemt naar parijs dan kom je ook aan in de Nord en ook niet in het centrum dusja.