Pagina 2 van 3
Re: Verbruikt een dubbel treinstel minder energie dan 2 enke
Geplaatst: 06 jan 2011, 12:22
door bobke
dentheo schreef:Toch vrees ik dat twee desiro neuzen tegen elkaar meer weerstand geven dan twee gewone rijtuigen kort tegen elkaar.
Ik las gisteren eens in een pdf dat op sommige lijnen de Desiro's altijd in gekoppelde toestand zullen rijden. Ik vraag me dan af (ook al omwille van bovenstaande reden van dentheo) waarom de NMBS geen verschillende versies van de Desiro heeft besteld? Namelijk drie, vier of vijf ledige treinen?
Re: Verbruikt een dubbel treinstel minder energie dan 2 enke
Geplaatst: 21 jan 2011, 14:30
door Dieselfreak
Ik heb ooit eens in een meervoudige MW41 gezeten waarvan in één stel de motoren niet draaiden tijdens het rijden. Zou dat geweest zijn omdat dat voor het vermogen niet nodig was?
Re: Verbruikt een dubbel treinstel minder energie dan 2 enke
Geplaatst: 21 jan 2011, 14:34
door Shrek
Dieselfreak schreef:Ik heb ooit eens in een meervoudige MW41 gezeten waarvan in één stel de motoren niet draaiden tijdens het rijden. Zou dat geweest zijn omdat dat voor het vermogen niet nodig was?
Dat zal wel een panne geweest zijn

Re: Verbruikt een dubbel treinstel minder energie dan 2 enke
Geplaatst: 21 jan 2011, 14:43
door Dieselfreak
Shrek schreef:Dat zal wel een panne geweest zijn

Maar de trein reed toch op normale snelheid. Aangezien het kennelijk mogelijk is in een meervoudig motorwagenstel in één stel de motoren stil te leggen zonder dat de trein aan snelheid moet inleveren, waarom doet men dat dan niet altijd bij gekoppelde motorwagens (=energiebesparing)?
Re: Verbruikt een dubbel treinstel minder energie dan 2 enke
Geplaatst: 21 jan 2011, 15:11
door dentheo
Gebeurt ook echt, maar nog niet veel en niet in Belgie denk ik.
Aanpassing software nodig etc.
Re: Verbruikt een dubbel treinstel minder energie dan 2 enke
Geplaatst: 21 jan 2011, 15:12
door Bibke
Op 25 dec 10 reden we van Antwerpen naar Neerpelt. Het betrof ook een meervoudige MW41-trein en we zaten in het rijtuig met de eerste klasse van de 4171, als ik me niet vergis.
De motor van dat rijtuig gaf maar tractie tot een bepaalde snelheid. Tussen Mol en Lommel was er plots niets tractie meer onder dat rijtuig, de motor bleef in traagloop. Tussen Lommel en Overpelt werkte de motor plots volledig normaal en tussen Overpelt en Neerpelt weeral tractie tot een bepaalde snelheid.
In Neerpelt ben ik naar de TB gegaan en hij had op de computer gemerkt dat er inderdaad iets niet klopte met de motor van dat rijtuig. Waarschijnlijk iets bevroren. Ter info: het was de dag na de hevige sneeuwval en alles aan de trein hing vol sneeuw.
Re: Verbruikt een dubbel treinstel minder energie dan 2 enke
Geplaatst: 21 jan 2011, 16:00
door bobke
dentheo schreef:Gebeurt ook echt, maar nog niet veel en niet in Belgie denk ik.
Aanpassing software nodig etc.
Aanpassing software? hoezo?
Re: Verbruikt een dubbel treinstel minder energie dan 2 enke
Geplaatst: 21 jan 2011, 16:17
door Shrek
Dieselfreak schreef:Shrek schreef:Dat zal wel een panne geweest zijn

Maar de trein reed toch op normale snelheid. Aangezien het kennelijk mogelijk is in een meervoudig motorwagenstel in één stel de motoren stil te leggen zonder dat de trein aan snelheid moet inleveren, waarom doet men dat dan niet altijd bij gekoppelde motorwagens (=energiebesparing)?
Waarschijnlijk was er iets stuk aan het middenste motorstel (motor, overbrenging, brandstoftoevoer,...) dan kan de bestuurder dat stel uitzetten en alleen met de buitenste stellen rijden. Hetzelfde gaat trouwens ook met andere stellen (breaks, MS96,...)
Maar die procedure is nogal omslachtig en wordt dus alleen gebruikt als het anders een afgeschafte trein betekent

Re: Verbruikt een dubbel treinstel minder energie dan 2 enke
Geplaatst: 21 jan 2011, 19:44
door dentheo
bobke schreef:dentheo schreef:Gebeurt ook echt, maar nog niet veel en niet in Belgie denk ik.
Aanpassing software nodig etc.
Aanpassing software? hoezo?
Heeft de MW41 GEEN software voor de sturing ?
Volgens mij kan de software beslissen of er een motor afgeschakeld wordt en of hij terug nodig is. Moet ook wel weten met hoeveel motoren ze onderweg zijn.
Soft kan ook netjes zorgen dat de laatst bijgeschakelde motor
niet als eerste terug afschakelt maar wel de andere enz.enz .
Berg interessante mogelijkheden. Ik weet alleen niet of de MW zoveel informatie doorgeeft naar de stuurpost.
Even Siemens vragen, zouden nu bezig zijn in York met implementatie op desiro (DMU 3) van First...
Re: Verbruikt een dubbel treinstel minder energie dan 2 enke
Geplaatst: 15 feb 2011, 22:29
door Jules
TGV's strekken gekoppeld iets meer stroom dan enkel. Vroeger kon je dat goed zien op de A-metertjes op de stuurtafel.
Re: Verbruikt een dubbel treinstel minder energie dan 2 enke
Geplaatst: 15 feb 2011, 23:42
door Steven
Bij MW 41 moet je volgens mij nog rekening houden met climatisatie en verlichting indien een motor uitvalt, elk rijtuig heeft zijn eigen motor, ik weet echter niet hoe het zit met de voeding van de omvormer indien zo een motor uitvalt.
Re: Verbruikt een dubbel treinstel minder energie dan 2 enke
Geplaatst: 16 feb 2011, 16:52
door melle
Ik heb onlangs in een trein gezeten met 2 MW's. De achterste waar ik in zat, lag volledig plat. Het enige wat werkte waren de deuren. Verder hoorde ik zelfs geen motorgeluid, of etc. Je merkte wel dat het voorste MW'tje er veel langer over deed om op zijn topsnelheid te komen.
Re: Verbruikt een dubbel treinstel minder energie dan 2 enke
Geplaatst: 03 apr 2011, 21:28
door Mechanik
en het achterste motorwagentje kwam wel sneller op snelheid dan?

Re: Verbruikt een dubbel treinstel minder energie dan 2 enke
Geplaatst: 05 apr 2011, 16:31
door melle
Je weet best wat ik wil zeggen, Mechanik.
Re: Verbruikt een dubbel treinstel minder energie dan 2 enke
Geplaatst: 05 apr 2011, 17:17
door Robin
Mechanik schreef:en het achterste motorwagentje kwam wel sneller op snelheid dan?

in zen achteruit dan
