een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Dieselfreak

Re: een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel

Bericht door Dieselfreak »

Geen wonder dus dat die koppeling het wel eens begeeft!
Kunnen ze, om niet alle trekkracht op die éne koppeling te doen neerkomen, die vier locs niet over de trein verspreiden in plaats van ze allevier vóóraan de trein te plaatsen?

Wat ik hier nog wel eens zie, is een lange M6-trein waarvan de loc niet vooraan, niet achteraan, maar in het midden zit.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Shrek

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Geen wonder dus dat die koppeling het wel eens begeeft!
Kunnen ze, om niet alle trekkracht op die éne koppeling te doen neerkomen, die vier locs niet over de trein verspreiden in plaats van ze allevier vóóraan de trein te plaatsen?

Wat ik hier nog wel eens zie, is een lange M6-trein waarvan de loc niet vooraan, niet achteraan, maar in het midden zit.
Met de M6 of andere moderne rijtuigen kan dat heel eenvoudig, die hebben namelijk standaard een UIC-kabel ingebouwd waar alle informatie kan opgezet worden (het hele mux-gedoe).
Bij goederenwagens zitten zulke kabels niet ingebouwd. Ook kunnen de oude locs in amerika niet overweg met digitale signalen volgens mij, kijk maar eens hoeveel moeite het al gekost heeft om de reeks 27 elektronisch gestuurd te krijgen.
De enige manier waarop het dus zou kunnen is per loc een bestuurder zetten en die dan via radio laten communiceren. Maar extra personeel = extra duur. Dus voor die besparing kan je al eens een koppelingsbreuk riskeren :wink:
dentheo

Bericht door dentheo »

De locs kunnen onderling eenvoudig worden doorgelust (MU net als onze oude diesels, US concept, acht(?) vermogenstrappen)

Van de loks die elders op een kluitje in de trein zitten, heeft er één een verbinding per radio met de vooraan rijdende lok.
Die lok met radio vertelt het dan over de klassieke verbinding weer aan zijn collega's.
Op die manier bedien je vanop één stuurpost acht loks, in twee groepjes van vier, waarvan er twee een radio hebben.

Sommige lange treinen hebben achteraan op de remleiding een klep, met zender.
Die klep kan geopend worden vanop de voorste lok, zodat het remsignaal niet alleen start vooraan in de trein maar ook van achteraan.
Geeft een snellere remreactie. Er wordt gedroomd van een elektrische verbinding, via de koppelingen, voor een elektrische/pneumatische remsturing.

Een paar maanden geleden interessant artikel in "Trains" over deze technieken.
Theo
Groeten vanop de Heide
Bibke

Bericht door Bibke »

Bijkomende informatie:
Ik heb een tijdje geleden, ik dacht op Discovery, een reportage gezien waarbij men zulk een lange trein liet zien en dat de besturing van de verschillende locs in en achteraan de trein, bediend werden door de TB via satelliet verbinding.
kika

Bericht door kika »

Bibke schreef:Bijkomende informatie:
Ik heb een tijdje geleden, ik dacht op Discovery, een reportage gezien waarbij men zulk een lange trein liet zien en dat de besturing van de verschillende locs in en achteraan de trein, bediend werden door de TB via satelliet verbinding.
En als je nou voor een sein staat in een tunnel (of je poep steekt er nog in)? Lijkt me nogal storingsgevoelig.
Bibke

Bericht door Bibke »

kika schreef:
Bibke schreef:Bijkomende informatie:
En als je nou voor een sein staat in een tunnel (of je poep steekt er nog in)? Lijkt me nogal storingsgevoelig.
Tsja, daar had men het natuurlijk niet over. Dus kan ik ook geen antwoord formuleren. :wink:
Plaats reactie