Treinbotsing na ontsporing in Pepinster (4 lichtgewonden)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
260689

Re: Treinbotsing na ontsporing in Pepinster (4 lichtgewonden

Bericht door 260689 »

het is een 2de klasse I10 rijtuig, kan je zien onderaan het is niet afgerond zoals bij de I6en

Foto 1: Als je goed kijkt zie je een I10 rijtuig
Foto 2: foto van Belga kan je duidelijk zien dat de rijtuigen zijn losgerukt.
Bijlagen
12.jpg
12.jpg (21.52 KiB) 3983 keer bekeken
24972739.jpg
24972739.jpg (37.32 KiB) 3987 keer bekeken
poyaud

Bericht door poyaud »

Bimmer schreef:Wel raar. Ik denk dat we toch serieus kunnen twijfelen aan de veiligheid van de Belgische spoorwegen.

- Ramp vermeden in Ninove
- Sein overschrijding in Halle
- Ontsporing in Pepinster

En dat allemaal in nog geen week tijd :?.
We zijn nog altijd mensen van vlees en bloed, waarbij missen menselijk is .

Ninove : Juist wegens het dichtvallen van de seinen , zijn beide treinen gestopt (veiligheid)
Halle : Wie zegt dat de trein niet is gestopt juist omwille van het tussenkomen van de tbl1+?
Pepinster: oorzaak afwachten , kan veel zijn. (metaalmoeheid, railbreuk , ...)
Afbeelding
2012
Contacteer:

Bericht door 2012 »

Bimmer schreef:Wel raar. Ik denk dat we toch serieus kunnen twijfelen aan de veiligheid van de Belgische spoorwegen.

dat van in ninove is gazette praat, daar is er niets meer gebeurt dan een sein dicht gezet, nooit zaten er twee treinen op zelfde spoor naar elkaar aan het rijden, ma soit....
b-loc
Contacteer:

Bericht door b-loc »

Zou dat kunnen doordat die I6/I10 niet goed in duw kunnen staan?
260689

Bericht door 260689 »

b-loc schreef:Zou dat kunnen doordat die I6/I10 niet goed in duw kunnen staan?
laatste 3 rijtuigen waren 2 I10 200km/h en 1 I11.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

- Die vermeden 'ramp' in Ninove is gewoon dik opgeblazen zoals 2012 al zij.
- En een treinbestuurder die zich wat mispakt, even niet oplette etc. en daardoor een beetje voorbij een gesloten stopsein zit is ook niet noodzakelijk een gevaarlijke situatie. Een treinbestuurder is een mens, geen computer ... het lijkt me redelijk onmogelijk dat je als mens nooit eens kan missen. Er houden daar te weinig mensen rekening mee.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
KB

Bericht door KB »

Gebeuren er ook niet geregeld ongevallen en bijna-ongevallen met ultimate driving machines? Moeten we daarom twijfelen aan de veiligheid ervan?
L'union fait la force.
Jani

Bericht door Jani »

KB schreef:

Gebeuren er ook niet geregeld ongevallen en bijna-ongevallen met ultimate driving machines? Moeten we daarom twijfelen aan de veiligheid ervan?
Ja, maar dit komt vooral omdat deze machines een ingebouwde bumperkleeffunctie hebben :wink:
nighttrain

Bericht door nighttrain »

- En een treinbestuurder die zich wat mispakt, even niet oplette etc. en daardoor een beetje voorbij een gesloten stopsein zit is ook niet noodzakelijk een gevaarlijke situatie. Een treinbestuurder is een mens, geen computer ... het lijkt me redelijk onmogelijk dat je als mens nooit eens kan missen. Er houden daar te weinig mensen rekening mee.[/quote]

Wat is dan het nut van dit sein?? ze hadden het 1 meter verder kunnen zetten??
1 m door het sein = 1 week te voet op het rechterbeen:
2 m door het sein =1 week te voet met beide benen
3 m door het sein= 2 weken te voet
3.5m = dood..... en .........te voet.......
LRDArdo

Bericht door LRDArdo »

Ooit zei iemand, wie zonder zonde is werpt de eerste steen...

Met andere woorden... een fout maken is menselijk anders zouden we niet spreken van een menselijke fout.

Het negeren van een rood licht of overschrijden ervan is helaas een fout, alleen is het onnodig om daar plaats en papier in de krant of bytes op het internet aan te verspelen met als enige doel sugeren wat er had kunnen gebeuren als... daarbij wordt er niets vertelt over de juiste plaats / context van het 'incident'... als we alles op voorhand wisten dan was iedereen rijk!

Wat mij wel interesseert, en daar gaat het toppic over, is dit ongeval. Mede omdat er door iemand hier al werd aangehaald dat de ontsporing plaats vond met een stam waarbij een combinatie I11 I10/6 rijtuigen reed. Kan dat de oorzaak zijn?

Verder is het vreemd dat er buiten sensatieberichtgeving, heel weinig melding wordt gemaakt van dit ongeval (of is dat mijn verkeerde perceptie?)
nighttrain

LRDArdo schreef:Ooit zei iemand, wie zonder zonde is werpt de eerste steen...

Met andere woorden... een fout maken is menselijk anders zouden we niet spreken van een menselijke fout.

Het negeren van een rood licht of overschrijden ervan is helaas een fout, alleen is het onnodig om daar plaats en papier in de krant of bytes op het internet aan te verspelen met als enige doel sugeren wat er had kunnen gebeuren als... daarbij wordt er niets vertelt over de juiste plaats / context van het 'incident'... als we alles op voorhand wisten dan was iedereen rijk!

Wat mij wel interesseert, en daar gaat het toppic over, is dit ongeval. Mede omdat er door iemand hier al werd aangehaald dat de ontsporing plaats vond met een stam waarbij een combinatie I11 I10/6 rijtuigen reed. Kan dat de oorzaak zijn?

Verder is het vreemd dat er buiten sensatieberichtgeving, heel weinig melding wordt gemaakt van dit ongeval (of is dat mijn verkeerde perceptie?)
Beste heb zelf 20 jaar met treintjes gereden en zit al 33 jaar in het spoorbedrijf op veiligheidskritische beroepen, en ja ik heb nog nooit een fout tegen de veiligheid gemaakt!En zo zijn er nog velen, ik ben heus geen uitzondering , gelukkig maar zijn de anderen een uitzondering.De profielen van de anderen zijn voor 99% gekend, ongeveer altijd dezelfde oorzaken en gevolgen. Daarom die 99%.Dus neen, een echte spoorwegman heeft daar geen boodschap aan de idee "hij zat er maar enkele metertjes door"! Als je zelf al eens op dat stoeltje heb gezeten met het knuppeltje in de hand, ga je anders praten (zie fotos van de break in dit topic). In Pecrot stond hij maar 2 metertjes voorbij het sein....Iemand die een rode lamp een metertje verkeerd zet op een spoorwerf , kan ook de oorzaak zijn van een ongeval.Relativeren is niet goed in dit milieu..
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

nighttrain schreef:
LRDArdo schreef:Ooit zei iemand, wie zonder zonde is werpt de eerste steen...

Beste heb zelf 20 jaar met treintjes gereden en zit al 33 jaar in het spoorbedrijf op veiligheidskritische beroepen, en ja ik heb nog nooit een fout tegen de veiligheid gemaakt!En zo zijn er nog velen, ik ben heus geen uitzondering , gelukkig maar zijn de anderen een uitzondering.De profielen van de anderen zijn voor 99% gekend, ongeveer altijd dezelfde oorzaken en gevolgen. Daarom die 99%.Dus neen, een echte spoorwegman heeft daar geen boodschap aan de idee "hij zat er maar enkele metertjes door"! Als je zelf al eens op dat stoeltje heb gezeten met het knuppeltje in de hand, ga je anders praten (zie fotos van de break in dit topic). In Pecrot stond hij maar 2 metertjes voorbij het sein....Iemand die een rode lamp een metertje verkeerd zet op een spoorwerf , kan ook de oorzaak zijn van een ongeval.Relativeren is niet goed in dit milieu..
Er zijn zeker veel mensen die na 33 jaar nog steeds geen fouten tegen de veiligheid hebben gemaakt. Maar u zal zelf ook wel heel goed weten dat het iedereen kan overkomen, dus ook u ... zelfs na 33 jaar veiligheidsfunctie ... u kan er trots op zijn dat er nooit iets is gebeurt, maar die kans is er altijd. U weet ook wel dat je soms eens eventjes geluk moet hebben.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Asterix

Bericht door Asterix »

nighttrain schreef:Iemand die een rode lamp een metertje verkeerd zet op een spoorwerf , kan ook de oorzaak zijn van een ongeval.
Indien dit werkelijk zo is, zegt dit niets over de betrokken technicus maar alles over de bedrijfscultuur op het vlak van veiligheid. Ik blijf trouwens doorgaans ver uit de buurt van sujetten die plechtig komen verklaren decennia geen fout tegen de veiligheidsregels te hebben gemaakt. Soms is het beter wél fouten te maken en hieruit te leren...

Soit, menselijk handelen is altijd onderhevig aan een niet gering risico op falen. Zoiets moet je als bedrijf incalculeren en dus een ondervang installeren. Rampen zullen zich doorgaans enkel voordoen wanneer alle veiligheidssystemen collectief falen. Ten minste, in de meeste sectoren is dit zo. Bij de spoorwegen kan je nog altijd lustig door een sein tuffen en op eigen houtje een drama veroorzaken. Men vindt dit blijkbaar allemaal meer dan normaal en begint dan maar de aandacht af te leiden naar "ultimate driving machines" en andere toestanden.
nighttrain

Er zijn elk jaar honderden ,duizenden werknemers die NOOIT een fout tegen de veiligheid hebben gemaakt dus ik ben geen alleenstaand "sujet". Het zijn altijd dezelfde die net 5 min te laat komen of 10 en die zich moeten haasten enz enz .Alles hangt samen
En de bedrijfscultuur heeft er maar weinig mee te maken!
Wat ik wou zeggen tov een andere forumgebruiker was het feit dat 1M wel degelijk een verschil kan maken en dit serieus op te nemen valt.
Hoe zou het anders komen dat ondanks de enorme verschillen van reglementering bij de spoorwegmaatschappijen ze 1 ding gemeen hebben nl het sanktionneren en het opleggen van training voor zij die zich bezondigen aan veiligheidsvoorschriften.
Ten slotte heb ik nooit gezegd en zal ik het nooit zeggen dat het mij NOOIT zal overkomen.Maar zal er wel voor zorgen dat het mij nooit overkomt, dit is een gezond objectief denk ik.Dus stel ik mij telkens in vraag alvorens iets te doen of te bevelen ,dat duurt enkele millisecondes!
Asterix

Bericht door Asterix »

nighttrain schreef:Het zijn altijd dezelfde die net 5 min te laat komen of 10 en die zich moeten haasten enz enz .Alles hangt samen
En de bedrijfscultuur heeft er maar weinig mee te maken!
Natuurlijk wel. Men zou de bedrijfscultuur kunnen wijzigen door meer aandacht te besteden aan die groep: extra sensibiliseren of strenger sanctioneren, bijvoorbeeld. Al kan ik mij voorstellen dat elke wijziging binnen de cultuur van de ijzeren weg per definitie negatief wordt onthaald. De NMBS (en vooral de vakbonden) staat hierom bekend. Zie eens wat een spel wordt gemaakt rond de wijziging van de AVG-procedure die toch net als doel heeft om het voor iedereen (TBG én reiziger) veiliger te maken? Typisch een symptoom van de verouderde bedrijfscultuur binnen de NMBS.
nighttrain schreef:Wat ik wou zeggen tov een andere forumgebruiker was het feit dat 1M wel degelijk een verschil kan maken en dit serieus op te nemen valt.
Een verschil of "de oorzaak van een ongeval"? Dat is wel een groot verschil!
nighttrain schreef:Hoe zou het anders komen dat ondanks de enorme verschillen van reglementering bij de spoorwegmaatschappijen ze 1 ding gemeen hebben nl het sanktionneren en het opleggen van training voor zij die zich bezondigen aan veiligheidsvoorschriften.
Uiteraard kan men gemaakte fouten tegen de veiligheidsreglementering niet blauw-blauw laten. Maar nogmaals, het is niet omdat men dit sanctioneert dat het daarom wil zeggen dat een seinoverschrijding van één meter tot een ramp hoeft te leiden. Ik vind het het beleid van de NMBS trouwens op dit vlak compleet ongeloofwaardig: bestuurders te voet stellen maar tegelijk fundamentele investeringen in een fatsoenlijk veiligheidssysteem voor zich uit schuiven :idea:
nighttrain schreef:Maar zal er wel voor zorgen dat het mij nooit overkomt
Hier ga je m.i al meteen de mist in. Overmoed is net de eerste fout die je kan maken op veiligheidsvlak. Men kan maar beter afstappen van het idee dat je louter door "goed gedrag" rampspoed kan uitsluiten. Als je als TB morgen KO. gaat in je cabine en je overschrijdt een sein omdat de waakinrichting net iets te laat tussenkomt, ben je de klos. Ook al zat je dan vol goede voornemens :wink:
Plaats reactie