Dertig piekuurtreinen op de tocht

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Maar voor de huidige dienstregeling zijn er helemaal niet te weinig sporen in Brussel.
Ze worden gewoon niet optimaal benut. Me flyovers in Noord en Zuid kan je om te beginnen de huidige infrastructuur (de 6 sporen) maximaal benutten. Dat lijkt mij een veel logischere stap dan meteen te beginnen graven aan extra tunnels die dan ook niet volop benut worden :wink:
Een tunnel is niet op een weekje gebouwd. Men kan dan ook beter nu beginnen met het oog op toekomstige capaciteitsuitbreidingen. Het is trouwens altijd meegenomen om wat extra capaciteit te hebben indien een spoor lange tijd bezet blijft vanwege een incident.

De stations Noord en Zuid fungeren als buffer om verkeer "langzaam" te lossen richting NZV. Vòòr die buffers liggen dan nog eens wisselstraten. Als je stelt dat 6 sporen in de NZV volstaan, zouden die massa's sporen in het Zuidstation als buffer toch ook moeten volstaan? Zouden fly-overs aan weerszijden van die buffers dan zo een impact hebben op de NZV?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef: Een tunnel is niet op een weekje gebouwd. Men kan dan ook beter nu beginnen met het oog op toekomstige capaciteitsuitbreidingen. Het is trouwens altijd meegenomen om wat extra capaciteit te hebben indien een spoor lange tijd bezet blijft vanwege een incident.

De stations Noord en Zuid fungeren als buffer om verkeer "langzaam" te lossen richting NZV. Vòòr die buffers liggen dan nog eens wisselstraten. Als je stelt dat 6 sporen in de NZV volstaan, zouden die massa's sporen in het Zuidstation als buffer toch ook moeten volstaan? Zouden fly-overs aan weerszijden van die buffers dan zo een impact hebben op de NZV?
Die buffers kloppen alleen als de treinen daarna niet meer moeten kruisen. Maar met de huidige spoorindeling meoten de treinen nog tussen resp Noord/Zuid en de ingang van de tunnel elkaar kruisen. Dat is een enorme handicap.
Bekijk dan maar eens mijn plannetje op de vorige pagina. Met treinen die in Zuid of Noord al meteen in de goede richting staan (en dus niet meer moeten kruisen) kan je echt het maximum uit de NZV halen. iets wat nu nog niet gebeurd.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht

Bericht door K V B »

Juist bij een "bottleneck" als de NZV is een stricte kadensering van de dienstregeling belangrijk. Piekuurtreinen rijden buiten het patroon en moeten eigenlijk zoveel mogelijk geweerd worden. Wat men moet doen is een dienstregeling uitwerken die in een uur zoveel mogelijk treinen betrouwbaar (dus met wat marge) door de NZV krijgt, en die elk uur exact herhalen. Als je dat consequent doet, en vervolgens er ook voor zorgt dat er lang genoegen treinen rijden, dan bied je voor de reiziger best een hoop meerwaarde aan.
Wat ik echtre zie is dat men de zaak vooral ongelukkig communiceert. Men zou in de plaats van "30 piekuurtreinen afschaffen" moeten praten over "piekuuraanbod beter in de klokvaste dienstregeling intergreren". Als het Gen eenmaal op kruissnelheid is, zal de behoefte aan piekuurtreinen zowieso afnemen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht

Bericht door Steve »

Het gebeurt niet vaak, maar ik ben het volledig eens met K V B. Allerlei voorstellen zoals fly-overs en tunnels zijn heel mooi, maar ik zie geen andere oplossing die echt op korte termijn voor enige drukverlichting kan zorgen. Het volk wil verandering op korte termijn (en onze dames en heren politici springen natuurlijk op dezelfde kar), en die zullen ze dan ook krijgen...

De NZV kan de huidige dienstregeling misschien net aan, maar het gaat hier niet om de normale situatie, maar wel om een verstoorde situatie. Bij de minste verstoring heb je nu meteen een gigantisch sneeuwbaleffect, en het aantal treinen speelt daar een belangrijke rol in, zeker bij P-treinen die zich overal een beetje tussenvoegen.
pietje

Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht

Bericht door pietje »

Wel, niet volledig akkoord: Een deel van de P-treinen rijden wel degelijk in een cadans, maar wegens geld-, personeels- en materiaalgebrek wodt die cadans niet volledig gedaan.
Wanneer die gebreken opgelost worden, worden vele van die P-treinen gewoon IC of IR-treinen die de hele dag door rijden
HLD5531

Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht

Bericht door HLD5531 »

In Köln Hbf kunnen ze wel op tijd rijden en daar zijn ook slechts zes toegangssporen kant Köln Deutz. Denk niet dat er daar veel minder treinen rijden dan bij ons in de NZ-verbinding.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht

Bericht door FLV-FGSP »

Van de zes sporen over de Hohenzollernbrücke zijn er 2 specifiek voor de S-Bahn; op de andere 4 is richtingexploitatie ipv lijnexploitatie. Dat helpt enorm voor capaciteit en stiptheid.
pietje

Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht

Bericht door pietje »

FLV-FGSP schreef:Van de zes sporen over de Hohenzollernbrücke zijn er 2 specifiek voor de S-Bahn; op de andere 4 is richtingexploitatie ipv lijnexploitatie. Dat helpt enorm voor capaciteit en stiptheid.
Dat zou men in de Brusselse NZV uiteindelijk ook moeten doen, 1 tunnel voor CR en stoptreinen die ook in Congres en Kapellekerk stoppen, 1 tunnel voor treinen die traag optrekken en afremmen (bv gesleepte IC- en P-treinen, Thalys, ICE...) en 1 tunnel voor IC-IR treinen met motorstellen die toch voldonde tractie hebben, maar enkel in Centraal stoppen.
LRDArdo

Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht

Bericht door LRDArdo »

Hah wel ik kan KVB volgen als het gaat over het cadanseren van de treinen. Het moet toch perfect mogelijk zijn om de treinen tussen Brussel Noord en Zuid niet meer te laten kruisen en in cadans te laten rijden. Ook de P-treinen (al dan niet omgevormd tot IC/IR/L treinen, wat ze eigenlijk zijn) kunnen volgens mij perfect in cadans rijden. Dat moet toch op korte termijn kunnen worden gerealiseerd zonder enige grootse infrastructuur werken.

Iemand een idee waar we de uitkomsten van dit toppic naar toe moeten mailen willen we als goede burgers 'het bedrijf in nood' helpen :). Wordt het niet eens tijd om sommige nmbs
pietje

Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht

Bericht door pietje »

LRDArdo schreef:Hah wel ik kan KVB volgen als het gaat over het cadanseren van de treinen. Het moet toch perfect mogelijk zijn om de treinen tussen Brussel Noord en Zuid niet meer te laten kruisen en in cadans te laten rijden. Ook de P-treinen (al dan niet omgevormd tot IC/IR/L treinen, wat ze eigenlijk zijn) kunnen volgens mij perfect in cadans rijden. Dat moet toch op korte termijn kunnen worden gerealiseerd zonder enige grootse infrastructuur werken.

Iemand een idee waar we de uitkomsten van dit toppic naar toe moeten mailen willen we als goede burgers 'het bedrijf in nood' helpen :). Wordt het niet eens tijd om sommige nmbs
Als hier echt het ei van Columbus wordt gevonden zal het wel toegepast worden, de mensen bij NMBS die de dienstregeling opmaken volgen hier ook wel af en toe mee.
De oplossingen die geen extra infra of nieuw rollend materieel vergen, hebben zij volgens mij allemaal al uitgeprobeerd.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht

Bericht door stefanic »

pietje schreef: Dat zou men in de Brusselse NZV uiteindelijk ook moeten doen, 1 tunnel voor CR en stoptreinen die ook in Congres en Kapellekerk stoppen, 1 tunnel voor treinen die traag optrekken en afremmen (bv gesleepte IC- en P-treinen, Thalys, ICE...) en 1 tunnel voor IC-IR treinen met motorstellen die toch voldonde tractie hebben, maar enkel in Centraal stoppen.
Natuurlijk, maar dan moet je de treinen voor de NZV sorteren op type, en DAT is nou net het probleem. Het KAN wel maar je krijgt immens veel kruisingen... Eens dat sorteren kan via de nodige flyovers dan zijn we vertrokken! Maar tot het zover is proberen we alles zonder teveel versporingen door de NZV te zenden. Dat is bv. ook de reden dat treinen van L25 (Antwerpen-Brussel) gekoppeld zijn aan treinen van L124 (Brussel-Charleroi) omdart dat nu eenmaal zonder kruisingen kan (via spoor 5/6 in de NZV) Die treinen rijden niet zo omdat er zoveel reizigers van Charleroi naar Antwerpen moeten of viceversa, maar omdat dit het eenvoudigste is naar spoorgebruik in de NZV.

En inderdaad NMBS leest (en schrijft :wink: ) hier mee! Kom maar op met de oplossingen! Denk eraan: KORTE termijnoplossingen. Flyovers etc. zijn dus geen oplossing in die context...
spoorwegrealist
Paul
Berichten: 1330
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht

Bericht door Paul »

stefanic schreef:Dat is bv. ook de reden dat treinen van L25 (Antwerpen-Brussel) gekoppeld zijn aan treinen van L124 (Brussel-Charleroi) omdat dat nu eenmaal zonder kruisingen kan (via spoor 5/6 in de NZV) Die treinen rijden niet zo omdat er zoveel reizigers van Charleroi naar Antwerpen moeten of viceversa, maar omdat dit het eenvoudigste is naar spoorgebruik in de NZV.
En omdat in 1952, toen de noordzuidverbinding openging, de lijnen 25 en 124 de enige geëlektrificeerde lijnen van het net waren. In 1954 volgden de lijnen 36 (tot Leuven) en 50A. Bij de aanleg van de NZV en de aanpassing van de sporen in de stations FBN en FBMZ heeft men rekening gehouden met een koppeling van de treindienst op de lijnen 25 en 124 enerzijds en 36 en 50A anderzijds. Die 'historische' koppeling is er nog altijd, maar de (her)aanleg van lijnen 36 en 36N heeft de situatie wel enigszins veranderd.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht

Bericht door dentheo »

stefanic schreef: En inderdaad NMBS leest (en schrijft :wink: ) hier mee! Kom maar op met de oplossingen! Denk eraan: KORTE termijnoplossingen. Flyovers etc. zijn dus geen oplossing in die context...
In het ontwerp van de wisselstraten is gekozen voor een "lijn" benadering.... pers daar dan ook alles uit . Lijn benadering lijkt mij de enige manier om kruisingen te vermijden , zal nooit lukken met soortgelijke types bij elkaar te sorteren.

Mijn idee laat een dienstregeling uitknobbelen ZONDER het gebruik van de kruisingen tussen Noord en Zuid , beide zijden tunnel.
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht

Bericht door Asterix »

K V B schreef:Juist bij een "bottleneck" als de NZV is een stricte kadensering van de dienstregeling belangrijk. Piekuurtreinen rijden buiten het patroon en moeten eigenlijk zoveel mogelijk geweerd worden. Wat men moet doen is een dienstregeling uitwerken die in een uur zoveel mogelijk treinen betrouwbaar (dus met wat marge) door de NZV krijgt, en die elk uur exact herhalen. Als je dat consequent doet, en vervolgens er ook voor zorgt dat er lang genoegen treinen rijden, dan bied je voor de reiziger best een hoop meerwaarde aan.
Wat ik echtre zie is dat men de zaak vooral ongelukkig communiceert. Men zou in de plaats van "30 piekuurtreinen afschaffen" moeten praten over "piekuuraanbod beter in de klokvaste dienstregeling intergreren". Als het Gen eenmaal op kruissnelheid is, zal de behoefte aan piekuurtreinen zowieso afnemen.
KVB, een trein ziet in dit land alle uithoeken, van Oostende tot Arlon. Hoe wil jij dan elk uur een exacte kadans uitwerken? Dat is nou net één van de grote problemen. Door de lange verbindingen die een trein verzorgt, heeft een vertraging in Oostende repercussies voor een aansluiting in Luik, zie IC-E. Hoe je het ook draait of keert, de vraag naar capaciteit laat totaal niet toe ook maar één rijtuig in de spits af te schaffen. Ik wil wel eens zien waar ze al die reizigers gaan steken, zeker als een trein maar 12 rijtuigen mag tellen. Is dat de "meerwaarde" voor die reiziger?
MIVB-reiziger schreef:De NZV kan de huidige dienstregeling misschien net aan, maar het gaat hier niet om de normale situatie, maar wel om een verstoorde situatie. Bij de minste verstoring heb je nu meteen een gigantisch sneeuwbaleffect, en het aantal treinen speelt daar een belangrijke rol in, zeker bij P-treinen die zich overal een beetje tussenvoegen.
Maar geen enkele trein is overbodig als je de bezettingsgraad bekijkt! Dus komen we opnieuw bij meer capaciteit uit. Ach, van een staatsinstelling die het moet hebben van voorstellen op een forum moet je niet veel verwachten. Ze hebben er zo een knoeiboel van gemaakt dat de Zwitsers het mogen komen oplossen. En de reiziger, die sukkelt voort!
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht

Bericht door Portbou »

Hallo,
stefanic schreef: En inderdaad NMBS leest (en schrijft :wink: ) hier mee! Kom maar op met de oplossingen! Denk eraan: KORTE termijnoplossingen. Flyovers etc. zijn dus geen oplossing in die context...
(Ik postte dit al eerder in het "theoretisch denkstuk NZV" en ook op het forum van treintrambus)
Hieronder enkele oplossingen die m.i. onmiddellijk toepasbaar zijn en een minimum aan reizigers in de problemen brengen :

* P-treinen vanaf lijn 161 vanaf Schuman naar Schaarbeek sturen en hen daar laten eindigen
* Eén van de twee CR-verbindingen Braine le Comte - Leuven via lijn 28 laten rijden (...-Vorst Zuid-Brussel West-Simonis-Schaarbeek-...)
* Thalys vanaf Brussel-Zuid via lijn 28 naar Amsterdam en Köln sturen
* Afschaffen halte Brussel-Kapellekerk

Groeten,
Bart W.
Plaats reactie