K V B schreef:Juist bij een "bottleneck" als de NZV is een stricte kadensering van de dienstregeling belangrijk. Piekuurtreinen rijden buiten het patroon en moeten eigenlijk zoveel mogelijk geweerd worden. Wat men moet doen is een dienstregeling uitwerken die in een uur zoveel mogelijk treinen betrouwbaar (dus met wat marge) door de NZV krijgt, en die elk uur exact herhalen. Als je dat consequent doet, en vervolgens er ook voor zorgt dat er lang genoegen treinen rijden, dan bied je voor de reiziger best een hoop meerwaarde aan.
Wat ik echtre zie is dat men de zaak vooral ongelukkig communiceert. Men zou in de plaats van "30 piekuurtreinen afschaffen" moeten praten over "piekuuraanbod beter in de klokvaste dienstregeling intergreren". Als het Gen eenmaal op kruissnelheid is, zal de behoefte aan piekuurtreinen zowieso afnemen.
KVB, een trein ziet in dit land alle uithoeken, van Oostende tot Arlon. Hoe wil jij dan elk uur een exacte kadans uitwerken? Dat is nou net één van de grote problemen. Door de lange verbindingen die een trein verzorgt, heeft een vertraging in Oostende repercussies voor een aansluiting in Luik, zie IC-E. Hoe je het ook draait of keert, de vraag naar capaciteit laat totaal niet toe ook maar één rijtuig in de spits af te schaffen. Ik wil wel eens zien waar ze al die reizigers gaan steken, zeker als een trein maar 12 rijtuigen mag tellen. Is dat de "meerwaarde" voor die reiziger?
MIVB-reiziger schreef:De NZV kan de huidige dienstregeling misschien net aan, maar het gaat hier niet om de normale situatie, maar wel om een verstoorde situatie. Bij de minste verstoring heb je nu meteen een gigantisch sneeuwbaleffect, en het aantal treinen speelt daar een belangrijke rol in, zeker bij P-treinen die zich overal een beetje tussenvoegen.
Maar geen enkele trein is overbodig als je de bezettingsgraad bekijkt! Dus komen we opnieuw bij meer capaciteit uit. Ach, van een staatsinstelling die het moet hebben van voorstellen op een forum moet je niet veel verwachten. Ze hebben er zo een knoeiboel van gemaakt dat de Zwitsers het mogen komen oplossen. En de reiziger, die sukkelt voort!