Pagina 2 van 3

Re: Van 3000 naar 25000 volt

Geplaatst: 14 mar 2011, 16:52
door nighttrain
Steven schreef:Inderdaad, ook borden langs het spoor hebben normaal (als ze proper zijn) een reflecterend effect.
Ik dacht ,dus enkel denken hé ,.... dat enkel de identifikatiebordjes onder een sein reflecterend waren , indien het sein gedoofd zou zijn 's nachts , de bestuurder het zou kunnen opmerken.
En ook het sein einde bovenleiding is voorzien van reflectoren als het gelijkgronds is opgesteld....Al de andere niet die op koplamphoogte zijn geplaatst.
Daarentegen, sommihe naderingbakens,snelheidsseinen,spannings wijzegings sein zoals op de foto enz ,zijn NIET reflecterend,denk ik ,maar ik ben al 100 jaar weg bij den ijzeren weg en het is een bedrijf dat evolueert met de snelheid van........(invullen wat past)

Re: Van 3000 naar 25000 volt

Geplaatst: 14 mar 2011, 17:28
door Steven
hehe tegenwoordig is het een beetje een mix stel ik zelf vast, er zit niet echt een vast patroon in, sommige borden op bepaalde lijnen zijn reflecterend, andere dan weer niet, alsof ze bij twee verschillende fabrikanten gemaakt zijn. Ik heb zelfs onlangs mensen van infrabel in Brussel West bezig gezien die zich bezig hielden met het proper maken van een naderingsbaken met water (in een fles) en spons.

Re: Van 3000 naar 25000 volt

Geplaatst: 15 mei 2011, 14:18
door deadlock
De omschakeling kan trouwens volledig automatisch plaatsvinden en er is niet altijd een fysieke onderbreking van de kabel: http://www.energievoorziening.info/span ... ssluis.htm

Re: Van 3000 naar 25000 volt

Geplaatst: 16 mei 2011, 20:46
door 2012
nighttrain schreef:.../... reflecterend,denk ik ,maar ik ben al 100 jaar weg bij den ijzeren weg en het is een bedrijf dat evolueert met de snelheid van........(invullen wat past)
We zijn inderdaad een bedrijf dat constant evolueert :lol:
helaas niet steeds in de goeie richting :?

Re: Van 3000 naar 25000 volt

Geplaatst: 01 dec 2011, 11:38
door VDBM
dentheo schreef:Zit er nog een stukje tussen zonder bovenleiding zoals tussen Essen en Roosendaal ?
Het systeem op de lijn Visé - Maastricht is identiek.
Kijk eens naar [url http://www.youtube.com/watch?v=m5pm45gj6_8]dit videootje[/url]

Re: Van 3000 naar 25000 volt

Geplaatst: 01 dec 2011, 19:55
door Steve
Tiens, wat doen de treinen eigenlijk op die beide grensovergangen naar Nederland, waar er geen aanpassingen zijn voor 3kV-materieel (weliswaar minder vermogen, maar verder niets)? Wordt de panto toch neergelaten rond de sluis, of blijft hij omhoog (maar is er dan geen risico dat hij omhoog schiet in dat lege stukje??)?

Re: Van 3000 naar 25000 volt

Geplaatst: 01 dec 2011, 20:15
door Shrek
MIVB-reiziger schreef:Tiens, wat doen de treinen eigenlijk op die beide grensovergangen naar Nederland, waar er geen aanpassingen zijn voor 3kV-materieel (weliswaar minder vermogen, maar verder niets)? Wordt de panto toch neergelaten rond de sluis, of blijft hij omhoog (maar is er dan geen risico dat hij omhoog schiet in dat lege stukje??)?
Ik dacht dat de hoogte waarop de rijdraad eindigt hoger is dan de maximale hoogte van de panto. Dus moest een TB hem toch vergeten binnen te doen wordt hij door de rijdraad gewoon weer naar beneden gedrukt :)

Re: Van 3000 naar 25000 volt

Geplaatst: 01 dec 2011, 21:11
door dentheo
MIVB-reiziger schreef:Tiens, wat doen de treinen eigenlijk op die beide grensovergangen naar Nederland, waar er geen aanpassingen zijn voor 3kV-materieel (weliswaar minder vermogen, maar verder niets)? Wordt de panto toch neergelaten rond de sluis, of blijft hij omhoog (maar is er dan geen risico dat hij omhoog schiet in dat lege stukje??)?
Snel panto neer, anders krak-boem oud ijzer.....gescalpeerd..

Re: Van 3000 naar 25000 volt

Geplaatst: 01 dec 2011, 21:13
door dentheo
Shrek schreef:[
Ik dacht dat de hoogte waarop de rijdraad eindigt hoger is dan de maximale hoogte van de panto. Dus moest een TB hem toch vergeten binnen te doen wordt hij door de rijdraad gewoon weer naar beneden gedrukt :)
Dat is in Nederland zo waar er geen draad hangt bij bepaalde bruggen.... daarom hebben de panto's daar een haak die zorgt voor hoogtebegrenzing.
Volgens mij had de 11 ook zo'n haak, maar alleen na omschakeling op 1500 V.

Re: Van 3000 naar 25000 volt

Geplaatst: 01 dec 2011, 21:14
door Steven
dentheo schreef:
Dat is in Nederland zo waar er geen draad hangt bij bepaalde bruggen.... daarom hebben de panto's daar een haak die zorgt voor hoogtebegrenzing.
Volgens mij had de 11 ook zo'n haak, maar alleen na omschakeling op 15000 V.
De stuit die op een HLE11 schakelde in als de ATB actief was. Er staat geen spanningskeuzeschakelaar op een HLE11.

Re: Van 3000 naar 25000 volt

Geplaatst: 02 dec 2011, 00:10
door dentheo
Inderdaad, er zijn nog meer loks waar de "landkeuze" indirect gebeurt via keuzeknop beveiliging.... (Thalys ?)

Re: Van 3000 naar 25000 volt

Geplaatst: 05 dec 2011, 23:05
door Jules
De omschakeling kan trouwens volledig automatisch plaatsvinden en er is niet altijd een fysieke onderbreking van de kabel: http://www.energievoorziening.info/span ... ssluis.htm
De omschakeling is niet volledig automatich. Hetgeen wel gebeurt is dat de panto automatisch neergaat indien je het moest vergeten. De panto terug opzetten is manueel, op het moderne materieel is er zelfs een controle die ervoor zorgt indien je de verkeerde spanning selecteert de panto gewoon op het dak blijft liggen.

Re: Van 3000 naar 25000 volt

Geplaatst: 06 dec 2011, 07:29
door Steven
Hij gaat wel degelijk omhoog want als hij op het dak blijft liggen kan die niet weten dat de spanning fout is. Door omhoog te gaan kan hij de spanning meten z'n bepalen of ze overeenstemt met de gekozen stand door de bestuurder. Indien de spanning verkeerd is zal de stroomafnemer weer op het dak gaan liggen.

Re: Van 3000 naar 25000 volt

Geplaatst: 07 dec 2011, 00:07
door Jules
Hij gaat wel degelijk omhoog want als hij op het dak blijft liggen kan die niet weten dat de spanning fout is. Door omhoog te gaan kan hij de spanning meten z'n bepalen of ze overeenstemt met de gekozen stand door de bestuurder. Indien de spanning verkeerd is zal de stroomafnemer weer op het dak gaan liggen.
Op een 13 misschien... In alle geval ik zie op mijn scherm duidelijk spanningsovergang van welke spanning ik kom en naar welke spanning ik moet gaan. Indien de spanningsselectie niet overeenkomt met de gevraagde spanning gaat de panto niet tegen de draad.

Re: Van 3000 naar 25000 volt

Geplaatst: 07 dec 2011, 08:39
door Steven
Op een 18 toch ook. Dit toch tijdens de opleiding in vorst rijtuigen. Met opzet de verkeerde spanning is kiezen en dan zien wat er gebeurd.