Acties/stremming Maastricht-Vise
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Alle treinbestuurders die werken in een ander taalgebied krijgen een taalpremie, dus Vlaamse treinbestuurders die diensten in Wallonie verzekeren krijgen evengoed een taalpremie. Alsook de bestuurders die over de grens gaan en hier een vreemde taal moeten voor kennen (Engels, Nederland, Frans of Duits)
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Durven ze de jongens die het dan "niet kunnen of willen spreken" terug uitnodigen voor een proef of gaat half Belgie dan "plat" ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
De taalproeven worden binnen de depots afgenomen, de vraag die je dan eerst moet stellen is hoe goed is het Nederlands van de persoon die een ondervraging doet.
Bij ons te Brussel zuid is dat weinig problematisch aangezien er van beide taalrollen instructeurs zijn en bij de driejaarlijkse ondervraging is er dus tegenwoordig meestal een jury samengesteld door telkens 1 iemand van elke taalrol te nemen. Hoe dat te Luik gaat is voor mij dan ook een grote vraag.
Bij ons te Brussel zuid is dat weinig problematisch aangezien er van beide taalrollen instructeurs zijn en bij de driejaarlijkse ondervraging is er dus tegenwoordig meestal een jury samengesteld door telkens 1 iemand van elke taalrol te nemen. Hoe dat te Luik gaat is voor mij dan ook een grote vraag.
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Het goede, ouwe "La Belgique à Papa" dus bij de ijzeren weg met nog een hoop zotte kosten erbovenop om de communautaire vrede te bewaren...Steven schreef:De taalproeven worden binnen de depots afgenomen, de vraag die je dan eerst moet stellen is hoe goed is het Nederlands van de persoon die een ondervraging doet.
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
De taalproef bestaat er meestal in een deel van uw reglementering op te vragen in de andere landstaal. Dat laat je best niet door de eerste de beste. Naast taalkundig moet het ook inhoudelijk juist zijn, het probleem zit hem dus eerder in voldoende mensen te hebben die de regels ook goed kennen in de andere taal.
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Ja maar als de mensen van Brussel de IC-O willen bollen tot in Maastricht, hoeft men toch helemaal niet bijkomend te investeren in die Luikse TB's?Steven schreef:het probleem zit hem dus eerder in voldoende mensen te hebben die de regels ook goed kennen in de andere taal.
Laatst gewijzigd door Asterix op 30 mar 2011, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
@ steven: bij ons als we naar köln rijden krijgen we toch geen taalpremie bij , die zit gewoon in de k1 zeggen ze , begin dit maar eens te controleren
in nederland de controles van ivw ( verkeer en waterstaat die vallen goed mee , zeer vriendelijke mensen maar als je niet in orde bent met iets , dan ga je aan de ketting
in nederland de controles van ivw ( verkeer en waterstaat die vallen goed mee , zeer vriendelijke mensen maar als je niet in orde bent met iets , dan ga je aan de ketting

Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Meestal iemand van Brussel of Hasselt. (Is mij verteld.)Steven schreef: Hoe dat te Luik gaat is voor mij dan ook een grote vraag.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Tja de directie heeft anders beslist en wil blijkbaar niet in haar kaarten laten kijken of van kaarten veranderen.Jeroen schreef:Ja maar als de mensen van Brussel de IC-O willen bollen tot in Maastricht, hoeft men toch helemaal niet bijkomend te investeringen in die Luikse TB's?Steven schreef:het probleem zit hem dus eerder in voldoende mensen te hebben die de regels ook goed kennen in de andere taal.
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Voor zover ik weet is de beslissing, welk depot welke treinen rijdt, een compromis van jaren met zeer wankele evenwichten.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Ja. En nu komt het Hasselt gaat (gepland) ook NL leren voor alleen de treinen naar Lanaken.
Dus Hasselt komt dan naar Lanaken voor de treindienst en niet Kinkempois.
NS 6400 leren, baanvakekn en het seinstelsel. Of het ook gaat gebeuren is een tweede nu alle vervoerders er mogen komen.
Afwachten maar.
Dus Hasselt komt dan naar Lanaken voor de treindienst en niet Kinkempois.
NS 6400 leren, baanvakekn en het seinstelsel. Of het ook gaat gebeuren is een tweede nu alle vervoerders er mogen komen.
Afwachten maar.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
???? gaat B-cargo een 6400 van Railion "lenen" om een wagen van Maastricht naar Lanaken te brengen ????
en hoe geraakt die machinist bij zijn 6400 ? met de trein HLP via Luik ?
groots
en hoe geraakt die machinist bij zijn 6400 ? met de trein HLP via Luik ?
groots
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Dus als ik het goed begrijp zijn de 'acties' in het buitenland muiterijen tegen kennis van lokale taal en spoorwegreglement en/of gebrek aan personeel met die kennis en is het 'incident' in Nederland een doorsnee inspectie van dergelijke kennis? Dat is wel erg gortig.
Ik begrijp dat als NMBS bepaalde investering doet in personeel, hierbij uit Luik, dat ze die investering niet graag bij het grof vuil zitten. Is het (on)realistisch om die dienst te verzekeren met mensen uit 2 depots?
Ik begrijp dat als NMBS bepaalde investering doet in personeel, hierbij uit Luik, dat ze die investering niet graag bij het grof vuil zitten. Is het (on)realistisch om die dienst te verzekeren met mensen uit 2 depots?
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Ja, want dan missen die van Luik hun "premie" voor kennis van het Nederlands reglement en taalgebruik.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Acties/stremming Maastricht-Vise
Die zouden niets missen. Het is niet omdat Brussel Zuid daar diensten op zou doen, dat deze ineens alle diensten zouden doen.