Pagina 2 van 8
Re: Acties in Charleroi
Geplaatst: 06 apr 2011, 23:09
door Kristofke
dentheo schreef:ferry schreef:Hoi
Op lijn 12 waren IC van 16:17 en 17:17 gewoon afgeschaft...!
w
Dat bedoel ik, voor zover ik kon zien, heeft men geen enkele tijdens de staking laten "keren" in Brussel....alles de fuik in.
Toch wel hoor.
De 4534 rijdt dagelijks met 2 klassiekjes. Deze is in Brussel-Zuid beperkt en gekeerd en is teruggekomen als 2013 met ook 2 klassiekjes dan ipv 8M6.
Men heeft laten keren in de mate van het mogelijke. Er is nog altijd een TB en TBG nodig om elke trein te laten rijden, en deze zijn niet altijd ter plaatse, bovendien is het niet zo dat die twee altijd heen en terug rijden en bv. een andere trein moeten gaan verzekeren, terwijl de aflos bijvoorbeeld meekomt met een andere trein (maar die aanvoer viel stil).
Re: Acties in Charleroi
Geplaatst: 06 apr 2011, 23:47
door Peche
Jongens, tis infrabrol die staakt en niet de nmbs...
Hinder op het spoor door onverwachte staking
Door een onverwachte staking bij onderstationchefs van de NMBS-groep in verschillende Waalse stations was het treinverkeer woensdagnamiddag een tijdlang verstoord. De actie begon rond 13 uur en eindigde op de meeste plaatsen om 15 uur. Enkel in Namen was de actie rond 15.45 uur nog niet afgelopen. Dat meldt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.
De onderstationchefs hebben het werk neergelegd om zo hun ongenoegen te uiten. Ze zijn niet opgezet met hun hogere werklast die financieel niet wordt erkend. Dat zegt Claude Lambot, secretaris van de socialistische vakbond ACOD Spoor in Charleroi.
‘De actie begon rond 13 uur in een seinhuis in Charleroi. Uit solidariteit legden ook in Nijvel, Namen, Gembloers en Fleurus werknemers het werk neer’, zegt een woordvoerder van Infrabel. Hij zegt verder ook ‘verrast te zijn door de wilde staking die duizenden reizigers gijzelde’.
De acties hebben voornamelijk gevolgen voor het treinverkeer in Wallonië. In Vlaanderen is er minder hinder; al reden er even geen treinen op de lijn tussen Charleroi en Antwerpen. Om na te kijken of de trein die u neemt vertraging oploopt, kan u op de website
www.railtime.be terecht.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 110406_114
Re: Acties in Charleroi
Geplaatst: 07 apr 2011, 00:07
door dentheo
Kristofke schreef:
Men heeft laten keren in de mate van het mogelijke. Er is nog altijd een TB en TBG nodig om elke trein te laten rijden, en deze zijn niet altijd ter plaatse, bovendien is het niet zo dat die twee altijd heen en terug rijden en bv. een andere trein moeten gaan verzekeren, terwijl de aflos bijvoorbeeld meekomt met een andere trein (maar die aanvoer viel stil).
Hoeveel keren per dag rijdt de dubbeldekker van Charleroi tot Essen met 1 TB , ik denk dat dat nogal meevalt.
Waar wordt er dan meestal afgelost ?
Re: Acties in Charleroi
Geplaatst: 07 apr 2011, 00:13
door Steven
Waar ze meestal aflossen hangt af wie er aflost op zich
er zijn bestuurder van Antwerpen, Essen, Brussel Zuid en Charleroi betrokken, voor de TBG's kan het zo mogelijk nog wat bonter zijn over welke depots betrokken zijn.
Re: Acties in Charleroi
Geplaatst: 07 apr 2011, 00:24
door groentje
Mijn collega's laten zich weer eens van hun mooiste kant zien. Er is inderdaad iets aan het broeien bij het personeel van de beweging, maar deze werkwijze vind ik evenmin kunnen. Ik wens die heren en dames van harte toe ooit eens onverwacht geblokkeerd te staan in een station zonder treinen.
Re: Acties in Charleroi
Geplaatst: 07 apr 2011, 10:17
door dentheo
Steven schreef:Waar ze meestal aflossen hangt af wie er aflost op zich
er zijn bestuurder van Antwerpen, Essen, Brussel Zuid en Charleroi betrokken, voor de TBG's kan het zo mogelijk nog wat bonter zijn over welke depots betrokken zijn.
En rijden die dan het hele traject heen en weer ?
Re: Acties in Charleroi
Geplaatst: 07 apr 2011, 10:23
door Steven
Neen niet noodzakelijk, om een voorbeeld te geven.
Bij collega's van Brussel zuid hebben ze een dienst waarbij ze tot Antwerpen centraal rijden, een collega van Antwerpen gaat er mee tot Essen en terug alwaar onze collega terug overneem tot Charleroi. Sommige ritten bestaan dus uit een aaneenschakeling van verschillende bestuurders, andere zijn dan weer integraal door 1 TB voorzien. Laat ons samenvatten dat je er niet echt een lijn kan in trekken.
Re: Acties in Charleroi
Geplaatst: 07 apr 2011, 17:34
door Portbou
Hallo Steven,
Steven schreef:Neen niet noodzakelijk, om een voorbeeld te geven.
Bij collega's van Brussel zuid hebben ze een dienst waarbij ze tot Antwerpen centraal rijden, een collega van Antwerpen gaat er mee tot Essen en terug alwaar onze collega terug overneem tot Charleroi. Sommige ritten bestaan dus uit een aaneenschakeling van verschillende bestuurders, andere zijn dan weer integraal door 1 TB voorzien. Laat ons samenvatten dat je er niet echt een lijn kan in trekken.
En wat doet die collega van Brussel-Zuid in die tussentijd in Antwerpen ? Is dat een soort middagpauze ?
Groeten,
Bart W.
Re: Acties in Charleroi
Geplaatst: 07 apr 2011, 18:56
door Peche
Steven schreef:Waar ze meestal aflossen hangt af wie er aflost op zich
er zijn bestuurder van Antwerpen, Essen, Brussel Zuid en Charleroi betrokken, voor de TBG's kan het zo mogelijk nog wat bonter zijn over welke depots betrokken zijn.
Essen heeft geen enkele bestuurder die met de Charleroi-Essen rijd. Deze bestuurders zijn allemaal van Antwerpen.
Meestal rijden de mensen van Antwerpen en Charleroi het gehele traject op en af. Enkele keren worden ze afgelost of is het enkel van Antwerpen tot Essen of van Antwerpen tot Brussel.
Maar meestal zitten de diensten van antwerpen zo in elkaar: Antwerpen-Essen-Charleroi-Essen-Antwerpen of Antwerpen-Charleroi-Essen-Antwerpen of Antwerpen-Essen-Charleroi-Antwerpen.
Hangt af van het tijdstip.
Maar de mensen van Brussel Zuid kennen baanvak 12 Antwerpen-Essen niet.
Re: Acties in Charleroi
Geplaatst: 07 apr 2011, 20:35
door Steven
Dat laatste is juist. Sommige diensten zijn dus verknipt. Ik dacht dat Essen tot Brussel zuid kwam wat dus niet het geval is.
Re: Acties in Charleroi
Geplaatst: 07 apr 2011, 21:05
door dekooiker
Probleem is dat OSTCH op perron totaal ander werk doen dat die op seinhuizen.
Terwijl ze hetzelfde betaald worden.
Zoals anderen reeds aanhaalden zijn er veel te veel perronmannen die zich wegsteken om zo weinig mogelijk werk te verrichten, zelfs als dat nodig zou zijn voor het goede verloop van het treinverkeer.
(Voorbeeld: trein staat al meer dan 5 minuten op het perron naast het kot van de OSTCH, deze had nog niet eens gezien dat die trein allang had moeten wegzijn.
Probleem met de deuren blijkt achteraf)
Op de seinhuizen is dat meestal onmogelijk.
Het risico is op de seinhuizen veel groter want één kleine fout kan zeer zware gevolgen hebben.
De OSCHT seinhuizen in het zuidelijke deel vonden het nodig om te staken.
Is de redenering dan dat ze het geld dat de OSTCH seinhuizen verlangen zo gaan krijgen?
Re: Acties in Charleroi
Geplaatst: 07 apr 2011, 23:13
door groentje
Ik durf het betwijfelen. Nu, de OSTCH perron (van Mobility, dus) heeft ook een taak die niet te onderschatten is, het is niet omdat sommigen er hun voeten aan vegen, dat je hun werk zomaar kan negeren. Net als een treinbegeleider riskeert een OSTCH perron met agressie te maken te krijgen. Op dat vlak zit je toch vrij veilig op het seinhuis. En op een seinhuis zitten er ook plantrekkers, hoor.
Dat je meer direct met de veiligheid van het treinverkeer bezig bent bij Infrabel, is natuurlijk wel waar, zeker sinds de OSTCH van Mobility geen veiligheidsdocumenten meer mogen afleveren...
Jaloezie is toch maar een venijnig beestje, eerlijk gezegd.
Re: Acties in Charleroi
Geplaatst: 07 apr 2011, 23:17
door Asterix
Peche schreef:Enkele keren worden ze afgelost of is het enkel van Antwerpen tot Essen of van Antwerpen tot Brussel.
Maar meestal zitten de diensten van antwerpen zo in elkaar: Antwerpen-Essen-Charleroi-Essen-Antwerpen of Antwerpen-Charleroi-Essen-Antwerpen of Antwerpen-Essen-Charleroi-Antwerpen.
Zijn korte ritten niet vervelend? Is het niet leuker om een trein van begin tot einde te verzekeren of maakt dat voor jullie niet uit?
Re: Acties in Charleroi
Geplaatst: 07 apr 2011, 23:27
door Steven
bw494674 schreef:Hallo Steven,
Steven schreef:Neen niet noodzakelijk, om een voorbeeld te geven.
Bij collega's van Brussel zuid hebben ze een dienst waarbij ze tot Antwerpen centraal rijden, een collega van Antwerpen gaat er mee tot Essen en terug alwaar onze collega terug overneem tot Charleroi. Sommige ritten bestaan dus uit een aaneenschakeling van verschillende bestuurders, andere zijn dan weer integraal door 1 TB voorzien. Laat ons samenvatten dat je er niet echt een lijn kan in trekken.
En wat doet die collega van Brussel-Zuid in die tussentijd in Antwerpen ? Is dat een soort middagpauze ?
Groeten,
Bart W.
pauze bestaat officieel niet in binnenlandse dienst, wij zijn elke minuut beschikbaar officieel.
Op ons papier zie je voor die minuten dan ook reserve staan.
Re: Acties in Charleroi
Geplaatst: 08 apr 2011, 02:02
door Portbou
Steven schreef:
pauze bestaat officieel niet in binnenlandse dienst, wij zijn elke minuut beschikbaar officieel.
Op ons papier zie je voor die minuten dan ook reserve staan.
OK, maar beschikbaar waarvoor ?
Ik dacht dat de vele besparingsrondes er nu net toe geleid hadden dat er bijna geen reserves meer waren ?
Groeten,
Bart W.