Pagina 2 van 18
Re: Grote revisie Sprinter
Geplaatst: 31 okt 2011, 05:36
door K V B
Bordensteker schreef:
Jawel, met bijvoorbeeld toegevoegde blokkenremmen valt het remmen van Sprinters op gladde rails vermoedelijk behoorlijk te verbeteren (tenslotte remmen zowat alle treinstellen hier hoofdzakelijk met schijfremmen), maar om dáár de handen voor op elkaar te krijgen moet er kennelijk eerst een keer iets huiveringwekkends gebeuren.
De evolutie weg van de blokremmen is nog maar goed bezig en je wil al weer een stap terug zetten? Nee, moderne treinstellen hebben schijfremmen omwille van een heleboel goede redenen, en je gaat echt niet de fabrikanten en operators zo ver krijgen dat ze weer terug naar blokremmen gaan.
Voor zover ik weet bouwt niemand nog blokremmen in. Alle materiaal van de laatste decennia heeft schijfremmen.
Wat je kan doen als je de remkracht van je treinstel wil verhogen is rail remmen inbouwen.
Re: Grote revisie Sprinter
Geplaatst: 31 okt 2011, 06:04
door Robin
K V B schreef:Bordensteker schreef:
Jawel, met bijvoorbeeld toegevoegde blokkenremmen valt het remmen van Sprinters op gladde rails vermoedelijk behoorlijk te verbeteren (tenslotte remmen zowat alle treinstellen hier hoofdzakelijk met schijfremmen), maar om dáár de handen voor op elkaar te krijgen moet er kennelijk eerst een keer iets huiveringwekkends gebeuren.
De evolutie weg van de blokremmen is nog maar goed bezig en je wil al weer een stap terug zetten? Nee, moderne treinstellen hebben schijfremmen omwille van een heleboel goede redenen, en je gaat echt niet de fabrikanten en operators zo ver krijgen dat ze weer terug naar blokremmen gaan.
Voor zover ik weet bouwt niemand nog blokremmen in. Alle materiaal van de laatste decennia heeft schijfremmen.
Wat je kan doen als je de remkracht van je treinstel wil verhogen is rail remmen inbouwen.
Op de T13 zitten ook nog blokremmen, enkel de traxx leeft op schijfremmen denk ik.
Re: Grote revisie Sprinter
Geplaatst: 31 okt 2011, 14:10
door Shrek
K V B schreef:Alle materiaal van de laatste decennia heeft schijfremmen.
Wat je kan doen als je de remkracht van je treinstel wil verhogen is rail remmen inbouwen.
En zoals de I11 laat zien werkt dat systeem echt goed

Re: Grote revisie Sprinter
Geplaatst: 31 okt 2011, 14:23
door dentheo
Robin schreef:
Op de T13 zitten ook nog blokremmen, enkel de traxx leeft op schijfremmen denk ik.
En de 18 niet vergeten ??? Desiro ?
Re: Grote revisie Sprinter
Geplaatst: 31 okt 2011, 15:37
door HLE 2302
dentheo schreef:Robin schreef:
Op de T13 zitten ook nog blokremmen, enkel de traxx leeft op schijfremmen denk ik.
En de 18 niet vergeten ??? Desiro ?
De T18 heeft enkel schijfremmen. Van de Desiro weet ik het niet, maar ik veronderstel ook enkel schijfremmen.
Re: Grote revisie Sprinter
Geplaatst: 01 nov 2011, 15:10
door Bordensteker
Ik zat echt aan een vorm van "toegevoegde" blokkenrem te denken, in de vorm van bijkomende zgn. poetsblokken, die de wielband iets opruwen.
Ik meen dat de MS800 die ook heeft.
Hoe het ook zij, als er voldoende ervaring is met goede werking van schijfremmen, wat ik op zich inderdaad zeker niet kan noch wil bestrijden, waarom blijft men dan met de Sprinters toch maar doorsukkelen zoals ze nu zijn? Wat ontbreekt daar dan nu nog aan? Is het antiblokkeersysteem daar niet goed? Andere motorstellen geven toch veel minder klachten, en die hebben toch ook geen zandstrooiers?
Nog afgezien van de veiligheid, wat heb je nu aan een treinstel om veelvuldig te stoppen en weer op gang te komen, dat speciaal met het oog daarop een aangepaste overbrenging heeft (max. snelheid slechts 120 km/h), maar dat bij vochtig weer zowel doorslipt bij het aanzetten, als doorglijdt bij het remmen?
Het is toch een meer recent ontwerp dan de Break, en daar hoor je niemand over klagen, zelfs niet na het toevoegen van een derde rijtuig. En die rijdt met aandrijving op slechts 1/3 van de assen juist een stuk sneller dan klassiekjes.
Dus waarom is de Sprinter zo'n opvallend mooi-weer stel geworden?
Dienstregelingtechnisch kun je dan beter geen aangepaste overbrenging kiezen, want nu moet je toch speling voorzien in de dienstregeling om de lange rijtijd bij vochtig weer te kunnen inpassen.
Re: Grote revisie Sprinter
Geplaatst: 01 nov 2011, 16:06
door LRDArdo
Sorry als het vervelend klinkt, maar kan iemand nu nog es een foto of een werkende link posten. Ik ben benieuwd naar hoe hij er nu uitziet!

Re: Grote revisie Sprinter
Geplaatst: 01 nov 2011, 17:44
door msts.be
Bordensteker schreef:Het is toch een meer recent ontwerp dan de Break, en daar hoor je niemand over klagen, zelfs niet na het toevoegen van een derde rijtuig. Dus waarom is de Sprinter zo'n opvallend mooi-weer stel geworden?
Héél eenvoudig: midden jaren '80, de periode De Croo. Technisch is de Sprinter een thrystor-tweetje (dus een AM73TH) met een polyester kast op.
Re: Grote revisie Sprinter
Geplaatst: 01 nov 2011, 18:32
door Knipex
Re: Grote revisie Sprinter
Geplaatst: 25 feb 2012, 23:16
door TrainzDr3ver
Ben zonet een filmpje tegengekomen van de eerste dat in een nieuw laagje verf gespoten is...
Ik denk dat ze te veel geel besteld hadden
Naar mijn mening een verschikkelijke voorkant
http://www.youtube.com/watch?v=sSTfrafx ... AAAAAAAAAA
Re: Grote revisie Sprinter
Geplaatst: 25 feb 2012, 23:22
door Stijn91
Hopelijk gaan ze daar nog een laag wit aan de voorkant op gaan doen, want anders is het inderdaad wel verschrikkelijk.
Re: Grote revisie Sprinter
Geplaatst: 25 feb 2012, 23:24
door Bomma
Heel de voorkant geel, nee dank u

Re: Grote revisie Sprinter
Geplaatst: 25 feb 2012, 23:25
door HijDieHetWeet
In het echt valt het heel goed mee!
Re: Grote revisie Sprinter
Geplaatst: 26 feb 2012, 10:54
door Bibke
Als men de huisstijl wil aanhouden, zal men toch een stuk wit moeten voorzien.
Volgens mij gaat het er dan ook mooier uitzien.
Re: Grote revisie Sprinter
Geplaatst: 26 feb 2012, 15:12
door Teach2
Tip aan de mensen van de NMBS: laat DESIGN alstublieft over aan DESIGNERS. Als ik deze, en andere eerder door de NMBS zelf uitgevoerde moderniseringen bekijk, ben ik er van overtuigd dat daar geen designer zelfs maar in de buurt bij geweest is. Als het aankomt op vormgeving, moet je daar tenminste mensen bij betrekken die er iets van kennen, en niet alles overlaten aan ingenieurs.
Want dan krijg je dit soort gedrochten.