Pagina 2 van 3
Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot
Geplaatst: 07 apr 2011, 22:52
door Peche
dentheo schreef:Nils schreef:dentheo schreef:Sorry.... maar moet er een cijfer branden op het sein na een groen geel horizontaal ?
Heel kort en krachtig: ja, het moet.
Maar ik begrijp uit heel de discussie dat er zo wat mag staan , als het maar groter is dan 4 en erop letten hoeft ook niet...groots toch, zo'n reglement.
Het kan ook lager zijn dan 4 hoor. Als je bij Groen geel horizontaal geen plakaatje hangt op de paal van het sein dan kan het sein 4 tot 7 geven maar ook alles onder de 4...
Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot
Geplaatst: 07 apr 2011, 23:00
door Steven
ter informatie de verklaring voor het seinbeeld groen geel horizontaal:
Het volgende sein staat open maar legt een snelheidsbeperking op.
Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot
Geplaatst: 08 apr 2011, 10:13
door dentheo
Kan best zijn nut hebben, maar ik zie het niet.
Je krijgt als machinist "twee" bevelen tegelijkertijd en je moet de laagste snelheid kiezen...
Dat kan "het systeem" zelf ook wel om dan één duidelijk bevel te geven.
Is waarschijnlijk nog een historisch overblijfsel uit de oude tijd ?
Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot
Geplaatst: 08 apr 2011, 10:25
door Steven
Neen, je moet het anders bezien. Voor hetzelfde geld op dat moment dat de seingever/operator de reisweg verder openstelt en dan zal dat ipv twee gele met een 12 een groene met 12 worden. Je moet echt de zaken afzonderlijk leren bezien. Je hebt enerzijds de snelheid die op een baanvak/ plaats is toegelaten die door middel van borden en lichtcijfers zal duidelijk gemaakt worden. Langs de andere kant heb je de lichtseinen. Op sommige plaatsen kan je dus twee opdrachten krijgen, het toeval wil dat die twee gele u oplegt om af te remmen naar 40 km/u ten laatste 300m voor het volgende sein, daar waar die 12 slaagt op de snelheid toegelaten op de wissel. Het is in de gegeven situatie enkel verspilling van energie om nog even op te trekken en te gevaarlijk om de andere regels nog normaal te kunnen respecteren. Vandaar dat als je twee opdrachten krijgt je de laagste snelheid moet blijven respecteren.
Trouwens in het wegverkeer bestaat dat evengoed, aan een kruispunt staan verkeersborden (borden stop) er staan lichten en er staat eveneens soms al is een agent (bij een evenement) wat ga je volgen???
Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot
Geplaatst: 08 apr 2011, 10:44
door dentheo
Groot gelijk, daar lijkt het op. Zeker bij groen en rood.
Ook al is het bij dubbel geel ietsje anders.
De 12 geldt vanaf dat sein, de 40 km pas op 400m voor het "volgende" sein ?
Wanner ge een groen geel hor krijgt dan weet ge dat er een snelheidsreductie aankomt, maar niet hoe groot...
Is dat niet "moeilijk" om te anticiperen?
Je zal maar altijd geel 12 krijgen en op een bepaalde dag geel 4.
Hoe ver op voorhand kun je het cijfer "lezen" ? en is dat "ruim" genoeg voor een reductie van 12 naar 4 ?
Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot
Geplaatst: 08 apr 2011, 12:43
door Steven
dus na GGH (groen geel horizontaal afgekort) volgt altijd een snelheidscijfer op het volgende sein. Dit zijn vaste cijfers het is dus niet dat er daar oneindig veel cijfers vastliggen. Die cijfers leer je kennen bij lijnstudie, als TB moet je dus weten waar je welke cijfers kan krijgen en welke richting je dan uitgaat (in sommige gevallen maakt het niets uit als een bepaald cijfer meerdere richtingen kan aanduiden).
Als er op het sein met GGH geen aanduiding is moet je altijd uitgaan van het laagst mogelijke en dat is dus een 4, doch zoals in dit geval had men dus beter wel een aanduiding gebracht want het volgende sein kan namelijk enkel het cijfer 12 geven, de TB zal dus veel energie en tijd verliezen door deze overdadige remming. Indien dat sein zoals in dit geval 2G staan met 12 als lichtcijfer valt het mee. Maar neem nu aan dat de reisweg even verder is aangelegd dan krijg je het volgende geval
Groen / GGH / Groen 12/ Groen / Groen
bij het GGH krijg je dus geen extra info en remt af naar de 4, wel zonde als je dan enkel een 12 kan krijgen.
De 12 is geldig vanaf het eerste gevaarlijke punt na het sein (wissel, kruising, ...)
de 40 km/u voor dat rood sein moet ten laatste 300m opwaarts van dat sein gehaald worden.
Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot
Geplaatst: 08 apr 2011, 13:30
door Asterix
Steven schreef:Neen, je moet het anders bezien. Voor hetzelfde geld op dat moment dat de seingever/operator de reisweg verder openstelt en dan zal dat ipv twee gele met een 12 een groene met 12 worden.
Kan die 12 dan niet pas oplichten als het daadwerkelijk groen wordt?
Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot
Geplaatst: 08 apr 2011, 14:12
door HLE 2302
Jeroen schreef:Steven schreef:Neen, je moet het anders bezien. Voor hetzelfde geld op dat moment dat de seingever/operator de reisweg verder openstelt en dan zal dat ipv twee gele met een 12 een groene met 12 worden.
Kan die 12 dan niet pas oplichten als het daadwerkelijk groen wordt?
Waarom maken jullie het zo ingewikkeld ?
Zo moeilijk is dat nu toch niet, na GrGH MOET ALTIJD een lichtcijfer volgen. zoals Steven zegt staat dit dus volledig LOS van het seinbeeld.
Vb. je mag op die plaats 160 km/h rijden. Je krijgt GrGH, dus je remt af naar de mogelijke snelheid van het lichtcijfer, wat in dit geval dus 120km/h bedraagt. stel dat het lichtcijfer ontbreekt omdat het seinbeeld 2G oplegt, krijg je in principe geen 'oorsprong' en weet je ook niet welke waarde van snelheid je behaalt moet hebben. En dan zit je met een abnormale opeenvolging van seinbeelden.
Met andere woorden ... het zou dus net ONLOGISCH zijn van het lichtcijfer pas te laten verschijnen als het seinbeeld groen toont.
Het is dus niet dat er niet is over nagedacht. De reglementering zit zo in elkaar en dat zal niet gewijzigd worden.
Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot
Geplaatst: 08 apr 2011, 16:29
door Steven
Jeroen schreef:
Kan die 12 dan niet pas oplichten als het daadwerkelijk groen wordt?
die is niet gekoppeld aan de kleur van het seinbeeld op zich, daarmee wil ik zeggen dat die 12 er komt door de aangelegde reisweg of dit nu met 2gele, groen of groen geel vertikaal is maakt niets uit dat staat er los van.
Die 12 mag niet oplichten bij Rood/Wit of bij Rood dat is al.
Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot
Geplaatst: 08 apr 2011, 16:47
door Asterix
HLE 2302 schreef:Waarom maken jullie het zo ingewikkeld ?
Het ging hier initieel om 2G met een lichtcijfer. Al die mensen die er hier GGH en co bijsleuren, maken het nodeloos ingewikkeld.
HLE 2302 schreef:Met andere woorden ... het zou dus net ONLOGISCH zijn van het lichtcijfer pas te laten verschijnen als het seinbeeld groen toont.
Het is dus niet dat er niet is over nagedacht. De reglementering zit zo in elkaar en dat zal niet gewijzigd worden.
Bij 2G dient men te anticiperen op een stopsein waarbij men dus 40 km/u dient aan te houden in een zone voor het sein. Wat die 120 daar dan komt doen, is mij nog steeds onduidelijk. Akkoord dat het ene niets met het andere te maken heeft maar het ene heeft wel een invloed op het andere omdat het het beslissingsproces voor de TB nodeloos verzwaart. In een systeem waarbij men nog altijd probleemloos door een rood sein kan razen met honderden passagiers in je zog, zou je toch denken dat men dergelijke bronnen tot dramatische vergissing zoveel mogelijk zou uitsluiten. "De reglementering zit zo in elkaar en dat zal niet gewijzigd worden" zegt eigenlijk al alles over de NMBS....
Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot
Geplaatst: 08 apr 2011, 17:01
door Steven
Jeroen schreef:
Het ging hier initieel om 2G met een lichtcijfer. Al die mensen die er hier GGH en co bijsleuren, maken het nodeloos ingewikkeld.
Jeroen ik geef u de raad van echt alles in zijn geheel te leren zien of je zal de slechtste TB ooit worden (indien je de opleiding zou volgen).
Die GGH is de oorzaak van die 12 zonder dat kan je niet anders. Ik zou er ook nog de versie met zuivere stopseinen en verwittigingsseinen kunnen bijhalen maar dat is hier niet het geval, het gaat zelfs om een gecombineerd sein.
In Duitsland en Luxemburg zou hetzelfde gezegd worden met
groen op een hoofdsein, 2 gele op een onderpaneel dat als verwittigingssein dienst doet. Je zou er dus al minstens drie lampen krijgen en eventueel nog een snelheidscijfer er bij voor zover dat ze de kerstboom niet compleet maken aldaar met nog wat extra aanduidingen.
De Duitsers en Fransen (die in België komen rijden) zijn jaloers op de eenvoud van ons lichtensysteem langs het spoor.
Trouwens als die 12 wegvalt bij die 2gele de bestuurder stopt voor het rood en het sein komt open, welke snelheid mag die dan rijden? juist ja die 12 (of meer als hij in tussentijd als een andere snelheidsaanduiding heeft gekregen) die hij net eerder al kreeg, dit gaat dus véééél verder dan enkel maar dat rode sein dat volgt.
Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot
Geplaatst: 08 apr 2011, 17:40
door Asterix
Steven schreef:Trouwens als die 12 wegvalt bij die 2gele de bestuurder stopt voor het rood en het sein komt open, welke snelheid mag die dan rijden? juist ja die 12 (of meer als hij in tussentijd als een andere snelheidsaanduiding heeft gekregen) die hij net eerder al kreeg, dit gaat dus véééél verder dan enkel maar dat rode sein dat volgt.
Dat is een duidelijke uitleg. Het blijft volgens mij toch verwarrend, getuige ook je collega (topicstarter) die blijkbaar ook niet goed wist wat er mee aan te vangen

Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot
Geplaatst: 08 apr 2011, 17:46
door Steven
Dat is normaal, die is in opleiding, de eerste keer je zoiets ziet is dat logisch. Ik zal er even bij vermelden dat je komende van L2 om in leuven aan perron te komen hetzelfde kan hebben maar dan nog straffer. Het betreft daar een situatie van 2gele met cijfer 16, daarbovenop schakel je op die plaats om van TBL2 naar TBL1 wat voor nieuwe collega's het nog lastiger maakt eens ze zoiets zien.
Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot
Geplaatst: 08 apr 2011, 20:39
door dentheo
Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot
Geplaatst: 08 apr 2011, 21:11
door dentheo
Ik probeer samen te vatten:
Dit seinbeeld wordt toegepast wanneer je achter die twee gele verschillende richtingen uit kan, richtingen met verschillende toegelaten snelheden (kan aan de wissels liggen).
Voor alle richtingen met een toegelaten snelheid lager dan de op dat baanvak (bv.16) toegelaten snelheid krijg je eerst GGH en dan twee gele met cijfer.
Zou er bv. een richting rechtdoor zijn, of met een wissel 160, dan krijg je geen GGH,maar een G en daarna twee geel zonder cijfer....
Klopt dat een beetje of heb ik het weer verkeerd begrepen ?
(ps. Is dit niet een plaats waar vroeger een kandelaarsein gestaan zou hebben ?)